Politica – blestemul de care omenirea
nu poate sau nu mai vrea să scape
Aristotel vorbea de zoon
politikon, concepția potrivit căreia omul este un animal socio-politic.
Adică, prin însăși natura sa, omul este destinat nu numai unei existențe
biologice, ci și uneia sociale, care se cheamă făurirea binelui și căutarea
fericirii. Cu completarea că fericirea (mai mult un concept decât o realitate,
în mult mai mare măsură o năzuință decât o împlinire statornică) presupune o
totală independență de constrângerile materiale și care – ne face cunoscut
gânditorul antic grec – se realizează plenar doar în comunitatea politică. Asta
deoarece „individul este este incapabil să o facă singur”. În plus, așa cum
corpul este anterior organelor, căci întotdeauna întregul premerge partea, tot
astfel statul este anterior familiei și
omului. Ba mai mult, potrivit cinicei spuse că „Nimeni nu este de
neînlocuit” (nu-i așa că ea pare de-o vârstă cu politica?), individul nu poate
să existe fără stat, în schimb statul poate să subziste fără un individ.
Iată germenele statolatriei
(rațiunile istorice și cele ideale ce alcătuiesc premisele necesității
statului), oricât ar fi el de ticălos și abuziv în formele sale antice,
medievale, moderne, bolșevice și
globalizante din zilele noastre, pe care, circa 1800 de ani mai târziu,
florentinul Niccolò Machiavelli (1469-1527) l-a dezvoltat în micul său tratat Principele (memorial sau sumă de reguli, norme și sfaturi, apărut în românește
la Editura Mondero, 2005, în traducerea Ninei Façon, cu o prefață de Alexandru
Balaci), prin riscante idei de felul: „Responsabilitatea etică este totdeauna
legată de scop și de finalizarea victorioasă a acțiunii și nu de mijloacele
care pot fi utilizate” (de unde indiscutabilul machiavelism al concluziei
„Scopul scuză mijloacele”, chiar atunci când aceasta pledează pentru unificarea
politică a Italiei), „Morala de stat constă în subordonarea individului
colectivității și intereselor sale, mereu superioare”, „Mântuirea sufletului nu
este rugăciunea, ci fapta”, „Orice stat piere dacă nu trăiește în concordanță
cu vremea”, „Principele constituie, la un moment dat, o însumare individuală a
unui imens organism colectiv” etc., idei prin care autorul a dobândit
nemuritorul rang de fondator al științei
politice, „ca forță și formă autonomă a rațiunii” (Al. Balaci), iar
scrierea lui pe acela de „adevărat program de redeșteptare națională”.
Sigur, ar fi multe de spus despre afirmațiile cu caracter
politic ale celor doi gânditori. Dar cum prezentul articol nu și-a propus așa
ceva, motiv pentru care niște ample digresiuni ar fi mai degrabă supărătoare
decât bine primite de cititorii expeditivi, mă voi limita la următoarele
precizări:
1)Trăind într-o epocă anterioară creștinismului,
Aristotel n-avea de unde să știe că adevăratul creștin nu este niciodată
singur, deci n-are trebuință de încorsetanta comunitate politizată, și că
fericirea lui se alimentează din bogăția și armonia lăuntrică, la care ajunge
numai printr-o sinceră și neîntreruptă relație cu Dumnezeu;
2)Statul n-a fost niciodată anterior familiei și omului,
căci „statul nu este decât forma legiuită a vieții în comun a oamenilor” (Petre
P. Negulescu), care – prin mijloace tiranice sau subtil-demonocratice – mereu
caută să țină sub control cele două entități sociale fundamentale, ba chiar să
demanteleze familia tradițională prin necontenitele lovituri sub centură pe
care i le administrează în ultimul timp;
3)Da, statul poate să subziste fără unul sau mai mulți
indivizi, dar în plan umanitar-valoric devine opresiv și, ca atare, nevrednic
în urma decimării elite sale intelectuale din considerente politico-ideologice
(cazul statelor bolșevice), respectiv muribund printr-o expatriere mai ceva
ca-n vreme de război (cazul României postdecembriste);
4)Părerea mea despre morală și etică, mi-am expus-o,
printre altele, în următoarea maximă din cartea Cuvinte-ncumințite (Editura Echim, Sighetu Marmației, 2014): „Dacă
morala este forța Binelui coborâtă la nivel uman, etica este binele forțat prin
legi să-i confere umanului un anumit nivel”.
Astea fiind mult controversatele baze ale politichiei, pe
meleagurile noastre lucrurile la acest capitol au fost și continuă să rămână
catastrofale: odinioară cu rușinoase trădări (bunăoară, trădarea domnitorului
Alexandru Ioan Cuza, apoi cea a mareșalului Ion Antonescu), respectiv cu coterii,
furtișaguri și alte multe năravuri fanariote (păi, de florile mărului a
inventat Nicolae Iorga termenul „fripturism”?); pe urmă cu frica, găunoșenia,
lașitatea și primitivismul, în primul rând cel politico-ideologic, din sinistra
perioadă bolșevică; astăzi, după trei decenii de postdecembrism eminamente
ruinător pe toate planurile, cu trădări la tot pasul, impostori cu duiumul,
analfabeți funcționali cu toptanul, aleși ce fură pe rupte cu legea-n mână,
demnitari ce ar trebui să stea după gratii și infractori, tovarășii primilor,
care ocupă demnități publice.
Cum gura păcătosului adevăr grăiește, exact acest mediu
scatologic l-a „inspirat” pe fostul premier Victor Ponta să le-o spună
adversarilor din Partidul Liberal, actualmente niște lamentabili iohanniano-orbanieni:
„Mă, voi nici să furați nu știți”!...
Iar președintele tuturor bunilor români (alde Ludovic
Orban, Raed Arafat, Eduard Hellvig, Kelemen Hunor, clanul Duduianu etc.) nu mai
suflă niciun cuvințel despre „România normală” și „România educată”, proiecte
demarate (!) cu mult tam-tam și la iuțeală date uitării, ci se arată extrem de
preocupat doar de obligativitatea purtării botniței de către toți românii
resemnați și, desigur, de organizarea alegerilor parlamentare pe 6 decembrie,
adică mai înainte ca ai săi să fie taxați de alegători așa cum merită după un
an de minciuni și neîmpliniri.
În aceste condiții de suprasolicitare a componentei
politice, pe care dintre grangurii prezentului îi mai interesează/afectează faptul
că învățământul și educația merg de râpă, că sunt grav ofensate familia
tradițională și credința majorității românilor, că numărul contaminaților
zilnic de Covid este peste 3000 și că în România secolului 21 se moare mai degrabă
din pricina jocurilor politrucianisto-globaliste decât din cauza acestei
suspecte pandemii?! Iată de ce românii trebuie să fie conștienți (și să
acționeze în consecință!) că „După noi, potopul!” reprezintă principiul
călăuzitor al acestor dihănii politice...
Sighetu Marmației, George PETROVAI
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu