miercuri, 28 martie 2018

Evaluarea activităţii desfăşurate şi a rezultatelor obţinute de Inspectoratul de Jandarmi Judeţean Maramureş în anul - 2017

      Ministerul Afacerilor Interne                                             
      Inspectoratul General al Jandarmeriei Române                                                                                             
                                                                                                                                  
               Inspectoratul de Jandarmi Judeţean
                     „Pintea Viteazul” Maramureş
                  



Anul 2017 a reprezentat pentru Inspectoratul de Jandarmi Judeţean Maramureş o perioadă de consolidare instituţională adaptată la dinamica fenomenelor social - politice, vizând concomitent eficientizarea activităţilor şi misiunilor destinate creşterii gradului de siguranţă al cetăţenilor.
Activitatea desfăşurată a avut la bază direcţiile de acţiune şi obiectivele fundamentale stabilite prin Programul de guvernare 2017 - 2020”, Planul de activități al Jandarmeriei Române pentru anul 2017” şi Planul de acţiuni al Inspectoratului Judeţean de Jandarmi „Pintea Viteazul” Maramureş  pentru anul 2017”  
Punerea în aplicare a acestor documente, s-a concretizat prin realizarea celor două mari obiective generale asumate: creșterea performanței structurilor operative în îndeplinirea misiunilor respectiv eficientizarea managementului structurilor de suport și dezvoltarea capacității administrative și operaționale.

1 . CREŞTEREA PERFORMANŢEI STRUCTURILOR OPERATIVE ÎN ÎNDEPLINIREA MISIUNILOR

1.1.         Ordine şi siguranţă publică
Asigurarea şi restabilirea ordinii publice
În perioada supusă evaluării, structurile operative şi-au direcţionat efortul pentru asigurarea climatului de ordine şi siguranţă publică, prevenirea criminalităţii stradale, vizând creşterea performanţei structurilor operative în îndeplinirea misiunilor de ordine şi siguranţă publică.
Priorităţile care au stat la baza executării misiunilor specifice au fost întrebuinţarea judicioasă a structurilor de ordine publică şi asigurarea capabilităţilor de intervenţie a structurilor specializate la evenimentele semnalate, atât prin SNUAU 112 cât şi prin alte mijloace.
Activitatea desfăşurată de către structurile de ordine publică ale inspectoratului s-a materializat în executarea a 6.223 misiuni specifice cu un efective total de 22.188 jandarmi.
Pentru asigurarea unui climat de normalitate cu ocazia desfăşurării unor manifestări şi adunări cu public numeros, în perioada de referinţă au fost executate 510 misiuni de asigurare a ordinii publice, reprezentând cu 44 misiuni mai mult decât în 2016.
În îndeplinirea misiunilor specifice am fost sprijiniți de către colegii din cadrul Grupării de Jandarmi Mobile Cluj Napoca, care au executat un număr de 15 misiuni în zona de competență.
Cooperarea foarte bună existentă la nivel judeţean între instituţiile cu atribuţii în domeniu, şedinţele de cooperare/colaborare organizate şi desfăşurate la sediul inspectoratului cu toţi actorii implicaţi în gestionarea evenimentelor, au asigurat premizele desfăşurării în condiţii normale a acestora.
Asigurarea unei reacţii imediate şi oportune în situaţii deosebite a constituit o prioritate a structurilor de ordine publică din cadrul inspectoratului, în acest sens fiind executate 125 acţiuni de restabilire a ordinii publice, constând în 27 de intervenţii pentru aplanarea unor conflicte, 81 intervenţii la alte solicitări şi 17 intervenţii de salvare-evacuare a unor persoane care au suferit accidente ori s-au aflat în dificultate în zonele montane.
Pe timpul executării acestor misiuni jandarmii au întocmit actele de sesizare pentru 9 fapte de natură penală săvârşite de 7 făptuitori, au aplicat 81 sancţiuni contravenţionale din care 22 avertismente scrise şi 59 amenzi, în valoare totală de 11.790 lei.
Participarea la menţinerea ordinii publice.
În ceea ce privește executarea activităţilor de menţinere a ordinii şi siguranţei publice, structurile inspectoratului au participat, la executarea a 4.039 misiuni de menţinere a ordinii publice cu un total de 13.928 jandarmi.
Posturile de jandarmi montane au executat 1.394 misiuni specifice de menţinere a ordinii publice însumând 1.648 patrule de jandarmi în staţiunile montane Borşa, Şuior – Mogoşa, Izvoare, Cavnic şi Valea Vaserului, cu un total de 3.339 jandarmi, desfăşurând activităţi de informare şi îndrumare a turiştilor, de prevenire a producerii accidentelor pe traseele turistice adiacente şi în zona locurilor de agrement, dar şi 17 participări la acţiuni de salvare, ocazie cu care au fost evacuate/salvate 74 persoane care au suferit accidente ori s-au aflat în dificultate în zonele montane.
Pentru creşterea siguranţei în zona instituţiilor de învăţământ preuniversitar, au fost desfăşurate 65 de acţiuni în colaborare cu reprezentanţii acestora, cu un efectiv de 214 jandarmi.
Pe timpul executării misiunilor de menţinere a ordinii publice au fost constatate 340 fapte de natură penală (din care 57 constatate de către jandarmi), săvârşite de 324 făptuitori (din care 58 autori  identificați de către jandarmi), a fost identificat 1 urmărit naţional, au fost aplicate 2.857 sancţiuni contravenţionale, din care 1.985 amenzi în valoare totală de 662.230 lei şi ridicate bunuri în vederea confiscării în valoare de 3.369 lei.
Prevenirea şi combaterea faptelor antisociale
Aspectele importante ce au vizat această linie de muncă au fost cele referitoare la coordonarea activităţii de întocmire a actelor de constatare pentru faptele de natură penală, gestionarea activităţii de înregistrare, urmărire şi îndeplinire a procedurilor pe linie de constatare a contravenţiilor, cameră de corpuri delicte şi executare a mandatelor de aducere, precum şi executarea activităţilor preventiv-educative şi de informare în instituţiile de învăţământ sau cu ocazia desfăşurării unor competiţii sportive.
Urmare a intensificării activităților pentru prevenirea şi combaterea faptelor antisociale în domeniul silvic, au fost organizate, coordonate și desfășurate un număr de 200 astfel de acțiuni, pe parcursul cărora au fost constatate 4 fapte de natură penală și un număr de 60 de contravenții sancționate cu amenzi în valoare totală de 59.600 lei.
În cadrul misiunilor de menţinere a ordinii publice în sistem integrat, în perioada analizată, activitatea agenților constatatori se reflectă în constatarea a 381 fapte de natură penală săvârşite de 394 făptuitori.
Ca urmare a activităţilor specifice executate de către structurile operative, a fost reţinută şi predată organelor competente o persoană dată în urmărire naţională.
În ceea ce priveşte finalitatea şi executarea sancţiunilor contravenţionale cu amendă, am constatat faptul că au fost achitate un număr de 89 amenzi contravenţionale, în valoare de 15887 lei, ceea ce reprezintă 3,1% din totalul amenzilor contravenţionale aplicate, restul fiind trimise în debit organelor de executare silită.
Organizarea şi funcţionarea camerei de corpuri delicte s-a realizat cu respectarea prevederilor legale, în perioada evaluată fiind introduse un număr de 136 bunuri, provenite din constatarea unor fapte de natură contravenţională, toate fie intrând în proprietatea statului, fie distruse cu respectarea normelor legale în vigoare.
În cursul anului s-au primit spre executare un număr de 795 mandate de aducere toate executate conform prevederilor legale, inspectoratul neînregistrând sancţiuni judiciare pentru neexecutare.
În ceea ce priveşte activităţile preventiv-educative, acestea s-au desfăşurat prin participarea la un număr de 103 activităţi preventiv-educative şi de informare, în instituţiile de învăţământ preuniversitar, cu ocazia desfăşurării unor competiţii sportive sau în cooperare cu organele administraţiei publice locale, ocazie cu care au fost abordate teme privind violenţa şi cauzele care generează comportamente violente în rândul tinerilor, prevenirea şi combaterea violenţei cu ocazia competiţiilor şi jocurilor sportive.
Acțiuni speciale și antiteroriste.
         Pe această linie s-au organizat, coordonat şi condus 9 misiuni specifice cu 137 jandarmi în cooperare cu D.I.I.C.O.T., D.G.A. și I.P.T.F. Sighetu Marmaţiei.
         Având în vedere acutizarea fenomenului radicalizării, pentru prevenirea şi neutralizarea actelor teroriste menite a produce evenimente cu puternic impact social, mediatic şi psihologic, s-au organizat și executat 17 misiuni.

1.2. Paza şi protecţia obiectivelor, bunurilor şi valorilor
În perioada supusă evaluării, activitatea pe linie de pază a fost direcționată pentru coordonarea și îmbunătățirea misiunilor permanente și temporare, în scopul asigurării climatului de normalitate civică pentru desfășurarea în siguranță atât a activităților instituțiilor fundamentale ale statului, cât și pentru securitatea obiectivelor și a cetățenilor, în corelare cu implementarea reglementărilor noi apărute.
Inspectoratul asigură paza unui număr de 19 obiective, cu un efectiv mediu zilnic de 46 jandarmi.
În perioada de referinţă s-a asigurat paza şi protecţia a 46 transporturi de produse cu caracter special cu 92 jandarmi, 70 transporturi de bunuri şi valori cu 139 jandarmi şi s-a participat la asigurarea protecţiei a 455 transporturi de corespondenţă clasificată cu o medie de 4 jandarmi zilnic.
Structurile de pază şi protecţie instituţională au aplicat 54 sancţiuni contravenţionale, toate pentru tulburarea ordinii publice sau încălcarea regulilor de acces la obiectivele din competenţă.

1.3. Management operaţional
Documentele operative şi de suport existente la nivelul inspectoratului sunt adaptate la particularităţile zonei de responsabilitate, asigurând în timp operativ şi organizat, realizarea capacităţii operaţionale a structurilor din organică.
         Viabilitatea, eficienţa, precum şi modul de punere în aplicare a acestora a fost verificată periodic, cu ocazia exerciţiilor și antrenamentelor desfășurate şi nu în ultimul rând pe timpul executării misiunilor specifice în zona de competenţă.
Cu ocazia antrenamentelor privind realizarea capacităţii operative a structurilor inspectoratului au fost organizate şi desfăşurate exerciţii tactice de conducere fără acţiune în teren, care au avut ca scop antrenarea personalului cu atribuții în executarea activităţilor pentru pregătirea şi desfăşurarea acţiunilor specifice şi omogenizarea acţiunilor subunităţilor pentru rezolvarea unor situaţii operative.
În ceea ce privește monitorizarea misiunilor și evenimentelor, permanent s-a realizat centralizarea şi evaluarea informaţiilor primite care au vizat evoluția situaţiei operative din zona de competenţă, estimând influenţa acestora asupra modului de executare a misiunilor, precum și asigurarea timpului de reacție necesar pentru soluționarea aspectelor de interes operative nou apărute.
Cooperarea interinstituţională
Între inspectorat şi structurile sistemului de apărare, ordine publică şi securitate naţională, alte instituţii şi autorităţi ale administraţiei publice locale, reprezentanţi ai societăţii civile sunt dezvoltate relaţii de cooperare/colaborare/acţiune/intervenţie, pe probleme de specialitate, conform actelor normative în vigoare, pe domenii de interes public clar determinate şi în limitele legii. Colaborarea cu aceste structuri presupune atât schimbul de informaţii, precum şi susţinerea în executarea unor activităţi specifice în comun.
Astfel, pe segmentul de ordine publică au fost planificate şi executate 769 acţiuni comune, o creștere cu 7,78%, faţă de anul 2016.
Pe timpul executării misiunilor în cooperare/colaborare au fost constatate 6 fapte de natură penală sesizate și aplicate, 127 sancţiuni contravenţionale aplicate precum şi bunuri ridicate în vederea confiscării.
Cooperarea interinstituțională în domeniul executării misiunilor de pază s-a concretizat prin actualizarea documentelor specifice ca urmare a modificărilor nou apărute, precum și prin desfășurarea unui număr de 12 exerciții de intervenție în cooperare cu structurile cosemnatare.
Pe linia situaţiilor de urgenţă, în perioada analizată inspectoratul a participat la 10 exerciţii comune de pregătire, cu un efectiv de 44 de jandarmi şi la un număr de 18 misiuni de intervenţie, cu un efectiv de 72 de jandarmi.

2 . EFICIENTIZAREA MANAGEMENTULUI STRUCTURILOR DE SUPORT ȘI DEZVOLTAREA CAPACITĂȚII ADMINISTRATIVE ȘI OPERAȚIONALE

            2.1. Resurse umane
Evoluţia proiecţiei structurale
În ceea ce priveşte evoluţia proiecţiei structurale la nivelul inspectoratului,în anul 2017 nu au fost efectuate modificări organizatorice,în schimb a fost modificat Regulamentul de organizare şi funcţionare al Inspectoratului de Jandarmi Judeţean „Pintea Viteazul” Maramureş şi au fost modificaţi parametrii funcţiilor prevăzute în statele de organizare- totodată, ca urmare a intrării în vigoare a Hotărârii Guvernului nr. 0610 din 23.08.2017.
 Gradul de încadrare cu personal
La data de 31.12.2017 statul de organizare al inspectoratului, are un număr de 386 de indicatori repartizaţi pe corpuri astfel: 43 ofiţeri; 3 maiştri militari; 332 subofiţeri şi 8 personal contractual,gradul de încadrare per unitate fiind de 89,11%.
Încadrarea cu personal a inspectoratului se prezintă astfel: 33 ofiţeri; 2 maiştri militari; 301 subofiţeri şi 8 personal contractual, total încadrare 344 indicatori.
          Pe categorii de personal la data de 31 decembrie 2017, Inspectoratul are vacante 42 posturi, astfel: 10 posturi de ofiţer, un post de maistru militar şi 31 posturi de subofiţer.
În ceea ce privește structurile de misiuni situaţia numărului de indicatori prevăzuţi și încadrați în statul de organizare se prezintă astfel:
- ordine publică, 183 posturi, încadrate în proporţie de 83,60 %.
- pază, 127 posturi, încadrate în proporţie de 95,27 %.
Dinamica de personal
În ceea ce priveşte dinamica de personal la nivelul inspectoratului în anul 2017, aceasta s-a prezentat astfel:
-         27 cazuri de pierderi de personal;
-         3 cazuri de personal venit în unitate.
Recrutarea şi încadrarea personalului
Activitatea de recrutare, încadrare şi promovare personal , la nivelul unităţii s-a axat pe asigurarea personalului corespunzător în vederea ocupării funcţiilor vacante din structurile unităţii.
În perioada analizată s-a desfăşurat un număr de 41 activităţi de selecţie în vederea ocupării a 41 posturi vacante şi 3 comisii de concurs în vederea ocupării a 2 posturi de conducere şi a unui post de execuţie.
Activitatea de recrutare şi selecţionare a candidaţilor, pentru instituţiile de învăţământ ale Ministerului Afacerilor Interne desfăşurată a avut în vedere identificarea şi atragerea unui număr cât mai mare de tineri, care îndeplinesc condiţiile stabilite de actele normative în vigoare.
Activităţile desfăşurate în anul 2017 au avut ca rezultat creşterea numărului de candidaţi recrutaţi şi candidaţi admişi la instituţiile de învăţământ faţă de anul trecut.
Starea şi practica disciplinară
Ca urmare a măsurilor întreprinse la nivelul inspectoratului pe linie de disciplină nu am avut personal implicat în evenimente grave care să ducă la încălcarea onoarei şi demnităţii militare şi implicit crearea unei imagini negative instituţiei.
Pentru obţinerea de rezultate bune şi foarte bune în îndeplinirea misiunilor şi desfăşurarea activităţilor la nivelul inspectoratului au fost recompensate un număr de 112  cadre militare.  
Pregătirea personalului
Obiectivul specific urmărit a fost „creşterea performanţei în activitatea de formare profesională”. Pentru punerea în aplicare a acestui obiectiv s-a avut în vedere:
 - formarea profesională continuă în context formal pentru dezvoltarea carierei militare asigurată prin participarea la pregătirea prin cursuri de carieră a personalului ;
-     formarea profesională continuă în context nonformal  organizată de către unitate prin programe pe categorii de pregătire.
Tutela profesională s-a organizat şi desfăşurat conform programelor întocmite având ca scop integrarea socio-profesională a cadrelor militare, precum şi integrarea în activitatea practică a elevilor şi studenţilor care au efectuat stagiul de practică în unitatea noastră.
-         În anul 2017 la cursurile şi stagiile de pregătire, organizate în instituţiile de învăţământ specializate, din unitatea noastră au participat un număr de 59 cadre militare, inclusiv la activităţi de pregătire desfăşurate în afara ţării (1 ofiţer).
Securitatea şi sănătatea în muncă.
În vederea îndeplinirii obiectivelor stabilite, la nivelul inspectoratului au fost planificate şi desfăşurate activităţi în domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă, având ca scop prevenirea şi combaterea factorilor de risc inerenţi specifici activităţilor şi misiunilor inspectoratului, îmbunătăţirea condiţiilor de muncă şi menţinerea stării de sănătate a personalului.




 2.2. Logistică.
Pentru anul 2017 serviciul logistic şi-a asumat obiectivul de Realizare a unui sistem logistic adaptat conceptual, structural şi acţional cu dimensiunile, configuraţia şi misiunile structurilor operative care să asigure o capacitate adecvată de gestionare a resurselor necesare îndeplinirii misiunilor. Pentru realizarea acestui obiectiv, au fost stabilite obiective specifice, activităţi concrete şi indicatori de performanţă pentru  fiecare compartiment şi linie de muncă.
Pentru asigurarea logistică a activităţilor în anul 2017, au fost efectuate achiziţii în valoare de 466 530 lei, sumă ce reprezintă 22,88 % din necesarul de fonduri conform planurilor tehnico-materiale, iar  97,05 % din totalul acestora au fost efectuate prin intermediul SEAP.
Pe linie auto, activitatea a urmărit creşterea capacităţii de intervenţie a structurilor şi menţinerea în stare de operativitate a tehnicii auto din dotare. În anul 2017 au fost introduse în înzestrare 2 autovehicule prin redistribuire, iar 8 autovehicule urmează procedurile legale pentru disponibilizare, gradul de înzestrare fiind de 45 %, în scădere faţă de anul 2016 când acesta era de 48 %.
Gradul de înzestrare al unităţii se menţine la nivelul celui al Jandarmeriei Române de 44,77 %.  
Pe linie de A.G.Ch, administrare patrimoniu imobiliar, protecția mediului, PSI și intendență. În poligoanele unităţii, s-au executat şedinţelor de pregătire şi tragere atât pentru structurile proprii, cât şi pentru alte structuri M.A.I. S-au făcut lucrări de intervenţii şi reparaţii asupra construcţiilor pentru asigurarea unui climat optim de muncă. În anul 2017, unitatea nu s-a înregistrat cu accidente ecologice sau evenimente pe linia prevenirii şi stingerii incendiilor. Echiparea cadrelor, hrănirea animalelor de serviciu precum și hrănirea personalului inspectoratului s-au făcut conform prevederilor legale.

             2.3. Comunicaţii şi tehnologia informaţiei
Pe linie de comunicaţii eforturile au fost direcţionate în vederea asigurării continuităţii şi eligibilităţii proiectelor implementate, a îmbunătăţirii dotării inspectoratului cu tehnică şi materiale de resort precum şi eficientizării şi asigurării interoperabilităţii şi securităţii  prin adaptarea conceptuală, structurală şi acţională cu dimensiunile şi atribuţiile specifice.

            2.4. Asigurare juridică, psihologică, secretariat şi prevenirea incidentelor de securitate
Activitatea juridică, psihologică, secretariat și prevenirea incidentelor de securitate
 s-a desfășurat în conformitate cu actele normative, nu au fost întâmpinate disfuncționalități în activitate.

            2.5. Relaţii cu publicul
În ceea ce priveşte imaginea publică, pe durata întregului an au fost desfășurate diferite activități, comunitate de presă, interviuri, apariţiile în mass-media centrală și locală crescând în mod considerabil față de anii trecuți. Un alt obiectiv principal al relaţiilor publice a fost mediatizarea unor cadre militare din unitate, care au obţinut rezultate deosebite, întregind astfel imaginea instituţiei noastre. S-a consolidat în acest mod în conştiinţa cetăţenilor prezenţa unei forţe specializate prezentă activ atât în municipiile Baia Mare şi Sighetu Marmaţiei care veghează la siguranţa lor.



3 . PRIORITĂȚILE ANULUI 2018
Principiile lecțiilor învățate precum și asigurarea unui control intern managerial care să garanteze un standard la nivel european al instituției noastre sunt fundamentele ce vor asigura prioritățile pentru anul următor. De asemenea, raportat la concepția conducerii Jandarmeriei Române cu privire la structurarea muncii, a atribuțiilor și sarcinilor personalului, reformarea procesului de pregătire profesională și de asigurare cu resursă umană precum și identificarea unor soluții ingenioase în asigurarea resurselor, Planul anual de acțiuni al Jandarmeriei Române va sta la baza concentrării efortului la nivelul inspectoratului și a stabilirii planului de acțiune propriu, precum și asigurarea menținerii performanţei și calității activităţilor operative şi de suport ca fundament în continuitatea asigurării atribuțiile stabilite de legiuitor.

            3.1. Asigurarea performanţei activităţilor operative
Pentru asigurarea performanţei activităţilor operative o atenţie deosebită va fi acordată în continuare creşteri gradului de siguranţă a cetăţeanului, prin preocuparea permanentă pentru adaptarea dispozitivelor jandarmeriei menite să asigurare ordinea publică cu ocazia desfăşurării de acţiuni cu public numeros.


3.2. Asigurarea performanţei activităţilor de suport
Având în vedere deficitul mare de personal, ca urmare a trecerii în rezervă cu drept la pensie, se impune identificarea tuturor surselor externe şi interne, generatoare de resurse umane în vederea ocupării posturilor vacante existente la nivelul unităţii.
Totodată, în ceea ce privește asigurarea resurselor materiale și financiare trebuie asigurat și pe viitor un management eficient al acestora în vederea asigurării logistice a activităţilor şi misiunilor inspectoratului.

CONCLUZII
Anul 2017 a fost un an cu complexe evoluţii la nivel politic şi social, eforturile depuse în vederea asigurării climatului de ordine şi siguranţă publică necesar societăţii noastre fiind din punctul nostru de vedere esențiale în creșterea gradului de siguranță a cetățeanului. Prin aceasta considerăm că instituţia noastră şi-a consolidat rolul avut în societate și încrederea în rândul populației.
Dialogul, dezvoltarea relaţiilor şi îmbunătăţirea activităţilor de consiliere a organizatorilor, mediatizarea intensă pe toate căile a drepturilor şi obligaţiilor participanţilor la manifestări, coroborat cu acţiunea fermă şi profesionistă atunci când situaţia a impus, a dus la obţinerea unor rezultate vizibile în menţinerea climatului de normalitate la nivelul judeţului, asigurarea dreptului la liberă exprimare concomitent cu protejarea celorlalte drepturi cetăţeneşti, protejarea proprietăţii publice şi private în condiţiile legii.


INSPECTOR ŞEF AL INSPECTORATULUI
DE JANDARMI JUDEŢEAN MARAMUREŞ
Locotenent colonel,
  Petru Marcel FLORIŞTEANU  



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu