Cred că da. O analiză tehnică ne arată că, la stadiul în care s-a ajuns, o corecție de 50% a piețelor este cel puțin necesară. Formațiunea double top este în formare, motiv pentru care a atras, pe moment, shorterii cei mai radicali. Desigur, confirmarea formațiunii se va face în momentul în care S&P va sparge pragul de 5100, ceea ce va antrena o depreciere de manual, cel puțin în prima fază.
Nu vreau să fac speculații în avans, dar vă spun cât
se poate de clar că există numeroase condiții îndeplinite pentru un asemenea
scenariu. „Marele tablou” arată destul de dezastruos(de altfel am tot dat de-a
lungul timpului o grămadă de dovezi!). Vedem scăderi puternice pe crypto. De
ce? Pentru că apetitul pentru risc s-a dus. Criptomonedele au fost teritoriul
celei mai mari nebunii din ultimul secol(de fapt din istorie), iar închiderea
acestui capitol poate marca sfârșitul istoriei lor. Ca să nu folosesc totuși
cuvinte mari, voi spune că și piața crypto se va duce în jos cu un factor
destul de mare de amplificare față de piața acțiunilor. Dacă cei care urmăresc
piața crypto au motive de satisfacție văzând că prognozele de depreciere se
îndeplinesc, pentru cei care urmăresc piața aurului sunt semne de frustrare. De
ce se depreciază? În principal, mișcarea este cauzată de presupunerea că rata
dobânzii de intervenție nu va fi diminuată sau diminuarea nu va fi la nivelul
așteptat. Aici va fi interesant de văzut ce se va petrece la ședința FED
întrucât încă putem avea surprize, iar aceste surprize ar putea ghida piețele
spre minime istorice.
Realitățile economice, așa cum tot răgușesc spunând,
sunt extrem de precare. Vedem, scăderi pe piața gazului și a petrolului. De ce?
Dacă analizăm fundamentele de pe Continent rămânem interziși. Depozitele de
gaze nu sunt umplute, asta înseamnă că cererea ar trebui să crească. Dar nu
crește. La fel și petrolul. Care-i povestea? Sunt două. În primul rând suntem
într-o deteriorare cât se poate de vizibilă în ceea ce privește sistemul
economic, iar cel de-al doilea factor e dat de „ajungerea la fundul sacului” a
guvernelor de pretutindeni. În Germania, până și Volkswagen a început să facă
planuri de închidere a fabricilor. De ce spun „până și Wolkswagen”? Dincolo de
parteneriatul semnat cu sindicatele în care se specifică faptul că nu vor concedia
pe nimeni în Germania până în 2029, sindicatele mai au și un reprezentant
permanent în Consiliul de Administrație al companiei(să mai spună cineva că
ăsta nu e socialism!). Nemții suferă intens deoarece cunosc o deteriorare gravă
a segmentului de piață din China unde efectiv nu mai fac față concurenței. Dacă
până în urmă cu doar câțiva ani automobilele europene dădeau trendul pieței de
acolo, acum occidentalii sunt scoși din joc. Motivele sunt multiple: prețuri
mari, inovație minimă, calitate discutabilă. Pe o piață în care producătorii
locali se bat să aducă îmbunătățiri substanțiale la nivelul confortului și al
eficienței, să vii cu mașini de care e doar brandul și istoria nu mai merge.
Fac o paranteză pentru a vă spune că am văzut o demonstrație cu o suspensie
adaptivă propusă de BYD care efectiv m-a lăsat mască: indiferent de nivelul
deformărilor suprafeței de rulare, la nivelul habitaclului nu se simte nimic!
Pentru situația pieței auto, europenii dau vina pe
chinezi, doar că nu chinezii sunt problema, ci propria lor subdezvoltare,
rămânere în urmă. La occidentali, doar pentru a stabili culorile în care se pot
livra mașinile se fac echipe de zeci de oameni. Astfel prețul unei mașini noi
explodează. În plus, abandonarea motorului termic, cel în care europenii au și
cunoștințe aprofundate și o tradiție de un secol, este cea mai mare prostie
strategică, una care se va lăsa cu înfundarea definitivă a industriei europene.
Aceeași prostie a fost făcută și pe piața de energie, unde chinezii și-au
alocat titlul de lideri mondiali ca efect al „capcanei regenerabilelor” în care
europenii au căzut prostește. Panourile solare sunt un junk tehnologic cu care
China a epuizat Europa. Și dacă acum a epuizat-o financiar, stați să vedeți
peste un deceniu, când actualele panouri vor ieși din uz și nu se vor găsi
soluții pentru stocarea lor! La fel stă treaba și cu mașinile electrice. Cele
scoase din uz umplu câmpurile deoarece recuperarea materialelor de pe ele este
atât de complicată încât pentru un business de procesare a deșeurilor devine
imposibilă.
Mulți privesc cu satisfacție schema de creștere a
tarifelor vamale pentru mașinile chinezești. Nu-i va opri și, așa cum i-au
bătut măr pe europeni în China, la fel îi vor bate și acasă. Meciul pe care-l
vedeți acum este unul similar până la congruență cu „Războiul Ceasurilor” din
anii 60-70, atunci când japonezii i-au scos din joc pe producătorii elvețieni
de ceasuri. Dacă însă atunci criza a fost una la nivelul unui stat, criza auto
de acum va fi una la nivel continental sau chiar mondial. Singura șansă a
europenilor este gruparea tuturor producătorilor auto într-o singură entitate
și restructurarea drastică a managementului de la A la Z.
Iar industria auto este doar vârful aisbergului.
Adevărul este că suntem la un nivel atât de precar încât corecția care va veni
ne va traumatiza doar prin simplul fapt că ne va arăta adevărul despre noi.
Sunt hălci întregi din industrie care vor pica doar ca efect al rescrierii
domeniului. Chinezii scot produsele atât de ieftin deoarece controlează
procesul de la materia primă până la produsul finit. Occidentalii au început să
arunce cu banii din momentul în care au adoptat în masă modelul externalizării.
De aceea chinezul produce ieftin și bun(atunci când produce prost o face las
prețuri derizorii!), în timp ce occidentalul produce scump și prost.
Să revenim însă la subiectul zilei deoarece vom avea
suficient timp să povestim despre gravele erori economice care duc Occidentul
în râpa istoriei. Până una-alta situația se va tranșa pe piețele de acțiuni.
Realitatea pe care puțini o cunosc este aceea că întreaga falsitate a piețelor
occidentale, întreg nivelul absolut nebunesc la care s-a ajuns, este cauzat de
un factor ascuns cu abilitate: concentrarea acționariatului. În realitate
bursele sunt doar praf în ochi întrucât acționariatul marilor companii este
extrem de concentrat, însă trecând prin numeroase filtre, care joacă rolul de
„creatoare de ceață”. Pentru a nu se cunoaște adevăratul proprietar,
acționariatul firmelor occidentale este fragmentat, împărțit într-o grămadă de
vehicule de investiții, bănci, fonduri, instituții speculative, unele acționare
la celelalte s.a.m.d. Acesta este motivul real pentru care prețurile nu au
căzut. Însă, chiar și în condițiile în care free float-ul real este mic,
șmecheria este că prețurile sunt formate de cei care tranzacționează acele
cantități mici. Iar aceștia se trezesc acum descoperiți și aruncă deținerile în
disperare. Tăvălugul va conduce la deprecieri masive ale cotațiilor, deprecieri
pe care proprietarii din spate nu le vor contracara deoarece efectiv nu-i
interesează asta. Însă, efectul la nivelul societății va fi unul devastator
având în vedere că sunt fonduri de pensii sau structuri investiționale ale
persoanelor fizice sau ale companiilor mici.
Personal cred că deja ne aflăm în anticamera
dezastrului. Așa cum deja am spus, mai avem nevoie de o confirmare, dar sunt
ferm convins că aceasta va veni înainte de ședința FED. Suntem cu ochii-n
patru!
Autor:
Dan Diaconu
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu