Daniel Ovidiu David, noul ministru al Educației și Cercetării din cabinetul Guvernului Ciolacu, propune reorganizarea Ministerului Educației. Printre obictivele acestuia, se numără asigurarea funcționării nenormale a sistemelor de educație, continuarea proiectelor existente și implementarea strategică a Programului de Guvernare și, de asemenea, reorganizarea arhitecturii academice prin definirea misiunii fiecărei universități.
a. Țintim tot o „mică reformă” de regândire a
arhitecturii sistemului național de cercetare, prin încheierea demersului
inițiat prin legea care reglementează reducerea gradului de fragmentare a sistemului
de cercetare din România prin stimularea colaborării între organizațiile de
cercetare și finanțarea acestora în raport cu performanțele academice obținute.
b. Operaționalizarea platformei de readucere a științei în discursul public și
de luptă împotriva pseudoștiinței, în sinergie cu demersul similar din zona
învățământului superior și preuniversitar.
„Îmi place să cred că sunt un om serios, rațional și
realist și nu vreau să creez iluzii sau așteptări nerealiste. Prima etapă a
prezenței mele la minister, până imediat după alegerile prezidențiale, va fi
focalizată astfel:
Transversal
trebuie să asigurăm:
a.
Funcționare normală a sistemelor preuniversitare (ex. creșe/grădinițe/școli),
universitare (ex. universități) și de cercetare științifică (ex. unități CDI),
continuând și proiectele aflate în derulare.
b.
Implementarea strategică a „Programului de Guvernare”, propus de Guvern și
adoptat de Parlament.
c.
Dezvoltarea înțeleaptă prin implementarea actelor subsecvente noii legislați
din cele trei domenii: preuniversitar, universitar și cercetare. Sincer și
direct spus, în această fază nu-mi propun să schimb legile tocmai adoptate
(decât, evident, dacă voi vedea lucruri grave care ne afectează funcționarea),
ci să adoptăm actele subsecvente cerute de aceste, care să maximizeze în
contextul permis de aceste legi sincronizarea cu cele mai bune practici
europene/internaționale.
d. Asigurarea unui buget care să acopere nevoile de
funcționare existente și noile angajamente din „Programul de Guvernare”,
țintind mereu spre angajamentul de 15% din bugetul general consolidat la
educație și 1% din PIB la cercetare, inclusiv la o sinergie între salarizarea
din mediul educațional cu cea din sănătate.
În
zona de învățământ superior:
a. Într-o „mica reformă” vom iniția reorganizarea
arhitecturii mediului academic românesc, implementând legislația națională care
permite și cere universităților să-și definească misiunea academică (educație;
educație și cercetare; educație și cercetare avansată) cu impact asupra
indicatorilor de evaluare și să încurajăm apoi concentrări academice, pe bază
voluntară și cu stimulare financiară. Acest lucru este prins de altfel și în
„Programul de Guvernare” și va stimula impactul universităților în societate
(inclusiv legătura cu piața muncii și comunitatea în care se află
universitatea) și vizibilitatea la nivel internațional.
b. Tot aici, vom avea demersuri care să încurajeze
comunitățile academice să devină vectori ai alfabetizării științifice și
democratice în societate. Mizez pe flexibilitatea normelor universitare care,
pe lângă activitățile clasice de educație și cercetare, permit acum (prin lege)
și acțiuni de relație cu societatea, și pe angajamentul și responsabilitatea
studenților.
c. Reanalizarea formării profesorilor în
universități, pentru a accentua utilizarea de către aceștia a tehnicilor de
predare/învățare bazate pe dovezi.
Autor:
Raluca Dan
25
decembrie 2024
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu