Complexul Naţional
Muzeal “Curtea Domnească” Târgovişte găzduieşte în perioada 30 – 31 mai 2014,
cea de-a V – a ediţie a ZILELOR DE POEZIE ,,CONSTANTIN VIRGIL BĂNESCU”.
Manifestarea îşi propune încurajarea şi promovarea tinerilor
creatori de poezie.
În cadrul “ZILELOR DE POEZIE” se vor organiza recitaluri de
poezie, dialoguri literare, lansări de carte, întâlniri cu personalităţi din
lumea literară.
Evenimentul se va desfăşura vineri, 30 mai 2014 începând cu
ora 14:00 la Muzeul de Istorie, str. Calea Domnească, nr. 189, iar sâmbătă, 31
mai 2014 începând cu ora 9:30 la Muzeul Tiparului şi al Cărţii Vechi
Româneşti, str. Calea Domnească, nr.
181.
Parteneri: Primăria Municipiului Târgovişte, Teatrul
Municipal Târgovişte, Centrul Judeţean de Cultură Dâmboviţa, Biblioteca
Judeţeană „I. H. Rădulescu” Dâmboviţa, C.N.M. “Curtea Domnească Târgovişte”,
Liceul „Voievodul Mircea” Târgovişte, Revista Observator Cultural, sub
patronajul Uniunii Scriitorilor din România.
Naționalitățile
poeziei
De aproape zece ani urmăresc majoritatea concursurilor
dedicate celor care încă nu au debutat în volum. Textele lor sunt expresia
directă a practicii poeziei pe toate nivelurile posibile. Fie că a fost vorba
despre poeți care încă nu au terminat
liceul cum se întâmplă la concursul Licart, sau la edițiile festivalului „Gellu Naum” ori despre evenimente care
permit o limită de vârstă a concurenților
ceva mai generoasă, așa cum avem la
Zilele de Poezie „Constantin Virgil Bănescu” în Târgoviște, poemele pe care am putut să le citesc au acoperit treptat
toate zonele de manifestare ale poeziei azi.
Reorganizarea
câmpului poetic
În 2014 se poate spune că manifestările rezervate celor mai
tineri autori se bucură de întreprinderi mult mai consistente decât ceea ce se
mulțumește
să își spună „lume literară”. Multe
dintre aceste proiecte pot fi accesate online. La Bistrița, o parte dintre cei care exersează poezia s-au strâns sub
numele SubNord cu întâlniri săptămânale și
„cartierul general în ClassCafe, la masa cu doamna dezbrăcată”. Un alt grup de
autori, printre care se regăsesc și câștigători din edițiile trecute ale Zilelor de Poezie Constantin Virgil Bănescu, își are capitala la Sibiu în Zona Nouă. Aceștia deja realizează una dintre cele mai
complexe publicații literare pe care
poate cineva să le răsfoiască azi în România. La al cincilea număr, revista lor
(care poate fi citită gratuit pe blogul grupului) a reușit să traducă în premieră o serie de autori spanioli tineri a
căror poezie respiră același aer tare
ca și cele mai bune versuri pe care
le-am întâlnit în concursurile despre care vorbeam mai sus. De altfel, sibienii
refuză denumirea de cenaclu preferând să se refere la ei înșiși
ca la un „grup de supravieţuire”. Pentru că vorbim despre reviste, la Iași se întâmplă de câțiva ani ceva nemaivăzut. Elevii din mai multe Colegii Naționale din Suceava și Iași realizează
împreună Alecart, o revistă culturală care reușește să dezvăluie un spațiu dinamic, populat cu texte vii și nu de puține
ori chiar acide. Publicația pentru care
elevii colaborează cu profesori și
jurnaliști dar și cu fosti elevi, își
asumă ca obiectiv principal să aducă „în dialog tinerele voci ale culturii
române cu numele deja consacrate în România sau în străinătate”. Anul acesta, la Suceava, în timpul
Concursului Național de Critică
Literară „Mihail Iordache”, organizat la Colegiul Național Petru Rareș, am
avut surpriza să aud liceenii care aveau de analizat o publicație culturală la alegere că preferă să
vorbească mai ales despre rubricile de poezie din reviste. Ba chiar, atunci
când a fost vorba despre Observator cultural, de exemplu, să reproșeze absența
poeziei.
Noile reguli de
lectură
Această efervescență
concentrată mai ales la nivelul elevilor și
profesorilor care fac trecerea între licee și
formele de învățământ superior arată că
dincolo de sistemele școlare sau de
programele de care aproape că a devenit o obligație
să ne plângem, se găsesc ca prin minune profesori și elevi hotărâți să își definească propria lume și, mai ales, să pregătească pentru accesul
în aceste zone ale poeziei și ale
vitalității culturale personalități tot mai puternice. Suntem obișnuiți
să credem că profesorii sau elevii, studenții
ori jurnaliștii sunt un grup inform de
cititori. Prejudecățile își dovedesc limita de fiecare dată când un
profesor, un elev sau un student reușesc
să arate că raportul dintre cei care scriu și
cei care citesc se schimbă.
Se vorbește de multe
ori despre micile încordări din interiorul criticii literare românești de azi. Chiar și cunoscutul critic Nicolae Manolescu admite faptul că sita de
lectură pe care a aplicat-o pentru literatură de-a lungul carierei sale nu mai
funcționează pentru autori care au debutat
în secolul XXI. Înaintea sa, Ștefania
Mincu remarcase nesiguranța
instrumentelor critice tradiționale
pentru lectura poeziei actuale.
Toate acestea sunt tot atâtea semne care arată că pactul
dintre cititori (fie ei amatori sau de specialitate) și scriitori este în plină schimbare. În cazul poeziei, acest
lucru se remarcă și în selecția concursului din cadrul Zilelor
„Constantin Virgil Bănescu” unde, abordând polemic orice modă și discurs primit de-a gata, autorii își construiesc propriile strategii, aproape
ca niște fondatori ai națiunilor pe care încă nu le găsim în manuale.
Într-o carte publicată anul trecut, criticul Andrei Terian nota pe marginea
principalelor tensiuni dintre diferitele sisteme de valorizare critică a
literaturii: „tot aşa cum un câmp literar naţional reprezintă un ansamblu de
grupuri şi de indivizi care utilizează în evaluarea operelor literare o
pluralitate de reguli şi criterii, la fel şi câmpul literar mondial este
alcătuit dintr-o serie de culturi <naţionale> care folosesc standarde
diferite”.
Nu mai puțin de 67
de autori au intrat anul acesta în concurs pentru finala Zilelor de Poezie
„Constantin Virgil Bănescu” la Târgoviște.
De la recuperări ale instrumentelor poetice din copilăria naționalistă a romantismului la complicate desfășurări experimentale ori chiar conceptuale,
de la pusee lirice intimiste la confesiuni puternice și chiar la adevărate circuite inițiatice
ale cruzimii pline de afecțiune,
evenimentele care se vor petrece la umbra Turnului Chindiei vor oferi
participanților o hartă a poeziei și a diferitelor naționalități poetice azi.
Răzvan Ţupa
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu