„Dumnezeu a voit ca prin Sfântul Ioan Botezătorul să se săvârșească în poporul iudeu botezul pocăinței ca pregătire pentru botezul creștin. După cum Sfântul Ioan Botezătorul a fost Înaintemergător al Domnului Hristos, tot așa botezul lui Ioan este înaintemergător sau pregătitor al botezului creștin”, a explicat Patriarhul Daniel în Duminica dinaintea Botezului Domnului.
„Botezul în apă practicat de Ioan ca semn de
pocăință pregătitoare pentru iertarea păcatelor, trebuia completat cu botezul
în apă și Duh Sfânt, prin care omul primește în același timp iertarea
păcatelor, înfierea sau calitatea de Fiul lui Dumnezeu după har, și arvuna
învierii Sufletului din moartea cauzată de păcat”, a spus Preafericirea Sa
duminică, la Paraclisul „Sf. Mare Mucenic Gheorghe” din Reședința Patriarhală.
„Botezul creștin dăruiește iertarea păcatelor
personale, iar în cazul copiilor iertarea păcatului strămoșesc, și în plus
înfierea după har”, a continuat Părintele Patriarh.
„Deci, prin botezul săvârșit de Ioan Botezătorul se
întăreau conștiința păcătoșeniei și conștiința nevoii omului de a fi iertat de
păcate, dar și nevoia de schimbare a vieții”.
”Aceasta
este pocăința
Patriarhul Daniel a spus că Sfântul Ioan s-a adresat
tuturor oamenilor: „indiferent de profesie, de stare civilă sau de vârstă, el
îi chema pe toți la pocăință ca îndreptare sau ca schimbarea vieții”.
„Pocăința pe care o cerea Sfântul Ioan nu era doar
una de ordin emoțional, de moment, ci existențial, adică ea trebuia să fie
însoțită de un nou mod de viață sau o nouă atitudine a omului în relație cu
semenii. Mai concret, soldaților, el le cerea să nu asuprească pe nimeni,
vameșilor să nu impună dări, taxe sau impozite mai mari decât era permis de
lege. Și, cu alte cuvinte, Ioan chema pe fiecare om să-și schimbe viața, să
schimbe atitudinea față de semeni”.
Le
cere tuturor să schimbe modul de a trăi relațiile lor sociale
„Sfântul Ioan, deci, predică un botez al pocăinței
ca schimbare morală a oamenilor în societate. Aceasta este pocăința. Nu este un
simplu regret pentru păcatele săvârșite, ci și o schimbare morală, o schimbare
a modului lor de a gândi și de a viețui, de a se purta cu semenii în
societate”.
„Dar Sfântul Ioan precizează că el botează cu
botezul acesta în apă spre pocăință, spre iertarea păcatelor, însă, după el va
veni Cel care va boteza pe oameni cu Duh Sfânt. Acela care va veni să-i boteze
cu Duh Sfânt, este numit de el Mielul lui Dumnezeu, care ridică păcatul lumii”.
„Cu alte cuvinte, botezul lui Ioan era botez spre
pocăință, ca stare pregătitoare pentru primirea iertării păcatelor, însă
iertarea propriu-zisă a păcatelor se dăruiește prin botezul creștin săvârșit în
numele Tatălui și al Fiului și al Sfântului Duh”, a concluzionat Patriarhul
României.
Sursa: NN
Foto credit: Ziarul Lumina
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu