R: Scriitor, producător de filme, lector universitar, dr. Nicoară Mihali, căci despre dumneavoastră este vorba, ce
ne puteţi spune despre prezenţa şi în 2014 la Sibiu şi cum vi s-au părut
filmele prezente?
N.M.: Am
prezentat mai multe în Festivalul de Film Astra de la Sibiu. A ș aminti unul
dintre filme, care se numește Sfârșit creștinesc. Este povestea
unui tânăr care e bolnav de SIDA. Se sinucide
și am luat punctul de vedere al bisericii ortodoxe, care îl iartă pe cel
mai mare criminal, dar nu găsește loc de iertare pentru unul care își pune
capăt zilelor în fața suferinței. Alt film pe care l-am prezentat aici la Astra este Blestemul.
Povestea a doi frați care nu se știau. Frații au aceeași mamă, dar tații sunt
diferiți. Se întâlnesc după o perioadă de timp, se căsătoresc și copiii care se
vor naște în urma lor sunt, de fapt, niște copii cu malformații, sunt niște
pachete de oase, numai capul li s-a dezvoltat normal și ei povestesc despre
viața lor în carapacea în care se află. Eu am căutat întotdeauna lucrurile
foarte șocante, însă unul dintre filme care a fost apreciat la Festivalul
de la Sibiu
este Vendetta.
Este povestea din Țara Oașului, a locuitorilor de-acolo care, de secole, își
rezolvă problemele dintre ei pe baza unei justiții primitive, a unei justiții
populare, pentru că, s-au gândit ei, este destul de mult până la judecata lui
Dumnezeu și s-au hotărât să-și facă singuri dreptate.
Astra Film Festival este pentru mine o sărbătoare, o
sărbătoare peste care nu pot trece în fiecare toamnă și, dacă n-aș fi prezent
aici, înseamnă că întregul meu an s-ar fi consumat în zadar. Deci, prezența în
Festivalul de la Sibiu
este atât de profundă și de adânc întipărită în sufletul meu, că o aștept așa
cum un copil așteaptă, în preajma sărbătorilor de iarnă, să vină moșul cu daruri.
Darurile mele de suflet, filme pe care le văd la Sibiu îmi întăresc bucuria
de a trăi și de a mă bucura că am mai văzut câte ceva din școala de
antropologie din întreaga lume la
Sibiu.
R.:
Ați amintit că ați avut filme în festival. Cum e publicul aici la Astra Film ?
N.M.:
Este un public extraordinar de cald. Este un public educat, este un public
format. Este un public care se naște o dată cu acest festival. Am observat
undeva, în peregrinările mele – pentru că lucrez în domeniul educației –, că
atunci când prezint un spectacol – m-am ocupat și de teatru pentru elevi – în
fața unor copii de la liceul de artă, copiii respectivi știu să cheme actorii
la rampă, știu să le ofere flori, știu să se bucure de un spectacol. Deci, ceva
în genul acesta se întâmplă și la Sibiu. Pentru că autorul filmului coboară de pe
ecran, coboară de pe scenă, coboară în sală, coboară între spectatori, iar
întrebările spectatorilor sunt mulțumirea lui ca și realizator de film. Se
bucură orice creator de film în fața publicului, se bucură de aplauzele
publicului ca un mare actor care își duce la bun sfârșit, să zicem, rolul cel
mai al vieții lui, când a reușit să joace în Hamlet.
Deci, eu aș putea să spun că sunt o prelungire a
Festivalului Astra Film Junior în partea de nord a țării, pentru că tot ce s-a
prezentat la Festivalul
de Film în domeniul filmelor pentru copii a ajuns și în școlile din Maramureș,
dar mai mult decât atât le-am prezentat și școlilor din Bistrița-Năsăud și
școlilor din județul Satu-Mare și chiar intenționez să fac acest lucru și
pentru județele Bihor și Cluj. Deci, duc, într-un fel, dulcea povară a
poiectului Astra Film Junior pentru pentru partea de nord a României și sunt
foarte fericit că fac acest lucru.
Deci, în primul rând, m-aș raporta la unul dintre cele
mai frumoase documentare românești, La drum, care a fost realizat de
Dumitru Budrala. Este, în esență, viața oamenilor legați de munte care, de sute
de ani, călătoresc cu oile în spații de kilometri, imense, într-o vară, pentru
a-și întreține existența, atât pentru ei, cât și pentru familiile lor. Deci,
filmul La drum este, poate că, unul dintre filmele de bază ale
documentarului românesc, pentru că valorifică, ca niciun alt film românesc, în
esență, spiritul poporului român, pentru că acolo este și o crimă, acolo este
și povestea Mioriței, acolo este și bocetul, acolo este și poziția
preotului avid de avere și de bogăție; acolo este și suprapunerea unor
generații care fac meseria asta de secole.
Un alt film, așa să-l iau la voia întâmplării, cred că
m-aș duce tocmai la nebunia Radio Jebel. Este un film realizat
de Iepan în urmă cu vreo zece ani de zile. Filmul acela aduce ceva nou, aduce
personajele acelea care sunt ascunse după un zid. Ne duce înspre linia lui
Freud, pentru că niciodată nu putem ști care este normalitatea, cât de normali
sunt cei care se mișcă pe stradă și sunt liberi și cât de normali sunt cei care
se află într-un ospiciu de nebuni. Radio Jebel demonstrează că sunt
mai normali cei de dincolo de zid pe care societatea i-a făcut nebuni și că
printre noi circulă foarte mulți anormali și foarte mulți bolnavi – vizavi de
ceea ce înseamnă normalitatea psihică.
Deci, aș prefera ca filmele documentare care exploatează
lumea românească să exploateze esența locurilor și spațiilor destul de
necunoscute. Deci, avem încă mentalități arhaice, avem lumi puțin cunoscute.
Bunăoară, eu mă refer la partea de nord a României: Țara Oașului, Țara
Maramureșului, Țara Codrului. Toți cei care vin să exploateze lumea de acolo
sunt destul de străini de ea. Deci, am văzut că marea școală de documentar din
lume este cea care formează specialiști din rândurile oamenilor de acolo. Deci,
dacă pregătești un african să facă un film despre Africa, cu siguranță va fi
mult mai reușit filmul lui decât a tuturor specialiștilor, BBC-ului sau a altor
școli de antropologie din lume. Deci, avem nevoie de filme care să exploateze
esențele acestui popor. Încă mai avem parfumul, spiritualitatea, dreptatea,
caracterul unor oameni formați frumos de o societate tradițională, care nu au
fost „poluați” de lumea orașului, de poluarea aceasta a unei culturi create
între blocuri. Asta aș dori să văd, în mod special, de la documentarul
românesc. A.G.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu