Guvernul a adoptat, în
şedinţa de luni, 23 decembrie, OUG pentru modificarea Legii Educaţiei Naţionale
nr. 1/2011 şi pentru luarea unor măsuri în domeniul învăţământului.
Principalele modificări pe care actul normativ mai sus menţionat le aduce sunt:
§
Menţinerea duratei de 4 ani pentru ciclul gimnazial şi
pentru liceu: documentul menţine forma existentă a ciclului gimnazial şi
elimină forma propusă spre implementare, prin adoptarea Legii nr. 1/2011, care
prevedea trecerea clasei a IX-a în învăţământul gimnazial şi reducerea liceului
la o durată de 3 ani.
§
Creşterea duratei învăţământului
obligatoriu de la 10 la 11 ani: prin introducerea clasei pregătitoare şi
prin menţinerea duratei de 4 ani a liceului, învăţământul obligatoriu creşte de
la o durată de 10 ani la una de 11 ani. Prin urmare, învăţământul obligatoriu
va fi format din clasa
pregătitoare, clasele
I - VIII, clasele IX - X,
pentru cei care aleg traseul liceal, respectiv primii doi ani ai şcolii
profesionale, pentru cei care aleg traseul învăţământului profesional şi
tehnic.
§
Acordarea dreptului absolvenţilor învăţământului profesional să continue studiile liceale la forma de învăţământ cu frecvenţă: Legea Educaţiei naţionale nr. 1/2011, cu modificările şi
completările ulterioare, acordă posibilitatea absolvenţilor învăţământului
profesional, care promovează examenul de certificare a calificării
profesionale, să urmeze cursurile învăţământului liceal, doar la forma cu
frecvenţă redusă. Având în vedere că absolvenţii învăţământului profesional
sunt în marea lor majoritate minori şi se află într-un parcurs normal al
educaţiei lor (fără să fi părăsit sistemul de educaţie), manifestând interes
pentru creşterea nivelului de educaţie şi formare profesională, prin adoptarea
OUG li se acordă posibilitatea de a-şi completa educaţia şi pregătirea
profesională, inclusiv prin forma de învăţământ cu frecvenţă.
§
Precizări privind învăţământul postliceal: ordonanţa de urgenţă aduce
precizări şi în ceea ce priveşte organizarea învăţământului postliceal, a
modalităţilor de finalizare a studiilor acestui tip de învăţământ, dar şi
corelarea pregătirii postliceale cu Cadrul Naţional al Calificărilor.
§
Precizări privind evaluarea la clasa pregătitoare: în legislaţia actuală
nu este reglementată modalitatea de notare/evaluare pentru clasa pregătitoare.
Prin modificările aduse se precizează foarte clar că elevii din clasa
pregătitoare NU vor fi evaluaţi prin note sau calificative.
§
Se acordă tarif redus cu 50% pentru transportul local în
comun şi elevilor din învăţământul
profesional: în prezent, se asigură tarif redus cu 50% pentru transportul
local în comun doar pentru elevii din învăţământul obligatoriu şi liceal,
creându-se o situaţie discriminatorie pentru elevii din învăţământul
profesional. Ca urmare, se impune completarea art. 84 din Legea nr. 1/2011,
pentru a include printre beneficiarii tarifului redus la transportul în comun
şi elevii din învăţământul profesional.
§
Se reglementează calendarul de introducere a noilor forme
ale examenului de evaluare naţională, admitere la liceu şi bacalaureat, începând cu generaţiile de elevi care
intră în clasa a V-a, respectiv în clasa a IX-a, în anul şcolar 2015 - 2016: Legea nr. 1./2011 introduce noi forme de susţinere a examenelor de
evaluare naţională, admitere la liceu şi bacalaureat, forme care pleacă de la
conceptul de transdisciplinaritate. Totuşi, din punct de vedere pedagogic, nu
se poate concepe o modalitate de evaluare fără ca ea să se coreleze cu
modalitatea de predare. În acest sens, metoda interdisciplinară de predare a
fost introdusă, pentru prima dată, în sistemul românesc de educaţie în anul
şcolar 2013-2014, pentru ciclul primar, urmând ca ea să fie extinsă, în anii
următori, şi la celelalte cicluri de studii. De asemenea, introducerea
evaluărilor la clasele a II-a, a IV-a şi a VI-a, începând cu anul şcolar în
curs (2013-2014), evaluări concepute după modelul testelor internaţionale de
tip PISA, va permite elevilor să se pregătească pentru noua formă de evaluare
prevăzută de Legea nr. 1/2011.
§
Se extinde cadrul legal pentru subvenţionarea costurilor
aferente frecventării liceului şi pentru elevii din mediul urban care provin
din grupuri socio-economice dezavantajate: legislaţia actuală prevede
posibilitatea sprijinirii financiare în vederea continuării studiilor liceale
doar pentru elevii din mediul rural. Prin noile prevederi ale OUG, se extinde
cadrul legal pentru subvenţionarea costurilor aferente frecventării liceului şi
pentru elevii din mediul urban care provin din grupuri socio-economice
dezavantajate.
§
Se fac o serie de precizări suplimentare privind
modalitatea de utilizare a resurselor financiare la nivelul unităţilor de învăţământ: legislaţia actuală nu
precizează foarte clar modalitatea de transfer a resurselor financiare de la o
unitate de învăţământ la alta. Prin modificările aduse la Legea nr. 1/2011, se
clarifică acest aspect.
§
Se extinde de la 3 la 6 ani dreptul cadrelor didactice
netitulare calificate de a se titulariza în învăţământul preuniversitar, pe
baza rezultatelor obţinute la concursul de titularizare: cadrele didactice
netitulare calificate, care au participat în ultimii 6 ani la concursul
naţional unic de titularizare, au obţinut cel puţin nota/media 7 şi au ocupat
un post/catedră, au posibilitatea de a deveni titulare în sistemul de
învăţământ preuniversitar, după parcurgerea unei proceduri aprobate prin ordin
al ministrului educaţiei naţionale.
§
Se clarifică durata anului universitar pentru studenţii
din anii terminali, astfel încât
aceştia să beneficieze de toate
drepturile, conform cu statutul lor, până la
30 septembrie: pentru învăţământul universitar, OUG clarifică durata anului
universitar, astfel încât studenţii aflaţi în ultimul an de studiu să poată
beneficia de toate drepturile, conform cu statutul lor, până la data de 30
septembrie.
§
Se introduc modalităţi suplimentare de alocare a
fondurilor către universităţi, în
principal prin încurajarea
cooperării universităţilor cu diferiţi actori, preponderent din mediul
socio-economic: finanţarea universităţilor este completată prin încurajarea
diferitelor institute de cercetare sau companii, publice sau private, să
participe la proiecte cu caracter educaţional. De asemenea, se asigură cadrul
legal ca specialişti din diverse domenii de activitate să ocupe funcţii
didactice de predare, având statutul de cadru didactic asociat invitat.
§
Reglementarea statutului Bibliotecii Pedagogice Naţionale „I.C. Petrescu", care devine
secţie a Bibliotecii Centrale Universitare: o reglementare
importantă se referă la noul statut al Bibliotecii Pedagogice Naţionale „I.C.
Petrescu" din Bucureşti, care devine secţie a Bibliotecii Centrale
Universitare, asigurându-i-se, astfel, continuitatea. Din cauza faptului că
imobilul ocupat, până de curând, de Biblioteca Pedagogică Naţională „I.C.
Petrescu" a fost retrocedat, instituţia se afla într-un mare pericol de a
pierde fondul de carte şi locurile de muncă ale angajaţilor săi. În termen de
30 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei OUG se aprobă prin ordin al
ministrului educaţiei naţionale Regulamentul de organizare şi funcţionare a
Bibliotecii Centrale Universitare „Carol I" din Bucureşti.
§
Reglementări privind funcţionarea ARACIS: un alt punct
important se referă la reglementări privind declanşarea alegerilor pentru noii
membri ai ARACIS, dat fiind că în anul 2014, o dată cu finalizarea mandatelor
unor membri, posturile devin vacante.
BIROUL DE
PRESĂ
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu