marți, 29 aprilie 2025

IOAN ROMEO ROȘIIANU, LILIANA MOLDOVAN, Scrisori și alte sacrificii poetice, Colecția Poesis, Editura Ecreator, Baia Mare, 2025

 



TIMPUL IUBIRII ȘI AL SPERANȚEI

Motto: „Câte milioane de vorbe ai spus tu în viața ta. Ai spus toate vorbele  care sunt în Shakespeare, în Goethe și în Kant. Numai că le- ai combinat altfel.”   Garabet Ibrăileanu

„Versul va rămâne veșnic o înaltă ținută literară.” Tudor Arghezi

Volumul de poezii cu titlul Scrisori și alte sacrificii poetice este o călătorie literară captivantă în care cei doi autori își exprimă planul vieții așa cum îl percepe fiecare iar acesta fiind extrem de fragil apare IUBIREA nemuritoare care e un refugiu și o speranță, fiind în același timp tematica poeziilor  cu exprimarea atributelor acesteia, teama, mirarea, admirația etc. Iubirea ca uitare, ca fericire, teama de moarte, declarația de acceptare între un „EL” și o „EA” de cele mai multe ori neidentificați, anonimi, care „văd ideile dragostei.” Astfel „EL” se confundă uneori cu poezia/ frumoasa poezie  apărută pe coala albă de hârtie, poetul scrie mânat de sentimentul nesiguranței, al temerii de nimicnicia vieții, al  încercării de a răspunde la întrebări existențiale.



Se așteaptă un răspuns de la „EA” pe măsura înțelegerii poetei Liliana Moldovan. Aceasta nu întârzie să apară, astfel că fiecare poezie scrisă de Romeo Roșiianu are un răspuns.

O idee poetică poate fi exprimată într-o sută și mie de forme. Repetarea unor versuri corespunde cu refrenul din muzică, se adâncește sensul ideii sau se exprimă aceeași idee într-o altă formă verbală. În poezie prin repetare și completare se adaugă noi nuanțe spirituale,  se completează ideea ce se vrea a fi exprimată. Ca ritm, melodie și imagine intuitivă ideea poetică exprimă frământarea  secretă a interiorității poetului.

Pentru asemănare și diversitate în același timp s-au asociat doi autori Ioan Romeo Roșiianu din Baia Mare și Liliana Moldovan din Tg. Mureș. Atmosfera lirică e aceeași nu numai ca răspuns poetic, ci și ca alegerea cuvintelor potrivite spațiului de exprimare.

Felul de a scrie astfel de poezii ca răspuns la o idee poetică mă duce cu gândul la poeziile scrise de Veronica Micle către Eminescu și nu-mi explic de ce versurile Veronicăi nu sunt atât de cunoscute pe cât ar merita.

I.R Roșiianu: „ Mai știi când ți-am arătat în crucea amiezii

O lacrimă pe obrazul cerului?

Așa aș fi vrut să fac, Iubito,

și nici măcar martori n-am avut când mă luptam cu mine însumi

Când eu îmi ziceam în urechea stângă să plec

Și când tot eu îmi ziceam în cea dreaptă să stau.”

Al ei răspuns: „Ingenioasă e pana versului tău/ Indecis balansul între bine și rău,/ între a fi iubire și a pleca din ea./ De-ai fi făcut tristeții jurământ/ În zâmbetul meu, revino, curând.”( Iubito, de când ai plecat și până acum)

Folosirea versului liber duce spre un raport echitabil între ritm, melodie și idee,  deși pe alocuri ritmul e stăpân ca expresie firească a eului interior tumultuos iar în alte cazuri melodia primează uneori ritmului.

La umbra de tristețe și nostalgie din poezia „Scrisoare de pe patul de spital” Liliana Moldovan răspunde cu optimism și speranța de mai bine:

I R Roșiianu – „Și chipul tău frumos nu era să-mi aline orbitele goale/  priviri goale de suișuri aveam în dimineața aceea/ și nimeni nu știa de ce inima/ bate de una singură și nesilită de nimeni”

Al ei răspuns: „Te chem de prin abisuri să te-ntorci,/ Unde mai ești și cum să te găsesc? / Îmi scrii de la fereastra cu patul de spital. De mult te știu, / de mii de veacuri te doresc... / Repet: E multă inimă în tine/ Și e foarte bine!”

Completarea ideii și/cu amplificarea sentimentului se poate observa și din poezia Scrisoare despre plecarea ta:

I.R .R „-O, ce tare m-a durut tăcerea ta și ochiul s-a închis când te-ndepărtai grăbită-n vântul amiezii.”

Al ei răspuns: „Mă depărtam grăbită-n vântul amiezii/ Așa ai constatat, așa a fost./ Neșterse amintiri prinse de-al inimii rever/ Toate s-au dus!/ Nimic nu s-a întors.”

Se poate lua ca exemplu o altă poezie a celor doi poeți legați sufletește prin aceleași idei Scrisoare despre o poezie pe cord deschis.

I.R.Roșiianu: „iubim viața pentru că este o minciună frumoasă/ urâm moartea pentru că ea este un crunt adevăr/ acum n-a mai rămas nimic în mine de acuzat și zdrobit/ de aceea-ți spun să nu uiți că-n aceeași cutie intră și pionul și regele/ ultimul lucru pe care-l vede un soldat nu e glonțul ci pământul sau cerul/ ultimul lucru pe care-l simte un om care iubește ca mine/ e durerea acută.”

Al ei răspuns: „Iubesc ca și tine poezia pierdută/ De ridul tău m-am atașat/ aud a inimii chemare/ în vers m-arunc,/ să uit că doare... Să nu murim în zori,/ în cioburi să ne regăsim,/ Cu mierea din venele întinerite,/ iubirea s-o reconstruim.”

Marele Eminescu dădea o definiție poeziei:„acel trandafir  ce crește în potir de aur.” Imagini metaforice ascunse-n versuri, gânduri de iubire unde persoana iubită se confundă deseori cu poezia, cu farmecul ei. Și ca să fiu în ton cu titlul volumului închei cu versuri din „ Sacrificiu pentru persoana iubită”:

I, R. Roșiianu: „Eu nu mai pot să vin la tine/ o moarte cruntă nu mă iartă/ am de ales la rău și bine/ să-mi las trecutul lângă poartă.”

Al ei răspuns:

„Eu tac și plâng, acum, iubite/ De șoaptele tale neatinsă devin./ Tu-mi ești neprețuită amintire/ Departe sunt de tine... Îți scriu, iubitul meu,/ Din nou:  Iubirea noastră rămâne iar fără ecou.”

Prof. OLIMPIA MUREȘAN, UZPR, Asociația Scriitorilor, Baia Mare, MM

 

       

 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu