Septembrie 2014 este
un termen optimist pentru ca elevii sa aiba manuale conform unui curriculum nou
pe masa, un termen mai realist fiind septembrie 2015, a declarat pentru
HotNews.ro ministrul Educatiei, Remus Pricopie. In ce priveste clasa
pregatitoare, "problema inscrierilor este singurul lucru care va fi
reglementat acum pe parcursul lunii ianuarie", a explicat ministrul.
Curriculumul va fi schimbat "incepand cu primele clase:
I - V si, daca liceul ramane de 3 ani, clasa a X-a. Acum sunt discutii, pentru
ca unii spun ca incepi procesul in doi ani, dar el se termina peste 6 ani si e
prea mult. Acum am cerut unor echipe de specialisti sa analizeze in ce masura
se poate face I-III, V-VII si liceul. Deci practic ai reduce 2 ani din acest
proces", a declarat ministrul Educatiei.
Rep: La ce clase vor fi cele mai mari schimbari din punct de
vedere al numarului de ore, de posturi?
Remus Pricopie: Nu, este ca si cum as juca la loz in plic.
Lucrurile astea nu se spun din pareri, ci din calcule. Dar, ca principiu,
probabil ca schimbari mai multe vor fi cu cat te duci spre clase mai mari,
pentru ca acolo avem o discutie veche despre modul in care sunt manualele
noastre orientate: prea mult pe teoretic si mai putin pe practic. Ori daca
vorbim de un manual de clasa a II-a, distinctia aceasta teoretic-practic e mai
difuza pentru ca e totusi un manual de clasa a II-a. Prezinti copilului informatia
in cea mai simpla forma posibil pentru ca el sa inteleaga, nu poti sa vorbesti
de teorie si evident ca sunt multe raportari la realitatea pe care copilul o
cunoaste pentru a intelege. Deci acolo pot fi schimbari de metoda, dar nu
neaparat de continut.
Daca te duci insa la clasa a XII-a si vorbim despre un liceu
tehnologic, probabil ca acolo se va incerca sa se schimbe mai mult.
Am rugat colegii de specialitate, pentru ca este o
specialitate curriculum si manuale, sa interactioneze cu alti colegi din institutele
specializate din strainatate, sa vada ce discutii sunt acolo, pentru ca in
biblioteca ministrului sunt manualele in functiune. Multe din acele manuale au
fost rezultatul unor discutii care au avut loc in 1996, 1997, in 2000, in 2003,
deci iata sunt 10-15 ani de atunci ori noi astazi trebuie sa ne gandim cum va
arata manualul in 2025 sau in 2018. Si atunci ce am cerut colegilor mei e sa
vedem daca nu cumva de data asta pastrand manualele in formatul clasic sa
adaugam si o serie de instrumente informatice. Copiii de astazi stau cu tableta
in fata, stau cu telefonul mobil. Cineva m-a intrebat: ce faci atunci cu copiii
care nu au tableta? Iar raspunsul este: atunci cand dezvolti un instrument
didactic nou trebuie sa te asiguri ca ai capacitatea ca acel instrument
didactic nou sa fie la dispozitia fiecarui elev din Romania.
Rep: Va ganditi la introducerea tabletelor in scoli?
Remus Pricopie: Nu, ma gandesc la introducerea acelor
instrumente informatice care vor permite un proces didactic mai bun. Daca sub
eticheta instrument didactic se va ajunge la concluzia ca e bine sa existe o
tableta, atunci vom introduce o tableta. Dar nu tableta in sine ma intereseaza,
ci ma intereseaza in special softurile care ruleaza pe aceasta tableta. Sau nu
introducem tableta, dar introducem laboratoare - desi in majoritatea scolilor
exista deja - deci folosim la maximum infrastructura deja existenta. Si atunci
nu ma mai intereseaza hardul, ci ma intereseaza doar softul pe care il folosesc
pe infrastructura hard si de conexiuni existente.
Rep: De cand aveti in vedere introducerea in scoli a acestor
suporturi electronice?
Remus Pricopie: Vorbim de instrumentele informatice si in
momentul de fata exista scoli in Romania care folosesc instrumente informatice.
Au fost dezvoltate fie pe diferite proiecte, fie de diferite firme.
Rep: Ce instrumente informatice?
Remus Pricopie: Daca vreti sa vedeti un experiment de chimie
cum se deruleaza pe calculator mergeti la Politehnica Bucuresti si veti vedea
cum au loc reactii chimice pur si simplu urmarindu-l pe calculator. Asta
inseamna ca nu mai exista riscul accidentelor in laborator, se reduc costurile
si poate ca aceasta animatie ar putea sa fie mult mai interesanta pentru copii
decat sa stea 4 ore si sa faca nu stiu ce experiment.
Rep: Pentru ce ziceti dvs. exista in momentul asta
laboratoarele de informatica.
Remus Pricopie: Care ar putea fi utilizate. Si repet, in
2010 odata cu imprumutul de 20 de miliarde care a fost realizat Comisia
Europeana si Banca Mondiala au cerut o evaluare a tuturor ministerelor din
Romania din punct de vedere al functionalitatii lor. Si una dintre
recomandarile Bancii Mondiale este: folositi la maximum infrastructura
existenta. Deci cand vorbim de instrumente informatice mai intai definim ce
vrem noi sa obtinem prin acest lucru: sa inteleaga mai bine copiii ce inseamna
structura atomului.
Rep: Deci o complementaritate a proiectului Scoala
Discovery?
Remus Pricopie: Exact. Care ar fi avantajul acestei
combinatii intre manualul clasic si instrumente informatice: daca apare ceva
nou, e mult mai simplu sa modifici o aplicatie si sa introduci in curriculum
lucruri decat sa schimbi manuale.
Rep: Ati inceput discutia cu vreun furnizor de softuri?
Remus Pricopie: Nu ma intereseaza in acest moment discutia
cu furnizorii de softuri, ci in primul rand cu expertii in curriculum si
manuale. Nu vreau sa scot in evidenta dimensiunea comerciala, pentru ca nu asta
e miza noastra. Miza noastra e dimensiunea conceptuala. In momentul cand vom
avea conceptul definit, vom vedea in primul rand cum putem sa punem in practica
aceste lucruri la costurile realiste si o sa vedem la momentul respectiv cum
procedam mai departe.
Rep: O estimare optimista ar fi ca in septembrie 2014, daca
avem curriculum nou, pot intra si aceste suporturi electronice de care vorbiti?
Remus Pricopie: Aceasta este varianta optimista. Varianta
realista probabil vorbim de 2015.
Rep: Cand anuntati metodologia de inscriere la clasa
pregatitoare?
Remus Pricopie: Procesul a inceput deja, sunt operatiuni
tehnice pe care inspectoratele scolare le fac, respectiv recensamantul.
Legislativ, am avut lege la 1 septembrie, asta e situatia, nu se schimba nimic.
Clasa pregatitoare ramane acolo unde este anul acesta, adica face parte din
ciclul primar. Fizic, ea poate fi in scoala si 90% din clase sunt in scoala,
dar sunt si cazuri in care nu au fost locuri in scoli si atunci functioneaza in
fostele gradinite. Este problema locala a inspectorilor, a directorilor de
scoli, vor fi acolo unde exista conditii optime de desfasurare a activitatilor
didactice.
Problema inscrierilor e singurul lucru care va fi
reglementat acum pe parcursul lunii ianuarie. Noi ne-am propus ca in prima
saptamana din ianuarie sa existe aceasta metodologie si am amanat cu o
saptamana nu pentru ca nu am avea timp sa redactam ordinul, el este deja
redactat in buna masura, ci pentru ca vrem sa avem un proces de consultare cu
inspectori scolari, cu directori, cu invatatori, profesori, cei care au fost
implicati in acest proces, si numai dupa aceea sa oficializam.
Vom incerca sa simplificam si de asemenea vom incerca sa
acordam un grad de autonomie cat mai mare inspectoratelor si scolilor, pentru
ca ministerul trebuie sa asigure doar cadrul general, mai departe cred ca
fiecare scoala in parte trebuie sa isi stabileasca criteriile.
Rep: Care vor fi regulile de inscriere la clasa pregatitoare
in solile cu predare in limba materna? Avem exemplul Colegiului Goethe. Veti
introduce examenul de limba la copii de 6 ani?
Remus Pricopie: Colegiul Goethe este un caz particular pe
care l-am discutat deja - au fost doua randuri de discutii in ultimele zile. Nu
am decis cum vom proceda, in momentul in care gasim o solutie va informam
pentru ca exista problema: asa cum a functionat anul trecut sistemul de
inscriere la Goethe ne-a pus in situatia de a avea copii care nu stiu deloc
germana si intra in clasa de germana.
de Raluca Pantazi
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu