Duminica după Înălțarea Sfintei Cruci (Luarea Crucii și urmarea lui Hristos) Marcu 8, 34-3; 9, 1
Zis-a Domnul: Oricine voieşte să vină după Mine, să
se lepede de sine, să-şi ia crucea şi să-Mi urmeze Mie. Căci cine va voi să-şi
scape viața, o va pierde, iar cine îşi va pierde viața sa pentru Mine şi pentru
Evanghelie, acela o va mântui. Căci ce-i foloseşte omului să câştige lumea
întreagă dacă-şi pierde sufletul? Sau ce ar putea să dea omul în schimb pentru
sufletul său? Căci de cel ce se va ruşina de Mine şi de cuvintele Mele, în
neamul acesta desfrânat şi păcătos, şi Fiul Omului Se va ruşina de el când va
veni întru slava Tatălui Său, cu sfinţii îngeri. Și le zicea lor: Adevărat
grăiesc vouă că sunt unii dintre cei ce stau aici care nu vor gusta moartea,
până ce nu vor vedea Împărăţia lui Dumnezeu venind întru putere.
Sărbătoarea Înălțării Sfintei Cruci, împreună cu
cele două duminici închinate ei, care o încadrează, realizează în chip minunat
o sinteză a întregii opere de mântuire săvârșită de către Mântuitorul Iisus
Hristos, o concentrare în trei etape a misiunii de salvare a neamului omenesc,
așezată la începutul anului bisericesc, imediat după praznicul Nașterii Maicii
Domnului, în ziua de 8 septembrie, ziua „începutului mântuirii noastre”
(troparul praznicului Bunei Vestiri).
Dacă în Duminica dinaintea Înălțării Sfintei Cruci
Mântuitorul ne vorbește despre originea Sa veșnică și dumnezeiască, iar în ziua
praznicului Evanghelia ne prezintă imaginea înfricoșătoare a Pătimirii
Mântuitorului și Răstignirea Sa pe dealul Golgotei, în această duminică, după
Înălțarea Sfintei Cruci, Domnul Iisus Hristos le dezvăluie ucenicilor Săi în
chip profetic cum să cântărească valoarea sufletului omenesc și mai ales care
este calea care trebuie urmată pentru salvarea acestuia.
Domnul Hristos ne avertizează că nu există mântuire
fără jertfă și nici înviere fără cruce, motiv pentru care condiționează urmarea
Sa de purtarea crucii, o cruce – am putea spune – „personalizată” pentru
fiecare om pe măsura putinței lui, ca urmare a unicității persoanei. Domnul nu
obligă. Dragostea lui Dumnezeu față de om îi oferă libertatea alegerii, dar cu
indicarea unui criteriu esențial: „lepădarea de sine” prin urmarea aceleiași
căi împlinite de Dumnezeu-Fiul, Care în chip chenotic S-a smerit pe Sine
îmbrăcând trup omenesc.
Distincţie
clară între viaţă şi suflet
Domnul Iisus Hristos face o distincție clară între
viață și suflet, arătându-ne că valoarea sufletului nu poate fi contabilizată
prin nimic din cele materiale și că viața omului, limitată în timp și în
spațiu, are o importanță covârșitoare pentru dobândirea mântuirii,
propunându-ne renunțarea la cele vremelnice în scopul câștigării fericirii
veșnice. În plus, Domnul ne spune că întreaga lume creată nu poate compensa
valoarea unui singur suflet, întrucât acesta este neprețuit, iar o viață
vremelnică sacrificată pentru urmarea lui Hristos prin purtarea crucii
reprezintă garanția mântuirii sufletului, transformarea unei vieți efemere
într-o viață veșnică împreună cu Hristos și prin Hristos, Izvorul vieții și
Biruitorul morții.
Asumarea crucii trebuie însoțită de împlinirea
lucrării de mărturisire și de vestire a Evangheliei Sale, un apostolat la care
sunt chemați toți cei care cred în El, o lucrare care consolidează legătura
neîntreruptă dintre Hristos și ucenicii Săi și certifică apartenența acestora
la Trupul Său Cel Tainic – Sfânta Biserică.
Mântuirea sufletului nu este doar o recompensă mult
așteptată la plecarea din lumea aceasta, după o viață de renunțări și de
suferințe, ci, în chip minunat, urmarea lui Hristos – prin lepădarea de sine –
care transformă viața omului în bucurie, astfel încât cel credincios ajunge să
exclame, împreună cu Apostolul Pavel, că „nu eu mai trăiesc, ci Hristos
trăiește în mine” (Galateni 2, 20). Urmarea lui Hristos și mărturisirea Lui în
viața aceasta, prin așezarea Lui la cârma vieții noastre, revarsă asupra
omului bucuria pregustării fericirii veșnice, o stare care îl adâncește pe om
în dorirea celor viitoare și îl întărește în purtarea cu ușurință a crucii.
Asumarea crucii de către fiecare este hotărârea de a
călători împreună cu Hristos pe o cale deja străbătută de El, având convingerea
că nu pribegim pe cărări necunoscute și primejdioase. Mai mult, Hristos Însuși
este împreună călător cu noi și în același timp călăuzitor, ca Unul care
cunoaște calea și roadele binecuvântate ale acestui pelerinaj.
Din nefericire, fuga de crucea la purtarea căreia ne
cheamă Hristos atrage după sine, în chip paradoxal, tristețe și durere, oamenii
neînțelegând până astăzi că, odată cu Hristos, crucea a încetat să mai fie
simbol al suferinței, ea devenind un semn al biruinței, un Altar de jertfă,
putere și ajutor, după cuvântul aceluiași „Apostol al neamurilor” din Epistola
sa către Corinteni: „Cuvântul Crucii, pentru cei ce pier, este nebunie; iar
pentru noi, cei ce ne mântuim, este puterea lui Dumnezeu” (I Corinteni 1, 18).
Adevăraţii
credincioşi devin mărturisitori ai Evangheliei
De aceea, adevărații credincioși devin negreșit și
mărturisitori ai Evangheliei lui Hristos, apostoli neînfricați care dau
mărturie lumii întregi în numele lui Hristos cel Înviat, chiar dacă uneori
această mărturisire atrage după sine batjocură, umilință, nedreptate și chiar
prigoană aducătoare de moarte. Astfel, putem spune, fără să greșim, că
misionarismul este indispensabil pentru fiecare creștin, iar credința omului se
întemeiază pe fapte concrete, vrednice de a-i conferi omului calitatea de
ucenic al lui Hristos, după cuvântul Apostolului Iacov:„Căci precum trupul fără
suflet mort este, astfel şi credinţa fără de fapte moartă este” (Iacov 2, 26).
Prin lucrarea mărturisitoare a Evangheliei în fața
lumii, Hristos îi recunoaște pe adevărații Săi următori, iar truda și osteneala
celor credincioși pentru convertirea celor rătăciți aduce după sine roade
binecuvântate: „Cel ce a întors pe păcătos de la rătăcirea căii lui îşi va
mântui sufletul din moarte şi va acoperi mulţime de păcate” (Iacov 5, 20).
Mărturisirea lui Hristos în fața lumii nu trebuie să
fie una ostentativă, sfidătoare, plină de superioritate și de mândrie, ci una
plină de dragoste, având inima rănită pentru cel pierdut, pentru cel neștiutor
și străin de Dumnezeu. Mărturisirea în fața lumii să fie împodobită prin
rugăciune fierbinte cu lacrimi pentru cel necredincios și îndărătnic, din
dorința de a ne ridica la măsura chemării lui Hristos de a-i iubi chiar și pe
vrăjmași.
Cel care L-a aflat pe Hristos cu adevărat nu poate
rămâne indiferent și nepăsător la rătăcirea celorlalți. El va căuta permanent,
prin toate mijloacele, ca lumina Evangheliei să strălucească tuturor celor din
jur, cu nădejdea că la osteneala sa se va adăuga harul lui Dumnezeu, cel care
îmblânzește inimile și îi preschimbă pe cei păcătoși în sfinți. Iar la această
lucrare Hristos îi cheamă pe toți cei care vor crede în El, fiind o
responsabilitate nu doar a celor care au primit harul preoției sau a celor care
au îmbrăcat haina monahală, ci o datorie a tuturor celor care au îmbrăcat haina
botezului în numele lui Hristos și se numesc pe ei înșiși creștini. De asemenea,
Hristos ne făgăduiește că mărturisirea noastră în această viață trecătoare va
fi urmată de o recunoaștere a Sa în veșnicie, iar răsplata unei mărturii
înaintea Tatălui ceresc, un argument justificativ în favoarea dobândirii vieții
și a fericirii celei veșnice.
Asumarea
unei autentice trăiri creştine
Pentru creștinii de azi a devenit o provocare
asumarea unei autentice trăiri creștine, fiind „la modă” introducerea unor
practici creștine „de ochii lumii”, dar fără o finalitate revelatoare și
transformatoare a omului dintr-un păcătos într-un creștin practicant. Este
„cool” să mergi la biserică duminica și în „trend” cu vestimentația lumii
mondene, dar fără minime noțiuni despre rânduiala liturgică săvârșită acolo, ba
chiar îndrăznind să te apropii de Trupul și de Sângele lui Hristos fără o
pregătire adecvată, mânat doar de un impuls de moment. Este „la modă” să ai
duhovnic, în contextul în care, din nefericire, Taina Spovedaniei nu mai are ca
rezultat părăsirea păcatului de orice fel și începutul practicării constante a
virtuților creștine. Este „super” să participi la procesiuni și să te închini
la sfinte moaște, dar fără ca aceste întâlniri cu sfinții să îți influențeze
decisiv viața și să-ți determine revalorificarea timpului în perspectiva
veșniciei.
Hristos ne spune: „Aşa să lumineze lumina voastră
înaintea oamenilor, aşa încât să vadă faptele voastre cele bune şi să slăvească
pe Tatăl vostru Cel din ceruri” (Matei 5, 16), învățându-ne că adevărata viață
creștină se trăiește în integralitatea sa, iar asumarea purtării crucii și
mărturisirea numelui Său nu se limitează la anumite intervale de timp sau
amestecând faptele credinței cu faptele rele, confundând virtutea cu păcatul și
lumina cu întunericul.
Primind astăzi cuvintele Mântuitorului ca pe un
adevărat îndreptar de autentică viețuire creștină și acceptând cu bucurie
invitația de a-I urma Lui, purtându-ne crucea prin lepădarea de sine, să Îl
rugăm pe Hristos, Biruitorul morții, să ne dăruiască puterea de a-L mărturisi
în fața întregii lumi printr-o viață curată și sfântă, cu speranța că umila
noastră mărturisire va fi vrednică de răsplată în veșnicie și totodată va fi o
sămânță bună, care să rodească prin Harul lui Dumnezeu spre folosul sufletesc
al celorlalți!
Autor:
† Nestor, Episcopul Devei şi Hunedoarei – 15 Septembrie 2024
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu