Examenele de evaluare şcolară sînt prea complicate, nu e de
mirare că doar un sfert dintre note sînt de trecere şi că elevii copiază – cu
tot cu camerele video. Pur şi simplu, sînt oprite pentru zece minute, ca să
iasă bine şcoala! Materia trebuie simplificată, coborîtă la nivelul
adolescentului cu nivel mediu de inteligenţă şi putere de asimilare.
La evaluarea şi bacalaureatul 2017, foile de examen au
inclus spre analiză texte greoaie, complicate sub formă de poezie sau proză,
scrise de Ion Vinea, Adrian Maniu, Magda Isanos sau Mihail Drumeş. Elevii au
avut dificultăţi să înţeleagă sensurile figurate ale cuvintelor şi
propoziţiilor. Toate mesajele sînt triste, melacolice, te fac să clatini capul,
vai-vai!, starea de nefericire şi stres te învăluie. Poetul aşteaptă un semn
„de dincolo de palidul hotar” (după moartea iubitei sau a soţiei), apoi apare
expresia „înserări triste ca boli nesfîrşite” şi repetiţia de trei ori a
invocaţiei „sufletul meu … totu-i sfîrşit”, ca trăsătură a genului liric pe
care elevul trebuie să o observe. Magda Isanos apare la evaluarea naţională
pentru clasa a VIII-a cu un fragment de poezie despre ploaie, una dintre
expresiile folosite fiind „nu era nimic trist”, iar într-un alt vers florile
sînt „palide”. Arta poetică este ascunsă sub cuvinte sumbre, descrie stări
anxioase, în culori închise. Profesorii care au ales aceste texte au probabil
argumentele lor, doresc să-i testeze pe elevi să descopere mesajul metaforic şi
să observe că există o estetică a ariilor stranii. Poezia conţine mereu un
element delirant, repetitiv, iar frumuseţea nu lipseşte dacă poetul înfloreşte
cuvintele, astfel ca cititorul să înţeleagă mai mult decît spune versul luat
cuvînt cu cuvînt. Elevii sînt îndemnaţi să citească aceste poezii formate din
vorbe simple, ce transmit însă un conţinut psihic, din care rămîne clipa
inefabilă. Prin urmare, poeziile lirice sînt mai dificil de înţeles şi doar cei
mai buni elevi vor sesiza nuanţele şi mesajul de dincolo de epică. Cerinţele
examenului depăşesc puterea acestora de înţelegere.
Adolescenţii răspund la pretenţiile exagerate ale
examenului, se străduiesc să numească sinonime, să explice rolul cratimei, să
construiască o expresie cu un cuvînt dat de text, să observe dimensiunea
temporală a poeziei, să remarce trăsăturile genului epic sau liric, să
precizeze motivele şi temele literare, să găsească figuri de stil, iar în cele
din urmă, ca să demonstreze că a înţeles ceva, va scrie un eseu de 100 de
cuvinte despre ideile şi mijloacele artistice din poem. Grea misie!
Mai abordabil este textul jurnalistic „Cel mai rapid om de
pe pămînt”, elevii de-a VIII-a avînd de extras informaţiile principale – dovadă
că pot să citească un articol de ziar, fie şi editorial. La bac, elevii au
scris un eseu despre rolul educativ al
filmelor, al comunicării, sau al muzicii, subiect mai simplu şi nu prea – apar
şi „perle” de gîndire involuntar hazlie.
Examenul mai cere 600 de cuvinte despre personaje din proze
de Marin Preda, Ioan Slavici sau Liviu Rebreanu, în funcţie de profilul
liceului. Ştim că elevii nu citesc aceste cărţi, li se par neactuale – mai
degrabă ar citi Harry Potter. După ce au demonstrat că înţeleg poezia tristă,
sînt obligaţi să-i convingă pe profesori că nu le este străină tema realistă a
banilor şi a pămîntului. Dacă observă cauzele, înşiră argumentele şi trag
concluziile, primesc 30 de puncte pe acest al treilea subiect. Dacă fac mai
mult de trei greşeli de gramatică şi lexic, se scad două puncte. Grila este
îngăduitoare, poţi să scrii „noştrii” (în loc de noştri), sau „să fi” (în loc
de să fii), vor fi depunctaţi cu doar două puncte dintr-o sută.
Cerem prea mult de la elevi, de aceea 75% dintre ei fie nu
se prezintă la examen, fie nu iau notă de trecere, rămînînd cu impresia că
poezia şi matematica sînt de neînţeles. În realitate, sistemul educativ e de
slabă calitate şi nu se centrează pe elev. Dovadă: dacă un părinte cere o copie
după foaia de examen a fiului său, n-o primeşte, e secretă!
Autor: Nicolae Goja
Sursa: Graiul Maramureşului
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu