miercuri, 29 mai 2013

Sâmbra oilor la Chiuzbaia – între tradiție și modernitate

,,O turmă fără binecuvântare, nu cutează să plece în munte. Sătenii nu și-ar da animalele pe mâna unor ciobani fără Dumnezeu".

 

Îmi place să cred, că dacă nu în orice colț de țară, cel puțin, aici la noi, în frumoasa noastră Chiuzbaia, totul și toate lucrurile, încep cu o rugăciune și o binecuvântare. Vreau să fie cunoscută, alături de SÂMBRA OILOR din OAȘ, serbată de câteva decenii, și SÂMBRA OILOR de la Chiuzbaia, sau să potrivesc și-o rimă, voi rosti, SÂMBRA OILOR din Fisculaș. De ce nu? Și aici, la noi, în Maramureș, ne petrecem, ba poate chiar și mai bine, la sâmbră.

Și uite cum nu doar în Huta Certeze se sărbătorește, nu numai acolo e veselie mare, ci și aici. SÂMBRA OILOR – este una dintre cele mai mari sărbători pastorale, și spun asta motivat de un singur aspect – aici, în satul Chiuzbaia, putem vorbi cu adevărat de o tradiție în ceea ce privește păstoritul. Ba chiar eu, mă pot lăuda cu străbunicul meu ANTONEA BELII – care a avut zeci de ani, la rând, între 500 și 600 de oi, doar ale lui.

  Apoi, să nu uităm manuscrisul cărții – MONOGRAFIA SATULUI CHIUZBAIA – al regretatului învățător TEOFIL RĂDULESCU, manuscris în care se povestește pe aproximativ 15 foi despre această ocupație pastorală, de fapt – ocupație principală a secolului trecut. Probabil vom avea ocazia să povestim despre toate acestea într-un viitor apropiat. Să vorbim despre o carte – a satului Chiuzbaia, o carte pe care o merităm de ani de zile, nu doar vorbe despre un manuscris.

Trăim o sărbătoare a UNIRII sub cerul senin și curat. Suntem o familie, suntem ca într-o familie, unde totul se împarte – de la bucate și mâncăruri gătite, pâinea coaptă pe vatra cuptorului, până la berea sau horinca de prune. Putem zice, așa ca la nuntă, după binecuvântarea preotului:

,,Slobodă-i casa / Slobodă-i masa / ...

Semnul Sfintei Cruci să vegheze asupra stânii și asupra ciobanilor! Apărată fie această stână de necaz și durere. Apărat fie cel care și-a sumat această mare responsabilitate – de-a îngriji de ce avem mai drag pe lângă casă. 

Suntem martorii unui ritual ancestral – transhumanța noastră, știută de secole – face parte din viață. Urcând pe munte pentru pășunat, sau coborând spre vale, în căutarea apei cea dătătoare de viață, ciobanul își are alături doar pe Dumnezeu, sub cerul căruia își poartă cu liniște turma.

Sâmbra oilor – este o sărbătoare câmpenească, strâns legată de ocupația păstoritului – având drept sens, simbol și semnificație – ieșirea oilor la păscut, datul lor în turmă, mulsul și măsuratul laptelui, după care fiecare își va primi cota de CAȘ și URDĂ.

Eu, personal, mi-am adus aici, știind că va fi o mândrie pentru mine – prieteni care pot spune că au mai fost sau n-au mai fost niciodată la o astfel de sărbătoare. Sunt mândru să am asemenea oaspeți, și sunt convins, de pe acum, că nu vor uita această minunată zi, ba mai mult își vor dori, să mai participe la asemenea evenimente aici la noi, în frumoasa noastră CHIUZBAIE.

 Dacă ar fi să fac o statistică, a bunului simț, a moralei sau a adevăratei credințe, aș pune pe al treilea loc – după preotul satului, după dascălul satului – aș pune pe CIOBANUL satului. Doar Dumnezeu știe prin câte trece din acest ceas al zilei, și până toamna târziu – când cu lacrimi în ochi, lasă oile la stăpân, le dă acasă, adică.

Asociez misiunea lui de păstor, cu cea de OSTAȘ credincios țării. CIOBANUL – este un oștean credincios animalului pentru care ar fi în stare de orice SACRIFICIU. Nu știu dacă noi, oricare de-aici, am mai fi în stare de un asemenea sacrificiu!

În misiunea lui – acest brav ostaș - are alături, câinii, pe care-i iubește așa cum își iubește stâna, ori familia. Nu aș vrea să-i fie pus într-un cântar dragostea pentru careva, iar dacă așa ar fi, vă mărturisesc, un singur lucru – balanța cântarului va fi mereu în echilibru – față de familie, față de câinii de la stână, și față de stâna în sine.

Un lucru doresc să mai scot în evidență – bâta (sau BOTA) ciobănească, nu va fi schimbată niciodată în toată perioadă pastorală. Ea, BOTA sau BÂTA ciobănească are o funcție APOTROPAICĂ – adică, DE APĂRARE - și exemplele pot fi multe. Câinele și bota poartă semnul APOTROPAICULUI – (la stână) așa cum ostașul își are în grijă ARMA din dotare.

Acestea sunt armele ciobanului împotriva celui rău care s-ar putea abate asupra stânei, ferească Sfântul! Și-apoi mai este un lucru – curajul de-a înfrunta orice pericol sau vrăjmășie. Începând de la căldură sau ploaie, de la secetă la umezeală permanentă. Devotamentul va fi în permanență asociat cu dragostea pentru tot ce este în jurul său.

Acesta ne este CIOBANUL – Relu Libotean – cel care azi, ne-a prilejuit întâlnirea cu această sărbătoare. Rugându-L pe Dumnezeu să trimită binecuvântare asupra tuturor de-aici, asupra stânii acesteia și asupra păstorilor, haideți să rostim împreună, creștineasca rugăciune, TATĂL NOSTRU, care ești în ceruri ...  și-apoi, declarând deschisă ediția întâia a acestei sărbători, să purcedem la mulsul oilor, iar dumneavoastră, cei care veți gusta de-a lungul anului din cașul și urda de la această stână, să vă bucurați, și să mâncați brânza sănătoși, alături de cei dragi, așa după cum am mai spus.

Și pentru că tot e sfântă zi de sărbătoare, vă mai dezvălui un secret din viața de stână – zilele acestea șeful nostru de stână, RELU LIBOTEAN – își serbează ziua de naștere, prilej de-a-i ura multă sănătate, fericire și mulți ani!

La mulți și fericiți ani! DOAMNE AJUTĂ!

Și, de ce nu, alături de dumneavoastră, haideți să facem o promisiune – o promisiune care să devină tradiție, din tradiție - ,,SĂRBĂTOARE CU EDIȚIE!”, iar noi să sărbătorim acest eveniment, dacă bunul și dreptul Dumnezeu, ne va da sănătate și putere, alături de cel mai MÂNDRU cioban – AUREL LIBOTEAN – RELU cum îi zicem noi.

Să fim mândri de un asemenea cioban!

Să-L rugăm pe Dumnezeu să-L APERE și să-I APERE stâna!

Să-L PĂZEASCĂ și să-L FEREASCĂ de orice rău!

Să nu se abată asupra lui și nici asupra stânii pe care o conduce cu bucurie – FURIA NATURII și nici gura flămânda a LUPULUI, sau o oricărui animal din sălbăticie, care i-ar putea pricinui necazuri, amar și supărare.

Să fie de cinste nemăsurată, iar noi să ne putem bucura de el!

Să putem să ne bucurăm de ce avem aici, să mâncăm brânza – CAȘUL și URDA – cu sănătate, în familie sau cu prietenii.

Vrăjmășia și răutateasă să nu se abată asupra dumneavoastră, nicicând!

Vremea bună să vă însoțească mereu. Să nu uitați în lungul drum să_L chemați pe Dumnezeu, prin rugăciune. Doar EL, Vă poate oferi liniște, pace și netulburare.

Aș încheia, oarecum, poftindu-vă să petreceți cu pace, cu două-trei strofe dintr-un cântec popular:

,,Drag mi-i vara să mă sui, / În vârful Ignișului, / Cu stânuța de mioare, / Cu vreo zece domnișoare.

Mioarele-or behăi, / Cu mândrele m-oi iubi, / Dumnezeu ne-a ocroti, / Mândra de-acasă n-a ști.

Când oile s-or culca, / Mândruța m-a săruta. / Când ele s-or hodini, / Eu cu mândra m-oi iubi, / Numai Dumnezeu ne-a ști. 

Pentru oile din stână, / Nu mănânc o săptămână. / Oile le-oi apăra, / Dumnezeu mi-a ajuta.

Lupii de-or veni la stână, / Eu le ies cu bota-n mână, / Câinii pe ei s-or arunca, / Eu din gura oi striga, / Oile le-oi apăra.

Cei de-acasă pe hodină, / Trec și ei pe-aici la stână, / Numai o dată pe lună, / Ca să-și vadă oile, / Nu știu ei nevoile.

Doamne ajută!

Nu întâmplător cuvântul "păstor" este explicat în DEX astfel: "cioban, figurat preot, conducător, îndrumător spiritual", și, ca orice noțiune fundamentală, prea importantă pentru a fi ignorată, a suportat de-a lungul ultimelor decenii o trecere nemeritată în zona peiorativului, sau, mai rău,  a nesemnificativului. Se și spune că orice mare adevăr trece prin trei etape: este ridiculizat, puternic combătut, iar în final, acceptat.

 

Am stat de vorbă cu șeful de stână, cu Aurel Libotean, (Relu cum îl strigă prietenii)  întrebându-l (chestionându-l, adică!) despre ,,una-alta”, despre cum sunt sâmbrele pe-aici. Deși încă destul de tânăr (nu cred să aibă mai mult de 30 de ani!), ne-a mărturisit multe. Iată, în cele ce urmează, câteva dintre întrebările puse, dar și răspunsurile primite.

 

În Maramureșul istoric, obiceiului i se spune ,,Ruptul sterpelor”, în Țara Lăpușului -,,obiceiul se numește Însâmbrat sau Măsuriș. Aceasta este o altă mare sărbătoare a primăverii și constă în alcătuirea stânelor pentru perioada de vară, numirea ciobanilor și măsuratul laptelui de la oile fiecărui gospodar pentru stabilirea cantităților de brânză, caș, urdă ce îi vor reveni peste vară”. (Dorin Ștef, Miorița s-a născut în Maramureș, Editura Dacia, Cluj-Napoca, 2005, pag. 103)

 

 

Gheorghe URSAN: - Cristos a Înviat! Pentru început, lăsați-mă să-mi exprim bucuria întâlnirii cu dumneavoastră, domnule Libotean, dar și cu tradiția satului Chiuzbaia, de care mă simt legat sufletește de o vreme încoace.

Relu LIBOTEAN: - Adevărat, a Înviat! Eu sunt bucuros că vă avem oaspete într-o astfel de zi – sâmbra oilor din Chiuzbaia. Ne bucurăm că vă place satul nostru și tradițiile din el. Este un sat frumos, cu oameni harnici, gospodari și iubitori de tradiție. Ce să mai spun? Doar atât: bine ați venit să sâmbriți alături de noi. Sperăm să vă placă. În calitate de gazdă de stână, ne simțim onorați.

 

G.URSAN: - Onoarea este de partea mea. Dar nu aș vrea să pun următoarea întrebare până nu mă asigur de-un singur lucru. Sunt multe stâni în sat? Mai sunt oi pentru stână?

RELU LIBOTEAN: - Destule aș zice! Mă gândesc și la faptul că numai în neamul nostru s-au făcut trei stâne. Ceilalți frați ai mei, sâmbresc tot azi, tot în Chiuzbaia, dar pe altă culme de deal. Satul este un sat mare. Sunt oi, dar nu la toată casa, mai ales acum cu atâta democrație, iar cine are oi, ține de la cinci-șase în sus. Oricum sunt destule, cât să faci o stână, și să sâmbrești.

 

G.URSAN: - Doar din sat ați adunat oile?

RELU LIBOTEAN: - Nu! De când fac stână, adună aici oile și alții din alte sate din împrejurimile noastre. De exemplu, acuma avem sâmbrași din Groși (Groșii de lângă Baia Mare), din Unguraș. Și-au făcut un obicei de-a le aduce la noi în sat pentru a fi îngrijite pe vară. Aici, la noi, sunt condiții mai bune decât pe-acolo de unde-s ei. Oilor le place la deal. Aici și apa este mai bună. Imașurile nu prea sunt pentru păscutul oilor. De obicei, pe imaș pasc vacile, nu și oile. Dar să mai știți un lucru. Pe unde paște sau calcă oaia, nu mai paște vaca. Așa se zice pe-aici. apoi, pe la noi, oile sunt după cum s evede pe dealuri, iar vacile pe imașul satului, fără a se aduna unii cu alții, noi cu oile, și cei cu vacile, adică.   

 

G. URSAN: -  Ne-am adunat să sâmbrim! Să mulgem oile și să măsurăm laptele. Ce zice tradiția satului?

RELU LIBOTEAN: - Da așa este. Așa se face la sâmbră. Dar, de fapt, totul a început cu câteva zile în urmă, în miecurea de după Paște. Atunci am adunat și-am strâns oile. Un pic mai târziu de cât de obicei, în acest an, că au picat Sfintele paște în luna mai. Dar obcieiul satului chiar așa este – oile se adună cam  la început de mai. Se aduc la stână de către gazdele lor. Nu e bine să se aducă în zi de joi – pe-aici joile se țin ca o sărbătoare. Satul le zice ,,zile jingașe”, nu prea se lucră multe, în astfel de zile, până la Rusalii. Ar fi ca un legământ. Pentru ca stâna să fie ferită de tunete și trăsnete. Să nu se întâmple ceva rău, pe-aici. acuma noi chiar miercuri le-am adunat și azi sâmbătă sâmbrim. Fiecare își mulge oile sale, iar când se termină de muls, la colibă, se măsoară laptele pentru a ști, peste vară, câtă brânză duce fiecare acasă.

 

G. URSAN: - Asta era următaorea întrebare – cum se procedează cu laptele? Vine sătenii și-și mulg oile și-apoi duc laptele acasă și-și face brânza fiecare cum știe, sau există un alt obicei?

RELU LIBOTEAN: - Nu! Pe-aici este alt obicei – după ce s-au muls oile, și fiecare știe cât lapte a muls de la oile sale, este o regulă strictă pe care o respectă fiecare. Oile după sâmbră le mulgem doar noi, eu și cu ciobanii pe care i-am angajat pe vară să îngrijească de oi. Noi mulgem oile și eu fac cașul și urda. Nu se duce laptele acasă. Gazda care are oi vine doar în ziua când e planificat după brânză. Primul care-și duce brânza este cel care a muls cel mai mult lapte în ziua sâmbrii. Și-apoi în ordinea mulsului, fiecare când îi gtrimit vorbă, vine și-și duce brânza. Eu o fac, aici în colibă. O punem în strecuri pe comarnic la uscat, sau la zvântat, că n-o dăm chiar atunci când o și facem. Cașul trebuie să se scurgă de zer. Sau din caș trebuie să se scurgă zerul și să se zvânte un picuț. Abia apoi cântărim cașul și în funcție de câți fonți are fiecare atâtya brânză primește. Doi fonți fac un kilogram.

 

G. URSAN: - Cum se măsoară laptele? Sau, în ce se măsoară? Care este unitatea de măsură – litru, pahare, cofe?

RELU LIBOTEAN: - Nu! La noi de când se știe, măsura laptelui s-a făcut în font, sau fonți, dacă sunt mai mulți. E un nume unguresc – dar e echivalentul unei jumătăți de litru, ca și măsură românească. După un font de lapte, gazda de oi, primește cinci kilograme de caș. Pe-aici doar cașul se măsoară, urda nu. Urda se dă așa, după cum iese cașul. Dacă ai mult lapte, cum este perioada aceasta, cașii sunt mari, și urda este mare. Mai spre vară, pe când oile nu mai dau atâta lapte, scade și mărimea cașului și a urdei. Deci, dacă ați muls 10 fonți de lapte veți primi 50 de kilograme de caș, dar și urda cuvenită, care așa după cum am mai spus, nu se măsoară. Echivalentul a 10 fonți de lapte mulși în ziua sâmbrei, este 100 de fonți de caș - adică 50 de kilograme de caș.

 

G. URSAN: - Deci, fac o recapitulare - măsura laptelui se face în font sau fonți. Un font de lapte înseamnă o jumătate de litru de lapte, iar după câți fonți se mulg se primește cașul. E caș sau direct brânză?

RELU LIBOTEAN: - E caș. Brânza și-o face fiecare acasă, după ce frământă cașul. Brânza e cașul frământat. I se mai adaugă sare după gustul fiecăruia. Cașul se macină, și după ce se frământă se pune în bărbânță, sau în toc – un vas din lemn în care se păstrează brânza frământată. Acuma de când cu congelatoarele astea moderne, nu prea frământă lumea cașul ci-l pun direct în congelator. Se servește după ce se decongelează. Lumea zice că se păstrează mai bine, apoi fiecare face cum vrea. Treaba mea este să pot să-i dau fiecăruia cota de caș, să nu mă fac de râs cu oamenii. Eu dau și al doilea rând de brânză, alții nu prea dau. Eu, dacă mă încadrez, îl dau.

 

G. URSAN: - Ce înseamnă al doilea rânde de brânză? Se face iar sâmbră?

RELU LIBOTEAN: - Nu! Dar dacă se dorește și a doua sâmbră, noi suntem dispuși s-o facem (glumind). Nu se mai face sâmbră, ci se stabilește de comun-acord cota de caș ce-o primește de-al doilea rând. Nu se mai dă atâta de mult caș, că le scade laptele, și nu mai este cu putință să mai dai atâta de mult. Se dă o anumită cantitate de caș, mai mică decât în primul rând. Cât despre a doua sâmbră, ați văzut ce frumos se petrec oamenii, eu aș fi de-acord și cu a doua, și cu a treia, că prea frumos ne petrecem. Ne lipsește doar muzica, dar sperăm s-o rezolvăm în anii ce urmează.

 

G. URSAN: - Ne-ați vorbit despre cum este azi la sâmbră. Am văzut staolul oilor împodobit cu flori. S-a rostit o sfântă rugăciune și s-a sfințit coliba, comarnicul și staolul. Așa se face pe-aici?

RELU LIBOTEAN: - Da! Sâmbrele nu încep fără binecuvântarea preotului. Rugăciunea ne-a însoțit mereu - și pe vreme bună și pe vreme grea. Se sfințește făina de mălai și lumânarea, iar în caz de vreme grea – furtună, cu tunete și fulgere – se aprinde lumânarea sfințită și se rostesc rugăciuni. Florile le aduc femeile care vin la sâmbră, pentru ca să fie frumos staolul, iar oile să fie peste an, frumoase ca floarea. Se crede că florile sunt puse pe marginea leselor de la staol, și pentru ca oile să nu fie deocheate. Apoi, azi nici nu mai ștrim dacă să credem în așa ceva, sau nu. Și oile ați vîzut că au fost sfințite cu aghiazmă, cu apă sfințită, pentru a fi ferite de necazuri și boli. Le-a stropit preotul cu apa sfințită, când au întrat în strungă. Așa se zice, când se mulg oile – sunt în strungă. Strunga este locul pe unde trec oile atunci când sunt mulse. Vedeți și dumenavoastră, dincoace de staol, sunt câțive boci (butuci) de lemn, pe care se așează ciobanii când mulg oile. Vasul în care s emulge laptele se numește găleată, și este o găleată mai aparte, nu ca oricare. Uitați-vă la forma ei – la fund e mai largă și are o formă de trunchi de con. Spre vârf găleata de muls se îngustează. Am uitat, să spun că și pe noi a dat preotul cu aghiazmă – să fim apărați de necazuri, să fim feriți de animalele sălbatice care ne-ar putea oricând ataca stâna și oile.

 

G. URSAN: - Am văzut doar bărbați în strungă. Este vreo interdicție în acest sens?

RELU LIBOTEAN: - În staolul oilor, în ziua sâmbrei, nu intră femeile, numai bărbații. Se crede că dacă ar intra în staol o femeie bolnavă, ar spurca toată stâna - și probabil de aici interdicția femeilor de a intra în staol. Apoi, oile cam bărbații le mulg, dar nu e o regulă. Femeie trebuie să fie acolo la coșuri – să pregătească mâncarea și băutura până se mulg oile. Apoi, știți că și în zile de Praznic nu e bine să-ți intre pentru prima dată în casă, cineva de sex feminin. E bine să-ți intre pentru prima dată un bărbat, un copil, nicidecum o femeie sau o fată. Așa e și la stână. Nu e cu nimic mai deosebit. Femeie e de sărăcie, aduce sărăcie la casă se mai zice în credința populară. Apoi, c-a fi așa, că n-a fi așa, Dumnezeu știe! Noi nu mai zicem azi atâtea!

 

G. URSAN: - Nu am mai auzit atâtea! Chiar am rămas plăcut impresionat. Sigur, m-am mirat unde-s femeile și de ce nu se prea apropie de staol.

RELU LIBOTEAN: - Apoi, astăzi nu mai e așa! Nu se știu atâtea superstiții. Femeia să stea acolo la mâncare. Să lase băutura pe seama bărbaților, că lor nu li-i bună (râde!). Bărbații țin și îngrijesc de animale. Femeia e doar cu mulsul vacilor în grajd. Apoi, nu cred că li-ți scrie pe toate astea, că și eu le-am auzit de la alții. Nici nu știu ce să mai cred din toate astea. O trecut vremea asta. Azi vine la sâmbră și mulg oile cine poate – fie femeie fie bărbat. Ce se întâmplă dacă bărbatul este la serviciu și nu vine la muls? Îi rămân oile nemulse? Nu! Mulg și bărbații și femeile. Ați văzut că au intrat în staol câțiva bărbați c are le-au tot dat oile celor de-afară, prin strungă. Din afara staolului, fiecare își cunoaște sau recunoaște oile sale și le-a arătata celor din staol. Aceștia le-au prins și le-au condus până în strungă, de-aici le-a preluat fiecare gazdă de oi. Femeile-s acolo, la foc, cu copiii, la mâncare.

 

G. URSAN: - A fost o adevărată plăcere să stau de vorbă cu dumneavoastră. Am aflat lucruri interesante, pe care, desigur, cititorii le vor aprecia în profunzimea lor.

RELU LIBOTEAN: - Așa e pe la noi. Sunt frumoase sâmbrele. Și azi avem parte de-o vreme și mai frumoasă, cum nu am avut de mulți ani la sâmbră. Uneori plouă, ba într-un an a și nins în zi de sâmbră. Aici, cu vremea, adică, nu mai putem face nimic. Este cum ne-o dă Dumnezeu! Și ar mai fi multe de spus despre sâmbra din Chiuzbaia sau despre obiceiul păstoritului de pe-aici. Vă mai așteptăm pe-aici să vedeți cum e. Să veniți și când vin gazdele de oi după brânză, să vedeți cum își primește fiecare după fonții mulși. Acuma plec să văd cum stăm cu guiașul. Vă așteptăm la guiaș.

 

G. URSAN: - Vă mulțumesc, dar nu vă las să plecați până nu vă mulțumesc pentru toate cele care mi-au fost oferite în această zi. Sunt extrem de bucuros că a sâmbrit alături de acești oameni minunați, fie ei din satul Chiuzbaia, fie din alte sate. S-a văzut de departe ospitalitatea tipic românească, fără discuție. Am avut parte de multă bucurie, de multă veselie. Am petrecut o zi superbă, marele păcat este că în astfel de împrejurări totul s etermină prea repede, fără a-ți da seama cum trece timpul.

RELU LIBOTEAN: - Am început tradițional, lăsați-mă să finalizez tradițional. Și eu vă mulțumesc și oricând aveți timp faceți-ne câte-o vizită. Ne vom simți onorați dacă așa va fi. Să ne vedem în toamnă la fel de fericiți, de bucuroși ca în astă zi. Ne dorim un an bun, fără necazuri și probleme. Doamne ajută!   

 

 


Chiuzbaia, mai 2013    

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu