Cronică literară
Chiar dacă-i probată
de timp cugetarea marelui Coșbuc, potrivit căreia,,plânsu-i de nebuni scornit
și de femei..."iată că există și,, Femeia
care a uitat să mai plângă..." Este
vorba de Ana, personajul feminin, protagonista romanului cu același titlu,
având ca autoare pe scriitoarea Mihaela CD. E primul roman al scriitoarei, și aceasta după ce un număr de
șaptesprezece cărți de poezie și proză ale talentatei scriitoare, au văzut
lumina tiparului.
Romanul, structurat
pe șaptesprezece capitole sugestiv intitulate, se îndreaptă spre sufletul celor
dornici de hrană spirituală, cu rânduri măiestrit izvorâte din inima talentatei
lire feminine MIHAELA CD.
Scriitura în proză i
se potrivește mănușă mâinii și spiritului MIHAELEI ce poartă condeiul spre a
contura destine.
Iată și titlurile
capitolelor ce alcătuiesc romanul: Ana, Visul, Adevărul, Întâlnirea, Acasă,
Petrecerea, Nimic nu-i întâmplăto, Fericirea, Maria, Ionuț,Tragedia, Mihai,
Soarta, Sanda, Nenorocirea, Gura lumii, Adrian.
Aura poeziei Mihaelei
CD nu lipsește din romanul, pe cât de trist pe atât de atrăgător, venind firesc
din al sufletului său izvor.Mi-a fost dat să port și eu numele de Ana.De aceea
simt cu atât mai mult tendința Anei de ieșire din zidirea destinului prin
propria-i putere.Și vă spun cu mâna pe suflet, că eu una am răsfoit paginile
vieții personajelor conturate de romancieră și am poposit în ele neputând să mă
desprind de poveste multă vreme... Când, spre regretul meu, unele probleme cotidiene,
m-au obligat să întrerup lectura, am așteptat cu sufletul la gură reluarea ei.
Revenind cu interes și curiozitate, am savurat literă cu literă, rând cu rând
paginile ce mă așteptau să-mi dezvăluie finalul romanului, destinul Anei!
Ana, copilul maturizat
înainte de vreme datorită responsabilităților ce i-au revenit, fiind orfană.
Ana, care nu s-a temut de muncă, dimpotrivă aceasta a înnobilat-o!Ana, capabilă
de sacrificiu pentru creșterea și ocrotirea fraților și surorilor ei până când
aceștia și-au făcut un rost în lume și au ajuns la casele lor.Ana, care în
numele acestor îndatoriri, a renunțat la școală la un moment dat, ca și la
idealul ei de a ajunge creatoare de modă.O Ană jertfelnică asemenea Anei din
,,Legenda Meșterului Manole"Doar că Ana, personajul principal al
emoționantului roman, nu este zidită într-un edificiu, ci într-un destin!. Ea
este în același timp și ziditoare, și anume ziditoare de suflete, fiind mamă! Asemenea personajului feminin al romanului ,,Seva din adâncuri" de
Ioana Postelnicu, Ana își înfruntă soarta prin propriile-i resurse interioare.
Realitatea este unul
dintre reperele de inspirație ale talentatei romanciere Mihaela CD., care
împletită cu ficțiunea și coraborând cu visele ivite în somn ale Anei,
structurează romanul..
Personaje secundare
ale cărții conturează cadrul geografic, social și peisajul sufletesc al
comunității ce îmbrățișează acțiunea.
Nu lipsește nici
personajul colectiv prin exprimarea opiniilor la adresa Anei, uneori
favorabile, alteori clevetitoare, dacă ne gândim și la prejudecata potrivit
căreia o învinuiau pe Ana de vrăjitorii.
Deși statornică din
fire și având cultul familiei, Anei îi este dat a avea parte de trei căsătorii
legitime cu Toader, Ion și Mihai. Văzând că cei trei soți s-au stins rând pe
rând din viață, Ana nu consimte la căsătoria cu Adrian, de teama fatalitătii.
Rămâne însă în parteneriat cu el în viață.
Privind trăsăturile
fizice și caracteriale ale personajelor masculine, acestea sunt creionate cu
artă de Mihaela CD, care deține puterea cuvântului în mod strălucit în demersul
său scriitoricesc. Cele patru personaje masculine au în comun caracteristică de
a fi pozitive având vederi vădit diferite privind conceptul de abordare a
vieții în funcție de studii educație si aptitudini. Personaj secundar în roman,
soțul doctoriței Gabriella dovedește distincție și generozitate.
Revenind la
protagonista romanului, Ana, starea ei sufletească, se confundă cu fenomenele
naturii: ,,Ploua mărunt și des pe
caldarâm, ploua și-n sufletul ei!" Imaginilor vizuale și auditive li
se adaugă efectele emoționale. De altfel aici, în complexitatea sa, cuvântul
conține și arta sunetului. Starea sufletească a Anei e sugerată metaforic: ,,Nici nu mai știa dacă picăturile mici ce i
se prelungeau pe față erau lacrimile ei sau era ploaia cea măruntă și
deasă".
Tragismul condiției
de văduvă este redat de romancieră prin compasiune până la identificare, prin
puterea cuvântului.,,- Caporalul Simion
Toader a murit la datorie! ,,O presimțire, o urmă de îndoială, sau doar o
precauție ?" a determinat-o să nu-și ia copiii cu ea la gară în
așteptarea lui Toader. Dialogului i se adaugă reflexia asupra îndoielilor
sufletești ale Anei, urmate de descriere. Astfel atmosfera din gară ne apare ca
motiv al așteptărilor și plecărilor...Era singură cum ,,De mică a fost învățată să înfrunte totul singură." Rămânând
orfană de mamă din fragedă vârstă, ea a învățat nu numai să supraviețuiască,
dar și să-și ocrotească frații mai mici cât și pe tatăl bolnav, din partea
căruia avea să culeagă înțelepciune.
La drept vorbind, pe
lângă coincidența de nume, m-am contopit și eu cu rolul de ocrotire ai fraților
mai mici, mama noastră fiind bolnavă. Soarta m-a situat și în timpul cernit al
văduviei ca soție. Iată câteva elemente specifice vieții, prin care m-am
regăsit în acest roman.
Prin izvorul
emoțional al narațiunii Mihaelei CD, mi s-au amestecat lacrimile cu ale Anei,
protagonista romanului său.
Am simțit că acest roman, scris cu atâta măiestrie, nu e carte oarecare, ci o
,,carte a vieții"! Am fost prea impresionată de filele vieții Anei, ca să
mă rezum la mijloacele specifice unei cronici literare. Am trăit cartea deplin!
Spitalizarea Anei,
întoarcerea ei la cruda realitate e de un tragism zguduitor redat prin imagini
artistice și dialoguri vii. Oameni și fapte, competența și omenia personalului
medical, adevărate modele de comportament în viață! Iată câteva dintre
valențele educative ale romanului!
Revederea cu copiii
aduce nădejde și lumină în sufletul Anei. Cu talent descriptiv privind fizicul
și interiorul uman, Mihaela conturează portretul lui Toader, celui care avea
să-i devină soț Anei:,, înalt, chipeș, cu
ochii măslinii".
Visele Anei se
oglindesc și adeseori se adeveresc în viața Anei, ca o reflectare a ficțiunii
în realitate. Încercările vieții i-au declanșat izvorul de lacrimi, dar tot ele
au călit-o ștergându-le de pe obrazul timpului...Astfel Ana a devenit ,,Femeia care a uitat să mai plângă"după
cum conchide autoarea romanului, la sfârșitul scrierii, ca un blazon al
destinului.
E bine ca posibilii
cititori să facă propria lor incursiune prin lumile create de acest roman. Vor
întâlni peisaje, portrete umane, stări sufletești, toate emanate de fascinația
cuvântului și a puterii lui de a aduce timpul din trecut în prezent spre a-l
dărui viitorului.
Reflectarea
realității în datele ei esențiale transpare din desfășurarea pe mai multe
planuri ale acțiunii personajelor.
Astfel cititorului îi este dat să sesizeze diversitatea de medii pe care le
determină sau sunt determinate de acestea.
De ce plânsese Ana și
de ce ,,a uitat să mai plângă veți afla, dragi iubitori de literatură citind
romanul Mihaelei CD.
Trecând prin eul său liric o poveste adevărată de viață, romanciera restituie
în gen epic realitatea înveșmântă în ficțiune.
Halucinațiile viselor
Anei transpar ca premoniție în realitatea imediată, cotidiană.
Ca mijloace de
exprimare, transfigurare artistiçă,nu lipsesc ,,expresiile poetice ca artă a
locuirii adevărului" cum ar spune cercetătorul și profesorul Dorin
Ștefănescu care descrie infinitele aspecte ale limbajului în lucrările sale.
Trăsăturile romanului
realist sunt evidente în romanul Mihaelei CD.
Proporția între
adevăr și ficțiune, perioadă de viață, în abordare proprie, conduce și spre
paralela cu romanul lui Honhorè de Balzac ,, Femeia de treizeci de ani"
Personajele sunt
conturate în complexitatea lor iar mutațiile lor privind trăsăturile
caracteriale se produc în funçtie de mediu. Faptele, limbajul, relațiile
interumane individualizează personajul zugrăvit cu talent pictural de
scriitoare.
Privind predominanta
caracteristică romanului de tip realist, obiectivitatea și dinamismul acțiunii
ne duc cu gândul la profunzimea ardelenească ce răzbate din romanul ,,
Ion" de Liviu Rebreanu.
Stilul scriiturii
romancierei denotă: ,,Arta cunoașterii făcută prin cuvinte, practic diversitate
prin realitate."
Dacă Ana a devenit ,,Femeia care a uitat să mai plângă"
vă recomand dragi iubitori ai cărții, ca voi să nu uitați să citiți fascinantul
roman creat cu măiestrie de scriitoarea MIHAELA
CD!
ANA MUNTEANU DRĂGHICI
Liga Scriitorilor din România
Colaboratoare a editurii Globart UNIVERSUM
O cronică literară amplă și profundă, pe măsura valorii operei care a inițiat-o ! Felicitări Distinsei Doamne Ana Munteanu Drăghici, semnatara cronicii, precum și autoarei romanului prezentat , pe care îl voi citi negreșit!
RăspundețiȘtergereAcest comentariu a fost eliminat de administratorul blogului.
RăspundețiȘtergere