Eram încă pe la început de drum, în
cercetare, când i-am îndemnat pe câţiva dascăli locali şi pe oameni cu
responsabilităţi de la primării, să înfiinţeze muzee etnografice locale, mai
ales în satele şi comunele mari ale Maramureşului, Chioarului, Lăpuşului sau
Codrului.
Au fost mai multe iniţiative care nu
au prins viaţă, din nefericire, între ele, Muzeul etnografic al Ţării
Chioarului, de la Şomcuta Mare, programat să se înfiinţeze în sediul
judecătoriei desfiinţate, apoi, Muzeul Zonei Fisculaşului, ce urma să se
organizeze la Copalnic Mănăştur. Nu mai amintim de Muzeul Etnografic al Ţării
Lăpuşului, propus, de către noi, să se organizeze la Târgu Lăpuş, propunere la
care s-au opus vehement tocmai mai-marii culturii de atunci, lipsiţi de
afinităţi culturale. Din mai multele proiecte am izbutit cu unul, cel al
Codrului, pe care l-am organizat împreună cu etnograful Sabin Şainelic, în casa
George Pop de Băseşti. Şi tocmai pentru că l-am realizat cu multe sacrificii
(obiectele fiind adunate pe bază de donaţii), el a fost cu prea mare uşurinţă
desfiinţat şi obiectele aduse în Baia Mare, deşi i se putea găsi o altă
locaţie. Şi iată că, ceea ce fac unii cu mari sacrificii, alţii strică. Noroc
că dascăli entuziaşti şi convinşi de nevoia importanţei unei astfel de
instituţii săteşti au pus umărul şi au înscris realizări. Profesorul Traian
Rus, când s-a văzut nevoit să scoată obiectele din holul şcolii din Oarţa de
Sus, împreună cu ortaci entuziaşti, cu sprijinul autorităţilor locale şi oameni
politici, a amenajat un muzeu etnografic al satului într-o casă veche. În jurul
muzeului ne strângem, an de an, cercetători şi oameni de cultură, ierarhi de
frunte ai bisericii, la manifestările organizate în sat. Lui Traian Rus i se
alătură Mihai Dăncuş, care a organizat un muzeu etnografic la Ieud, apoi
Victoria şi Izidor Berbecaru, care au organizat un muzeu sătesc în Botiza. În
activitatea noastră publicistică, am scris despre muzeele etnografice şcolare,
dar, din păcate, rând pe rând au dispărut nejustificat. A rămas, în schimb, cel
din Budeşti, care datorită valorii şi bogăţiei obiectelor expuse îşi dovedeşte
din plin utilitatea, fiind des vizitat. Cândva, vizitam la şcoală Muzeul
Etnografic şcolar din Săcel. Era un muzeu frumos, cu obiecte de mare valoare.
Nu mă gândeam că va fi desfiinţat. Chiar dacă din obiecte au mai dispărut, un
dascăl îndrăgostit de patrimoniul etnografic local, Vasile Grad, a depozitat
obiectele în cabina de proiecţie a căminului cultural, care aşteaptă să-şi ia
locul într-un viitor muzeu etnografic. Radu Pop, un tânăr pasionat de cultura
populară, fiu al satului, manifestă pe această linie iniţiativă, ba chiar a
achiziţionat obiecte pe bani proprii. Visează la un muzeu, pe măsura
personalităţii etnografice a acestei vetre. Consultându-l pe primarul comunei,
acesta s-a arătat interesat, îl vrea, însă, într-o casă veche. Dar o casă veche
nu este funcţională pentru un muzeu etnografic. Este nevoie de atragerea de
fonduri pentru construirea unui sediu adecvat pentru un asemenea muzeu, care să
fie amenajat potrivit exigenţelor actuale. Asta, pentru că un muzeu etnografic
nu este menit doar să atragă turişti, ci trebuie să slujească şi cercetărilor
de specialitate, ba mai mult să fie o istorie a devenirii vetrei prin
vreme.
prof. Pamfil BILŢIU
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu