Izvorul Tamaduirii, sarbatoare inchinata Maicii Domnului, este praznuita anul pe 25 aprilie. Nu are data fixa. Ea este trecuta in calendar in vinerea din Saptamana Luminata, prima dupa Sfintele Pasti. La originea acestei sarbatori se afla o minune petrecuta in apropierea Constantinopolului. Potrivit Traditiei, un orb a primit vederea dupa ce s-a spalat cu apa unui izvor din jurul acestui loc. Orbul ajunge la izvor datorita imparatului Leon (457- 474), pe atunci neincoronat, care implineste descoperirea facuta de Maica Domnului: "Nu este nevoie sa te ostenesti, caci apa este aproape. Patrunde, Leone, mai adanc in padure si, luand cu maini apa tulbure, potoleste cu ea setea orbului si unge cu ea ochii lui cei intunecati".
Mai tarziu, cand Leon ajunge imparat, ridica pe
locul unde s-a petrecut minunea o biserica cu hramul "Izvorul
Tamaduirii". Aici primeste vindecare de o boala grea si imparatul
Justinian (526-575), care ridica drept multumire o biserica si mai mare.
Biserica zidita de imparatul Justinian a fost distrusa in anul 1453, de turci.
Izvorul
Tamaduirii din timpul lui Leon se pastreaza si in zilele noastre.
Credinciosii care merg la Istanbul (numele nou al
vechii cetati a Constantinopolului), se pot inchina in biserica Izvorului
Tamaduirii. Actuala constructie este din secolul al XIX-lea, dar la subsolul
acesteia se afla un paraclis din secolul al V-lea, unde exista izvorul cu apa
tamaduitoare din trecut.
De
Izvorul Tamaduirii se sfintesc apele
De Izvorul Tamaduirii, se sfintesc apele, slujba
cunoscuta sub denumirea de Aghiasma Mica. Termenul "aghiasma" vine de
cuvantul grecesc "aghiasmos", care isi are originea in cuvantul
"aghios"(sfant). "Aghiasmos" se poate traduce si ca slujba
de sfintire, dar si ca apa sfintita. Astfel, atunci cand spunem "voi face
o aghiasma", intelegem slujba, iar cand spunem "voi bea un pic de
aghiasma", ne referim la apa sfintita.
Izvoare
tamaduitoare la noi in tara
Maica Domnului a daruit si poporului roman izvoare
tamaduitoare. Unul din acestea se afla la Manastirea
Ghighiu din judetul Prahova, la mai putin de 5 km de municipiul Ploiesti.
Potrivit Traditiei, episcopul sirian care a adus icoana facatoare de minuni a
Maicii Domnului in aceasta manastire (1958), a cerut iertare Fecioarei pentru ca
a luat icoana din locul in care se afla, iar a doua zi, in locul in care s-a
rugat, a aparut un izvor tamaduitor.
Un alt izvor cu apa vindecatoare se afla la Manastirea Dervent. Traditia spune ca
acest izvor a tasnit din locul in care Apostolul Andrei a impuns piatra cu
toiagul.
Alt loc binecuvantat cu apa tamaduitoare este
izvorul de la Manastirea Horaicioara din
judetul Neamt. Acest izvor a fost descoperit acum un secol, datorita
rugaciunilor monahilor catre Maica Domnului de a le darui un izvor mai aproape
de manastire. El izvoraste de sub muntele Feriga si se afla la 50 m de biserica
manastirii.
Nu trebuie uitate izvorul de la Manastirea Cetatuia Negru Voda, din judetul Arges si cel de la Biserica Greaca din Braila, descoperit
in anul 1863, in vremea efectuarii unor lucrari de constructie la sfantul
lacas.
Izvorul
Tamaduirii in iconografie
In icoana sarbatorii Izvorul Tamaduirii, Maica
Domnului si Hristos se afla intr-un bazin asemanator cu o cristelnita, vasul in
care primim Taina Botezului. Fecioara Maria este reprezentata cu mainile
inaltate, semn al rugaciunii, iar Mantuitorul binecuvantand cu ambele maini, ca
raspuns al rugaciunilor maicii Sale. Din bazin izvoraste apa care are darul
tamaduirii bolilor sufletesti si trupesti.
Aceasta icoana exprima ideea ca Fecioara L-a nascut
pe Hristos, Care este Datatorul apei vii a Duhului. De altfel, insusi Hristos
i-a spus femeii samarinence: "De ai fi stiut darul lui Dumnezeu si cine
este Cel ce zice tie: da-mi sa beau, tu ai fi cerut de la Dansul si ti-ar fi dat
tie apa vie" (In. 4, 10; In. 7, 38). Crestinii stiu ca "Izvorul
Tamaduirii" este o sarbatoare inchinata Maicii Domnului. Insa, avand in
vedere ca ea este nedespartita de Fiul ei, ea este si o zi de praznuire a lui
Hristos. Mai bine zis, in aceasta zi il sarbatorim in primul rand pe Hristos
Cel Inviat, ca Izvor al vindecarilor si apoi pe Maica Domnului, ca persoana
care Il poarta neincetat si tainic pe Fiul ei, devind astfel si ea izvor de
tamaduire. Sa ne intareasca Dumnezeu sa bem din Apa cea vie.
Sursa:
CrestinOrtodox.ro
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu