vineri, 30 mai 2014

Zilele de poezie Constantin Virgil Bănescu - Târgovişte- 2014

Complexul Naţional Muzeal “Curtea Domnească” Târgovişte găzduieşte în perioada 30 – 31 mai 2014, cea de-a V – a ediţie a ZILELOR DE POEZIE ,,CONSTANTIN VIRGIL BĂNESCU”.

Manifestarea îşi propune încurajarea şi promovarea tinerilor creatori de poezie.
În cadrul “ZILELOR DE POEZIE” se vor organiza recitaluri de poezie, dialoguri literare, lansări de carte, întâlniri cu personalităţi din lumea literară.
Evenimentul se va desfăşura vineri, 30 mai 2014 începând cu ora 14:00 la Muzeul de Istorie, str. Calea Domnească, nr. 189, iar sâmbătă, 31 mai 2014 începând cu ora 9:30 la Muzeul Tiparului şi al Cărţii Vechi Româneşti,  str. Calea Domnească, nr. 181.
Parteneri: Primăria Municipiului Târgovişte, Teatrul Municipal Târgovişte, Centrul Judeţean de Cultură Dâmboviţa, Biblioteca Judeţeană „I. H. Rădulescu” Dâmboviţa, C.N.M. “Curtea Domnească Târgovişte”, Liceul „Voievodul Mircea” Târgovişte, Revista Observator Cultural, sub patronajul Uniunii Scriitorilor din România.
Naționalitățile poeziei
De aproape zece ani urmăresc majoritatea concursurilor dedicate celor care încă nu au debutat în volum. Textele lor sunt expresia directă a practicii poeziei pe toate nivelurile posibile. Fie că a fost vorba despre poeți care încă nu au terminat liceul cum se întâmplă la concursul Licart, sau la edițiile festivalului „Gellu Naum” ori despre evenimente care permit o limită de vârstă a concurenților ceva mai generoasă, așa cum avem la Zilele de Poezie „Constantin Virgil Bănescu” în Târgoviște, poemele pe care am putut să le citesc au acoperit treptat toate zonele de manifestare ale poeziei azi.
Reorganizarea câmpului poetic
În 2014 se poate spune că manifestările rezervate celor mai tineri autori se bucură de întreprinderi mult mai consistente decât ceea ce se mulțumește să își spună „lume literară”. Multe dintre aceste proiecte pot fi accesate online. La Bistrița, o parte dintre cei care exersează poezia s-au strâns sub numele SubNord cu întâlniri săptămânale și „cartierul general în ClassCafe, la masa cu doamna dezbrăcată”. Un alt grup de autori, printre care se regăsesc și câștigători din edițiile trecute ale Zilelor de Poezie Constantin Virgil Bănescu, își are capitala la Sibiu în Zona Nouă. Aceștia deja realizează una dintre cele mai complexe publicații literare pe care poate cineva să le răsfoiască azi în România. La al cincilea număr, revista lor (care poate fi citită gratuit pe blogul grupului) a reușit să traducă în premieră o serie de autori spanioli tineri a căror poezie respiră același aer tare ca și cele mai bune versuri pe care le-am întâlnit în concursurile despre care vorbeam mai sus. De altfel, sibienii refuză denumirea de cenaclu preferând să se refere la ei înșiși ca la un „grup de supravieţuire”. Pentru că vorbim despre reviste, la Iași se întâmplă de câțiva ani ceva nemaivăzut. Elevii din mai multe Colegii Naționale din Suceava și Iași realizează împreună Alecart, o revistă culturală care reușește să dezvăluie un spațiu dinamic, populat cu texte vii și nu de puține ori chiar acide. Publicația pentru care elevii colaborează cu profesori și jurnaliști dar și cu fosti elevi, își asumă ca obiectiv principal să aducă „în dialog tinerele voci ale culturii române cu numele deja consacrate în România sau în străinătate”.  Anul acesta, la Suceava, în timpul Concursului Național de Critică Literară „Mihail Iordache”, organizat la Colegiul Național Petru Rareș, am avut surpriza să aud liceenii care aveau de analizat o publicație culturală la alegere că preferă să vorbească mai ales despre rubricile de poezie din reviste. Ba chiar, atunci când a fost vorba despre Observator cultural, de exemplu, să reproșeze absența poeziei.
Noile reguli de lectură
Această efervescență concentrată mai ales la nivelul elevilor și profesorilor care fac trecerea între licee și formele de învățământ superior arată că dincolo de sistemele școlare sau de programele de care aproape că a devenit o obligație să ne plângem, se găsesc ca prin minune profesori și elevi hotărâți să își definească propria lume și, mai ales, să pregătească pentru accesul în aceste zone ale poeziei și ale vitalității culturale personalități tot mai puternice. Suntem obișnuiți să credem că profesorii sau elevii, studenții ori jurnaliștii sunt un grup inform de cititori. Prejudecățile își dovedesc limita de fiecare dată când un profesor, un elev sau un student reușesc să arate că raportul dintre cei care scriu și cei care citesc se schimbă.
Se vorbește de multe ori despre micile încordări din interiorul criticii literare românești de azi. Chiar și cunoscutul critic Nicolae Manolescu admite faptul că sita de lectură pe care a aplicat-o pentru literatură de-a lungul carierei sale nu mai funcționează pentru autori care au debutat în secolul XXI. Înaintea sa, Ștefania Mincu remarcase nesiguranța instrumentelor critice tradiționale pentru lectura poeziei actuale.
Toate acestea sunt tot atâtea semne care arată că pactul dintre cititori (fie ei amatori sau de specialitate) și scriitori este în plină schimbare. În cazul poeziei, acest lucru se remarcă și în selecția concursului din cadrul Zilelor „Constantin Virgil Bănescu” unde, abordând polemic orice modă și discurs primit de-a gata, autorii își construiesc propriile strategii, aproape ca niște fondatori ai națiunilor pe care încă nu le găsim în manuale. Într-o carte publicată anul trecut, criticul Andrei Terian nota pe marginea principalelor tensiuni dintre diferitele sisteme de valorizare critică a literaturii: „tot aşa cum un câmp literar naţional reprezintă un ansamblu de grupuri şi de indivizi care utilizează în evaluarea operelor literare o pluralitate de reguli şi criterii, la fel şi câmpul literar mondial este alcătuit dintr-o serie de culturi <naţionale> care folosesc standarde diferite”.
Nu mai puțin de 67 de autori au intrat anul acesta în concurs pentru finala Zilelor de Poezie „Constantin Virgil Bănescu” la Târgoviște. De la recuperări ale instrumentelor poetice din copilăria naționalistă a romantismului la complicate desfășurări experimentale ori chiar conceptuale, de la pusee lirice intimiste la confesiuni puternice și chiar la adevărate circuite inițiatice ale cruzimii pline de afecțiune, evenimentele care se vor petrece la umbra Turnului Chindiei vor oferi participanților o hartă a poeziei și a diferitelor naționalități poetice azi.


                                                                           Răzvan Ţupa

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu