Blaj, 19 iunie 2013
Domniei Sale,
Domnului Crin Antonescu
Presedinte al Senatului
Presedinte al Comisiei de revizuire a Constitutiei
Stimate Domnule Presedinte,
Biserica Greco-Catolica solicita includerea urmatoarelor
doua amendamente in viitoarea Constitutie a Romaniei:
1. In cazul in care viitoarea Constitutie, sau preambulul
acesteia, va contine articolul “Romania recunoaste rolul istoric, in
constituirea si modernizarea statului roman, al Bisericii Ortodoxe si al
celorlalte culte religioase, al Casei Regale si al minoritatilor nationale”,
acesta sa fie completat astfel:
“Romania recunoaste rolul istoric, in constituirea si
modernizarea statului roman, al Bisericii Ortodoxe, Bisericii Greco-Catolice si
al celorlalte culte religioase, al Casei Regale si al minoritatilor nationale.”
Daca viitoarea Constitutie se doreste a fi un document
istoric care sa vorbeasca despre aportul adus de unele institutii la
constituirea si modernizarea statului roman, Biserica Greco-Catolica nu poate
fi exclusa dintre acestea. Fara Biserica Greco-Catolica, Statul Roman,
identitatea nationala si limba romana in formele pe care le cunoastem astazi nu
ar fi existat.
Acest lucru il argumentam astfel:
- Episcopul greco-catolic Ioan Inocentiu Micu Clain introduce
pentru prima data termenul de “natiune romana” la 1737.
- O natiune, insa, nu poate exista fara limba si cultura, de
aceea episcopul greco-catolic Petru Pavel Aron a deschis la Blaj, la 11
octombrie 1754, primele scoli sistematice romanesti. Aceste scoli au format
constiinta nationala romaneasca.
Despre rolul acestor scoli spun:
Ion Heliade Radulescu: “de aici a rasarit soarele
romanilor”;
Mircea Eliade: “limba, literatura romaneasca moderna poarta
pecetea faurita la Blaj”;
Ion C. Bratianu, prim-ministru: “trebuie sa stiti ca
descoperirea noastra nationala ne-a venit de dincolo, de peste Carpati, prin
acei romani care au fost trimisi la Roma, unde au invatat sa fie romani!”.
- Corifeii “Şcolii Ardelene” - Samuil Micu, Gheroghe Şincai,
Petru Maior –
- Gheorghe Şincai, pe durata cat a fost Director al
?şcolilor, a infiintat 300 de scoli romanesti.
- Petru Maior a propus, la 1779, primele reguli ortografice
pentru scrierea cu alfabetul latin si a tiparit prima carte in limba romana
scrisa cu alfabet latin.
- Suplex Libellus Valachorum, petitia din 1792 pentru
emanciparea natiunii romane din Transilvania, porneste de la preotii
greco-catolici.
- George Baritiu, fiu de preot greco-catolic, intemeiaza la
1838 presa romaneasca din Transilvania.
- Ioan Rusu tipareste in 1842 prima carte de geografie cu
titlul “Icoana Pamantului”.
- Biserica Greco-Catolica s-a implicat in convocarea
Adunarii Nationale din 3-15 mai 1848 de pe Campia Libertatii de la Blaj. Aici s-a strigat pentru prima data “vrem sa
ne unim cu tara”.
- In Catedrala greco-catolica din Blaj a rostit Simion
Barnutiu, la 14 mai 1848, celebrul discurs care a devenit platforma de gandire
a Adunarii de la Blaj, pe care o va adopta si
Avram Iancu in lupta sa. Barnutiu a pledat in discursul sau
pentru libertate nationala si sociala, precum si necesitatea unitatii
romanilor. Discursul sau a fost ascultat si de Dumitru Bratianu si Alexandru
Ioan Cuza.
- Imnul actual al Romaniei “Desteapta-te romane” a fost
scris in 1848 de greco-catolicul Andrei Muresanu.
- Pronuciamentul de la Blaj, 1868 – intelectualii romani
adunati pe Campia Libertatii cer atat “egalitate nationala cat si confesionala”
pentru romani.
- Tineri romani blajeni au trecut Carpatii si au participat
la razboiul de independenta din 1877.
- Memorandumul din 1892, document prin care s-au cerut
drepturi pentru toti romanii din Transilvania, a avut marea masa a semnatarilor
greco-catolici, printre care Ioan Ratiu, Gheorghe Pop de Basesti, Vasile
Lucaciu.
- In 1916, cand soldatii romani au trecut Carpatii, Biserica
Greco-Catolica i-a primit cu bratele deschise, ca adevarati eliberatori.
- La 1 decembrie 1918, la Alba Iulia, Episcopul
greco-catolic Iuliu Hossu a citit Rezolutia Unirii Transilvaniei cu Romania,
iar Alexandru Vaida-Voevod (greco-catolic) a vorbit in Parlamentul din
Budapesta pe 5/18 octombrie 1918 spunand ca natiunea romana din Austro-Ungaria
este “libera de orice inraurire straina”, sa-si aleaga “asezarea ei printre
natiunile libere”.
Meritul de necontestat avut de Biserica Greco-Catolica in
crearea identitatii nationale si faurirea statului roman a fost recunoscut de
Constitutia din 1923 (art. 22) si 1938 (art. 19), care afirma:
“Biserica crestina ortodoxa si cea greco-catolica sunt
biserici romanesti.
Biserica ortodoxa romana fiind religia marei majoritati a
Romanilor este biserica dominanta in Statul roman; iar cea greco-catolica are
intaietea fata de celelalte culte.”
In 1948 Biserica Greco-Catolica s-a opus institutional
comunismului si sovietizarii tarii, motiv pentru care, la 1 decembrie 1948, a
fost scoasa in afara legii de catre comunisti, proprietatile i-au fost
confiscate iar credinciosii, preotii si episcopii aruncati in temnite.
In momentul scoaterii in afara legii, Biserica
Greco-Catolica a avut, pe langa biserici, 20 de licee de baieti, 14 licee de
fete, 4 orfelinate, 424 de calugari educatori in scoli si internate sau ca
surori medicale in spitale, sute de scoli satesti, toate puse in slujba
educarii si emanciparii natiunii romane.
Daca viitoarea Constitutie se doreste a fi un document
istoric care sa dea credit institutiilor care au faurit Romania, speram sa
luati ca model exemplul marilor oameni politici de dupa Marea Unire care au dat
creditul cuvenit Bisericii Greco-Catolice mentionandu-o in Constitutiile din
1923 si 1938, si nu al comunistilor care au dorit rescrierea istoriei si
scoaterea Bisericii Greco-Catolice din istoria romanilor.
2. Garantarea libertatii religioase. Inlocuirea art. 29 din
Constitutia din 2003:
“(1) Libertatea gandirii si a opiniilor, precum si
libertatea credintelor religioase nu pot fi ingradite sub nici o forma. Nimeni
nu poate fi constrans sa adopte o opinie ori sa adere la o credinta religioasa,
contrare convingerilor sale.
(2) Libertatea constiintei este garantata; ea trebuie sa se
manifeste in spirit de toleranta si de respect reciproc.”, cu textul bazat pe
Conventia Europeana a Drepturilor Omului:
"Statul garanteaza dreptul la libertate de gandire, de
constiinta si de religie; acest drept include libertatea de a-si schimba
religia sau convingerile, precum si libertatea de a-si manifesta religia sau
convingerea in mod individual sau colectiv, in public sau in particular, prin
cult, invatamant, practici si indeplinirea ritualurilor.”
Textul Constitutiei din 2003 nu defineste in termeni
pozitivi ce e libertatea de constiinta sau religie, ceea ce face acesti termeni
neclari.
Definirea libertatii religioase in Romania este imperativa
deoarece in declaratia de unire a Transilvaniei cu Romania de la Alba Iulia din
1 decembrie 1918, se garanta: “Egala indreptatire si deplina libertate autonoma
confesionala pentru toate confesiunile din Stat”.
Scoaterea in afara legii a Bisericii Greco-Catolice de catre
statul roman in 1948 a fost o incalcare a declaratiei de la Alba Iulia. Chiar
si dupa caderea regimului comunist Biserica Greco-Catolica inca nu a fost
repusa in drepturi, in mare parte credinciosii ei fiind in continuare in
imposibilitatea de a-si putea practica credinta liber si nestanjenit in
Romania.
Ne dorim ca aceasta noua Constitutie sa defineasca in
termeni pozitivi libertatea religioasa astfel incat toti romanii, indiferent de
confesiune, sa se poata bucura de aceleasi drepturi in Romania.
Asigurandu-Va, Domnule Presedinte, de cele mai alese
ganduri, Va transmitem arhiereasca binecuvantare.
† CLAUDIU
Episcop al Curiei
Arhiepiscopiei Majore
† Cardinal LUCIAN
Arhiepiscop Major
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu