Morala biblică – morala tradițională – morala modernă
sau unicitatea moralei în tripla ei ipostază
În
pofida precizării din dicționar că
„Etica este teoria filosofică a moralei”, prin aceasta punându-se cu prea multă
ușurință semnul de egalitate dintre etică și morală, rămân la părerea că cele două concepte sunt
neidentice în intensiune și
extensiune (conținut și sferă), fapt care m-a îndemnat să optez pentru
următoarea definiție/distincție în cartea Cuvinte-ncumințite (Editura Echim,
Sighetu Marmației, 2014): „Etica
este evanghelia socială pentru viața de-aici, morala este evanghelia spirituală pentru viața de-apoi”.
Și iată de ce: etica este șansa ca umanul să devină atotuman, morala este garanția îndumnezeirii atotumanului; scopul eticii este să-i
facă pe oameni virtuoși, iar al
moralei să-i facă nemuritori pe virtuoși; legăturile stabilite de etică sunt de tipul om-om, pe
când ale moralei sunt de tipul om-Transcendent; eticitatea are vocația sincroniei, moralitatea pe cea a diacroniei; dacă
etica poate fi considerată anticamera sublimării omului, atunci morala este
camera de taină a transfigurării și religiozității sale (cu necesara mențiune că nu toți oamenii morali sunt efectiv religioși, dar că toți oamenii religioși trebuie să aibă o trainică bază morală); posibil ca
etica să fie conjunctural-constrângătoare (a nu se uita cu totul „Codul eticii și echității
socialiste”), însă oriunde și
oricând principiile morale au avut un rol fundamental-tămăduitor (bunăoară,
decăderea Imperiului Roman în timpul iulianilor și maxima lui înflorire din vremea antoninilor, sau – mai
aproape de noi – extinsa moralitate creștină a Evului Mediu și dramatica ei decădere în statele moderne).
Tocmai
de aceea, gânditorul american Norman L. Geisler ne informează în Filozofia religiei (Editura Cartea creștină, Oradea, 1999) că „morala acceptă jugul universului,
pe când religia îl primește cu
bucurie”. Asta deoarece „morala pretinde ascultare, dar religia cheamă la
voluntariat”, prin aceea că ea (religia) „nu este o simplă supunere stoică în
fața universului, ci iubirea
lui”. Adică taman ceea ce ne cere Mântuitorul în Matei 11/30-31: „Luați jugul Meu asupra voastră și învățați de la Mine (...). Căci jugul Meu este bun și sarcina Mea este ușoară”...
Acuma,
dacă admitem că nimeni nu cugetă doar de dragul cugetării sau ca să se afle în
treabă, înseamnă că, direct ori indirect, toți gânditorii lumii au fost și continuă să fie preocupați de finalitatea practică a meditației lor, respectiv de efectul concret al exercițiilor lor spirituale asupra comportamentului semenilor,
întru accederea la viața ideală
în sensul imaginat de anticreștinul
Bertrand Russell („Viața ideală
este cea inspirată de iubire și
călăuzită de cunoaștere”):
gânditori antici chinezi (Lao Zi, Confucius, Mancius etc.), cugetători antici
greci și latini (Stagiritul și Etica nicomahică,
Epictet și Manualul lui, Marcus Aurelius și al său Către sine),
filosofi mai aproape de zilele noastre (Baruch Spinoza și Etica lui
faimoasă, moraliștii
francezi, redutabila triadă Vladimir Soloviov-Nikolai Berdiaev-Gheorghi Fedotov
a gânditorilor creștini ruși, gândiriștii și
trăiriștii români).
Dacă
morala este unică, și din
acest motiv se constituie în piatra de temelie a spiritualității atotumane, de unde până unde această triplă ipostază,
care pare o blasfemie prin instinctivă analogie cu trinitatea divină? De-acolo
că morala biblică este integral sacrosanctă (lui Moise pe muntele Sinai nu i-a
fost doar revelat Decalogul, ci,
pentru a le face cunoscute în mod palpabil poporului evreu, el a primit și tablele cu cele 10 porunci scrise chiar de Dumnezeu!),
pe când morala tradițională și cea modernă reprezintă rezultatul logic (nu și esențial
religios) al abaterilor de la canonicitatea moralei primordiale, abateri
îngăduite atât de componenta tradițională a creștinismului, cât și de evoluția opiniei publice pe direcția nonconformismului.
Vasăzică,
ne spune Alexandru Babeș în Sfinții – mit, legendă, adevăr (Editura Enciclopedia Română, București, 1972), taman lucrul de care se plângea la vremea lui
sfântul Atanasie cel Mare, cum că „odinioară vasele bisericești erau de lemn, în schimb preoții erau de aur, pe când în epoca sa vasele erau de aur,
în schimb preoții erau de lemn”,
pentru ca în 1821 (anul declanșării insurecției grecilor împotriva otomanilor), ne înștiințează
același autor, patriarhul
Constantinopolului, împreună cu cel al Ierusalimului și cu 21 de mitropoliți, să alcătuiască fioroasa rugăciune-afurisenie asupra
insurgenților, ce urma să fie
difuzată în toată lumea ortodoxă, dar la noi a fost citită doar într-o singură
biserică bucureșteană:
„Nimicește, Doamne, pe cei ce se ridică
în contra sultanului; fă ca totul să se se întoarcă în binele și folosul său, pentru ca noi să avem, sub aripile protecțiunii sale, o viață liniștită
și fericită și să putem lăuda și cânta pe Tatăl și Fiul Și
Sfântul Duh, acum și pururea și în vecii vecilor, amin”. Asta după ce în anul 1453
turcii au cucerit Constantinopolul, au măcelărit un mare număr de creștini supraviețuitori și
au transformat biserica Sfânta Sofia, celebra ctitorie a împăratului Constantin
(canonizat de Biserica ortodoxă), în moschee!
Da,
reproșul sfântului Atanasie cel
Mare este perfect îndreptățit,
având în vedere faptul că, așa
cum recunosc toți bibliștii și
teologii creștini, prin noutatea și superioritatea moralei sale creștinismul primitiv făcea chete întru ajutorarea nevoiașilor și,
după modelul sectelor eseniene (unii specialiști chiar vorbesc de un esenism creștinat), înregistra excepționale realizări socio-umane în interiorul comunităților sale: iubirea semenilor, îngrijirea bolnavilor,
punerea în comun a bunurilor, întrajutorarea, dar mai ales – ceea ce, de
altminteri, a impus creștinismul
pretutindeni în sclavagism – statornicirea deplinei egalități între membrii acestor fratrii sui-generis, indiferent
de sex, astfel femeia devenind pentru prima dată în istorie egala bărbatului,
potrivit regulei de-atunci că toți adepții
Mântuitorului erau frați și surori.
N.B.:
Unii erudiți (atei au ba, însă cu
toții avizi de senzațional) n-au ezitat să pună semnul de egalitate între
comunism și primele comunități creștine.
Sigur, în plan teoretic se pot face diverse speculații și
apropieri. Dar ce asemănare, necum identitate, există în plan practic între bolșevismul criminal și sterilizant din pricina ateismului său agresiv și acele nuclee inițiale ale atotumanismului faptic, care au concretizat
principiile divine ale iubirii atotcuprinzătoare și ale egalității în drepturi, în definitiv forma cea mai evoluată și mai eficientă a relațiilor interumane?...
De
precizat că nici în acele vremuri și nici astăzi nu se poate vorbi de un monopol al creștinismului asupra moralității individuale și colective (de la ținuta politicoasă și până la dragostea jertfă), de-ar fi să nu dăm uitării
principiile fundamentale ale confucianismului și budismului, respectiv să ne reamintim (inclusiv cu
ajutorul eseistului polonez Zenon Kosidowski) că în secolul al VII-lea î.e.n.
un gânditor, sau poate că un copist din Babilon, a inscripționat pe o tăbliță de lut maxima „Celui ce-ți face rău răspunde-i cu bine”, că etica stoică recomanda
ca omul să trăiască în conformitate cu natura, că Epictet, fostul sclav infirm și disprețuit,
îi socotea pe sclavi „fiii lui Dumnezeu și frații
noștri”, prin aceasta – ne
informează polonezul în cartea Povestirile
evangheliștilor (Editura Albatros, București, 1983) – el apropiindu-se de creștinism într-o atare măsură, „încât sfîntul Nil, care a
trăit în secolul al V-lea, a considerat posibilă includerea textelor lui
într-un manual al vieții
monahale”, că Marcus Aurelius a ilustrat în cartea Către sine principiul stoic al iubirii tuturor semenilor, „chiar și a celor ce ne fac rău, întrucât aceștia nu știu
ce fac” și că rabinul Hillel, unul
dintre cei mai mari învățați ai iudaismului, a redat esența Torei prin
memorabila spusă „Nu face altuia ceea ce ție nu-ți
place”, care a intrat în înțelepciunea
popular-moralizatoare a românilor sub forma „Ce ție nu-ți
place, altuia nu face”.
Cum
spuneam mai sus, Decalogul este Codul
mereu actual al moralei biblice, atât în versiune mozaică, cât și creștină.
Indiscutabil că esența celor
două versiuni este aceeași, drept
urmare, creștinismul a preluat ad
litteram patru dintre poruncile mozaice (6.Să nu ucizi; 7.Să nu fii desfrânat;
8.Să nu furi; 9.Să nu mărturisești
strâmb împotriva aproapelui tău, unde versiunea creștină a înlocuit termenul „împotriva” cu „asupra”).
Celelalte șase porunci ale Decalogului creștin au suferit
reformulări și adaptări la noile
realități istorice. De pildă, prima
poruncă mozaică („Eu sunt Domnul Dumnezeul tău, care te-a scos din țara Egiptului, din casa robiei”), în Decalogul creștin primește
formularea: „Eu sunt Domnul Dumnezeul tău, să nu ai alți dumnezei în afară de Mine”. Tot formulări mai scurte și mai suple revin în acest Decalog poruncilor a doua, a treia, a patra, a cincea și a zecea. Singura nesincronizare dintre cele două
versiuni se înregistrează în poruncile referitoare la ziua de odihnă sau „ziua
Domnului Dumnezeului tău”: porunca a cincea pentru sâmbătă, ziua nelucrătoare a
iudeilor, respectiv porunca a patra pentru duminică, ziua nelucrătoare impusă
creștinilor de către împăratul
Constantin.
În
încheiere, doar câteva cuvinte despre morala tradițională și
cea modernă: prima este satisfăcător cuprinsă în ipocrita spusă „Nu face ceea
ce face popa, ci ceea ce zice popa”, iar cealaltă în grobiana sentință ”Fac ce vor mușchii mei”. De fapt, ele amândouă acreditează ideea lui
Petre P. Negulescu din volumul II al tratatului Destinul omenirii (Fundația pentru Literatură și Artă „Regele Carol II”, București, 1939), cum că „o reformă a oamenilor e poate mai necesară
și mai urgentă, astăzi,
decât o reformă a instituțiilor”, cu
toate că unii științifici (biologi, culturologi, politologi etc.) trăncănesc
la nesfârșit despre evoluția omului.
Desigur,
cu enormele costuri aferente (stres, poluare, boli devastatoare), omul
civilizat și mai puțin civilizat al prezentului are un standard de viață mult mai avansat ca al înaintașilor. Dar ce-a câștigat cu nenumărate jertfe în această parte, el a pierdut
în plan moral-spiritual prin, ne pune în gardă același Negulescu, înmulțirea necontenită a oamenilor fără principii morale și scăderea nivelului general al moralității „în mod constant (...), la toate popoarele europene” și –adaug eu – în cam toate timpurile (cu deosebire în
veacurile moderne), nu doar în veacul al XIX-lea, singurul menționat de gânditorul român.
Adică,
îndepărtându-se tot mai mult și
mai sfidător de politețea și manierele predecesorilor prin ceea ce se cheamă evoluția involutivă într-ale moralității, omul din totdeauna și de pretutindeni (cu atât mai abitir găunos-înfumuratul
om al zilelor noastre) confirmă cu vârf și îndesat adevărul găzduit în cea de-a doua parte a
maximei lui Cicero: „Caracterul fără inteligență face mult, inteligența fără caracter nu face nimic”.
Sighetu
Marmației, George PETROVAI
10-12 oct. 2018
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu