Izvoarele istoriei mărturisesc că această sărbătoare a morților are un fundament religios, că
ritualurile care însoțeau Samainul se
compuneau din forme spirituale, toate acestea ca o amintire a spiritelor
malefice care își făceau simțită prezența
printre cei vii. Acea noapte a celebrării cultului morților avea o dublă semnificație,
deoarece marca inclusiv intrarea într-un nou an calendaristic, odată cu sfârșitul recoltelor de toamnă. Potrivit
etnologilor, trecerea de la un an la altul avea o importanță deosebită în istoria fiecărui popor. Se
crede că acele trei zile de întuneric care guvernau finele unei luni
calendaristice au contribuit în mod direct la apariția stării de frică a omului vizavi de forțele naturii sau de fenomenele spiritiste
care îi inundau ființa prin
multitudinea semnificațiilor lor. Pe
baza acestor momente desprinse din taina marelui Univers, la nivelul psihologic
al omului au început câteva modificări substanțiale,
unele dintre acestea manifestându-se prin acțiuni
tranzitive și reflexive. Surprins de mișcarea lăuntrică a existenței sale, omul a căutat un factor de protecție, apelând la diferite ritualuri care să-i
confere echilibrul psihologic și
spiritual de care avea nevoie. Cu siguranță,
abordarea contemporană a sărbătorii Halloween caută să îndeplinească același rol, de aceea, eliminarea elementelor
distructive ale răului caută a se realiza azi prin purtarea măștilor, a costumelor și a deghizărilor de orice fel. În realitate, această formulă de
deghizare într-o ființă demonică
contribuie la un dialog semipermanent cu cel a cărui chip se poartă. Omul nu
conștientizează pericolul la care se
supune, lăsându-se cuprins de natura comercială a festinului. În câmpul său
energetic se produc modificări care se absorb în atitudinile sale, motiv pentru
care mulți dintre susținătorii acestei „sărbători” devin pe
parcursul acelei zile mult mai agresivi, violenți
sau impulsivi.
Ceea ce caracterizează cu adevărat „sărbătoarea” Halloween
este senzația de frică. Sub diferitele
ei aspecte, frica este cel mai invizibil sentiment, deoarece îl determină pe om
să aibă o atitudine sub nivelul său rațional.
În studiul Frică, supărare, agresivitate, doctorul Ranschburg Jenő afirmă: „frica
mobilizează omul la evitarea pericolului și
totodată armează organismul”[1]. Sub acest aspect, se poate explica obiceiul
celților de a aprinde focuri în aer
liber, încercând astfel să înlăture forțele
demonice ale răului sau senzațiile de
frică ce puteau apărea prin raportarea față
de acestea. Din fericire, acest obicei este păstrat și azi, cu atât mai mult cu cât el a dobândit o altă
însemnătate, mult mai profundă, mai ales pentru creștini. Printr-o analogie, focul este considerat ca fiind prezența lui Dumnezeu în mijlocul celor care țin o lumânare aprinsă, deoarece energia pe
care lumina acesteia o dispersează nu devine doar ca un factor curățitor, ci totodată ea îl apără pe om de orice
teamă.
Întoarcerea omului spre lumină trebuie să fie actul trezviei
conștiinței
sale, o modulație a intensității prezenței
divinului, un act al trecerii de la moarte la viață,
un semn al apropierii de infinit. În acest sens, Maurice Cocagnac afirmă că un
astfel de act „dăruiește poporului o
forță deosebită”[2], după cuvintele
Psalmistului: „Fericit este poporul care cunoaște
strigăt de bucurie; Doamne, în lumina feței
Tale vom merge” (Psalmul 88-15-16).
Sub clopotul de sticlă al vieţii omului trebuia să se
observe, aşadar, natura sa – aceea de a fi lumină a creaţiei, luminând în
incomensurabilitatea Universului pe cei pe care întunericul postmodernismului
i-a cuprins. Dar omul contemporan a ajuns din nefericire pe panta suicidală a
morţii sale sufleteşti, răpit de imaginea deluzoriului, a superficialităţii şi
a comercialului. Câtă vreme va stagna omul în această indiferenţă, nu se ştie,
dar se vor cunoaşte clipele de întristare atunci când omul va conştientiza că
el vine de nicăieri şi se îndreaptă spre niciunde, datorită lipsei identităţii
sale de fiu al Luminii.
Notă.
[1] Ranschburg Jenő, Frică, supărare, agresivitate, București, Editura Didactică și pedagogică, 1979, p. 44.
[2] Maurice Cocagnac, Simbolurile Biblice – Lexic Teologic,
București, Editura Humanitas, 1997, p.
18.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu