De la Roblox la TikTok - o analiză a modului în care elevii consumă informație, realizată de CJI
O treime dintre elevii de liceu și aproape un sfert
dintre elevii de gimnaziu petrec pe TikTok mai mult de 5 ore într-o zi
obișnuită. Cele mai puțin utilizate surse de informare pentru elevi sunt sunt
presa scrisă, radioul și presa online.
Sunt două dintre concluziile studiului „Relația cu
informația și obiceiurile de consum media ale copiilor și tinerilor din
România”, lansat de Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI). Studiul este o
radiografie a peisajului informațional pe care copiii și tinerii din România cu
vârste cuprinse între 9 și 19 ani îl navighează, dar și a modului în care
aceștia interacționează cu informația. Studiul prezintă obiceiurile de
utilizare a internetului și a rețelelor sociale, în funcție de ciclurile de
învățământ (primar, gimnazial, liceu) și diferențele dintre ele, tipurile de
activități preferate de elevi și sursele în care copiii și tinerii au
încredere. Cercetarea a fost elaborată în perioada ianuarie - septembrie 2024.
În total, la sondaj au participat 1.852 de elevi. Marja de eroare a
eșantionului este de ±1% și studiul are un nivel de încredere de 95%.
Potrivit studiului, cele mai utilizate platforme
online și rețele sociale în rândul elevilor de liceu și de gimnaziu sunt
Instagram, urmat de WhatsApp, TikTok și YouTube. Elevii de clasa a III-a și a
IV-a folosesc cel mai mult YouTube, Whatsapp și Roblox. ChatGPT este
instrumentul de inteligență artificială (IA) cel mai cunoscut și cel mai
utilizat, atât în rândul elevilor de liceu, cât și al celor de gimnaziu.
Subiectele despre care elevii se consideră mult sau
foarte mult informați sunt: trendurile și memele de pe rețelele sociale,
sănătate, pop culture, influencerii și comunitățile online, educație și sport.
Subiectele despre care elevii de liceu și gimnaziu consideră că nu sunt deloc
sau sunt foarte puțin informați sunt: politica din țară, alegerile din 2024 în
România și politica din străinătate.
„Finalul anului 2024 a arătat încă o dată cât de
important este ca cetățenii României să aibă competențe care să le permită să
distingă între fapte și opinii, să înțeleagă mecanismele de funcționare ale
rețelelor sociale, tehnicile de persuasiune, să fie conștienți de rolul
persuasiv pe care îl joacă influencerii în comunicarea publică și să poată face
minime verificări ale informațiilor care ajung la ei,” explică Cristina Lupu,
directoarea executivă a CJI, în introducerea studiului.
Studiul arată și că 6 din 10 elevi de liceu cred că
o informație este adevărată dacă le confirmă ceea ce știau deja. „Biasul de confirmare
este probabil una dintre cele mai întâlnite erori logice inclusiv la noi,
adulții. Dacă ne dăm seama cum ne influențează biasurile, putem să recunoaștem
mai ușor și mesajele care încearcă să ne inducă în eroare. Rezultatele acestui
studiu sunt valoroase pentru noi la CJI când gândim programele de formare
pentru profesori și elevi. Ne confirmă cât de important este să continuăm să
discutăm cu elevii și profesorii care trec prin cursurile noastre despre
subiecte precum biasurile, veridicitatea surselor și rolul jurnalismului”,
explică Cristina Lupu.
Când vine vorba de verificarea informațiilor, opt
din zece elevi de liceu și cinci din zece elevi de gimnaziu declară că acordă
atenție sursei informațiilor. Totuși, pentru majoritatea, acest proces de verificare
se limitează la consultarea mai multor surse, fără să pună sub semnul
întrebării credibilitatea acestora. Un alt aspect important la acest capitol,
care reiese din studiu, este că profesorii ocupă unul dintre primele locuri
atunci când vine vorba de persoanele la care copiii merg pentru a verifica
informații.
„Educația media făcută în școală contribuie la
construirea unui mediu informațional mai sănătos. Da, tinerii trebuie învățați
despre pericolele internetului - dezinformare, bullying, revenge porn, adicție;
dar trebuie să învețe și despre cum îl pot folosi în mod creativ”, spune
Cristina Lupu.
Studiul este disponibil pe site-ul CJI. O discuție
despre rezultatele studiului, dar și o analiză a motivelor din spate este
disponibilă pe canalul de YouTube al CJI.
Din 2017, CJI implementează Programul de educație
media, un demers strategic prin care își propune să dezvolte competențele de
educație media ale copiilor și tinerilor din România. În cadrul programului,
CJI susține cursuri de educație media pentru profesori și elevi și dezvoltă
atât materiale resursă pentru a fi folosite la clasă, cât și materiale
destinate publicului larg. Peste 800 profesori au trecut prin cursurile de
educație media, aceștia lucrând la clasă cu aproximativ 150.000 de elevi.
Acest studiu a fost elaborat de Centrul pentru
Jurnalism Independent cu sprijinul financiar al Fondation Botnar prin proiectul
„Educație media digitală pentru tinerii din România”. Studiul a beneficiat și
de o co-finanțare de la Uniunea Europeană prin proiectul BROD
(Bulgarian-Romanian Observatory of Digital Media).
Despre
Centrul pentru Jurnalism Independent
Centrul pentru Jurnalism Independent este o
organizație non-guvernamentală activă de peste 30 de ani în protejarea
democrației și a celor care cred în valorile sale. Peste 15.000 de
profesioniști media, 10.000 de profesori și 240.000 de elevi au fost
beneficiarii cursurilor de formare și ai experienței de lucru cu echipa CJI.
Pentru mai multe informații despre activitatea CJI, vizitați: cji.ro, pagina
de Facebook și Instagram.
Despre
Fondation Botnar
Fundația Botnar este o fundație filantropică
dedicată sării de bine a tinerilor care trăiesc, învață, lucrează, se
conectează și se joacă în spații urbane și digitale din întreaga lume.
Permițând participarea semnificativă a tinerilor, fundația investește și
sprijină inițiative și cercetări inovatoare, reunind actori din toate
sectoarele pentru a crea un dialog și parteneriate intenționate: www.fondationbotnar.org
Pentru mai multe informații, contactați Centrul
pentru Jurnalism Independent:
Bianca
Rus, bianca@cji.ro, 0724201405
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu