Ministerul
Afacerilor Interne
Inspectoratul General al Jandarmeriei
Române
Inspectoratul de Jandarmi
Judeţean
„Pintea Viteazul” Maramureş
Anul 2017 a reprezentat pentru Inspectoratul de
Jandarmi Judeţean Maramureş o perioadă de consolidare instituţională
adaptată la dinamica fenomenelor social - politice, vizând concomitent
eficientizarea activităţilor şi misiunilor destinate creşterii gradului de
siguranţă al cetăţenilor.
Activitatea desfăşurată a avut la bază direcţiile de
acţiune şi obiectivele fundamentale stabilite prin „Programul de guvernare 2017 - 2020”, „Planul
de activități al Jandarmeriei Române pentru anul 2017” şi „Planul
de acţiuni al Inspectoratului Judeţean de Jandarmi „Pintea Viteazul”
Maramureş pentru anul 2017”
Punerea în aplicare a acestor documente, s-a
concretizat prin realizarea celor două mari obiective generale asumate: creșterea
performanței structurilor operative în îndeplinirea misiunilor
respectiv eficientizarea
managementului structurilor de suport și dezvoltarea capacității administrative
și operaționale.
1 . CREŞTEREA PERFORMANŢEI STRUCTURILOR
OPERATIVE ÎN ÎNDEPLINIREA MISIUNILOR
1.1.
Ordine şi siguranţă publică
Asigurarea
şi restabilirea ordinii publice
În perioada supusă evaluării, structurile operative şi-au
direcţionat efortul pentru asigurarea climatului de ordine şi siguranţă
publică, prevenirea criminalităţii stradale, vizând creşterea performanţei
structurilor operative în îndeplinirea misiunilor de ordine şi siguranţă
publică.
Priorităţile care au stat la baza executării
misiunilor specifice au fost întrebuinţarea judicioasă a structurilor de ordine
publică şi asigurarea capabilităţilor de intervenţie a structurilor
specializate la evenimentele semnalate, atât prin SNUAU 112 cât şi prin alte mijloace.
Activitatea desfăşurată de către
structurile de ordine publică ale inspectoratului s-a materializat în
executarea a 6.223 misiuni specifice cu un efective total de 22.188 jandarmi.
Pentru asigurarea unui
climat de normalitate cu ocazia desfăşurării unor manifestări şi adunări cu
public numeros, în perioada de referinţă au fost executate 510 misiuni de asigurare a ordinii publice, reprezentând
cu 44 misiuni mai mult decât în
2016.
În îndeplinirea
misiunilor specifice am fost sprijiniți de către colegii din cadrul Grupării de
Jandarmi Mobile Cluj Napoca, care au executat un număr de 15 misiuni în zona de competență.
Cooperarea foarte bună existentă la nivel judeţean
între instituţiile cu atribuţii în domeniu, şedinţele de cooperare/colaborare
organizate şi desfăşurate la sediul inspectoratului cu toţi actorii implicaţi
în gestionarea evenimentelor, au asigurat premizele desfăşurării în condiţii
normale a acestora.
Asigurarea unei
reacţii imediate şi oportune în situaţii deosebite a constituit o prioritate a
structurilor de ordine publică din cadrul inspectoratului, în acest sens fiind
executate 125 acţiuni de
restabilire a ordinii publice, constând în 27 de intervenţii pentru aplanarea unor conflicte, 81 intervenţii la alte
solicitări şi 17 intervenţii de salvare-evacuare a unor
persoane care au suferit accidente ori s-au aflat în dificultate în zonele
montane.
Pe timpul executării acestor misiuni jandarmii au
întocmit actele de sesizare pentru 9
fapte de natură penală săvârşite de 7
făptuitori, au aplicat 81 sancţiuni
contravenţionale din care 22
avertismente scrise şi 59 amenzi, în
valoare totală de 11.790 lei.
Participarea la menţinerea
ordinii publice.
În ceea ce privește
executarea activităţilor de
menţinere a ordinii şi siguranţei publice, structurile inspectoratului
au participat, la executarea a 4.039 misiuni de menţinere a ordinii publice cu
un total de 13.928 jandarmi.
Posturile de jandarmi montane au executat 1.394 misiuni specifice de menţinere a
ordinii publice însumând 1.648
patrule de jandarmi în staţiunile montane Borşa, Şuior – Mogoşa, Izvoare,
Cavnic şi Valea Vaserului, cu un total de 3.339
jandarmi, desfăşurând activităţi de informare şi îndrumare a turiştilor, de
prevenire a producerii accidentelor pe traseele turistice adiacente şi în zona
locurilor de agrement, dar şi 17
participări la acţiuni de salvare, ocazie cu care au fost evacuate/salvate 74 persoane care au suferit accidente
ori s-au aflat în dificultate în zonele montane.
Pentru creşterea
siguranţei în zona instituţiilor de învăţământ preuniversitar, au fost
desfăşurate 65 de acţiuni în
colaborare cu reprezentanţii acestora, cu un efectiv de 214 jandarmi.
Pe timpul executării misiunilor de menţinere a ordinii
publice au fost constatate 340 fapte
de natură penală (din care 57 constatate
de către jandarmi), săvârşite de 324
făptuitori (din care 58 autori identificați de către jandarmi), a fost
identificat 1 urmărit naţional, au
fost aplicate 2.857 sancţiuni
contravenţionale, din care 1.985
amenzi în valoare totală de 662.230 lei şi ridicate bunuri în
vederea confiscării în valoare de 3.369
lei.
Prevenirea şi combaterea
faptelor antisociale
Aspectele importante ce au vizat această linie de
muncă au fost cele referitoare la coordonarea activităţii de întocmire a
actelor de constatare pentru faptele de natură penală, gestionarea activităţii
de înregistrare, urmărire şi îndeplinire a procedurilor pe linie de constatare
a contravenţiilor, cameră de corpuri delicte şi executare a mandatelor de
aducere, precum şi executarea activităţilor preventiv-educative şi de informare
în instituţiile de învăţământ sau cu ocazia desfăşurării unor competiţii
sportive.
Urmare a intensificării activităților pentru
prevenirea şi combaterea faptelor antisociale în domeniul silvic, au fost organizate, coordonate și desfășurate un număr de 200 astfel de acțiuni,
pe parcursul cărora au fost constatate 4
fapte de natură penală și un număr de 60
de contravenții sancționate cu amenzi în valoare totală de 59.600 lei.
În cadrul misiunilor de menţinere a ordinii publice în
sistem integrat, în perioada analizată, activitatea agenților constatatori se
reflectă în constatarea a 381 fapte
de natură penală săvârşite de 394
făptuitori.
Ca urmare a activităţilor specifice executate de către
structurile operative, a fost reţinută şi predată organelor competente o persoană dată în urmărire naţională.
În ceea ce priveşte finalitatea şi
executarea sancţiunilor contravenţionale cu amendă, am constatat faptul că au
fost achitate un număr de 89 amenzi contravenţionale, în valoare
de 15887 lei, ceea ce reprezintă 3,1%
din totalul amenzilor contravenţionale aplicate, restul fiind trimise în debit
organelor de executare silită.
Organizarea şi
funcţionarea camerei de corpuri delicte s-a realizat cu respectarea
prevederilor legale, în perioada evaluată fiind introduse un număr de 136 bunuri, provenite din constatarea
unor fapte de natură contravenţională, toate fie intrând în proprietatea
statului, fie distruse cu respectarea normelor legale în vigoare.
În cursul anului s-au primit spre executare un număr
de 795 mandate de aducere toate
executate conform prevederilor legale, inspectoratul neînregistrând sancţiuni
judiciare pentru neexecutare.
În ceea ce priveşte activităţile preventiv-educative,
acestea s-au desfăşurat prin participarea la un număr de 103 activităţi preventiv-educative şi de informare, în instituţiile
de învăţământ preuniversitar, cu ocazia desfăşurării unor competiţii sportive
sau în cooperare cu organele administraţiei publice locale, ocazie cu care au
fost abordate teme privind violenţa şi cauzele care generează comportamente
violente în rândul tinerilor, prevenirea şi combaterea violenţei cu ocazia
competiţiilor şi jocurilor sportive.
Acțiuni speciale și
antiteroriste.
Pe
această linie s-au organizat, coordonat şi condus 9 misiuni specifice cu 137 jandarmi în
cooperare cu D.I.I.C.O.T., D.G.A. și I.P.T.F. Sighetu Marmaţiei.
Având în vedere acutizarea
fenomenului radicalizării, pentru prevenirea şi neutralizarea actelor teroriste
menite a produce evenimente cu puternic impact social, mediatic şi psihologic,
s-au organizat și executat 17
misiuni.
1.2. Paza şi protecţia obiectivelor,
bunurilor şi valorilor
În perioada supusă evaluării,
activitatea pe linie de pază a fost direcționată pentru coordonarea și
îmbunătățirea misiunilor permanente și temporare, în scopul asigurării
climatului de normalitate civică pentru desfășurarea în siguranță atât a
activităților instituțiilor fundamentale ale statului, cât și pentru
securitatea obiectivelor și a cetățenilor, în corelare cu implementarea
reglementărilor noi apărute.
Inspectoratul
asigură paza unui număr de 19 obiective,
cu un efectiv mediu zilnic de 46
jandarmi.
În perioada de referinţă s-a asigurat
paza şi protecţia a 46 transporturi
de produse cu caracter special cu 92
jandarmi, 70 transporturi de bunuri şi valori cu 139 jandarmi şi s-a participat la asigurarea protecţiei a 455
transporturi de corespondenţă clasificată cu o medie de 4 jandarmi zilnic.
Structurile de pază şi protecţie
instituţională au aplicat 54
sancţiuni contravenţionale, toate pentru tulburarea ordinii publice sau
încălcarea regulilor de acces la obiectivele din competenţă.
1.3. Management
operaţional
Documentele operative şi de suport
existente la nivelul inspectoratului sunt adaptate la particularităţile zonei de responsabilitate,
asigurând în timp operativ şi organizat, realizarea capacităţii operaţionale a
structurilor din organică.
Viabilitatea,
eficienţa, precum şi modul de punere în aplicare a acestora a fost verificată
periodic, cu ocazia exerciţiilor și antrenamentelor desfășurate şi nu în
ultimul rând pe timpul executării misiunilor specifice în zona de competenţă.
Cu ocazia antrenamentelor privind
realizarea capacităţii operative a structurilor inspectoratului au fost
organizate şi desfăşurate exerciţii tactice de conducere fără acţiune în teren,
care au avut ca scop antrenarea personalului cu atribuții în executarea activităţilor pentru pregătirea şi desfăşurarea acţiunilor specifice şi
omogenizarea acţiunilor subunităţilor pentru
rezolvarea unor situaţii operative.
În ceea ce privește monitorizarea
misiunilor și evenimentelor, permanent
s-a realizat centralizarea şi evaluarea informaţiilor primite care au vizat
evoluția situaţiei operative din zona de competenţă, estimând influenţa
acestora asupra modului de executare a misiunilor, precum și asigurarea
timpului de reacție necesar pentru soluționarea aspectelor de interes operative
nou apărute.
Cooperarea
interinstituţională
Între inspectorat şi structurile
sistemului de apărare, ordine publică şi securitate naţională, alte instituţii
şi autorităţi ale administraţiei publice locale, reprezentanţi ai societăţii
civile sunt dezvoltate relaţii de cooperare/colaborare/acţiune/intervenţie, pe
probleme de specialitate, conform actelor normative în vigoare, pe domenii de
interes public clar determinate şi în limitele legii. Colaborarea cu aceste
structuri presupune atât schimbul de informaţii, precum şi susţinerea în
executarea unor activităţi specifice în comun.
Astfel, pe segmentul de ordine
publică au fost planificate şi executate 769
acţiuni comune, o creștere cu 7,78%,
faţă de anul 2016.
Pe timpul executării misiunilor în
cooperare/colaborare au fost constatate 6
fapte de natură penală sesizate și aplicate, 127 sancţiuni contravenţionale aplicate precum şi bunuri ridicate
în vederea confiscării.
Cooperarea
interinstituțională în domeniul executării misiunilor de pază s-a concretizat
prin actualizarea documentelor specifice ca urmare a modificărilor nou apărute,
precum și prin desfășurarea unui număr de 12
exerciții de intervenție în cooperare cu structurile cosemnatare.
Pe linia situaţiilor de urgenţă, în perioada analizată inspectoratul
a participat la 10 exerciţii comune
de pregătire, cu un efectiv de 44 de
jandarmi şi la un număr de 18 misiuni de intervenţie, cu un
efectiv de 72 de jandarmi.
2 . EFICIENTIZAREA
MANAGEMENTULUI STRUCTURILOR DE SUPORT ȘI DEZVOLTAREA CAPACITĂȚII ADMINISTRATIVE
ȘI OPERAȚIONALE
2.1. Resurse umane
Evoluţia
proiecţiei structurale
În ceea ce priveşte evoluţia
proiecţiei structurale la nivelul inspectoratului,în anul 2017 nu au fost
efectuate modificări organizatorice,în schimb a fost modificat Regulamentul de organizare şi funcţionare al Inspectoratului
de Jandarmi Judeţean „Pintea Viteazul” Maramureş şi au fost modificaţi
parametrii funcţiilor prevăzute în statele de organizare- totodată, ca urmare a intrării în vigoare a Hotărârii Guvernului
nr. 0610 din 23.08.2017.
Gradul de încadrare cu personal
La data de 31.12.2017 statul de
organizare al inspectoratului, are un număr de 386 de indicatori repartizaţi pe corpuri astfel: 43 ofiţeri; 3 maiştri militari; 332
subofiţeri şi 8 personal
contractual,gradul de încadrare per unitate fiind de 89,11%.
Încadrarea cu personal a inspectoratului se
prezintă astfel: 33 ofiţeri; 2 maiştri militari; 301 subofiţeri şi 8 personal contractual, total încadrare 344 indicatori.
Pe
categorii de personal la data de 31 decembrie 2017, Inspectoratul are vacante 42 posturi, astfel: 10 posturi de ofiţer, un post de maistru militar şi 31 posturi de subofiţer.
În ceea ce privește structurile de
misiuni situaţia numărului de indicatori prevăzuţi și încadrați în statul de
organizare se prezintă astfel:
- ordine publică, 183 posturi, încadrate în proporţie de 83,60 %.
- pază, 127 posturi, încadrate în proporţie de 95,27
%.
Dinamica
de personal
În ceea ce priveşte dinamica de
personal la nivelul inspectoratului în anul 2017, aceasta s-a prezentat astfel:
-
27 cazuri de pierderi de personal;
-
3 cazuri de personal venit în unitate.
Recrutarea
şi încadrarea personalului
Activitatea de recrutare, încadrare şi promovare personal ,
la nivelul unităţii s-a axat pe asigurarea personalului corespunzător în
vederea ocupării funcţiilor vacante din structurile unităţii.
În perioada analizată s-a desfăşurat
un număr de 41 activităţi de
selecţie în vederea ocupării a 41 posturi
vacante şi 3 comisii de concurs în vederea ocupării a 2 posturi de conducere şi a unui post de execuţie.
Activitatea de
recrutare şi selecţionare a candidaţilor, pentru instituţiile de învăţământ ale
Ministerului Afacerilor Interne desfăşurată a avut în vedere identificarea şi
atragerea unui număr cât mai mare de tineri, care îndeplinesc condiţiile
stabilite de actele normative în vigoare.
Activităţile
desfăşurate în anul 2017 au avut ca rezultat creşterea numărului de candidaţi
recrutaţi şi candidaţi admişi la instituţiile de învăţământ faţă de anul trecut.
Starea
şi practica disciplinară
Ca urmare a măsurilor întreprinse la
nivelul inspectoratului pe linie de disciplină nu am avut personal implicat în
evenimente grave care să ducă la încălcarea onoarei şi demnităţii militare şi
implicit crearea unei imagini negative instituţiei.
Pentru obţinerea de rezultate bune şi
foarte bune în îndeplinirea misiunilor şi desfăşurarea activităţilor la nivelul
inspectoratului au fost recompensate
un număr de 112 cadre militare.
Pregătirea
personalului
Obiectivul specific urmărit a
fost „creşterea performanţei în
activitatea de formare profesională”. Pentru punerea în aplicare a acestui
obiectiv s-a avut în vedere:
- formarea
profesională continuă în context formal pentru dezvoltarea carierei militare
asigurată prin participarea la pregătirea prin cursuri de carieră a
personalului ;
- formarea
profesională continuă în context nonformal
organizată de către unitate prin programe pe categorii de pregătire.
Tutela
profesională s-a
organizat şi desfăşurat conform programelor întocmite având ca scop integrarea
socio-profesională a cadrelor militare, precum şi integrarea în activitatea
practică a elevilor şi studenţilor care au efectuat stagiul de practică în
unitatea noastră.
-
În
anul 2017 la cursurile şi stagiile de pregătire, organizate în instituţiile de
învăţământ specializate, din unitatea noastră au participat un număr de 59 cadre militare, inclusiv la activităţi de pregătire desfăşurate în afara ţării
(1 ofiţer).
Securitatea şi sănătatea
în muncă.
În vederea îndeplinirii obiectivelor
stabilite, la nivelul inspectoratului au fost planificate şi desfăşurate
activităţi în domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă, având ca scop
prevenirea şi combaterea factorilor de risc inerenţi specifici activităţilor şi
misiunilor inspectoratului, îmbunătăţirea condiţiilor de muncă şi menţinerea stării
de sănătate a personalului.
2.2. Logistică.
Pentru
anul 2017 serviciul
logistic şi-a asumat obiectivul de Realizare a unui sistem logistic adaptat
conceptual, structural şi acţional cu dimensiunile, configuraţia şi misiunile
structurilor operative care să asigure o capacitate adecvată de gestionare a
resurselor necesare îndeplinirii misiunilor.
Pentru realizarea acestui obiectiv, au fost stabilite obiective
specifice, activităţi concrete şi indicatori de performanţă pentru fiecare compartiment şi linie de muncă.
Pentru asigurarea logistică a activităţilor în anul
2017, au fost efectuate achiziţii în valoare de 466 530 lei, sumă ce reprezintă 22,88 % din necesarul de fonduri conform planurilor
tehnico-materiale, iar 97,05
% din totalul
acestora au fost efectuate prin intermediul SEAP.
Pe linie auto, activitatea
a urmărit creşterea capacităţii de intervenţie a structurilor şi menţinerea în
stare de operativitate a tehnicii auto din dotare. În anul 2017 au fost
introduse în înzestrare 2 autovehicule
prin redistribuire, iar 8
autovehicule urmează procedurile legale pentru disponibilizare, gradul de
înzestrare fiind de 45 %, în scădere faţă de anul 2016 când acesta era de 48 %.
Gradul de înzestrare al unităţii se
menţine la nivelul celui al Jandarmeriei Române de 44,77 %.
Pe
linie de A.G.Ch, administrare patrimoniu imobiliar, protecția mediului, PSI și
intendență. În
poligoanele unităţii, s-au executat şedinţelor de pregătire şi tragere atât
pentru structurile proprii, cât şi pentru alte structuri M.A.I. S-au făcut
lucrări de intervenţii şi reparaţii asupra construcţiilor pentru asigurarea
unui climat optim de muncă. În anul 2017, unitatea nu s-a înregistrat cu
accidente ecologice sau evenimente pe linia prevenirii şi stingerii
incendiilor. Echiparea cadrelor, hrănirea animalelor de serviciu precum și hrănirea
personalului inspectoratului s-au făcut conform prevederilor legale.
2.3. Comunicaţii şi tehnologia
informaţiei
Pe linie de comunicaţii eforturile
au fost direcţionate în vederea
asigurării continuităţii şi eligibilităţii proiectelor implementate, a
îmbunătăţirii dotării inspectoratului cu tehnică şi materiale de resort precum
şi eficientizării şi asigurării interoperabilităţii şi securităţii prin adaptarea conceptuală, structurală şi
acţională cu dimensiunile şi atribuţiile specifice.
2.4. Asigurare juridică,
psihologică, secretariat şi prevenirea incidentelor de securitate
Activitatea juridică, psihologică, secretariat și
prevenirea incidentelor de securitate
s-a desfășurat în conformitate cu actele
normative, nu au fost întâmpinate disfuncționalități în activitate.
2.5.
Relaţii cu publicul
În ceea ce priveşte imaginea publică, pe durata întregului an au fost desfășurate diferite
activități, comunitate de presă, interviuri, apariţiile în mass-media centrală și locală crescând
în mod considerabil față de anii trecuți. Un alt obiectiv principal al
relaţiilor publice a fost mediatizarea unor cadre militare din unitate, care au
obţinut rezultate deosebite, întregind astfel imaginea instituţiei noastre. S-a consolidat în acest mod în conştiinţa cetăţenilor
prezenţa unei forţe specializate prezentă activ atât în municipiile Baia Mare
şi Sighetu Marmaţiei care veghează la siguranţa lor.
3 . PRIORITĂȚILE ANULUI 2018
Principiile lecțiilor
învățate precum și asigurarea unui control intern managerial care să garanteze
un standard la nivel european al instituției noastre sunt fundamentele ce vor
asigura prioritățile pentru anul următor. De asemenea, raportat la concepția
conducerii Jandarmeriei Române cu privire la structurarea muncii, a
atribuțiilor și sarcinilor personalului, reformarea procesului de pregătire
profesională și de asigurare cu resursă umană precum și identificarea unor
soluții ingenioase în asigurarea resurselor, Planul anual de acțiuni al
Jandarmeriei Române va sta la baza concentrării efortului la nivelul
inspectoratului și a stabilirii planului de acțiune propriu, precum și asigurarea
menținerii performanţei și calității activităţilor operative şi de suport ca
fundament în continuitatea asigurării atribuțiile stabilite de legiuitor.
3.1. Asigurarea
performanţei activităţilor operative
Pentru asigurarea performanţei activităţilor operative
o atenţie deosebită va fi acordată în continuare creşteri gradului de siguranţă
a cetăţeanului, prin preocuparea permanentă pentru adaptarea dispozitivelor
jandarmeriei menite să asigurare ordinea publică cu ocazia desfăşurării de
acţiuni cu public numeros.
3.2. Asigurarea
performanţei activităţilor de suport
Având în vedere deficitul mare de
personal, ca urmare a trecerii în rezervă cu drept la pensie, se impune
identificarea tuturor surselor externe şi interne, generatoare de resurse umane
în vederea ocupării posturilor vacante existente la nivelul unităţii.
Totodată, în
ceea ce privește asigurarea resurselor materiale și financiare trebuie asigurat
și pe viitor un management eficient al acestora în vederea asigurării logistice
a activităţilor şi misiunilor inspectoratului.
CONCLUZII
Anul 2017 a fost un an cu complexe
evoluţii la nivel politic şi social, eforturile depuse în vederea asigurării
climatului de ordine şi siguranţă publică necesar societăţii noastre fiind din
punctul nostru de vedere esențiale în creșterea gradului de siguranță a
cetățeanului. Prin aceasta considerăm că instituţia noastră şi-a consolidat rolul
avut în societate și încrederea în rândul populației.
Dialogul, dezvoltarea relaţiilor şi
îmbunătăţirea activităţilor de consiliere a organizatorilor, mediatizarea
intensă pe toate căile a drepturilor şi obligaţiilor participanţilor la
manifestări, coroborat cu acţiunea fermă şi profesionistă atunci când situaţia
a impus, a dus la obţinerea unor rezultate vizibile în menţinerea climatului de
normalitate la nivelul judeţului, asigurarea dreptului la liberă exprimare
concomitent cu protejarea celorlalte drepturi cetăţeneşti, protejarea
proprietăţii publice şi private în condiţiile legii.
INSPECTOR
ŞEF AL INSPECTORATULUI
DE
JANDARMI JUDEŢEAN MARAMUREŞ
Locotenent
colonel,
Petru
Marcel FLORIŞTEANU
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu