Duminica a 2-a după Paști (a Sfântului Apostol Toma) Ioan 20, 19-31
În
ziua cea dintâi a săptămânii, fiind seară şi ușile încuiate, acolo unde erau adunați
ucenicii de frica iudeilor, a venit Iisus şi a stat în mijlocul lor şi le-a
zis: Pace vouă! Şi, zicând acestea, le-a arătat mâinile şi coasta Sa. Deci s-au
bucurat ucenicii văzându-L pe Domnul. Atunci Iisus le-a zis iarăși: Pace vouă!
Precum M-a trimis pe Mine Tatăl, vă trimit şi Eu pe voi. Şi, spunând acestea, a
suflat asupra lor şi le-a zis: Luați Duh Sfânt! Cărora veți ierta păcatele, le
vor fi iertate, şi cărora le veți ține, ținute vor fi. Însă Toma, unul din cei
doisprezece, cel numit Geamănul, nu era cu ei când a venit Iisus. Deci i-au
spus lui ceilalți ucenici: Am văzut pe Domnul! Dar el le-a zis: Dacă nu voi
vedea în mâinile Lui semnul cuielor, şi dacă nu voi pune degetul meu în semnul
cuielor, şi dacă nu voi pune mâna mea în coasta Lui, nu voi crede. Şi, după opt
zile, ucenicii Lui erau iarăși înăuntru, şi Toma era împreună cu ei. Şi a venit
Iisus, ușile fiind încuiate, şi a stat în mijlocul lor şi a zis: Pace vouă!
Apoi a zis lui Toma: Adu degetul tău încoace şi vezi mâinile Mele, şi adu mâna
ta şi o pune în coasta Mea, şi nu fi necredincios, ci credincios! A răspuns
Toma şi I-a zis: Domnul meu şi Dumnezeul meu! Iisus i-a zis: Pentru că M-ai
văzut ai crezut. Fericiți cei ce n-au văzut şi au crezut! Iisus a făcut
înaintea ucenicilor Săi şi alte multe minuni, care nu sunt scrise în cartea
aceasta. Iar acestea s-au scris ca să credeți că Iisus este Hristos, Fiul lui
Dumnezeu, şi, crezând, viață să aveți în numele Lui.
Prima vestire a Domnului către lume, după Sfânta Sa
Înviere, este cu rânduire spre „Pace!”. Un mesaj puternic, care străbate
dincolo de orice „ușă încuiată”. Pacea pe care o aduce Mântuitorul Hristos în
„prima zi a săptămânii” s-a rânduit ireversibil spre încălzirea și deschiderea
spre adevăr a inimilor celor încuiate de frică. Până la ceasul venirii Sale în
mijlocul Ucenicilor Săi, toți cei atinși de „frica iudeilor” erau atât de
înspăimântați, încât nici nu puteau deschide ușa. O frică și o spaimă
congenitală, întemeiată pe evenimentele sângeroase prin care se însoțise
Răstignirea Domnului. Avându-L în față pe Hristos cel imponderal, paradigma
Ucenicilor se schimbă. Ei, cei care mai înainte fuseseră fricoși, socotind
moartea ca instrument punitiv al iudeilor, de acum se arată slobozi în datoria
mărturisirii. Și nu fără temei, această mărturisire începe prin minunatul
îndemn, universal valabil în echivalența sa, de „Pace”. În felul acesta, Petru
și ceilalți Apostoli ai Domnului, afară de Toma, se încredințează deplin de
adevărul Învierii.
Este important să înțelegem că, încă din Vechiul
Testament, cuvântul pace (șalom) avea ca și conținut înțelesurile de:
plinătate, trăinicie, bunătate. Reprezenta un îndemn și totodată o urare prin
care cineva de bună credință își asuma îndatorirea de a deschide drumul spre
bunăvoința aproapelui, îmbunându-l spre împreună-lucrare. De aceea, această
statornicire a „păcii” este percepută de cei vechi ca o promisă Împărăție,
consfinţită de Mesia cel prezis de proroci (Is. 2, 2-4; 11, 1-9: Ier. 33, 15).
În Noul Testament vedem că această promisiune intră în concret, fiind
confirmată și întărită de Mântuitorul Hristos (cf. Lc. 1, 79; 2, 14), Ucenicii
devenind astfel „mesagerii ei” (cf. In. 10, 5).
Prima
dovadă materială a Învierii
Pe de altă parte, Domnul vine astăzi să confirme o
necesitate ontologică, aceea că „omul păcătos are nevoie în primul rând de
pacea cu Dumnezeu, de îndepărtarea vrăjmășiei cauzate de păcat, prin jertfa
Mântuitorului Hristos (cf. Rm. 5, 1; Col. 1, 20). Apoi urmează pacea lăuntrică
(Filip. 4, 7), care nu poate fi răpită de atacurile din partea lumii (In. 14,
27; 16, 33). Pacea dintre oameni este unul dintre motivele pentru care a murit
Hristos (Efes. 2) și unul dintre obiectivele lucrării Duhului Sfânt (Gal. 5,
22); dar omul, de asemenea, trebuie să fie activ și să o promoveze (Efes. 4, 3;
Evr. 12, 14), nu numai prin eliminarea discordiei, ci ca o armonie și ca o
adevărată conlucrare a mădularelor Trupului lui Hristos (Rm. 14, 19; 1 Cor. 14,
33)” (Dicționar biblic, Ed. Cartea Creștină, Oradea, 2015, p. 1.113).
Aici distingem prima dovadă materială a Învierii.
Primul argument biologic, prin care Domnul ne arată, prin ochii Ucenicilor, că
El este Biruitorul morții. Din lupta cu moartea au străbătut semnele din mâini
și din coastă, ca elemente de recunoaștere pentru cei sceptici. Nimeni dintre
cei prezenți nu a avut însă curajul și îndrăzneala să le conteste. De aceea, în
momentul în care Toma se apropie de Dânsul, solicitând în mod particular dovada
încredințării ca atingere, îndrăzneala lui se transformă în smerită
mărturisire de credință: „Domnul meu și Dumnezeul meu”.
Sub tutelajul „păcii”, Hristos cel mort și înviat
împlinește părtășia harului misiunii Sale, dând curaj și îndrăzneală de
mărturisire celor care cu puțin mai înainte se țineau înlăuntru „închiși de
frica iudeilor”. Nu putem lăsa la o parte simetria prin care Domnul se
împărtășește ca încredințare: „Precum M-a trimis pe Mine Tatăl, vă trimit şi
Eu pe voi”. Tabloul imediat următor, unul foarte important, de altfel,
constituie unul dintre argumentele principale în confirmarea autorității
divine din Taina Sfintei Spovedanii. Avem aici o recurență pe care o descoperim
cel mai adesea în rugăciunile liturgice din Taina Sfintei Spovedanii, așezată
de Biserică în cheia unei recunoașteri de autoritate și har: „Cărora veţi ierta
păcatele, le vor fi iertate, şi cărora le veţi ţine, vor fi ţinute”.
Duminica
aceasta are o adâncime cu totul aparte
Rânduită de Părinții Bisericii drept cea de-a „doua
duminică după Înviere”, Duminica Sfântului Apostol Toma sau „Duminica
încredințării” are o adâncime cu totul aparte. După firul logic al pericopei
evanghelice, Apostolul Toma primește vestea Învierii indirect, fiind informat
de ceilalți Apostoli, care fuseseră de față „în prima zi a săptămânii”, a
arătării Domnului. Evanghelistul îl evidențiază ca prezență abia „după opt
zile”, când ajunsese în mijlocul fraților, la Ierusalim. Înainte de aceasta,
Toma se exprimă cu incertitudine, socotind că numai proba tactilă l-ar convinge
cu adevărat să creadă că Cel pe care Îl văzuze mai înainte răstignit pe Cruce
este acum viu și prezent printre dânșii. Domnul reapare în mijlocul Ucenicilor
și mesajul Său este din nou același: Pace vouă! Privirea Sa se îndreaptă de
data aceasta spre Toma și, cunoscându-i dorința exprimată mai dinainte, îl
poftește să se atingă de Dânsul. Dacă a mers sau nu să pună mâna în rănile
Domnului nu putem deduce din textul evanghelic. Cert este că, odată ajuns
înaintea lui Dumnezeu, îndoiala de care era măcinat, după rânduiala firească a
biologicului omenesc, s-a prefăcut în cea mai frumoasă mărturisire de credință
din Scriptură: „Domnul meu și Dumnezeul meu!”.
Despre Sfântul Apostol Toma relatările evanghelice
sunt destul de sărace. Îl găsim menționat doar de câteva ori și în mod
considerabil în Evanghelia de astăzi. Prezența sa firavă în paginile Sfintei
Scripturi se completează printr-o popularitate de luat în seamă în scrierile
apocrife. O lucrare mai demn de luat în seamă este Evanghelia după Toma, scrisă
probabil în Siria, în secolul al II-lea şi cunoscută din fragmentele greceşti
şi dintr-o traducere completă în coptă. Această lucrare apocrifă a intrat în „atenția
publicului prin intermediul romanului, devenit bestseller, Codul lui Da Vinci.
Fără nici o îndoială, scrierea a fost produsul unei secte gnostice timpurii și,
deși cuprinde citate și fapte din viața Domnului Iisus ce s-ar putea să fie
autentice, are și multe fragmente de-a dreptul revoltătoare” (în Richard R.
Losch, Dicționar enciclopedic de personaje biblice, traducere de Raluca
Mirăuță, Ed. Casa Cărții, Oradea, 2019, p. 480).
O altă lucrare apocrifă, la fel de importantă, se
intitulează „Faptele lui Iuda Toma”, compuse în limba siriacă, cel mai sigur în
secolul al III-lea (locul rămânând necunoscut). În decursul timpului, această
ultimă scriere a supravieţuit în ambele traduceri, siriacă şi grecească. Există
de asemenea câteva traduceri şi în alte limbi creştine orientale. În ansamblu,
lucrarea se aseamănă variantei greceşti a lucrării apocrife „Faptele
Apostolilor”, aparţinând genului nuvelistic sau „romanţat” (cu echivalenţă în
nuvela istorică). „Faptele” descriu „misiunea Sfântului Apostol Toma în India,
actul narativ fiind împărţit în 30 de secţiuni (numite «acte»), urmate de actul
martiric al Sfântului Apostol” (Sebastian Brock, Părinții și scriitorii sirieni
de ieri și de azi, Ed. Mitropolia Olteniei, Craiova, 2016, pp. 37-38).
Dacă ar fi să evidențiem câteva sfaturi
moralizatoare, desprinse din această Sfântă Evanghelie, cu siguranță ne putem
opri la îndemnul Domnului din această ultimă parte a cuvântării Sale: „Fericiţi
cei ce n-au văzut şi au crezut!”. Dincolo de frumusețea și profunzimea ei
teologică și duhovnicească, această sintagmă a fost reținută de regimul ateu
într-o formă total improprie conținutului ei. În justificarea lui „crede și nu
cerceta”, comuniștii au dezorientat generații întregi, arătând societății
propășirea prin Biserică a unei credințe oarbe, fără rațiuni și fundamente
logice, improprie spiritului avangardist al științei. Vedem însă că lucrurile
stau cu totul altfel și că logica apologetică a Bisericii nu promovează
direcții divergente. Dacă Domnul a îngăduit proba tactilă pentru Toma, a arătat
mâinile Sale și coasta Ucenicilor, să ne amintim de asemenea și de recomandarea
pe care o afirmă cu tărie: „Cereţi şi vi se va da; căutaţi şi veţi afla; bateţi
şi vi se va deschide. Că oricine cere ia, cel care caută află, şi celui ce bate
i se va deschide” (Mt. 7, 7-8).
Autor: Pr. Ioniță Apostolache – 27 Aprilie
2025

Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu