Automobilul are si el o zi de nastere, stabilita pentru data
de 29 ianuarie 1889, ziua cand un dispozitiv mecanic denumit Motorwagen a
primit un brevet imperial pentru a putea fi exploatat oficial.
Motorwagen era realizarea inginerului Karl Benz care s-a si
prezentat de altfel pe strazile orasului Mannheim cu ciudata sa constructie pe
trei roti, in care se puteau cocota doi calatori, scrie Infoniac.
Acest prim vehicul era propulsat de un motor cu explozie in
patru timpi, alimentat cu benzina. Scotea un zgomot infernal si un nor gros de
fum urat mirositor.
In plus, masina demara greu. Ca s-o pornesti, trebuia sa
incalzesti mai intai motorul cu apa fierbinte, iar apoi sa pui doi oamenii la
impins masina, in timp ce al treilea manevra pornirea de la punctul de comanda.
Impingeai, pana cand pistoanele ajungeau sa functioneze singure.
Marea performanta insa nu sta atat in faptul ca vehiculul
mergea fara sa fie tractat de animale, cat in viteza ametitoare cu care isi
facuse demonstratia in fata publicului: pe drum drept, atingea 16 km pe ora.
In plus, masina putea fi folosita pe distante mari, fara sa
schimbi caii din loc in loc, fara sa-i odihnesti, sa-i hranesti si sa-i adapi.
N-aveai alta grija decat aceea a bidoanelor cu benzina.
Tocmai benzina era insa punctul de alarma pentru opinia
publica din acea vreme, cand tocmai se ivisera niste masini de gatit cu petrol,
care faceau explozie prin bucatarii. Rezervorul lor era de 20-30 de ori mai mic
decat cel al automobilului.
Unele ziare sugerasera chiar sa se retraga brevetul
inventatorului, pentru ca nu cumva sa incendieze intreg orasul cu bidoanele
explozive ale inventiei sale.
Colac peste pupaza, la prima demonstratie facuta de insusi
inginerul Benz, s-a produs un incident neasteptat, capabil sa-i descurajeze
chiar si pe opimisti: zgomotul produs de motor a speriat calul macelarului din
oras, care trecand cu marfa pe aceeasi strada, a luat-o la goana, rasturnand
podusele in sant si ranind vizitiul.
Se prefigura un fiasco, dar inginerul Benz nu s-a
descurajat, a prezentat noi modele mai silentioase si a propus pentru prima
oara amenajarea unor statii de alimentare cu benzina la unele intersectii,
pentru ca rezervorul masinii sa nu depaseasca niste limite rezonabile.
Modelul primului automobil, brevetat acum 124 de ani, a fost
produs in trei exemplare. Unul se afla si astazi la Muzeul Tehnicii din
Munchen. Celelalte doua au disparut.
Daca ar mai fi existat, iubitorii de masini retro ar fi fost
dispusi sa plateasca fabulos, ca sa apuce una.
C.S.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu