sâmbătă, 19 septembrie 2015

RECENZIE de Ioan Romeo ROŞIIANU - Ioan Potop, „Privire din interior”, Editura Enesis, Baia Mare, 2013

Despre o slovă răstignită între postmodernism şi transpoezie, între facerea lumii şi-a poeziei
Niciodată nu mi-au plăcut cei tentaţi să-şi explice substanţa propriilor creaţii, mereu m-am aplecat cu reticenţă asupra cărţilor lor.
Profesorul Ioan Potop a făcut acestă greşeală când mi-a dat cărţile sale şi n-a mai fost decât la un pas de a rupe o colaborare ce nici măcar nu începuse să prinsă contur.
Totuşi, m-a onorat încrederea domniei sale în (re)venirea mea.
Modul său elegant de-a fi, mima seriosă şi aerul de om sigur de el însuşi m-au reţinut, iar faptul că emanau din cuvintele sale miresmele unui neînţeles m-au făcut să îmi doresc să-i lecturez cărţile oferite cu stângăcie, adolescentin aproape.
„Priviri din interior” a fost cartea cu care-am păşit în lumea lui Ioan Potop, om despre care nu ştiam absolut nimic până atunci, poate şi din cauza faptului că mi-am impus o tăcere de cca 15 ani în critica literară şi una de un deceniu în lumea editorială.
Aşa am descoperit că profesorul îşi mai adunase numele pe încă trei cărţi până în acel moment, în perioada 2011 – 2012, însă adevărata cheie de descifrare a substanţei scriiturii sale stă în lucrarea de debut, anume „factorii abiotici şi biodiversitatea Munceilor Băii Mari (Zona Centrală)”, apărută la aceeaşi Editură Enesis, la naşterea şi înfiinţarea căreia şi eu am pus cândva umărul.
Spun că aceasta e piatra unghiulară a scriiturii profesorului nostru deoarece în absenţa acestui extreme de important element eşti absolute tentat să abandonezi lectura, poate şi din cauza frecvenţei cu care sunt folosiţi anumiţi termini de factură tehnică, mulţi cunoscuţi de-a dreptul numai specialiştilor din domeniu.
O anumită stare de plăcută ordine planetară m-a încercat când am descoperit cu fiece pagină dată un adevărat proiect personal al profesorului, fapt ce mi-a stârnit şi mai tare interesul.
Omul a debutat cu o carte de specialitate, îndrumar, dacă vreţi, pentru descifrarea viitoarelor lecturi.
Prezenta carte se bucură de-o prefaţă semnată de doctoral în filologie George Sîrbu din Ploieşti, care pare să fi înţeles destul de bine şi profund mesajul ascuns subtil de professor între aceste coperţi ale celei de-a patra cărţi, a treia de poezie.

George Sîrbu surprinde şi înţelege încărcătura tehnică a volumului de faţă, împărţirea sa în cele două secţiuni tematice, anume „Priviri din interior” şi „Răscolind în adâncuri”, încearcă să aprofundeze subtilul sens al introspecţiei interioare, din perspectiva valenţelor şi conotaţiilor substantivului „privire” în psihologia contemporană.
E, cred eu, o nefericită abordare a unei lucrări care îl mână mai întâi pe cititor pe tărâmul bolovănos dar fermecat al lumilor interioare, lumi în care Ioan Potop trage de la început tuşe puternice, tuşe întărite şi bine conturate până la finalul acesteia.
Şi, aşa cum aveam să înţeleg din celelalte cărţi ale sale - care nu fac însă obiectul atenţiei noastre acum – aceste tuşe se continuă, ca un adevărat cordon ombilical, fapt ce întăreşte viziunea proprie, arhitecturală aproape a lui Ioan Potop, o excelentă viziune nu numai constructivă a acestuia.
Astfel, idea de haos care răzbate din foarte multe din lucrările care-au apărut cu duimul în ultima vreme nu îşi are locul aici, într-o carte în care autorul îşi dezvăluie subtil, cu gesturi de fecioară care-ţi dezgoleşte pulpa viaţa lăuntrică.
E o provocare făţişă către lumea propriilor trăiri, dar nu şi o încercare de a o impune cumva ca pe un adevăr absolut.
Prin asta profesorul face din cititor un partener, nu un elev din ultima bancă, iar noul aliat poate să întrevadă de sub cortina din ce în ce mai ridicată cu fiecare pagină dată o adevărată analiză personal de sensuri şi de raportare a acestora la ceea ce se întâmplă în jur, mergându-se chiar până la interferenţe cu ea.
E locul din care Ioan Potop începe abia atunci să-şi predea lecţia şi să îşi urmeze calea asumată, strecurând subtil sensuri noi, necunoscute chiar, cu conotaţii profund tehnice în poeme, de parcă ar împrăştia grăunţe de provocare la meditaţie asupra faţetelor nevăzute ale lumii şi-a vieţii pe ogorul unei literature încă tributară ori tiparelor clasice, ori nenumăratelor experimente lirice postdecembriste.
Ei bine, aici îmi pare a sta forţa poemelor lui Ioan Potop, undeva între 
postmodernism şi transpoezie, un demers temerar, poate chiar uşor de respins de cititorul nededat la date tehnice, fapt ce lămureşte acum nevoia sa primară de explicizare.
Pe de altă parte, dacă e să mă adâncesc în provocarea poemului care deschide prima secţiune a cărţii, „Întrecere”, chiar dacă prima senzaţie e aceea că lecturezi versuri de o anumită simplitate, nu ai cum să nu decriptezi în poem tenacitatea cu care autorul îşi urmăreşte propriul plan, anume aducerea-n limbajul poetic, chiar impunerea dacă vreţi a unor noi stări şi teme: „Nu-I sufletul în zăbavă,/Întru a Eului ispravă,/Să-l spălăm în zăpadă,/Sub cetini de zadă”.
O incitantă trecere de la lumea interioară, la o aplecare, chiar întoarcere la arhaic (zadă), dar şi un iz de nostalgică puritate, act cu valenţe recreative, mai mult decât o simplă provocare la reîntoarcerea la marile valori.
O confirmare a ancorării sale în trecut şi în valorile perene ale unui loc şi neam este poemul „Dorul”, o stare aproape identificat românească.
Apoi, odată căpătând încredere-n propriul demers artistic şi-n propriul potenţial, Ioan Potop face o trecere-n forţă printre pietrele unghiulare ale tradiţiilor şi credinţelor romaneşti, pentru că la el universalitatea pare a se (de)limita numai la un anumit spaţiu sacral.
Astfel, teme pe care altfel le cam regăseşti îndeosebi prin materiale de recuperare a valorilor şi tradiţiilor sunt impuse elegant cititorului, indifferent că vorbim de „Destin”, „Ursită”, „Speranţa”, „Spiritul locului” sau „Dezbinarea”.
Ioan Potop jongleză cu elemente puţin cântate şi încântate în poezia aşa zis serioasă, aducând în atenţie o adevărată meditaţie asupra destinului, dar nu o resemnare în faţa acestuia, o luptă interioară dusă pană la paroxism, în care „Visul” devine pas către „tărâmuri paralele”.
Ei bine, de aici, de la aceste „tărîmuri paralele” începe să se vadă cu adevărat conceptul de transpoezie care-I inundă poemele, pentru că de aici încolo poemele încep să abunde în elemente de natură tehnică, automat necunoscute nespecialiştilor: „O placă tectonică, separată,/Pare o coajă de nucă spartă./Plutind pe magmă în rotaţie,/Coborând în faţă cu ondulaţie.//(…)Oceanul ca mega+geo-sinclinal,/E mediul de sedimente ideal./Stivele de strate, iniţial nederanjate,/Prin contrarea plăcilor, devin cutate” (Metamorfoza oceanului).
După ce lecturezi astfel de versuri ai senzaţia că ţi se predă cel puţin o lecţie despre facerea lumii, despre formarea continentelor, o senzaţie că devii părtaş întoarcerii-n timp, la rădăcina vieţii.
Mesajul este covârşitor din acest punct de vedere, este coloana vertebrală a acestei cărţi care a trecut nedrept necunoscută şi neremarcată în literature locului.
Iar faptul că adeseori rimele sunt forţate face să nu mai pară a fi stângăcie sau puţinătate de talent şi lipsă de stare inspirativă, devenind de departe evident să Ioan Potop şi-a şlefuit îndelung scriitura, scopul lui fiind acela de a puncta SUBSTANŢA şi nu forma.
Şi face acest lucru experimental pe care a pariat cu el însuşi la masa literaturii contemporane, adumându-şi evident pericolul de a se face greu înţeles de superficialii, de grăbiţii, ocupaţii sau inculţii zilelor noastre.
„Viaţa-n mare tot apare,/Atât cât marea nu dispare./Când marea este exondată,/Dispare marea de altădată” (Mări exondate), e un alt exemplu cît se poate de clar a balanţei înclinate înspre dorinţa de a spune, de a transmite cu orice preţ un astfel de mesaj, fie el chiar şi indestulat de limbaj de specialitate ceea ce face din demersul acesta nu numai unul unic, dar şi unul cât se poat de temerar pentru Ioan Potop.
Sunt convins că dacă va avea şansa să intre-n raza de acţiune a criticilor cu aplecare Ioan Potop va devein un nou deschizător de drumuri prin déjà franjurata noastră poezie.


                                                                  IOAN ROMEO ROŞIIANU

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu