Primul tractor
românesc, TAGRO, este un tractor conceput și realizat pe platforma IRUM Reghin.
Proiectul TAGRO a fost realizat în Centrul de
Cercetare și Dezvoltare pentru Utilaje Agricole și Forestiere - IFOR - care
funcționează la Reghin, Transilvania. Acest centru a fost înființat de grupul
de firme MAVIPROD, în incinta fabricii IRUM și a presupus o investiție de 2,65
milioane de euro reunind aproximativ 50 de ingineri români.
Investiția în concretizarea proiectului TAGRO
a însemnat alți 4.000.000 de euro puși la dispoziție de grupul MAVIPROD,
acționarul IRUM. TAGRO este primul tractor agricol românesc produs după o pauză
de 10 ani.
Acest tractor este destinat cu precădere fermelor
mici și mijlocii și va fi vândut atât pe piața internă, cât și pe cele externe.
TAGRO va avea toate dotările necesare unui tractor modern, inclusiv comenzi
prin radio și aer condiționat. Înainte de lansare, tractorul a fost testat în
România și în Italia, iar până la finalul acestui an se va finaliza procesul de
omologare în cadrul Registrul Auto Român București.
Prețul de pornire pentru un astfel de tractor
agricol va fi de 34.500 de euro. Producția în serie va începe în aprilie 2019,
iar conducerea IRUM Reghin estimează că în primul an vor fi produse și vândute
200 de tractoare, în 2020 va fi depășit pragul de 300 de tractoare TAGRO, iar
în 2021 vor urma alte 500 de tractoare TAGRO.
Primul tractor agricol românesc este un dar pe
care IRUM îl face României în Anul Centenarului Marii Uniri. Însă 2018 este și
anul în care se împlinesc 65 de ani de la fondarea IRUM și 25 de ani de la
fondarea grupului MAVIPROD, acționarul majoritar al fabricii de tractoare din
Reghin.
Fabrica IRUM a fost fondată în anul 1953,
pentru a repara utilaje și mecanisme agricole și forestiere. În anul 1969, la
IRUM a început producția de tractoare articulate forestiere. În anul 1993,
familia Oltean, a fondat grupul MAVIPROD. Administrat cu inteligență, acest
grup a fost capabil să cumpere, în anul 1996, pachetul majoritar de acțiuni de
la IRUM Reghin. Această tranzacție a însemnat salvarea de la faliment a
fabricii din Reghin. După ani de modernizare, IRUM Reghin a intrat, în anul
2007, într-un parteneriat cu Uzinele Tractorul din Brașov pentru a produce
împreună un tractor agricol românesc, însă falimentul uzinei brașovene a pus
capăt acestui proiect.
Însă în anul 2010, IRUM Reghin a început
producția de tractoare agricole în parteneriat cu Uzinele Belarus. Treptat,
producția a crescut, iar în prezent IRUM Reghin vinde anual câte 500 de
tractoare pe piața românească. Acest lucru înseamnă 20 la sută dintr-o piață în
care sunt vândute anual 2.500 de tractoare noi.
Un alt punct de cotitură în evoluția fabricii
de tractoare a fost reprezentat de deschiderea Centrului de Cercetare și
Dezvoltare IFOR, în anul 2015. Astfel, la capătul a trei ani de eforturi
susținute, echipa Centrului a reușit să producă cel mai spectaculos rod al unei
tradiții de 65 de ani: TAGRO.
”Am urmărit dezvoltarea unui produs care să
fie destinat fermierilor mici și medii, dar și fermierilor mari care folosesc
și acest tip de tractoare pentru diferite activități unde nu se pretează
tractoarele cu o putere mai mare. Focusul numărul unu a fost crearea unui
tractor care să aibă un raport calitate preț competitiv și care să poată fi
exportat cu brio oriunde în lume. În ceea ce privește designul acestui tractor,
s-a urmărit creearea unei identități vizuale unice și proprii, care să fie cel
puțin la nivelul oricărui mare producător mondial și să reprezinte fundația
viitoarelor dezvoltări IRUM, în gama agricolă. Astfel, am ținut cont de
aspecte legate de confort și dimensiuni, dorindu-ne să păstram același logo,
aceeași linie tradițională a tractoarelor noastre. Un accent important s-a pus
și pe partea de ergonomie și siguranță a utilizatorului final, elemente care
putem spune cu mândrie că sunt la cele mai înalte standarde”, spune Mircea
Oltean, CEO-ul IRUM Reghin.
Caracteristicile TAGRO sunt următoarele:
·
Motor FPT 86, 95, 102 CP
·
Norma de poluare: Stagiu IV final
·
Capacitate cilindrică: 3 387 cm³
·
Putere: 102 Cp ( 75Kw )
·
Cuplu maxim: 430 Nm la 1 400 rpm
·
Filtru de aer: uscat
·
Rezervor combustibil: 110 l
·
Rezervor AdBlue: 20 l
·
Cutie de viteze: Shuttle cu 12 viteze de mers
înainte și 12 viteze de mers înapoi
·
Inversor mecanic
·
Blocare diferențial: electrohidraulică
·
Tracțiune: 4 x 4
·
Cuplare tracțiune 4 x 4: electrohidraulică
·
Priza de putere spate: Independentă cu 540 / 1
000 rpm.
·
Debit pompă hidraulică: 60 litri / min
·
Capacitate de ridicare în tiranți spate: 4 400
kg, cu Sistem Auto Lift
·
Cuple hidraulice spate: 2 perechi
·
Certificată ROPS și FOPS, vizibilate sporită,
scaun operator cu pernă de aer, centură de siguranță, scaun pasager cu centură,
girofar, ștergătoare cu spălator parbriz față/spate, geam spate cu degivrare
·
Aer condiționat
·
Oglinzi retrovizoare
·
Faruri de lucru: 2 față / 2 spate
·
Echipare radio
IRUM Reghin a fost
fondată în anul 1953 cu scopul de a produce, întreține și repara utilaje și
mecanisme agricole și forestiere. Experiența acumulată în acest domeniu a
reprezentat premisa pentru dezvoltarea și maturizarea proiectului primului
tractor agricol românesc.
În prezent, IRUM are aproape
500 de angajați, iar cifra de afaceri pe anul 2017 la nivelul grupului MAVIPROD din care care face parte și
IRUM este de 40 milioane de euro.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu