Dacǎ pânǎ în prezent talentata autoare
SIMONA MIHUŢIU ne-a obiṣnuit cu volume de prozǎ lungǎ sau scurtǎ, versuri ,
eseuri ṣi diverse articole, iatǎ cǎ
asistǎm acum la un debut pe cât de inedit pe atât de spectaculos
într-un domeniu nou.
Scriitoarea Simona Mihuțiu marcheazǎ în agenda sa personalǎ încǎ un succes notabil prin abordarea unui nou gen literar ṣi
anume piesa de teatru SF, un domeniu pe care reuseṣte sǎ îl stapâneascǎ cu mare
uṣurințǎ ṣi naturalețe fiind parcǎ fǎcute una pentru cealaltǎ.
Piesa de teatru ''Speranța nu urcǎ niciodatǎ cu liftul'' depǎṣeṣte domeniul strict
al SF ului (inimaginabil) îngemǎnându-se cu realitatea unui viitor probabil ṣi
iminent care ne înfricoṣeazǎ pe toți în mare mǎsurǎ.
Cunoscutǎ ṣi respectatǎ de colegii de breaslǎ ṣi de cititori pentru opiniile sale drepte, verticale ṣi fiind o înverṣunatǎ apǎrǎtoare a demnitǎții
umane ṣi a salvǎrii umanitǎții , autoarea Simona Mihuțiu doreṣte sǎ atragǎ
atenția cititorilor asupra realitǎții în
care ne aflǎm ṣi a prǎpastiei în care urmeazǎ sǎ cǎdem prin robotizarea
acceleratǎ ṣi transhumanism, chiar ṣi prin
subiectul ales al aceastei piese de
teatru.
Citind cartea de la un capǎt la
altul inclusiv recenziile ṣi
impresiile care s-au scris despre aceastǎ carte, nu doresc sǎ mai povestesc ṣi eu întreaga piesǎ, lǎsând aceastǎ plǎcere sǎ fie
descoperitǎ de cititor, dar voi evidenția
câteva aspecte care m-au
impresionat.
Piesa de teatru ''Speranța nu urcǎ niciodatǎ cu liftul'' a Simonei Mihuțiu semnaleazǎ
ṣi explicǎ cititorului povestea viitorului iminent printr-o radiografie clarǎ , prin punerea în
scenǎ a fiecǎreia din cele trei pǎrți în 7
scene bine detaliate fiecare. Conflictul prezentat aici dintre
uman ṣi robot ne trage un semnal de
alarmǎ cǎ ne aflǎm mai aproape ca
niciodatǎ de acea linie ce separǎ realul de ireal, posibilul de
imposibil ṣi ordinea de haos.
Drept vorbind latura SF nici nu
ne mai pare atât de fantasticǎ în ziua de azi mai degrabǎ profund
dramaticǎ prin pierderea sentimentelor ṣi
a empatiei.Pânǎ ṣi lacrimi au fost fabricate roboților nu din dorința de a exprima sentimente ci din dorința de
a copia cât mai bine omul
Firul
narativ al textului dramatic se desfaṣoarǎ între dramǎ ṣi comic, pe
alocuri cu dialoguri spumoase cu un voit accent satiric spre deliciul
cititorului.
Faptul cǎ scriitoarea Simona Mihuțiu este
de profesie medic ii dǎ acesteia
un bilet în fațǎ la abordarea
unor teme medicale care prin detaliile medicale
oferite dau veridicitate poveṣtii.
Autoarea pune degetul pe ranǎ ṣi abordeazǎ tematica
seniorilor care ajunṣi la vârsta
a treia necesitǎ îngrijire medicalǎ
permanentǎ, multǎ rǎbdare ṣi empatie. Cu un sens al realitǎții care e de-a
dreptul dureros Simona Mihuțiu releveazǎ
comportamentul mai puțin elegant al unei persoane în varstǎ care nu mai aṣteaptǎ nimic de la viațǎ, cǎreia singurǎtatea
ṣi suferința i-au împietrit finețea ṣi rǎbdarea, fiind teribil
de frustratǎ de situația fǎrǎ scǎpare în
care se aflǎ.
Lipsa personalului, a mâinii de lucru care
sǎ îngrijeascǎ bǎtrâni este una realǎ in România iar înlocuirea acestora cu roboți
este foarte probabilǎ într-un
viitor mult mai apropiat decât am crede.
Schimbarea scǎrii valorilor, scoaterea din uz a empatiei ṣi a
sentimentelor sunt vizibile peste tot în viața de zi cu zi, inclusiv în relația copii ṣi pǎrinți, angajatori ṣi angajați, etc
Pǎrinții trǎiesc drama singurǎtǎții iar copiii au devenit ei înṣiṣi roboți ai vieții,
dezrǎdǎcinați globali care nu mai au sensibilitǎți.
Drama realitǎții este frumos îndulcitǎ
de dialogurile dintre om ṣi robot care
te fac sǎ zâmbeṣti prin folosirea
sensurilor proprii ale cuvintelor.
Autoarea
evidențiazǎ diferențele dintre
uman ṣi robot punând un accent deosebit pe faptul cǎ nici aceṣtia din urmǎ nu sunt veṣnici ajungând la fiare vechi. Iar
dacǎ teribilul ''etern'' dispare din ecuație ṣi totul are o duratǎ de viațǎ ṣi un termen de expirare inclusiv roboții, se
pune întrebarea de ce sǎ vrem cu atâta râvnǎ sǎ renunțǎm la sentimente, la umanism ṣi la trǎirile
reale?Nu-i pǎcat sǎ ne auto distrugem
umanitatea?
Scǎparea de drama vieții prin moarte ca
soluție ultimǎ m-a impresionat peste mǎsurǎ, este realǎ din pǎcate pentru multǎ
lume ṣi auzim acest lucru tot mai des.
Din fericire povestea acestei piese de
teatru se terminǎ cu gustul speranței pe
buze, lǎsând sǎ se înțeleagǎ cǎ pânǎ ṣi roboții
pot fi umanizați iar forța ṣi
voința Celui de Sus este în fapt cea care conduce totul iar El are întotdeauna ultimul cuvânt.
Subiectul acestei piese de teatru ascunde adevǎruri dure care ar trebui sǎ ne punǎ pe gânduri pe
fiecare dintre noi. Felicitǎri autoarei
pentru încǎ o realizare de exceptie!
Mihaela CD
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu