Vă semnalăm cartea
"Întoarcerea fratelui risipitor", scrisă de Mircea Băduţ, apărută
la Editura Europress din Bucuresti
Cea mai potrivită dintre ideile ce mi-au trecut atunci prin
minte mi s-a părut acea parabolă biblică cu întoarcerea fiului rătăcitor. Fiica
mea n-a fost chiar încântată de propunere, dar nici n-a venit cu altă variantă.
Mi-am zis că dacă încep eu şi îi arat unul-două capitole va înţelege mai bine
proiectul şi poate o atrage. Fixasem cadrul de lucru astfel: proza să cuprindă
temporal o perioadă din viaţa a două personaje legate biologic şi prin destin
(fraţi dintr-o familie mică), iar firul epic să alterneze subcapitole
"povestite" de cele două personaje.
Pentru a accentua premisa temei biblice am propus să-i
botezăm pe cei doi fraţi după alte două nume notorii: Cain şi Abel – deci cumva
exploatând riscul prejudecării personajelor de către cititor. Deşi numele (aici
într-o mică anagramă) sugerează contextul biblic (şi destinul personajelor),
speram ca paralela să fie doar provocator-dilematică pentru cititor.
După primele pagini s-a putut vedea concret abodarea pe care
o propusesem. Stilul corespundea dramei interiorizate, cu accente de psihologie
şi filosofie; un teatru de gânduri ca o dezbatere laică (în dublu monolog) a
cunoscutei parabole religioase. Iar capitolele – fiecare cu gânduri şi
întâmplări din mintea şi din viaţa câte unui frate – se puteau intercala
aproape fără a depinde între ele, ci doar cu o vagă cronologie şi cu un set de
amintiri comune. De asemenea, anumite secvenţe biografice urmau să fie revelate
din ambele perspective.
Însă datul temporal al autorilor n-a fost unul prielnic:
fiica mea s-a retras din proiect, fiind din ce în ce mai speriată şi mai
absorbită de cele două mari praguri din viaţa ei: bacalaureatul şi admiterea.
Cum eu deja înaintasem cu transcrierea poveştii unuia dintre
cei doi fraţi (şi cum ideea proiectului încă mă fascina), a trebuit să preiau
şi destinul celuilalt frate. Doar că ideea iniţială (şi premisă a
originalităţii proiectului) era ca cei doi fraţi să aibă "exprimări"
distincte, emulate de stilurile firesc diferite ale celor doi autori. Pentru că
nu mă simţeam în stare de abordări stilistice distincte, am făcut câteva
tentative de a găsi coautor pentru proiect, însă rezultatul a fost nul. Aşa că
am rămas să-i duc la final pe cei doi fraţi. Deşi visasem un roman, până la
urmă a rezultat o nuvelă; doar că îmi place să cred că
"materialitatea" frământărilor umane cuprinse ar putea, cu ceva
indulgenţă, să transceandă scriitura înspre denominaţia de 'roman scurt'.
Voi mai spune doar că una dintre ideile de pornire ale
proiectului – şi anume evitarea elementelor contextuale care să fixeze acţiunea
în timp şi spaţiu – mi-a cam dat de furcă, constituind însă şi o interesantă
provocare de paradox: să evit folosirea de neologisme, să ocolesc exprimările
evoluate, însă fără a renunţa la un rafinament al ideilor/trăirilor. (Titlul
iniţial a fost "Întoarcerea perenă".)
Dintre celelalte proze din cuprins aş recomanda cititorului
în mod special 'canicula' (probabil cea mai bună proză scurtă-scrută din
protofoliu) şi 'basmul contorsionat' (premiată în 2013 la un concurs naţional
de proză fantastică). Iar pentru cititorul pasionat de filosofie sper să se
potrivească şi cele câteva eseuri cu nuanţe antropo-socio-gnoseologice de la
finalul volumului".
Detalii si prin: www . europressgroup . ro
Cu deosebit respect,
Mircea Băduţ
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu