La fel cum credinţa în divinitate este inexprimabilă, la fel
societatea modernă este caracterizată de un „misticism” cu porunci numite
libertăţi şi drepturi ale omului. Cheltuielile bugetare cele mai mari sînt
alocate pentru protecţia socială a persoanelor defavorizate şi pentru cele
aflate în situaţie de handicap fizic sau mental. România cheltuie 15% din
bugetul ţării pentru acest scop şi trebuie să mărească procentul la 25, pentru
a acoperi nevoile celor aflaţi în dificultate de trai. Ne vine greu să acceptăm
acest mers al lucrurilor, dar trebuie să ne obişnuim cu această abordare
socială exagerată.
Democraţia liberală este numită de unii neomarxism, pentru a
sublinia efectele rele ce tind să apară, avînd în vedere că protecţia socială
este noua „religie” a statelor, pentru care cheltuie un sfert din fondurile
publice. România are obligaţia să se alinieze la prevederile Convenţiei
europene privind drepturile persoanelor cu dizabilităţi, scop în care Guvernul
a emis recent o Ordonanţă de urgenţă (OUG nr. 69/2018).
Cel tîrziu pînă în anul viitor 2019, sistemul românesc de
asistenţă socială va suferi modificări importante. Rămîn valabile metodele de
ajutor prin intermediul asistentului personal sau profesionist (altul decît
rudele) care acordă asistenţă la domiciliu, dar vor apărea şi centre de zi şi
centre rezidenţiale pentru persoanele cu dizabilităţi, în care statul va
suporta cheltuielile de locuire, hrană şi echipament, chiar dacă centrul va fi
de tip privat sau public-privat.
În judeţul Maramureş, aproximativ 10% dintre cetăţeni sînt
persoane cu handicap, care pînă acum se descurcau din indemnizaţia primită de
la stat. După noua strategie, vor exista locuinţe protejate pentru persoanele
cu handicap şi centre de îngrijire, asistenţă, abilitare, reabilitare,
respiraţie, criză şi centre de viaţă independentă. Europa ne asigură şi
bugetul, pentru o perioadă.
Sistemul se schimbă total, azilele cu sute de asistaţi vor
fi transformate în centre cu puţini bătrîni/bolnavi, care să imite mediul
familial. Aşa s-a întîmplat şi cu sistemul pentru protecţia copilului,
orfelinatele cu sute de minori au fost desfiinţate şi în loc au apărut case cu
cel mult 12 copii, scopul fiind creşterea lor într-un mediu care să se apropie
de cel familial. Judeţul Maramureş a reuşit să schimbe orfelinatele de tip
comunist cu case de tip familial sau cu asistenţi maternali, dar costurile pe
cap sînt mai mari şi statul are dificultăţi să asigure fondurile necesare. În
Europa, socialul are prioritate faţă de culte, cultură, sport…
Numărul statistic al persoanelor cu dizabilităţi este foarte
mare, căci la noi şi bolile sînt considerate handicapante. Bolnavul de cancer
poate primi certificat de persoană cu dizabilitate şi beneficiază de ajutor şi
înlesniri precum scutirea de impozitul pe salariu. Românii cu probleme de
sănătate caută să obţină şi certificat de gradul III, II sau I de dizabilitate,
există o comisie judeţeană ce aprobă sau respinge cererea, cu recurs la comisia
naţională de evaluare a persoanelor adulte cu handicap. Însă nici medicii de
expertiză a capacităţii de muncă, asistenţii sociali cu experienţă în
dizabilitate, psihologii şi juriştii cu vechime nu-şi pot da seama care om este
bolnav (şi are nevoie de tratament) şi care este cu handicap? Trebuie deci
găsită forma generală a funcţiei de adevăr.
Folclorul vorbeşte despre uşurinţa cu care sînt eliberate
certificatele de handicap, a avea aşa ceva este o afacere, nu mai plăteşti nici
impozite (deşi „orbul” conduce maşina). Din moment ce există atît de multe
persoane care profită de aceste legi de protecţie socială, cu toate că au
capacitate de muncă, statul ar trebui să găsească criterii cu sens pentru a
exclude frauda, ca cetatea ideală la care aspiră societatea democratică să nu
devină una a profitorilor sociali. Scepticismul fiind un nonsens, 10% va deveni
20%.
Autor: Nicolae Goja
Sursa: Graiul
Maramureşului
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu