Duminica a 26-a după Rusalii (Pilda bogatului căruia i-a rodit țarina) Luca 12, 16-21
Zis-a Domnul pilda aceasta: Unui om bogat i-a rodit din
belşug țarina. Și el cugeta în sine, zicând: Ce voi face, că n-am unde să adun
roadele mele? Și a zis: Aceasta voi face: Voi strica hambarele mele și mai mari
le voi zidi și voi strânge acolo toate roadele mele și bunătățile mele; și voi
zice sufletului meu: Suflete, ai multe bunătăți strânse pentru mulți ani;
odihnește-te, mănâncă, bea, veselește-te. Însă Dumnezeu i-a zis: Nebune! În
această noapte vor cere de la tine sufletul tău. Și cele ce ai pregătit ale cui
vor fi? Așa se întâmplă cu cel ce-și adună comori pentru sine însuși și nu se
îmbogățește în Dumnezeu.
În pilda pe care Biserica a rânduit-o în această duminică ni
se prezintă sintetic una dintre cele mai des întâlnite curse prin care omul
poate rata întâlnirea cu propria sa fericire sau, altfel spus, întâlnirea cu
adevărata chemare a sufletului său. Cu această ispită ne putem confrunta cu
toții atunci când nu simțim cu adevărat, nu înțelegem că orice dar pe care îl
primim de la Dumnezeu ne îmbogățește și ne înalță sufletește doar atunci când
îl punem în slujba Tatălui ceresc și îl folosim cu smerenie pentru ajutorarea
semenilor. Aceasta este calea pentru a ne putea îmbogăți întru Dumnezeu și
pentru a fi fericiți!
Omenia pe care trebuie să o arătăm
față de semeni
Bogatului din această pildă, pe care o găsim doar în Evanghelia
după Luca (12, 16-21), „i-a rodit din belșug țarina”. Din păcate însă,
primul său gând nu a fost să-I mulțumească Bunului Dumnezeu pentru această
binecuvântare și să-i ajute pe săraci din acest belșug de roade, ci el a fost
cuprins de îngrijorare gândindu-se că nu are unde să depoziteze toate aceste
roade ale pământului. Soluția simplistă pe care a găsit-o a fost aceea de a-și
dărâma hambarele și de a face unele mult mai mari unde să încapă totul. Ierarhul
sârb Nicolae Velimirovici scria că „în loc să strice pe omul vechi din el și să
zidească pe cel nou” prin fapte de milostenie, bogatul „se apucă să-și dărâme
hambarele, magaziile și pivnițele ca să-și facă altele” (Predici). Iar
Fericitul Augustin observă că bogatul nu și-a dat seama „că cele mai sigure
hambare pentru recolta sa sunt pântecele celor săraci și flămânzi” și că numai
în acest fel bogata recoltă „s-ar fi păstrat intactă în ceruri”. Altfel spus,
tot ceea ce facem aici pentru Dumnezeu și pentru aproapele, cu dragoste, cu
dăruire, cu smerenie, rămâne în veșnicie, se tot adaugă la comoara noastră
duhovnicească, ne îmbogățește în Dumnezeu. În acest sens trebuie înțeles și
frumosul îndemn din Apostolul de astăzi: „Drept aceea, nu fiți
fără de minte, ci înțelegeți care este voia Domnului” și „vă umpleți de Duhul”
(Efeseni 5, 17-18). Voia lui Dumnezeu pentru fiecare dintre noi nu
ne este impusă cu forța, ci ne este doar arătată atunci când noi vrem să o
aflăm. Ea nu poate fi alta decât a ne depăși stările pătimașe, a fi liberi
lăuntric și a ne strădui cât mai mult să dobândim Duhul Sfânt.
Problema marilor îmbogățiți și a neajutorării de către
aceștia a oamenilor nevoiași este foarte actuală astăzi atât în România, cât și
în întreaga lume. Sfântul Cuvios Mărturisitor Sofian de la Antim, referindu-se
îndeosebi la situația din țara noastră, spunea: „Există, de asemenea, milionari
și miliardari. De obicei, ei țin să aibă și mai mult. Aceștia trebuie să fie
conștienți de faptul că dacă nu sunt milostivi în această viață se vor duce
acolo unde nu vor avea nimic. Iar cei care nu au nimic aici, dar respectă
rânduiala creștină, vor avea dincolo totul. Căci porunca lui Dumnezeu se
mărginește la această omenie, la această dăruire prin care îl ajuți pe cel de
lângă tine. Nu ne putem mântui singuri. Ne mântuim și prin ajutorarea
aproapelui nostru. Dacă eu strâng bani și nu-i dau la nimeni, asta arată că
trăiesc într-o minciună continuă. Rămân cu banii mei, apoi vine moartea… Când
însă îl ajut pe aproapele meu să ducă o viață decentă, ne putem mântui mai ușor
cu toții. Cam așa înțeleg eu viața aceasta” (Smerenia și dragostea,
însemnele trăirii ortodoxe).
Nu bogăția în sine ne îndepărtează de Dumnezeu, ci alipirea
pătimașă de ea, așa cum ne avertizează și psalmistul: „Bogăția de ar curge, nu
vă lipiți inima de ea” (Psalmi 61, 10). Cu cât omul este în mod
real tot mai preocupat de dobândirea vieții celei veșnice, cu atât el
realizează că orice tip de bogăție pe care o poate avea, orice întâlnire, orice
întâmplare, toate trebuie spiritualizate, transfigurate, citite în cheia
pedagogiei divine, în așa fel încât ele să devină mijloace prin care să adăugăm
un plus maturizării noastre duhovnicești, mijloace de dobândire a unei inimi
smerite în care să vieze, să crească necontenit lucrarea Duhului Sfânt. Această
lucrare se vădește prin căldura, sinceritatea şi bunătatea pe care le arătăm
față de aproapele, prin felul cum știm să dezvoltăm relațiile personale care să
ne ajute la îmbogățirea vieții noastre întru Hristos.
Ceasul neașteptat al morții
Sfântul Ioan Gură de Aur ne arată că bogații „nu vor scăpa
de pedeapsă dacă nu vor face milostenie pe măsura avuției lor” (Omilii la
Matei). Din păcate, bogatul acestei pilde nu-și asumă în vreun fel lucrarea
de milostenie, ci dă dovadă de egoism și de superficialitate, spunându-și întru
sine: „Suflete, ai multe bunătăți strânse pentru mulți ani; odihnește-te,
mănâncă, bea, veselește-te” (Luca 12, 19). Lipsa de empatie față de
durerile și de nevoile aproapelui, precum și lipsa de respect față de
învățătura lui Hristos îl întunecă pe om, îl împing spre tragedia unor confuzii
majore. Astfel, bogatul are impresia că sufletul lui se bucură și se odihnește
prin mâncare și băutură. Această mentalitate denotă însă tocmai starea sa de
împietrire lăuntrică, lipsa de comunicare și de comuniune a sufletului cu
Dumnezeu. Căci, așa cum ne învață tot Cuviosul Sofian, „sufletul flămânzește și
însetează ca şi cerbul după izvoarele apelor. El însetează și dorește după
adevăr, bine și frumos, ca planta după lumina și căldura soarelui. El nu poate
crește și nu se poate dezvolta decât sub razele binefăcătoare ale iubirii și
ale bunei înțelegeri dintre oameni. Sufletul nu se adapă decât cu apa limpede a
lacrimilor pocăinței și rugăciunii. Sufletul nu se simte bine decât în aerul
curat al faptelor bune și al harului dumnezeiesc aflător în Biserică”; sufletul
„pentru hrană și întărire are masa dumnezeiască a Sfintei Împărtășanii”.
O altă expresie a derutei în care trăiește bogatul este
amăgirea des întâlnită astăzi prin care mulți oameni se comportă ca și cum ar
muri peste câteva secole. În general, omul modern este prea puțin dispus să
conștientizeze fragilitatea condiției umane, adică să-și dea seama că poate
pleca din această viață în orice clipă. Cea mai bună pregătire pentru moartea
noastră trupească, pentru marele examen al despărțirii sufletului de trup, este
tocmai îmbogățirea noastră în Dumnezeu. Bogatul împătimit de propria avere nu
se obosește însă cu asemenea pregătiri. El se gândește doar cum va trăi ghiftuit,
mult și bine. Psalmistul observă cu amărăciune: „Și omul, în cinste fiind, n-a
priceput; alăturatu-s-a dobitoacelor celor fără de minte și s-a asemănat lor” (Psalmi 48,
12).
Deși încă din perioada Vechiului Testament Dreptul Iov ne
învață că doar în mâna lui Dumnezeu se „ține viața a tot ce trăiește și
suflarea întregii omeniri” (Iov 12, 10), bogatul este foarte sigur
că va mai trăi mulți ani plini de belșug material. În fața acestei îngâmfări
prostești, vine imediat răspunsul lui Dumnezeu: „Nebune! În această noapte vor
cere de la tine sufletul tău. Și cele ce ai pregătit ale cui vor fi?” (Luca 16,
20). Nebunie este să creadă cineva că își hotărăște lungimea vieții sale și tot
nebunie este pentru noi tot ceea ce ne împiedică de la adevărata îmbogățire
întru Dumnezeu. Sfântul Teofilact al Bulgariei ne vorbește și despre
simbolismul nopții în care sufletul bogatului neprevăzător este răpit brusc din
această viață: „Așadar, cu adevărat noaptea îi este cerut
sufletul unuia ca acesta, căci nu are lumină a cunoștinței celei dumnezeiești,
care să-i lumineze lui, ci în noaptea iubirii de bogăție
aflându-se și de aceasta fiind întunecat, îl apucă moartea” (Tâlcuirea
Sfintei Evanghelii de la Luca).
Concluzia textului Evangheliei de astăzi se poate rezuma și
astfel: dacă omul nu își asumă drept scop principal al vieții îmbogățirea în
Dumnezeu, atunci, la ceasul (neașteptat al) morții, când vălul lumii de aici se
va ridica, el va avea parte de mari și neplăcute surprize.
Autor: Protos.
Teofan Popescu – 23 Noiembrie 2025

Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu