În zilele noastre, când „atomizarea” administrativă a țării a atins cote inimaginabile, aruncarea
unei priviri în trecut se impune mai mult ca oricând.
Anul 1378 a însemnat cristalizarea domeniului regal în jurul
Cetății de Piatră și organizarea Chioarului într-un district
(după alte surse, în 1579), unitate administrativ-teritorială și militară condusă de un căpitan. Districtul
s-a constituit prin încorporarea și
păstrarea, o vreme, a voievodatului ca unitate de organizare strămoșească, având în subordine cnezatele românești conduse de juzi (cnezi). Pe la 1650-1799
districtul se întindea pe 1089 kmp, având „cercuri” și „plase”, ultimele în număr de patru: Berchez, Boiu, Șomcuta și
Vad, cu un număr de 101 sate, din care două maghiare. De mare mirare este cum
se putea administra atunci un teritoriu atât de vast, cu mijloacele de
transport din acea vreme și cu modalitățile de comunicare precare. (Sau poate dobașii din sate erau mai eficienți decât mass-media contemporană?)
Împărțirea
teritorială la care am făcut vorbire a durat până la 4 septembrie 1876, când
Chioarul devine „ținut” alcătuit din
„plase” și intră, mai târziu, în
componența comitatului, ulterior județului Satu Mare, sub denumirea de „Plasa Șomcuta Mare”.
Odată cu instaurarea comunismului, preluându-se modul
sovietic de organizare administrativ-teritorială, Maramureșul devine „regiune”, iar Șomcuta Mare „raion” (1950-1968).
Actualmente, după cum se știe, Maramureșul e „județ”,
iar Șomcuta „oraș” cu șapte sate în
administrare și cu o suprafață de doar 118 kmp, denumirea de „Chioar”
păstrându-se doar în istorie, în amintiri sau, cel mult, în identificarea unei
arii culturale.
Nostalgici ai denumirii și
organizării în districte a teritoriului, lideri ai Consiliului Național Român Cercual (CNRC) Șomcuta Mare, au adresat în anul imediat
Unirii, 1919 (iată, 100 de ani de atunci), un memoriu Consiliului Dirigent,
prin care se solicită reînființarea
districtului Chioar, cu sediul la Șomcuta.
Semnatarii acestuia se aflau în fruntea organizațiilor
românești ce realizaseră Marea Unire.
În sprijinul solicitării lor, se aduc ca argumente: dorința „generală a populațiunii aproape curat românești”
de reînființare a districtului, speranță alimentată de intenția noii arondări și
organizări a Transilvaniei, anunțată
printr-un ordin apărut în „Gazeta Oficială”, precum și hotărârea unanimă a „sfatului național cercual din Șomcuta
Mare”. Se socotește că elemente ce dau
greutate cererii lor ar putea fi „momente istorice bine cunoscute”, „puternice
motive de ordin administrativ, cultural și
economic, ba și poziția topografică a acestui ținut.
Ca semne de „puternică vitalitate” a zonei, se socotesc următoarele:
– existența unui „palat pompos la piața Șomcutei”
(sediu ideal pentru găzduirea unei administrații
eficiente); – contribuția populației la constituirea a două fonduri culturale
destinate înființării unui liceu
românesc și a unei școli de fete; – întreținerea în stare bună a drumurilor din zonă, condiție sine qua non a comunicațiilor și
promovării intereselor economice, comerciale și
culturale, precum și afirmarea Șomcutei ca un centru activ, plin de viață românească.
Se deplânge atitudinea greșită
a dualismului, de suprimare a districtului ce a fost sfâșiat în trei părți și anexat comitatelor vecine: Sătmar,
Solnoc-Dăbâca și Sălaj. Se solicita
corectarea acestei nedreptăți
„reînviindu-se” și reîntregindu-se din
părțile sale constitutive de mai înainte,
să fie organizat din nou ca district de sine stătător, cu autonomia și conducerea sa în vechiul lui sediu Șomcuta Mare, sub denumirea Cetatea de
piatră.
E adevărat că la data scrierii acelui memoriu, Șomcuta avea judecătorie, poștă, gară, spital, casină, cerc de lectură,
ziar în limba maghiară (1908) și mai
apoi în limba română, industrie, serviciu de telegrafie, bibliotecă.
Proximitatea capitalei județului,
fărâmițarea administrativ-teritorială
actuală (întreținută, probabil, voit,
din rațiuni electorale și de răsplătire a unei armate de funcționari publici fideli), precum și incapacitatea unor primari de a extrage
urbea din zodia unei nepăsări cronice, fac din Șomcuta
actuală mai degrabă un „urban village” (sat urbanizat).
Visul de altădată al generației
Unirii ar putea deveni realitate doar în condițiile
în care o nouă organizare administrativ-teritorială ar reduce drastic numărul
comunelor, ar constitui unități
teritoriale ce să țină seama de realități istorice și
de necesități contemporane, ar crea
entități capabile să acceseze direct
fonduri europene de dezvoltare, în folosul comunității.
Din păcate, demersul înaintașilor
a fost fără ecou ei rămânând etern „în nădejdea resolvirei favorabile” a
cererii lor, soartă pe care, mi-e teamă, o va avea și acest articol, o curiozitate pentru cititorii de peste încă
un secol a colecției acestui ziar …
Liana POGĂCIAȘ
Președinta
Asociației
„Chioar Redivivus”
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu