Mihai, nobil
ereditar de Giuleşti din neamul marilor cnezi de Mara, în dorinţa de putere
ajunge cancelar al coroanei şi luptă pentru a se pune capăt „vremurilor
tulburi”. Este răs-răs-strănepotul lui Giulea, cel care a trebuit să-şi
îngroape mâna tăiată de Bogdan de Vişeu (probabil Bogdan I) care a „ars casa
Giuleştenilor şi chiar şi biserica, fără ruşine, ca să-i lase fără icoane şi
deci fără Dumnezeu”.
Giulea este
fiul lui Drag, cel care a ajuns mare cneaz pe Mara şi avea ambiţia să ajungă
voievod de Maramureş, dar n-a reuşit. Giulea avea pe mâna dreaptă un inel din
argint cu semnul cornului de cerb pe el. Urmaşii lui Giulea erau nobili
ereditari şi purtau inel de argint cu pecete, deşi nu mai stăpâneau nimic, iar
sigiliul nu aveau pe ce să-l aplice. Mihai însă era deosebit de strămoşii săi:
vorbea foarte mult şi întreba mereu neavând ce spune. A învăţat carte la
mănăstirea din Peri, apoi a învăţat litera latină. O suită de vânătoare trece
prin satul său. Din curiozitate vine şi el să o vadă pe Serenisimă care, să-şi
aducă aminte de ea, îşi aruncă mănuşa din piele de căprioară şi unul dintre inele.
Cuvintele bolborosite de Mihai de Giuleşti
- „Nobilus sum” - în faţa tinerei doamne au trezit ilaritatea
anturajului, fapt pe care tânărul nu-l va uita niciodată. Îşi schimbă credinţa
şi devine predicator al reformei, apoi castelan de Hust, păstrându-şi titlul de
cancelar al Coroanei.
Organizează
o partidă de vânătoare la care sunt invitaţi tânăra contesă de Bezhlen şi
bărbatul ei. Mihai pregăteşte în taină un urs pe care-l doseşte în spatele lor
supravegheat de un om mut. Apare un cerb cu trei ciute, iar când vânătoarea
este în toi i se dă drumul ursului care o ucide pe contesă cât şi pe principe,
iar cancelarul, alias Mihai de Giuleşti, omoară fiara ucigaşă. Victimele
trebuie conduse cu toată pompa. Sună din corn, se pregătesc două paturi din
brad rar de cetini, se aprind torţe deşi e ziuă. Valea Tisei sclipea în
depărtare, pădurile erau bătute de un vânt aspru ce le scotea la iveală
posomorâta lor frumuseţe.
Alexandru
Ivasiuc se dovedeşte un iscusit creator de atmosferă poetică. Cornul vesteşte
sfârşitul partidei de vânătoare: „Cornul
a sunat prelung şi din depărtare i-a
răspuns altul.”
Formidabila
ambiţie de putere a lui Mihai de Giuleşti sfârşeşte printr-o răzbunare
vicleană. „Nobilus sum”, spune Mihai de Giuleşti în faţa tinerei doamne. Mihai
era „înalt şi slab, cu hainele largi, mai mult ca oricând o funie cu un nod la
capăt”. Iată cum apărea satul: „Casele negre de lemn au apărut dintr-o dată
pitice, tupilate după garduri şi mici şi fără de culoare păreau şi porţile
încrustate cu semnul soarelui”. Văzute de sus, din spinarea cailor imperiali,
toate păreau mici şi înfricoşate, fie case, fie porţi. Marii seniori nici nu
aveau ochi pentru sat şi oamenii lui. Singurul care se apropie de anturaj este
Mihai care provoacă ilaritate - Aprilus, bolunduş, îi zice unul - ridică
privirea şi vede că un singur om nu râde în grup. Este comitele de Maramureş şi
Ugocea care explică anturajului că Giuleşti este un sat de oameni liberi,
nobili, valahi, urmaşii lui Giulea; erau proprietari de munţi golaşi, iar
lemnul nu se vindea şi lână avea toată lumea. Reuşeau să facă rost de bani
numai prin sabie şi plecau la război. Se înrolau în legiunile străine; unii
învăţau o sută de cuvinte de comandă în altă limbă, apoi se înturnau la casele lor şi la pământurile lor cu răni, iar
pe peretele din cheler îşi aşezau sabia, pe jos cizmele din piele, înalte,
lăţite deasupra genunchiului pe care, până la bătrâneţe le ungeau cu seu să nu
se scorţoşeze. În cheler mirosea a smântână, îşi priveau obiectele până ce se
plictiseau, răscoliţi de amintiri. Se culcau sub părul din grădină care rodea
fructe mici cu miezul roşu. Unii, de plictiseală, se spânzurau.
Giuleştenii
se trag din Drag care a fost mare cneaz
pe Mara. Vasalii lor erau la Şugatag şi la Deseşti. În veacul al 14-lea,
ambiţia lor a fost să ajungă voievozi în Maramureş.
Mihai n-a
plecat să lupte pentru alţii aşa cum au procedat cei din neamul său. El a
intrat călugăr într-o mănăstire dominicană, apoi călătoreşte de la o mănăstire
la alta. Îşi schimbă credinţa şi devine predicator al credinţei lui Luther. Din
părintele Dominic devine emisar secret, ajutor al cancelariilor, sfetnic de
taină şi ambasador al unor principi mărunţi.
Mihai era
altfel decât cei din neamul său care purta pecetea cornului de cerb pe inel.
Era o chintesenţă a ceea ce n-au reuşit strămoşii săi să fie. El, în loc de
arme, foloseşte viclenia şi ştiinţa de carte, un diplomat din neamul
Giuleştilor.
Metamorfozele prin care trece Mihai până să devină părintele Dominic nu
ne sunt explicitate de Alexandru Ivasiuc. Ar fi ieşit un roman captivant. Şi
nici modul cum trece de la învăţătura cu slovă chirilică la cea latină, nu ne-o
povesteşte autorul.
Ştefan JURCĂ
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu