Declarația de presă
de astăzi are rolul de a vă informa asupra deciziilor luate, în ultimele zile,
de Guvern și de Ministerul Educației Naționale
privind creșterea calității învățământului
și a performanțelor școlare.
Ministerul Educației Naționale urmărește
asigurarea unui învățământ performant,
în interesul elevilor și în sprijinul
profesorilor. Țin să mulțumesc în mod special învățătorilor și
profesorilor care, în ultima vreme, și-au
exprimat susținerea față de inițiativele
noastre.
În ultima perioadă, mai multe acțiuni sau proiecte ale Ministerului Educației Naționale au
stârnit reacții și controverse publice. Se află în sarcina mea de ministru atât
asumarea deciziilor politice și
executive în domeniul educației, cât și oferirea de argumente privind deciziile și acțiunile
noastre. Din nefericire, comercializarea de manuale și de alte materiale didactice a devenit o afacere profitabilă
pentru unii, dar nu și pentru copii și părinți.
S-a ajuns la o supraîncărcare de cărți,
cărțulii și
caiețele, care nu au nicio justificare
pedagogică, ci doar aceea a profitului gras. Presa a scris de-a lungul timpului
despre o mafie a manualelor și, din
păcate, această sintagmă se apropie de adevăr. Edituri și persoane au beneficiat și
beneficiază în continuare de poziția de
putere pe care o ocupă în sistemul de educație,
pentru a acumula profituri. Este imoral și
este, cred eu, ilegal.
Aud repetându-se acuzația
că aș dori instituirea unui monopol în
ceea ce privește publicarea de manuale.
Ca și cum, în prezent, am avea o
competiție liberă sau șanse egale între agenții economici care activează în acest domeniu de activitate...
Nu avem competiție, avem oligopol,
complicitate, rețea de pile și influențe.
Ca să distrugi răul trebuie să îl tai de la rădăcină. Această mafie nu poate fi
destructurată decât prin soluția
propusă de asumare a publicării manualelor. Nu este soluția ideală, dar este o soluție
corectă.
Deși, în România,
există de mulți ani manuale
alternative, totuși nivelul calității educației
a scăzut dramatic iar testele de performanță
la care participă elevii noștri arată
acest lucru. Prin urmare, putem să ne punem un semn de întrebare: de ce avem
rezultate slabe la învățătură și care este relația dintre calitatea acestor manuale și performanța măsurabilă
a copiilor?
Am văzut numeroase reacții
în spațiul public cu privire la această
temă, unele critice, altele pozitive. Am un respect deosebit pentru oamenii de
litere, oamenii de cultură, chiar dacă unii dintre aceștia și-au exprimat
dezacordul față de propunerile
ministerului. Îi consider bine intenționați. Din păcate, nu cunosc la fel de bine ca
mine putregaiul care se ascunde în această afacere publică. Sunt sigur că, dacă
oricare dintre domniile lor s-ar afla în funcția
de ministru al Educației Naționale, și-ar
schimba radical punctul de vedere.
1. Auxiliarele didactice
Guvernul a adoptat, ieri, o hotărâre prin care Centrul Național de Evaluare și Examinare (CNEE) primește
atribuții în domeniul avizării și evaluării auxiliarelor didactice.
Potrivit ordinului de ministru semnat la începutul lunii
august, așa-zisele auxiliare didactice
existente nu mai sunt valabile.
S-a spus că am interzis „Gazeta matematică”. Nu eu am
interzis-o. Din păcate, „Gazeta Matematică”, revistă de prestigiu, s-a pierdut
în mulțimea de materiale auxiliare care
le-a fost băgată pe gât elevilor în locul „Gazetei Matematice”.
Așteptăm astăzi
publicarea în Monitorul Oficial a Hotărârii de Guvern de modificare a HG
1401/2009 privind înființarea,
organizarea și funcționarea Centrului Național de Evaluare și
Examinare, iar prin ordin al ministrului Educației
Naționale vor fi aprobate atât
Metodologia-cadru privind reglementarea utilizării auxiliarelor didactice în
unitățile de învățământ preuniversitar, cât și Metodologia-cadru privind asigurarea
omologării utilizării mijloacelor de învățămânr
în învățământul preuniversitar.
Vechea metodologie fusese aprobată printr-un ordin al
ministrului din 2002 și era în
concordanță cu vechea lege a educației. Ea se referea doar la utilizarea mijloacelor
de învățământ, nu și a auxiliarelor. Nu exista deci, până acum,
o metodologie privind auxiliarele didactice conform Legii Educației Naționale
din 2011.
Din data publicării în Monitorul Oficial a ordinului privind
metodologia, pentru o perioadă de 10 zile se vor depune la CNEE, în format
electronic, propunerile de auxiliare didactice. După această perioadă de
depunere, în termen de 30-60 de zile, comisiile de aprobare și avizare a auxiliarelor didactice vor
stabili ce auxiliare didactice îndeplinesc criteriile de conformitate prevăzute
de metodologie, conform unei proceduri ce va fi publicată pe site-ul CNEE, ca
urmare a publicării metodologiei în Monitorul Oficial. Lista auxiliarelor
didactice aprobate prin ordin al ministrului Educației Naționale sau
avizate prin decizia secretarului de stat cu atribuții în domeniu va fi publicată pe site-ul CNEE și, din acel moment, vor putea fi utilizate
în unitățile de învățământ conform prevederilor ROFUIP.
Sunt invitate toate cadrele didactice sau editurile să
depună proiecte de auxiliare la CNEE sau la minister.
2. Manualele școlare
În prima zi de școală,
11 septembrie 2017, toți elevii au avut
manuale pe bănci, cu excepția unor manuale
pentru clasa a V-a. Termenul inițial de
finalizare a programelor școlare pentru
clasa a V-a a fost noiembrie 2016, dar conducerea de atunci a ministerului a
prelungit acest termen. Imediat după adoptarea acestor programe, în luna martie
2017, a fost lansată licitația pentru
manualele școlare de clasa a V-a. Din
26 loturi de manuale licitate, în ziua începerii anului școlar 7 erau distribuite în școli.
Alte 5 loturi, mai precis Istorie, Informatică și
TIC, Educație tehnologică și aplicații
practice, Limba modernă 1- Limba engleză, studiu intensiv și Limba modernă 2 - Limba engleză vor fi
livrate până la data de 11 octombrie.
Pentru loturile Limba și
literatura română, Limba modernă 1- Limba Engleză, Limba modernă 2- Limba
franceză, Limba modernă 1/Limba modernă 2/ Limba modernă 1- studiu intensiv
Limba germană, Matematică, Biologie, Educație
socială, Geografie, Religie- Cultul ortodox, Educație plastică, Educație
muzicală și Consiliere și dezvoltare personală, în cazul în care nu
se vor mai depune contestații,
acordurile-cadru se pot încheia pe 2 octombrie 2017. Ulterior acestei date se
vor încheia contractele cu operatorii economici și
manualele școlare vor fi livrate în
unitățile de învățământ.
Toate aceste întârzieri sunt cauzate de faptul că legea achizițiilor publice nu prevede un termen-limită
pentru finalizarea contestațiilor sau
reluarea licitațiilor.
Pentru ca elevii și
profesorii să nu fie afectați,
conducerea MEN a decis să fie realizate și
distribuite în școli compendii
introductive pentru primele săptămâni de școală
la clasa a V-a, iar efectele au fost benefice, în avantajul elevilor și al profesorilor, deopotrivă.
3. Manualele de Educație
Fizică
În momentul în care am preluat mandatul de ministru al Educației Naționale,
licitația pentru manualul de Educație Fizică era deja lansată și nu putea fi oprită decât cu încălcarea
art. 212 din Legea nr. 98/2016 privind achizițiile
publice. Prin urmare, decizia de a introduce manuale școlare la disciplina Educație
Fizică rezultă din obligația prevăzută
la art. 69 din Legea Educației Naționale nr. 1/2011, care nu prevede excepții pentru nicio disciplină referitor la
introducerea manualelor școlare. Sigur,
putem discuta despre calitatea acestor manuale și
tocmai din acest motiv ne dorim ca pe viitor să nu mai întâmpinăm astfel de
probleme.
Acesta este motivul pentru care lansăm în dezbatere publică,
săptămâna viitoare, Legea manualului școlar.
Ne dorim competiție între autorii de
manuale, pentru că am văzut timp de 20 de ani competiție între edituri și
vedem care este calitatea învățământului
din România acum. În primul rând, elevii sunt cei care au pierdut, iar baronii
manualelor s-au îmbogățit. Toate
măsurile pe care le-am luat sunt pentru binele elevului.
4. Proiectul privind formarea cadrelor didactice din învățământul primar și gimnazial: „Curriculum relevant, educație deschisă pentru toți”
(CRED)
În urma aprobării de către Autoritatea de Management pentru
Programul Operaţional Capital Uman a fișei
de proiect depuse de Ministerul Educației
Naționale, proiectul „Curriculum
relevant, educație deschisă pentru toți” (CRED) este în faza de prelansare. În
cadrul acestuia vor fi formați, în
următorii 4 ani, 55.000 de profesori din învățământul
primar și gimnazial (15.000 - primar și 40.000 - gimnazial) pentru a preda în
conformitate cu noile planuri-cadru și
programe școlare aferente celor două
cicluri de învățământ.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu