duminică, 23 noiembrie 2025

Colțul specialistului - Conf. univ. dr. N. Grigorie Lăcriţa

 


Statul fiscalităţii,

a fost dintotdeauna și va exista cât va fi lumea

 

23.11.2025                                                                                                             

Cineva a afirmat ca avem peste 35 de milioane de tratate juridice

 pentru a impune Cele 10 Porunci.” (Bert Masterson)

 

Biblia este ceasul vremii şi al istoriei”. (Vasile Raut)

 

Cuprins.

1. Precizări preliminare

2 Fiscalitatea în relatările din Biblie

2.1. „Fiscalitatea în Statul Faraonic”, conform relatărilor din Biblie, Vechiul Testament, cartea Geneza, capitolul 47 „Scumpeţea în Egipt”, versetele 13-26

2.2. Explicații la versetele 13-26 din Biblie, Vechiul Testament, cartea Geneza, capitolul 47 „Scumpeţea în Egipt”

2.3. Noțiunea de „Faraon era statul”, sau „statul era Faraon”

2.4. Scrierile din Biblie care conţin consemnări despre impozite

3. Fiscalitatea după încetarea relatărilor din Biblie

4. Glosar Biblic

Bibliografie

 

1. Precizări preliminare

 

Este un adevăr incontestabil faptul că perceperea impozitelor este condiţia esenţială pentru existenţa şi funcţionarea oricărui stat.

Fără încasarea de impozite nici un stat nu poate exista şi nu poate funcţiona, aşa cum nici un om nu poate trăi fără elementele fundamentale care îi întreţin viaţa, adică fără aer, fără apă şi fără hrană.

Istoria lumii poate fi cunoscută, într-o măsură importantă, şi prin studiul istoriei fiscalităţii, din cele mai vechi timpuri şi până în zilele noastre, prin cercetarea măsurilor dispuse de conducătorii statelor (de la cei mai despoţi, de la cei mai tirani, de la cei mai cruzi, până la cei în ale căror state nu se percep impozite), în scopul asigurării veniturilor (prin încasarea impozitelor) necesare existenţei şi funcţionării statului.

Altfel spus, toate frământările din istoria unui stat se reflectă şi în istoria sa fiscală întrucât impozitele au fost dintotdeauna, sunt şi vor fi etern, (1) fie o „armă fiscală” foarte puternică, şi deosebit de eficientă, în mâna conducătorilor destoinici, (2) fie un brutal şi fioros instrument de jefuire a poporului de către conducătorii tirani, regi, faraoni etc.

Noţiunile specifice textelor din Biblie, sau care au legătură cu înţelegerea corectă a acestora, sunt prezentate în „Glosarul Biblic”.

Biblia conţine numeroase şi deosebit de valoroase consemnări despre impozite de la facerea lumiişi până în urmă cu circa 2000 de ani, adică până cel mai târziu în jurul anului 100 după Hristos (d.Hr.) când sunt ultimele relatări despre impozite în cele 4 Evanghelii, respectiv ale lui Marcu, Matei, Luca şi Ioan.

Orice abordare despre „începuturile fiscalităţii în lume” ar trebui să înceapă cu studiul Bibliei, materialul de faţă fiind edificator cu privire la primele şi cele mai vechi impozite din lume, exprimate prin „dări”, „zeciuială”, „biruri”, „taxe” , „impozite”.

Spiritul unui popor, nivelul cultural, structura socială, faptele politice, toate acestea şi încă multe altele se pot regăsi în istoria sa fiscală... Cel care ştie să asculte acest mesaj va înţelege mult mai bine frământările istoriei omenirii”. (Joseph Schumpeter).

În acest material încercăm să facem o prezentare comparativă între nivelul şi evoluţia impozitelor pe parcursul consemnărilor din Biblie, cu nivelul şi evoluţia impozitelor după data după care Biblia nu mai conţine relatări.

 


 

2 Fiscalitatea în relatările din Biblie

 

Biblia este o carte a credinţei, o carte a învăţăturii, o carte a moralei, o carte a religiei,

o carte prin care Dumnezeu ni se face cunoscut: dar de asemenea o carte care îi arată omului responsabilitatea sa şi relaţia pe care trebuie sa o aibă cu aproapele sau”. (Daniel Webster)

 

Impozitele descrise în Biblie cuprind perioada începând cu circa 4.000 de ani î.Hr. şi până cel mai târziu în jurul anului 100 d.Hr. când ultimele relatări despre impozite se găsesc în cele 4 Evanghelii, respectiv în  Evanghelia lui Marcu, Evanghelia lui Matei, Evanghelia lui Luca şi Evanghelia lui Ioan.

 

2.1. „Fiscalitatea în Statul Faraonic”, conformrelatărilor din Biblie,

Vechiul Testament, cartea Geneza, capitolul 47 „Scumpeţea în Egipt”, versetele 13-26

 

Statul Faraonica existat în urmă cu circa 4.000 de ani.

Cele mai vechi consemnări despre impozite, exprimate prin „dări”, „zeciuială”, „biruri”, „taxe”, „impozite”, se găsesc în Biblie, Vechiul Testament, cartea Geneza,capitolul 47 „Scumpeţea în Egipt”, versetele 13-26

Egiptul era condus de Faraon, iarIosif a deținut funcția de guvernator sau stăpânitor peste toată țara Egiptului, fiind al doilea după Faraon ca autoritate. Rolul său a fost esențial în administrarea resurselor țării și prevenirea foametei.

Biblie, în Geneza 47. 13-26 „Scumpeţea în Egipt”, consemnează:

 

13Nu mai era pâine în toată ţara, căci foametea era foarte mare; ţara Egiptului şi ţara Canaanului tânjeau, din pricina foametei.

14Iosif a strâns tot argintul, care se găsea în ţara Egiptului şi în ţara Canaanului, în schimbul grâului, pe care-l cumpărau oamenii, şi astfel a făcut ca tot argintul acesta să intre în casa lui Faraon.

15Când s-a sfârşit argintul din ţara Egiptului şi din ţara Canaanului, toţi Egiptenii au venit la Iosif, şi au zis: "Dă-ne pâine! Pentru ce să murim în faţa ta? Căci argint nu mai avem."

16Iosif a zis: "Daţi vitele voastre, şi vă voi da pâine în schimbul vitelor voastre, dacă nu mai aveţi argint."

17Şi-au adus vitele la Iosif, şi Iosif le-a dat pâine în schimbul cailor, în schimbul turmelor de oi şi de boi, şi în schimbul măgarilor. Le-a dat astfel pâine în anul acela în schimbul tuturor turmelor lor.

18După ce a trecut anul acela, au venit la Iosif în anul următor, şi i-au zis: "Nu putem să ascundem domnului nostru faptul că argintul s-a sfârşit, şi turmele de vite au trecut în stăpânirea domnului nostru; nu mai rămân înaintea domnului nostru decât trupurile şi pământurile noastre.

19Pentru ce să murim sub ochii tăi, noi şi pământurile noastre? Cumpără-ne împreună cu pământurile noastre în schimbul pâinii, şi vom fi ai domnului nostru, noi şi pământurile noastre. Dă-ne sămânţă să semănăm, ca să trăim şi să nu murim, şi să nu ne rămână pământurile pustii."

20Iosif a cumpărat pentru Faraon toate pământurile Egiptului; căci Egiptenii şi-au vândut fiecare ogorul, pentru că îi silea foametea. Şi ţara a ajuns în stăpânirea[1] lui Faraon.

21Cât despre popor, l-a mutat în cetăţi, de la o margine hotarelor Egiptului până la cealaltă.

22Numai pământurile preoţilor nu le-a cumpărat, pentru că era o lege a lui Faraon, dată în folosul preoţilor, care trăiau din venitul pe care li-l dădea Faraon: de aceea ei nu şi-au vândut pământurile. Ezra 7.24;

23Iosif a zis poporului: "V-am cumpărat azi cu pământurile voastre, pentru Faraon; iată, vă dau sămânţă, ca să puteţi semăna pământul.

24La vremea roadelor, veţi da a cincea parte lui Faraon; iar celelalte patru părţi vă vor rămâne vouă, ca să semănaţi ogoarele, şi să vă hrăniţi împreună cu copiii voştri şi cu cei ce sunt în casele voastre."

25Ei au zis: "Tu ne-ai scăpat viaţa! Să căpătăm trecere înaintea domnului nostru, şi vom fi robi ai lui Faraon."

26Iosif a făcut din aceasta o lege, care a rămas în picioare până în ziua de azi, şi după care, a cincea parte din venitul pământurilor Egiptului este a lui Faraon; numai pământurile preoţilor nu sunt ale lui Faraon..

 

2.2. Explicații laversetele 13-26 din Biblie,

Vechiul Testament, cartea Geneza, capitolul 47 „Scumpeţea în Egipt”

 

Nu mai era pâine în toată ţara, căci foametea era foarte mare; ţara Egiptului şi ţara Canaanului tânjeau, din pricina foametei.

Locuitorii din ţara Egiptului şi ţara Canaanului tânjeau din pricina foametei, adică se aflau într-o stare de slăbiciune, bolnăvicioasă, lâncezeau.

În perioada respectivă, Faraon la numit pe Iosif „supraveghetor al palatului său şi i-a dat în grijă toată gospodăria sa”.

Din cauză că oamenii nu mai aveau ce mânca, au fost obligaţi să-şi dea tot argintul pe care îl aveau pentru a cumpăra, de la Faraon, prin intermediul lui Iosif, grâul necesar traiului.

În prima etapă, Faraon a luat în stăpânirea sa tot argintul care se găsea la egipteni în schimbul grâului pe care aceştia l-au cumpărat.

După ce oamenii au terminat de mâncat grâul, toţi Egiptenii au venit la Iosif, şi au cerut pâine, pentru că mureau de foame.

Cum aceştia nu mai aveau bani (argint), Iosif le-a zis să-şi dea vitele pe care le aveau şi le va da pâine în schimbul acestora (al vitelor).

Oamenii au dat vitele în proprietatea lui Faraon, primind pâine în schimbul cailor, în schimbul turmelor de oi şi de boi, şi în schimbul măgarilor.

Pentru un an oamenii au mâncat pâine primită în schimbul predări lui Faraon a tuturor turmelor pe care le aveau.

În a doua etapă, Faraon a luat în stăpânirea sa toate turmele pe care le aveau egipteni (în schimbul pâinii pe care aceştia şi-au cumpărato).

După ce a trecut şi anul acela de foamete, oamenii au venit din nou la Iosif şi i-au zis că argint nu mai au, turme de vite nu mai au (toate fiind trecut în stăpânirea lui Faraon), că aceştia nu mai au decât trupurile şi pământurile lor.

Ajunşi la limita disperării, pentru a nu muri de foame, oamenii au cerut lui Faraon, prin Iosif, să fie cumpăraţi împreună cu pământurile lor în schimbul pâinii, şi vor fi ai lui Faraon, cu pământurile lor cu tot, să le dea şi sămânţă să semene, ca să nu rămână pământurile pustii.

Aşa s-a ajuns că Iosif a cumpărat pentru Faraon toate pământurile Egiptului, căci Egiptenii şi-au vândut fiecare ogorul, pentru că îi silea foametea, ţara ajungând astfel în stăpânirea (în proprietatea) lui Faraon.

În a treia etapă, Faraon a luat în stăpânirea sa toţi egiptenii, cu toate pământurile pe care le aveau aceştia (în schimbul grâului pe care ei şi l-au cumpărat).

În a patra etapă, Faraon a mutat poporul în cetăţi de la o margine hotarelor Egiptului până la cealaltă.

Numai pământurile preoţilor nu le-a cumpărat, pentru că era o lege a lui Faraon, dată în folosul preoţilor, care trăiau din venitul pe care li-l dădea Faraon: de aceea preoţii nu şi-au vândut pământurile.

După ce Faraon a luat în stăpânirea sa pe toţi egiptenii, cu toate pământurile şi cu toate bunurile pe care aceştia le aveau, Iosif le-a zis că la vremea roadelor aceştia vor da a cincea parte lui Faraon, iar celelalte patru părţi le vor rămâne lor, ca să semene ogoarele, să se hrănească împreună cu copiii lor şi cu cei ce sunt în casele lor.

Atunci egiptenii au ţinut să exprime recunoştinţă faţă Faraon, pentru că le-a salvat viaţa!?, ţinând să precizeze: „Tu ne-ai scăpat viaţa! Să căpătăm trecere înaintea domnului nostru, şi vom fi robi ai lui Faraon.”.

Şi Iosif a făcut o lege prin care s-a dispus că a cincea parte din roadele tuturor pământurilor cultivate de egipteni (ajunşi cu toţii robi) vor fi ale lui Faraon.

În a cincea etapă, s-a legiferat tot ceea ce s-a realizat în celelalte patru etape: toţi egiptenii au ajuns robi ai lui Faraon.Statul Faraonic s-a realizat pe deplin, fiind şi legiferat.

 

2.3. Noțiunea de „Faraon era statul”, sau „statul era Faraon

 

De reţinut că, în Geneza 47.13-26, se vorbeşte despre luarea, de la popor, a argintului, a turmelor, a pământurilor, „în stăpânirea lui Faraon”, şi „nu în stăpânirea statului”, noţiunea de „stăpânire” având sensul de „proprietate”.

Din Geneza 47.13-26 rezultă că „ceea ce era al Egiptului era şi al lui Faraon”, deci „statul Egiptean se confunda cu statul lui Faraon”, adică „Faraon era statul”, sau „statul era Faraon[2].

Nu numai bunurile poporului (constând în argint, în turmele de animale, în pământuri etc.) au trecut în stăpânirea (în proprietatea) lui Faraon, ci şi poporul.

Cu sensul descris în Geneza 47.13-26 trebuie înţeleasă noţiunea de „stat faraonic”: „un stat aflat în mâna unei persoane”, adică „un stat în care, în mâna unei persoane se află nu numai avuţiile statului respectiv, ci şi poporul, cu viaţa sa şi cu toate bunurile sale”.

 

2.4. Scrierile din Biblie care conţin consemnări despre impozite

 

În cele de mai sus am prezentat numai un exemplu de modul în care sunt consemnate impozitele în Biblie.

Biblia conţine numeroase şi deosebit de valoroase consemnări despre impozite (exprimate prin „dări”, „zeciuială”, „biruri”, „taxe”, „impozite”) de la facerea lumii şi până în urmă cu circa 2000 de ani, adică până cel mai târziu în jurul anului 100 după Hristos(d.Hr.) când sunt ultimele relatări despre impozite în cele 4 Evanghelii, respectiv ale luiMarcu, Matei, Luca şi Ioan.

Cei care doresc să se documenteze despre „începuturile fiscalităţii în lume” ar trebui să înceapă cu studiul Bibliei, materialul de faţă fiind edificator cu privire la primele şi cele mai vechi impozite din lume.

Cu titlu de exemplu se prezintă, în sinteză, următoarelor scrieri din Biblie care conţin consemnări despre impozite.

În Vechiul Testament.

Geneza 47. 24 şi 26:

Leviticul 27.30-34. Zeciuielile.

1.Samuel8. 11-17.

2.Samuel 20. 24. Dregătorii lui David.

1.Împaraţi4.6. Slujbaşii cei mai înalţi ai lui Solomon.

Ezra4.13.

În Noul Testament.

Matei: 17.24-26.Isus plăteşte darea pentru Templu. Matei 25.14-30. Pilda talanţilor.

Marcu. 4.22-25. Lumina.

Luca: 5.27-32. Chemarea lui Levi.

Luca 8.17-17. Pilda semănătorului

Luca 12.2. Despre făţărnicie, frica de oameni, hula împotriva Duhului Sfânt.

Luca 19.26. Pilda polilor/minelor

Romani. 13.6-7. Supunerea faţă de stăpânire.

Birul Cezarului” este relatat în Biblie, în Noul Testament, în 3 dintre cele 4 Evanghelii, respectiv în „Matei 22.15-22. Birul.”, în „Marcu 12.13-17. Birul Cezarului.”şi în „Luca 20.20-26. Birul Cezarului.”.

În „Birul Cezaruluise relatează cum, Isus Hristos, fiind întrebat de nişte farisei dacă „Se cuvine să plătim bir Cezarului sau nu?”, acesta le-ar răspuns: „Daţi dar Cezarului ce este al Cezarului, şi lui Dumnezeu ce este al lui Dumnezeu.”.

Din cele de mai sus rezultă că, în perioada în care Biblia conţine consemnări despre impozite (pe o perioadă de circa 4.000 de ani), cele mai multe relatări cu privire la obligaţiile de plată ale poporului faţă de conducerea statului (exprimată prin dreptul Împăratului/Cezarului, al Domnului, al Regelui etc.) sunt „zeciuiala”, adică 10% din venitul fiecărui cetăţean.

 

3. Fiscalitatea după încetarea relatărilor din Biblie

 

Frământările istoriei lumii se reflectă în politica fiscală întrucât

impozitele şi cheltuielile sunt două instrumente puternice aflate în mâna guvernului.

(Paul A. Samuelson, Economia)

 

După ultimele consemnări ale Bibliei, care conţin şi ultimele relatări despre impozite (care, aşa după cum am mai arătat, sunt în jurul anului 100d.Hr.), societatea „s-a modernizat” şi odată cu aceasta, şi fiscalitatea „s-a dezvoltat” mult mai mult (1) prin numărul dărilor (al impozitelor, percepute sub diferite denumiri şi forme), (2) prin mărimea acestora şi (3) prin extinderea materiei impozabile.

Numărul impozitelor (şi al taxelor, fiscale şi parafiscale), percepute sub denumiri şi forme dintre cele mai subtile, directe (vizibile) şi indirecte (invizibile, ascunse în preţul produselor şi în tariful serviciilor) a crescut în unele ţări până la 500 – 600, precum şi în România în perioada 1995 – 2005.

Mărimea impozitelor, indiferent de formele de exprimare (în cote procentuale, în sumă fixă etc.) au crescut şi acestora, ajungând în unele ţări până la 62% din veniturile salariale, până la 75% din prețul unor produse etc.

Materia impozabilă s-a extins şi aceasta,fără a mai conta prea mult din ce se obţin veniturile statului sub formă de impozite, după concepţia că „Banii miros frumos, indiferent de provenienţa lor” (Juvenal, Satire), şi, respectiv, că „Banii nu au miros”, conform Împăratul roman Vespasian Titus Flavius (9-79 d.H) care a fost primul care a pus o „taxă pentru folosirea closetelor/toaletelor publice”.

Aşa se face că am ajuns să „AVEM IMPOZITEpe fiecare articol care ne intră în gură, ne acoperă spatele sau pe care punem picioarele; impozite pe ce e plăcut să vezi, pe ce e plăcut să auzi, pe ce e plăcut să simţi, să respiri sau să guşti; impozite pe căldură, pe locomoţiune, impozite pe tot ce e terestru şi subteran, pe tot ce e produs în ţară şi pe tot ce ne vine din străinătate; impozite pe materii prime şi pe orice valoare nouă creează omul; impozite pe sosurile care ne excită pofta de mâncare şi pe doctoriile care ne dau sănătate; pe hermina care împodobeşte roba magistratului şi pe funia care spânzură pe criminal; pe cuiele sicriului şi pe panglicile miresei. În pat sau la masă, când te scoli sau când te culci trebuie să plăteşti. Şcolarul biciuieşte sfârleaza lui taxată. Tânărul imberb conduce un cal taxat, cu un ham taxat, pe un drum taxat! Iar englezul muribund îşi toarnă doctoria pentru care a achitat un impozit de 7% într-o lingură pentru care a plătit cu acelaşi titlu 15% şi zace pe un cearceaf de indiană în preţul căruia este încorporată o taxă de 22%, ca să moară în braţele unui farmacist care a plătit 100 de lire licenţă, pentru a avea dreptul să îl omoare”. (Sydney Smith (1771-1845), scriitor englez şi preot, Edinburgh Review, 1820)

Într-un „stat fiscal” „Întâi te vor împovăra cu zeci de impozite, taxe, contribuţii şi alte dări fiscale. Pe urmă, îţi vor calcula majorări de întârziere. După aceea, îţi vor aplica amenzi, îţi vor calcula penalităţi şi îţi vor mai stabili şi alte sancţiuni. Apoi, după cum vor ei, îţi vor întocmi şi sesizări penale. Mai târziu, te vor supune executării silite, ca ultimă măsură întreprinsă pentru a te lichida. Dacă scapi (?!) din toate aceste «lanţuri (şi laţuri) ale fiscalităţii», înseamnă că eşti ori un contribuabil de mare succes, ori un super-evazionist”. (N. Grigorie Lăcriţa).

Istoria omenirii demonstrează faptul că, dintotdeauna, „Cele mai nedorite lucruri sunt cele mai sigure; de exemplu, moartea şi impozitele. (Dovada lui Gumperson), fapt pentru care „Evitarea impozitelor este singura ambiţie intelectuală în urma căreia te mai simţi răsplătit”. (J.M. Keynes).

În statul modern, care este un „stat al fiscalităţii”, „Nu vă bucuraţi de reducerea impozitelor. E ca şi cum cineva v-ar jefui şi pe urmă v-ar da bani de taxi până acasă. (Arnold Gasgow).

Pentru conducerea statului  Creşterea impozitelor este asemănătoare cu jumulitul unei gâşte: vrea să obţii numărul maxim de pene cu minimum de sâsâituri. (Jean-Baptiste Colbert (1619 – 1683), ministrul de finanţe francez între 1665 – 1683) pe motiv că impozitele trebuie plătite pentru făurirea unei societăţi tot mai civilizate, mai bune, mai prospere.

Acesta este „statul modern”, un „stat al fiscalităţii”.

 

4. Glosar Biblic

 

Definiţia trebuie să pornească de la cele ce sunt necunoscute

şi prezentate astfel încât să fie înţelese ca adevăruri care trebuie ştiute” (N. Grigorie Lăcriţa).

O bună definiţie înseamnă un pas în cunoaşterea lucrurilor”.

(George Călinescu, Aforisme şi reflecţii, p.79).

 

Cananul, sau ţara Cananului. În Biblie, în Geneza, Cananul, sau ţara Cananului, indică ţinutul şi locuitorii zonei de coastă din Siro-Palestina, în special Fenicia propriu-zisă.

Evanghelia după Marcu este a doua evanghelie în Noului Testament, fiind cea mai scurtă, cea mai concisă, şi foarte expresivă, fiind scrisă la Roma, pe la anul 62-63. Marcu era din Ierusalim, unde mama sa, Maria, avea o casă, în care Mântui­torul, împreună cu ucenicii Săi, au mâncat Cina cea de Taină şi unde s-a instituitSfânta Euharistie. Marcu L-a cunoscut pe Domnul Hristos, L-a văzut şi la ascultat. Marcu şi mama sa făceau parte dintr-un cerc mai larg al învăţăceilor Domnului. Marcu nu a făcut parte din cei 12 Apostoli ai Mântuitorului Iisus Hristos. Marcu este primul evanghelist care scrie despre Isus, definindu-l ca fiind Fiul lui Dumnezeu. Marcu numeşte opera sa „Evanghelie”, care în limba greacă, în care o scrie, înseamnă „Vestea cea Bună”, care îl priveşte pe Isus Cristos, referindu-se la moartea şi la învierea sa. Marcu a părăsit Roma în timpul persecuţiei lui Nero, plecând în Egipt, unde a predicat şi a murit martir la Alexandria, pe la anul 89, în a cărei biserică o înfiinţase. Evanghelia după Marcu a fost scrisă în limba greacă, care se vorbea în tot cu­prinsul Imperiului Roman, deci şi la Roma. Biserica Ortodoxa îi prăznuieşte numele la 25 aprilie.

Ezra face parte din marele triumvirat al cărturarilor responsabili pentru scrierea Vechiului Testament: Moise, Samuel si Ezra. Tradiţia evreiască îl consideră pe Ezra unul dintre cei mai proeminenţi lideri din istoria lui Israel. Lui îi sânt atribuite cinci lucrări capitale pentru identitatea evreilor ca neam: (1) înfiinţarea în Babilon a unei instituţii cu numele de: „Sinagoga cea mare". Această şcoala rabinică era alcătuită dintr-un număr de 120 de membrii, toţi urmaşi ai profeţilor şi întemeietori ai grupării „cărturarilor" care au păstrat şi transmis apoi scrierile sfinte evreieşti; (2) alcătuirea „canonului" Vechi Testamental. Sub acest nume este descrisă „culegerea de Scripturi sfinte evreieşti recunoscute de toţi evreii ca având autoritate dumnezeiasca". Ezra le-a aşezat pe toate în trei categorii distincte numindu-le: Legea, Profeţii şi Scrierile; (3) trecerea de la scrierea antică ebraică la scrierea evreiască cu caractere grafice asiriene; (4) alcătuirea Cronicilor ca un rezumat al istoriei evreieşti şi scrierea cărţilor Ezra şi Neemia; (5) înfiinţarea sinagogilor locale ca locuri în care poporul să citească şi să înveţe perceptele religiei evreieşti. Cartea se ocupă cu unul dintre cele mai importante evenimente din istoria Israelului: întoarcerea din robie, care nu s-a făcut într-o singura etapa, ci în mai multe.

Faraon. Termenul de „Faraon” este un titlu obişnuit folosit în Biblie pentru regii Egiptului. Termenul „Faraon”, care derivă de la termenul egiptean „casă mare”, a ajuns să fie folosit pentru persoana regelui însuşi, ca un sinonim cu „Majestatea sa”. Începând din dinastia 22 (945 î.Hr.), termenul „faraon” a fost cuplat cu numele regelui, precum la  „Faraonul Neco”, „Faraonul Hofra”. Cum Iosif a trăit în jur de 1.700 î.Hr., faraonul lui probabil că a fost unul dintre regii Hykos din Dinastia a 15-a. Ca urmare, în timpul lui Iosif, termenul „faraon” nu a fost cuplat cu numele regelui, fapt pentru care în Biblie se foloseşte numai termenul de „faraon”.

Geneza, sau Facerea, care este prima carte a „Vechiului Testament”, numită şi întâia carte a lui Moise, e împărțită în două secțiuni mari: 1.  „Geneza (Facerea) numită şi întâia Carte a lui Moise”, sau „Istoria începuturilor”, sau „Vremurile străvechi dela facerea lumii până la Avram” (1-11), şi 2. Istoria patriarhilor, sau „Strămoşii poporului Israel” (12-50).

Hristos sau Christos? Cum este corect să scriem: Iisus Hristos, Isus Cristos sau Isus Christos? În legătură cu faptul „cum este corect să scriem: Iisus Hristos, Isus Cristos sau Isus Christos”, se impun următoarele precizări: Dicţionarul Explicativ al limbii Române (DEX) agreează următoarele 3 forme: Hristos, Christos şi Cristos. Ortodocșii folosesc forma de Hristos, iar catolicii forma de Cristos sau Christos. Din punct de vedere religios, toate aceste 3 variante sunt la fel de corecte, totul depinde de tradiţia urmată de fiecare biserică şi, implicit, de preferinţele enoriaşilor.

Iosif este un personaj important al Genezei din Vechiul Testament). El a fost cel de-al unsprezecelea fiu al patriarhuluiIacob. Iacob a fost fiul lui Isac, iar Isac a fost fiul lui Avram, deci Iosif a fost nepotul lui Avram. Pentru o anumită perioadă (din cea descrisă în Geneza 47. 13-26 „Scumpeţea în Egipt”) Faraon la numit pe Iosif „supraveghetor al palatului său şi i-a dat în grijă toată gospodăria sa”.

Împăraţi (care cuprind „Cartea întâi a Împăraţilor/Regilor” şi „Cartea a doua a Împăraţilor/Regilor”),  vorbeşte despre: viaţa lui Solomon, sub a cărui domnie anticul regat al lui Israel s-a bucurat de multă siguranţă şi prosperitate; evenimentele ce au dus la divizarea naţiunii după moartea lui Solomon; domnia următorilor 14 regi, după Solomon, din Iuda şi din Israel; despre activitatea a şase profeţi, printre care şi Ilie. Scrisă în Ierusalim şi în Iuda de profetul Ieremia, relatarea acoperă o perioadă de aproximativ 129 de ani, din 1040 î.Hr. până în 911 î.Hr. Când a compilat această carte, se pare că Ieremia a consultat diferite cronici antice, precum „cartea faptelor lui Solomon“, care astăzi nu mai există.

Leviticul, sau Cartea Leviticuluicu privire la leviți”, urmaşilor lui Levi, unul dintre cei 12 fii ai lui Iacov, care fuseseră aleşi de Dumnezeu să alcătuiască preoţia lui Israel (Gen. 46:1-27), este a treia carte a Vechiului Testament, despre care se consideră că a fost scrisă de Moise în jurulanului1512 î.Hr. Dumnezeu a vorbit cuvintele din Levitic lui Moise, care le-a scris apoi el însuşi sau le-a dictat altora spre a fi scrise. Cartea Leviticului cuprinde dispoziţii privitoare la jertfe, preoţie, sărbători; regimul pământului şi caselor; unele prescripţii alimentare şi unele reguli de curăţire a oamenilor. Întâlnim dispoziţii legale şi morale privitoare la robie, ajutorarea săracilor şi străinilor, furt, măsluirea măsurilor; desfrânare, idolatrie; ghicire, ascunderea adevărului în faţa justiţiei, îndemnuri morale la iubirea aproapelui ca pe sine, la respectul faţă de bătrâni; interdicţii morale (jurământul strâmb pe Numele Domnului, amânarea până a doua zi a plăţii zilierilor, ura, răzbunarea, camăta), interdicţii referitoare la corp (tatuaje etc.). Leviticul vine din traducerea grecească cunoscută sub numele de „Septuaginta".

Luca, sirian, din Antiohia, vorbitor de limba greacă, doctor, pictor iscusit şi cu pregătire în filozofie, nu a fost martor direct la evenimentele relatate despre Isus, şi nici nu a fost între cei 12 apostoli care l-au însoţit pe Mântuitor în ultimii trei ani şi jumătate de viaţă pământeană. Luca este considerat autorul cărţilor „Evanghelia după Luca” (scrisă fie la începutul anilor 60, fie între anii 80 și 85), și „Faptele Apostolilor”. Ar fi murit în anul 150 d.Hr., la vârsta de 84 de ani, spânzurat (pentru credința în Hristos) de un măslin în orașul Teba, în Boethia (Egipt),. El a pictat mai multe icoane, printre care şi prima icoană a Maicii Domnului, fiind considerat fondatorul iconografieicreștine.

Matei, fost vameș, a fost unul din cei 12 apostoli ai lui Isus. Lui îi este atribuită (cu unele controverse) prima Evanghelie, care ar fi fost scrisă în aramaică. A propovăduit pe Hristos întâi în rândul iudeilor, apoi în Etiopia, Macedonia, Siria şi Persia. Sfântul Apostol Matei este prăznuit pe 16 noiembrie.

 Romani”, exprimat şi prin „Epistola către Romani”sau „Epistola lui Pavel către Romani”,are ca autor pe Apostolul Pavel, iudeu convertit la creştinism, ajuns Apostol al neamurilor. A fost scrisă în Corint, la sfârşitul anului 57 sau începutul anului 58, când apostolul Pavel intenţiona să facă o vizită la Roma, aceasta urmând (1) a fi „cartea sa de vizită”, şi (2) să prezinte bisericii din Roma crezul său, evanghelia pe care el o propovăduieşte, folosită ca un tratat de teologie. Apostol Pavel a trimis Bisericii din Roma această scrisoare în anii 57-58, pe când se afla la Corint.

Samuel (sau Cărţile lui Samuel). Biblia conţine două Cărţi ale lui Samuel, care a fost cel de-al cincisprezecelea și ultimul dintre judecătorii lui Israel. Perioade îndelungate acestea au fost o singură carte, care este într-o continuă unitate literară. Profetul Samuela trăit în jurul anilor 1146 î.Hr. Cărţile lui Solomon descriu fapte care au avut loc după moartea sa, respectiv: întâia carte cuprinde aproape un secol, cam de pe la 1100 la 1011 i.Hr., iar a doua carte descrie 40 de ani, de la 1011 la 971 i.Hr. Prima carte a lui Samuel cuprinde perioada de tranziţie de la judecători până la regatul unit al lui Israel, incluzând ultima slujbă de judecător, aceea a lui Samuel, şi prima domnie, aceea a lui Saul. Faptul că se numesc Cărţile lui Samuel nu se datorează faptului că el le-ar fi scris, ci pentru că el a fost persoana cea mai influentă în acel timp, denumirea cărţilor indicând mai degrabă faptele decât autorul. Cărţile lui Samuel nu conţin nici o informaţie cu privire la cine ar putea să fie autorul sau autorii. Cele două cărţi, cunoscute astăzi ca I Samuel şi II Samuel, apar ca un singur volum în toate manuscrisele pregătite înainte de 1517, respectiv până la ediţia tipărită de Daniel Bomberg în Veneţia la 1517. După tradiţia iudaică, primele 24 de capitole din I Samuel au fost scrise de Samuel, iar restul din I Samuel, împreună cu II Samuel, de către Natan şi Gad (vezi 1 Cronici 29,29). Există şi cercetători care susţin că I Samuel şi II Samuel reprezintă o colecţie de naraţiuni, fiecare complete în ele însele, după care toate părţile au fost în cele din urmă aduse împreună ca un întreg unit.

Septuaginta. Vezi „Leviticul, sau Cartea Leviticului”.

Timpul scurs de la facerea lumii şi până la Iisus Hristos. Conform unor calcule, pe baza Bibliei, de la crearea lumii şi până la Iisus Hristos, au trecut între circa 11.500 şi 5.500 de ani, acestea fiind cele mai acceptate cifre rămase în uz, cu toate erorile şi arbitrarul pe care le conţin. Aceste date, care continuă să fie „o mare dispută (chiar un scandal) pentru ştiinţă, pentru raţiune şi pentru credinţă”, nu sunt nicăieri înscrise în Biblie, şi nu au nicio aprobare oficială din partea Bisericii.

 

Bibliografie

 

Biblia

Biblia de pe site-ul https://mybible.eu, pe care se găsesc explicații deosebit de importante pentru (aproape) fiecare verset din Biblie

N. Grigorie Lăcriţa. „Fiscalitatea, naşterea, viaţa şi răstignirea Mântuitorului Iisus Hristos”,  prezentat pe mai multe Site-uri, precum https://www.jurnalul-bucurestiului.ro/fiscalitatea-nasterea-viata-si-rastignirea-mantuitorului-iisus-hristos-corespondenta-de-la-conf-dr-nicolae-grigorie-lacrita-2/

Nicolae Grigorie Lăcrița. Cartea„Scrieri religioase. Volumul 1. Un nou mod de abordare și de explicare a unor mistere din Biblie”, prezentată și pe https://www.librarie.net/p/488655/scrieri-religioase-volumul-1-un-nou-mod-de-abordare-si-de-explicare-a-unor-mistere-din-biblie?srsltid=AfmBOorzfUeqJ2Ij2QmjhqzAVE_9TN4JECV0eVNbRVF0xaBBJDRisdDP

 



[1] Notă N.G.L.: în proprietatea lui Faraon.

[2] Şi Ludovic al XIV-lea, rege al Franţei, care a condus vreme de 72 de ani, care a avut cea mai lungă domnie din istoria europeană, a condus sub deviza „Statul sunt eu”.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu