marți, 31 decembrie 2019

ȚINEȚI DATINA STRĂVECHE




Doamne, țucu-vă norocul că frumos ați colindat,
Iar colacul, plata voastră, pe muncit l-ați meritat,
Miere ați avut în glasuri și tămâie în cuvinte,
Mângâiat-ați al nost’ suflet, ca de-amu vă țină minte.

Apoi țâneți rânduiala cât voi încă îmi trăiți
Și la rând, la următorii ăst colind să-l dăruiți,
Să îl ducă mai departe cât om fi pe astă glie,
  sub umbră de credință, nouă bine-o să ne fie.

Doamne  și acum țin minte cum ne-ncurajau bătrânii
Tot spunând că cele datini au ținut uniți românii,
Iar credința, pe de-asupra, datu-ne-a din noi putere
Ca să facem cum ni-i voia și nevoia cum ne-o cere.

 Noi, țângăi de două șchioape, ascultam a lor povață
Că așa tot învățat-am ce e bine-n astă viață
Și de-atunci purtam colinda pe la neamuri și vecini,
Pe la veri mai de departe și de-o samă la străini.

Doamne cum cântam cu suflet sub ferestre luminate
Unde noi știam de-acuma că sunt porți desferecate,
Să ne țină-n amintire tot nemșugul nostru mare,
Că am fost, mai înc-odată, a lui fală, fiecare.
                                   *
Azi, de-abia de se aude vreo colindă rătăcită
Pe vreo uliță-nierbată, la vreo  casă  ospețită,
Nu-s copii, nu-i mai colindă, nici simțire-nfiorată,
Nu-i trăire, bucurie, cum îmi fost-a altădată.

Moare satul meu de-o vreme, că încet îmbătrânește,
Moare datina străbună ce rămâne o poveste,
Lăcrimează-n gând bătrânii, că cel sat ce-a fost vecie,
Fi-va-n veacul care vine,  vatră searbădă, pustie.

Duceți datina străbună, cât se poate mai departe,
De fioru-i fără seamăn, cât mai mulți să-mi aibă parte,
El, Colindul, este vestea ce anunță c-o să vină
Iertătorul, ce-o să ierte lumea de păcăt și vină.

De nu are cine spune vestea asta minunată,
Sterp va fi al nostru suflet, inima nemângâiată,
Învățati-vă copiii rândul la colind mi-l țină,
Buni creștini ca să rămânem,  pentru vremea ce-o să vină.

01.01.2019
        Mircea Dorin Istrate

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu