de Gheorghe Pârja
Am trecut și eu, precum dumneavoastră, prin
purificarea creștină a Nașterii Mântuitorului, dar și pe sub cumpăna dintre
ani, sprijinită de cinstirea Sfântului Vasile. Sunt momente în viața fiecăruia
când, în această perioadă, sunt convocate liniștea sufletească, rugăciunea și
tăcerea păsării fără zbor. Sfârșitul de an, consacrat evlaviei, a fost
tulburat, fără pic de jenă, de convulsiile politice prilejuite de alegerile
prezidențiale. Eu mi-am păstrat obiceiul de a comunica cu prietenii după
ritualul mai vechi al convorbirilor telefonice. Așa am luat pulsul atmosferei
sfârșitului de an de la cei interesați de lumea în care trăim. De aici încolo
îmi permit să mă reflect în oglinzile sufletești ale prietenilor de drum lung,
pentru a face portretul acestei lumi agitate.
Un sfârșit de an care va rămâne reper în derularea
istoriei recente. Mai ales alegerile prezidențiale au răsturnat fără precedent
atmosfera electorală cu care ne-am obișnuit. Veneau colindătorii la geam, iar
televiziunile transmiteau conflicte electorale. Cuvinte grele, nepotrivite
pentru textul colindelor. Mai mulți sprijinitori înfocați au ruinat edificiul
creștin. De dragul puterii, dar mai ales al menținerii privilegiilor. Că vorba
poetului Pituț: “Puterea este fruct divin/ cine apucă să o guste/ i-asemeni
celor ce beau vin/ în cer la cramele auguste.” Cel mai invocat concept a fost,
și este, cel al democrației. Că se potrivește, că nu se nimerește, cuvântul
este prezent și în discursuri mai așezate și în strigăte de stradă.
S-au conturat și concluzii de genul: democrația
românească este imatură, făcând referire la primul tur de scrutin al alegerilor
prezidențiale. Și, totuși, unii vorbitori au sesizat că după 35 de ani de la
întoarcerea lumii noastre, cetățenii s-au maturizat, am în vedere și schimbul
de generații, au văzut multe, de la amorsarea unor conflicte etnice (Târgu
Mureș), la mineriade și, mai spre noi, la tentativele de acaparare a statului.
În ultima vreme se vorbește de o lovitură de stat. Care lovitură de stat?
Icoanele sunt pe pereți, adevărat, unele sunt mișcate. Eu cred că sunt vorbe
electorale. Cum nu poți rămâne indiferent la decizia Curții Constituționale de
anulare a primului tur de scrutin, simți nevoia să înțelegi ce s-a întâmplat.
Evenimentele se derulează cu mare viteză, este
dificil să poți prinde în ramă episoade convingătoare. Așa că fiecare cu
părerea lui, cu fumigenele aruncate în spațiul public care întunecă cerul
lucidității omenești. Sentimentul general al opiniei publice rămâne unul de
mirare și derută. Se spune pe o parte a baricadei că ar fi imixtiuni în
procesul electoral venite de pe tărâm răsăritean. Semnalele vin de la înalte
curți, dar nimic concret nu se spune. Ceva adevăr este. Că nu ar fi stârnit
temerea partenerilor externi. Dacă alegerile au fost viciate, cum strigă un
post de televiziune care ține încremenit pe ecran portretul cu vorbe puține al
unui candidat, atunci de ce nu ni se spune limpede care este adevărul? Că
adevărul este o sărbătoare a omului.
Dacă două partide, care erau în vârful casei, au fost
coborâte sub streșină, ar trebui să tragă serioase concluzii. Una ar fi că
lumea vrea un alt fel de clasă politică. S-a săturat de fursecuri politice.
Grav este că s-a radicalizat limbajul electoral. Candidatul care a provocat
proteste a introdus diavolii în politica românească. Ei, diavolii, sunt la
conducerea țării. Candidatul cu pricina se vrea înger și s-a împroprietărit cu
tot poporul român. Fals și jignitor. El a fost votat de o parte din popor. Ce-l
califică să vorbească în numele poporului? Omul a procedat la falsificarea
cuvintelor. Așa cred eu. Apoi omul este supărat pe Basarabia. Are multe accente
fanatice. De unde vine omul? Este produsul unui zgomot, amplificat de cutia de
tinichea a rețelelor sociale. Cine se expune mai fățiș, cine urlă mai tare,
cine este mai virulent are cel mai mare trafic. Unde sunt oamenii, alegătorii?
Sunt opiniile mele.
Dar despre asta voi mai scrie. Știu că se dezgroapă
relicve politice. Eșecuri din istoria recentă. Adică niște fursecuri care se
strivesc ușor între degetele unei democrații reale. Regret că sărbătorile au
fost tulburate de un carnaval care nu ne face bine. Eu, adică noi, am avut
bucuria de a-l avea pe Marco acasă, aici în Maramureș. Încolo, am avut parte de
sărbători, cum ziceam, cu fursecuri politice. Și ne-am adus aminte de lumea lui
Caragiale. Care este, din când în când, pseudonimul poporului român.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu