vineri, 10 noiembrie 2017

PICURI DE ÎNȚELEPCIUNE


„Eminescu răsucindu-se în mormânt”


A fost odată ca-n povești, a fost-de-ar mai fi iară- / Din neamuri tracice, regești, o prea frumoasă ȚARĂ. Și era una pe pământ / Și mândrâ-n toate cele / Cum e icoana unui sfânt / Și Luna între stele. Mă doare-n suflet când privesc / La tot ce se întâmplă / Și în mormânt mă răsucesc / Când cuie-mi intră-n tâmplă. Eu nu mai simt miros de tei / În viața mea postumă, / NU văd nici vașnici pui de lei, / Doar mucegai și humă. Luceferi nu mai strălucesc / Când ȚARA E O RANĂ, / Copiii mamele-și bocesc / că n-au în blide hrană. Cântat-am graiul românesc, / Această dulce limbă. Dar astăzi, cei ce-o mai vorbesc / Prin alte țări o schimbă. Degeaba le-am lăsat cu dor / O „Doină” să tresară! Trecutul nu e viitor / Și viața li-i amară. Nici harta nu-i ca-n alte dăți / Din Nistru până-n Tisa; Moldova-i astăzi jumătăți. Cât rău făcutu-ni-s-a. Degeaba scris-am eu scrisori / Din vremuri de urgie / Și m-am rugat de-atâtea ori / Mai bine să vă fie. Avut-am piatră la hotar / Și-n țara noastră singuri / Cules-am holde din brăzdar. Acum n-aveți nici linguri...
O, biet popor român sărac / Cu-o ȚARĂ prea bogată! Tu vino-i răului de hac / Să nu ți-o vândă toată! Și dă-i afară pe străini / Cu toți îmburgheziții, / Să nu-ți mai fie-n alte mâini / Guverne și poliții! Cu trupe de comedianți / Numindu-se partide / Suntem românii emigranți / Din rai în țări aride. Pierdu-ți banii țării-n vânt / Și-i goală visteria. Mai dați și ape și pământ / Și vindeți ROMÂNIA. Mihai Viteazul v-a lăsat / O țară mai rotundă. Voi azi ați scos-o la mezat, / STRĂINII VĂ INUNDĂ. Aveți întinsul Bărăgan / Și nu aveți o pâine, / Aveți și turme și ciobani / Dar duceți vieți de câine. Aveți bogații munți Carpați / Și dulcea Mioriță, / Păduri de brazi ce vă sunt frați, / Și flori în poieniță. Aveți o Deltă ca-n povești - Vedeți să nu v-o fure - Atâtea ape, atâția pești / Și nu mâncați nici mure... Nici vii pe deal nu mai zărești, / Livezile se-uscară / Când mărul Țării Românești / Se-aduce de afară. Nu vine Mircea cel Bătrân, / Nici Ștefan, de la Putna / Să vi-l alunge pe păgân / Când voi lăsat-ați lupta! Albastru cerului senin / Se-ntunecă mai tare / De-atâția nouri de venin, / De-atâta delăsare. Nu voi, a vă-nvăța de rău / Ci-ncerc a vă-nțelege: De ani și ani cădeți în hău, / Nimic NU vă mai merge.
Rușine să vă fie-n veac / Că v-ați trădat străbunii / De parcă n-ați fi pui de dac / Ci rude-ați fi cu hunii. Lăsați pe-ai voștri guvernanți / Să vă înece-n smoală, / Să fiți doar simpli figuranți / Pe scena lor de boală? Un singur lucru eu voi a ști / În lumea care trece: Urmașul meu român va fi / Și muritor și rece. Eu NU mai am ce să mai sper. Vă văd de-atâta vreme / Târându-vă în trai mizer / De griji și de probleme. Și nici NU pot a mai privi / A voastră neputință. Mă-ntorc la starea mea dintâi. Mă-ntorc în neființă. LUCEAFĂRUL VORBI PROFET / SPRE NEAMUL LUI, SPRE ȚARĂ. ȘI, LĂCRIMÂND, SE STINSE-NCET. MURI A DOUA OARĂ...

„1001 CUGETĂRI” vol. XI
Secțiunea: „ROMÂNI, TREZIȚI-VĂ! VIN, ALEGERILE!”
Preot Ortodox Român Ilie Bucur Sărmășanul
Prof. Olimpia Mureșan-Ulmeni                                 


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu