Ionuţ Buda
Sâmbătă,
23 martie 2013, de la ora 12, a avut loc “Marşul Pentru Viaţa”, acţiune cu
caracter ecumenic a BRU, ce are loc simultan în mai multe oraşe, cu scopul de a
promova viaţa şi de a conştientiza asupra faptului că viaţa începe din momentul
concepţiei. Motto-ul din acest an, este: “Ca martori înaintea voastră iau
astăzi cerul şi pământul: viaţă şi moarte ţi-am pus eu astăzi înainte, şi
binecuvântare şi blestem. Alege viaţa ca să trăieşti tu şi urmaşii tăi” (Deut.
30,19).
Odată
cunoscută viziunea creştină asupra avortului voi încerca să abordez pe scurt
problema dreptului la viaţă şi dintr-o perspectivă juridică, filosofică şi
pragmatică.
Exista
trei tipuri de argumente favorabile avortului: avorturile ar trebui permise
pentru ca interzicerea lor are consecinte nedorite, femeile au dreptul moral de
a alege avortul, fătul nu este o persoană şi prin urmare nu are drept
substanţial la viaţă.
În
ce priveşte primul argument, metodele contraceptive au redus aceste
probleme, însă cei care sunt pentru
avort ar răspunde că metodele de contracepţie nu sunt sută la sută eficace sau
că multe femei nu au acces la mijloacele contraceptive, pentru că nu şi le pot
permite sau pentru că nu sunt disponibile acolo unde trăiesc sau nu sunt
disponibile pentru minori fără acceptul părinţilor, sau pentru că munca
femeilor a devenit o necesitate economică etc.
Totuşi
cred că acestea argumente sunt doar „nişte paravane” după care societatea
ascunde adevăratul motiv, şi anume evitarea creşterii generale a populaţiei, în
cazul în care aceasta nu ar fi stopată, malnutriţia şi foametea vor deveni mai
răspậndite. Eroziunea solului
şi schimbările climaterice cauzate de distrugerea pădurilor şi de arderea
combustibililor fosili ameninţă capacitatea solului de a contribui la
producerea alimentelor (poate în mod drastic) începând cu generaţiile viitoare.
Deşi
dreptul la viaţă este un drept relativ, în sensul că o persoană poate să omoare
pentru a se autoapăra, în stare de necesitate în condiţiile în care nu există o
altă cale de a-şi apăra viaţa sau de a evita un rău major cauzat în mod
nedrept, dar o persoană nu poate aă ucidă o altă persoană doar pentru binele
altora.
Aş
mai adauga faptul că chiar daca fătul sau embrionul nu sunt considerate
persoane, există o prezumţie absolută (care în drept nu acceptă proba contrară)
ca va deveni o persoană, prin urmare acest drept i se poate valorifica de alte
persoane, reprezentanţi (tatăl, parinţii mamei, statul, anumite fundaţii cu
scop în acest sens).
Dacă
deplasăm obiectul asupra persoanei mamei, drepturile fundamentale morale ale
persoanei includ dreptul la viaţă, libertate, autodeterminare, dreptul de a nu
suferi vatămări corporale. Din acest punct de vedere s-ar părea că toate aceste
drepturi primare le-ar fi încălcate femeilor, or „nu există nici un caz în care
legea legea să le ceară indivizilor (care nu au fost condamnaţi pentru crime)
să-şi sacrifice libertatea, autodeterminarea şi integritatea fizică pentru
viaţa altuia”. Dar ne putem gândi că această „altă persoană” nu este o una
străină şi concepută în afara voinţei noastre cu excepţia violurilor unde nu avem consimţământ, este vorba despre
o viitoare persoană formată din „noi”, care ar putea să ne aducă nouă bucurii
(pe lângă faptul că îi oferim noi copilului bucuria vieţii).
Mama
nu este o casă iar copilul un obiect, care să poată fi aruncat, în plus dacă
privim lucrurile din această perspectivă, avortul nu are un efect pozitiv, din
punct de vedere medical asupra mamei, din contră există un risc foarte mare de
intervenire a unor maladii fatale pentru mamă ulterior, având cauză avortul.
R.
M. Hare în „Avortul şi regula de aur” ridică o problemă aparent fără importanţă
raportându-ne la prezent dar care pe termen lung reprezintă cheia rezolvării
problemei avortului în mod pozitiv, ea se întreabă „ce trebuie să-i învăţăm pe
copiii noştri despre avort?” pentru a identifica care ar trebui sa fie
intuiţiile noastre vizavi de avort.
În
acest sens în cartea precizată mai sus sunt identificate două nivele ale
gândirii morale: 1-aplicarea principiilor învăţate şi 2-constă în critica şi
unde e necesar modificarea acestor principii în lumina aplicării lor la cazuri
particulare (reale sau imaginare); scopul acestui al doilea tip de gândire este
selectarea acestor principii generale folosite la primul nivel.
În
opinia comună se admite o diferenţă mult mare între contracepţie şi uciderea
unui făt, această distincţie bazându-se pe distincţia dintre acte şi omisiuni.
Prin urmare , câtă vreme se aplică regula de aur, nu poate exista nici o
diferenţă relevantă moral între a ucide şi a nu reuşi să păstrezi în viaţă, în
cazuri în care altminteri sunt identice: dacă însă în oameni este înrădăcinat
după care e greşit uciderea adulţilor nevinovaţi, dar nu e întodeauna la fel de
greşit să nu reuşeşti să-i menţii în viaţă, este probabil că în practică ei vor
proceda mai corect decât dacă principiile lor n-ar face o asemenea distincţie.
Căci cele mai multe cazuri de ucidere diferă de cele mai multe cazuri de
nereuşită a menţinerii în viaţă din alte puncte de vedere esenţiale, astfel
încât este mult mai probabil ca primele să fie greşite decât ultimele.
Conceperea şi naşterea sunt linii demarcante mult mai uşor de sesizat de omul
obişnuit şi de aceea un principiu de nivelul 1 care foloseşte aceste linii de
demarcaţie pentru a trasa o graniţă morală poate conduce în practică la cele
mai bune rezultate morale.
Pe
de altă parte, am putea ajunge la un „lanţ al slabiciunilor” sau „pantei
alunecoase”, de genul „dacă aprobăm contracepţia, de ce nu şi avortul?”. Atunci
însă când, la nivelul 2, discutăm ce principii de nivelul 1 ar trebui să avem,
argumentul este foarte slab. Pentru că se poate întampla să putem formula alte
principii la fel de simple care să nu genereze lanţuri ale slabiciunilor şi
care să traseze noi distincţii.
Cele
mai multe sisteme juridice contemporane consideră naşterea ca fiind momentul în
care o nouă persoană legală îşi începe existenţa. Astfel infaticidul este
considerat o formă de ucidere, în timp ce avortul, chiar şi acolo unde este
interzis, nu este în general considerat astfel. Pentru determinarea statutului moral au fost propuse mai multe
criterii: viaţa, senzitivitatea (capacitatea de a avea experienţe, inclusiv cea
a durerii), materialul genetic uman şi personalitatea.
Albert
Schwetzer a susţinut o etică a respectului tuturor vietăţilor, considerând că
toate vietăţile de la microbi la oameni, au „o dorinţă de a trăi”. Etica
respectului pentru viaţă îşi găseşte susţinere în preocupările ecologice şi
estetice, în ce priveşte avortul s-ar părea că argumentul cade deoarece dorinţa
este în mod natural construită ca o senzitivitate care necesită o minimă
capacitate de gândire, fiind deci improbabilă găsirea unei astfel de dorinţe în
organisme simple care nu au un sistem nervos central.
Însă
acesta reprezintă principalul fundament pe care se bazează religia, Tertullian
anticipează principalele puncte ale dezbaterii referitoare la avort din
perioada contemporană „noi creştinii ne interzicem orice ucidere, nu ne
permitem să ucidem viaţa pruncului conceput în pântecele mamei, înainte chiar
ca viaţa să plămădească în el ca om. A împiedica naşterea este o omucidere
anticipată, căci ce deosebire poate fi între a între a răpi viaţa unui suflet
născut sau a-l omorâ la naştere? Om este şi cel născut, urmând să crească, şi
cel care este un fruct doar în germene”. Astfel datorită faptului că din
momentul concepţiei, fetusul primeşte un suflet, avortul este o încălcare şi
mai gravă a codului moral, încadrarea sa dogmatică variind pe de o parte în
categoria sinciderii şi a eutanasiei (abordarea catolic-liberală) sau în cea a
omuciderii şi genocidului (în varianta conservatoare fundamentalistă).
Discutând
avortul din perspectiva legii, şi a binelui public, Oderberg propune trei
variante. Celor care susţin că „eu personal dezaprob avortul dau nu vreau să-mi
impun părerea şi celorlalţi” autorul le contrapune părerea „eu personal susţin
că violul este rău, dar nu vreau să-mi impun părerea şi celorlalţi”; celor care
susţin că avortul este rău dar nu vor ca statul să se implice le opune
alternativa „discriminarea rasială este rea, dar statul nu trebuie să se
implice; celor care susţin avortul trebuie permis, astfel femeile s-ar întoarce
la metode nesigure şi periculoase, le opune alternativa crimele mafiote trebuie
permise.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu