Sînt elevi români excepţionali, care îşi fixează destinul în
diferite colţuri ale lumii. Unii spun că ar fi o realizare, deoarece
inteligenţa românească rodeşte acolo unde se aşază, gradele superioare ale
tinerilor ne fac cinste. Dacă ne luăm după gloria lor în lume, ne descreţim
frunţile. Acolo a fost recunoscut geniul lui Brâncuşi, Eliade, Ionescu,
Călinescu ori Cioran, în lumea largă.
Dar eu mă uit la cei rămaşi acasă. Cu toată inteligenţa mea
de fost învăţător, nu pot pricepe starea precară a multor tineri care stau
între graniţele ţării. Cît despre starea învăţămîntului românesc, tare m-aş
bucura să-i aud pe dascăli vorbind. Politicienii nu înţeleg viaţa la catedră,
nici cine se află în faţa clasei. Este adevărat, generaţiile actuale sînt
suficient de răzvrătite.
Vă prezint o experienţă de urmat, despre care am mai scris.
Investitorii germani din Braşov au relansat şcolile profesionale. Gestul lor
s-a bucurat de succes şi prezintă un model pentru România. Nu este un
experiment pentru olimpici sau pentru elevii buni la învăţătură. Nici măcar nu
este preocuparea unor firme care solicită performanţă. Este vorba pur şi simplu
de şcoala profesională, cum o ştiam noi pe vremuri, adaptată la timpul în care
trăim. Este adevărat, are la bază un model nemţesc, iniţiat şi susţinut de mari
investitori străini din jurul Braşovului, care pregătesc meseriaşi pentru
industrii de vîrf. Iată că ce a fost aruncat la coş, învăţămîntul profesional
din România, desfiinţat de un ministru al Educaţiei, este imperios cerut de
realitatea economică. Vedem cu ochiul liber că ţara duce o lipsă cronică de
meseriaşi. Citesc în presă că sloganul acestor şcoli este: „Joaca e joacă,
şcoala e şcoală”!
După Revoluţie, industria românească a fost închisă, vărsată
la fier vechi ori lăsată în paragină. Nici acum nu-mi iese din cap deviza unui
premier român: industria românească este un morman de fiare vechi! Acesta a
fost semnalul distrugerii. De şcolile profesionale s-a ales praful, iar în 2009
au fost îngropate. Se simte nevoia revigorării lor la standardele timpului
prezent. Cum se procedează? Din clasa a IX-a, elevii fac practica la firme
importante, alături de meşteri pricepuţi. Meseria se dăruieşte. Climatul este
exigent, nu se admit absenţe de la cursuri, nici medii sub 6,50. Aceste
condiţii sînt răsplătite cu burse asigurate de stat şi de firmele străine. Doar
cei care nu vor nu au un loc de muncă asigurat la finalul cursurilor. Şcolilor
profesionale de la Braşov li s-a dus vestea. Inclusiv părinţii, care vedeau
şcoala profesională ca pe o pedeapsă pentru copiii lor, au înţeles lumea în
care trăiesc. S-au dumirit că orice meserie, făcută cu pricepere, înalţă omul.
Nevoia de forţă de muncă este atît de mare încît trebuie găsite soluţii. Iar
Clubul Economic German a înţeles că nu se mai poate continua cu promisiuni.
Aşteptările trebuiau stopate. Modelul a convins cîteva autorităţi locale. Cel
mai bun s-a dovedit a fi cel german, în care firmele private se asociază cu
autorităţile locale şi fac şcoli profesionale în sistem dual. Statul plăteşte
salariile profesorilor, iar firmele vin cu partea lor, asigură ateliere de
practică şi alte oferte sociale.
Un ministru al Educaţiei, şcolit prin străinătate, a înţeles
solicitarea investitorilor. Aşa a luat fiinţă Şcoala Profesională Kronstadt.
Cînd scriam, în urmă cu cîţiva ani, despre această iniţiativă, absolvenţii luau
drumul Germaniei. Acum, ei lucrează în România. Cine vrea şi poate are calea
deschisă spre facultăţi. Neamţul gîndeşte practic: ai o meserie, te-ai asigurat
pe viaţă.
Am auzit că modelul german are audienţă în ţară. Primăria
Iaşului s-a aliniat, vine vorba că şi Baia Mare. Îmi aduc aminte de o poveste
cu tîlc a lui Tudor Arghezi. În vremea aceea de început a vechii societăţi,
maestrul a fost dus la Studioul Buftea, să vadă aparatura sofisticată. După o
vreme, Arghezi spune: „Bine, bine, dar maşina bună cere neamţ!” Trageţi singuri
învăţămintele acestei întîmplări.
Autor: Gheorghe Pârja
Sursa: Graiul
Maramureşului
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu