Denia celor 12 Evanghelii si scoaterea Sfintei Cruci
Joia din Saptamana Patimilor este cunoscuta ca fiind
ziua in care se citesc cele 12 Evanghelii si se scoate Sfanta Cruce in naosul
bisericii. Aducerea Sfintei Cruci din Sfantul Altar si asezarea ei in mijlocul
bisericii are loc dupa citirea Evangheliei a V a, atunci cand preotul spune:
„Astazi S-a spanzurat pe lemn Cel Ce a intins pamantul pe ape”. Sfanta Cruce
ramane in mijlocul bisericii pana vineri, cand este readusa in Sfantul Altar.
La Ierusalim, incepand cu orele 16.00, se face o
procesiune cu Sfanta Cruce. Procesiunea incepe de la Pretoriu si se termina la
Sfantul Mormant. Credinciosii strabat drumul pe care Mantuitorul a purtat
Crucea Rastignirii.
Joia
Patimilor – scoaterea Sfantului Agnet pentru impartasirea bolnavilor
In cadrul Proscomidiei din Joia Mare, pe langa
Sfantul Agnet care se foloseste la Sfanta Liturghie din ziua respectiva, se mai
scoate inca un Agnet, care se sfinteste impreuna cu celalalt, fara sa se
rosteasca de doua ori rugaciunile epiclezei si fara sa se binecuvanteze fiecare
separat. Al doilea Agnet va fi pastrat pana in Martea Luminata cand este uscat
si sfaramat dupa o randuiala speciala. Dupa ce a fost sfaramat, este asezat
intr-un chivot pe Sfanta Masa din Altar. Acest Agnet este folosit de-a lungul
intregului an pentru impartasirea bolnavilor sau a celor care nu pot merge la
biserica din motive bine intemeiate.
Joia
Patimilor – sfintirea Sfantului si Marelui Mir
Joia Patimilor este si ziua in care are loc
sfintirea Sfantului si Marelui Mir, materia sfintita care se foloseste la Taina
Mirungerii, sfintirea bisericilor, sfintirea altarelor, a antimiselor si pentru
reprimirea in Ortodoxie a celor cazuti de la dreapta credinta. Mentionam ca
sfintirea Sfantului si Marelui Mir nu se savarseste in Joia Patimilor fiecarui
an, ci doar atunci cand se constata ca nu mai exista Mir pentru un an de zile.
In Joia din Saptamana Sfintelor Patimi praznuim
spalarea picioarelor ucenicilor de catre Hristos, Cina cea de Taina in cadrul
careia Mantuitorul a instituit Taina Sfintei Euharistii, rugaciunea arhiereasca
si inceputul Patimilor prin vanzarea Domnului.
Spalarea
picioarelor ucenicilor
In amintirea spalarii picioarelor Apostolilor de
catre Hristos, exista obiceiul ca in Joia din Saptamana Patimilor, in unele
manastiri, staretul sa spele picioarele a doisprezece din vietuitorii
manastirii pe care o conduce.
In Israel, ceremonia spalarii picioarelor se
oficiaza pe un podium ridicat in curtea Sfantului Mormant. Acolo, dupa
savarsirea Sfintei Liturghii, patriarhul spala picioarele a doisprezece
episcopi. Interesant este ca in jurnalul lui Necolae Ses, un pelerin in Tara
Sfanta in anul 1870, se mentioneaza ca la Ierusalim tuturor pelerinilor le erau
spalate picioarele de catre monahi. Cei care participau la acest ritual primeau
un fel de „certificat de inchinator la Locurile Sfinte”.
Spalarea picioarelor ucenicilor este o invitatie la
smerenie, slujire, daruire pentru ceilalti pana la jertfa.
Cina
cea de Taina si instituirea Sfintei Euharistii
In cadrul Cinei de Taina a fost instituita Sfanta
Euharistie. Cina cea de Taina a avut loc dupa spalarea picioarelor de catre
Mantuitorul Iisus Hristos. Facem precizarea ca pentru poporul evreu Pastile
semnifica trecerea din robia egipteana la libertate. In amintirea acestui
eveniment, fiecare familie iudaica sacrifica un miel si-l mananca cu azima
(paine nedospita, deoarece nu au avut timp sa lase aluatul sa creasca) si
ierburi amare. Azima este simbolul robiei, al mizeriei indurate ca robi, iar
ierburile amare semnifica viata petrecuta de israeliti in timpul robiei
egiptene.
Mielul jertfit si mancat de evrei cand serbau
Pastile era o prefigurare a lui Hristos, Mielului lui Dumnezeu Care ridica
pacatele lumii (Iesirea 12, 46) si Se ofera ca hrana pentru viata vesnica.
La aceasta Cina, Mantuitorul Se daruieste pe Sine
sub chipul painii si al vinului. S-a daruit si continua sa Se daruiasca in
cadrul fiecarei Liturghii.
Rugaciunea
din gradina Ghetsimani
Dupa Cina, Hristos merge impreuna cu ucenicii Sai in
gradina Ghetsimani. Se roaga inainte de Patimile Sale pentru Sine, pentru
Apostoli si pentru toti credinciosii: „Parinte, a venit ceasul! Preaslaveste pe
Fiul Tau, ca si Fiul sa Te preaslaveasca, precum I-ai dat stapanire peste tot
trupul, ca sa dea viata vesnica tuturor acelora pe care Tu i-ai dat Lui…
Parinte Sfinte, pazeste-i in numele Tau, in care Mi i-ai dat ca sa fie una
precum suntem si Noi… Dar nu numai pentru ei Ma rog, ci si pentru cei ce prin
cuvantul lor vor crede in Mine, ca toti sa fie una, dupa cum Tu, Parinte, intru
Mine si Eu intru Tine, asa si acestia in Noi sa fie una, ca lumea sa creada ca
Tu M-ai trimis”.
In gradina Ghetsimani Mantuitorul supune vointa Sa
omeneasca celei dumnezeiesti. Acest lucru reiese din cuvintele: „Parintele Meu,
de este cu putinta, treaca de la Mine paharul acesta, insa nu precum voiesc Eu,
ci precum Tu voiesti” (Matei 26, 39). Este momentul in care „Iisus s-a cununat
in duh cu moartea”, dupa cum marturiseste parintele Staniloae. Prin ambele
vointe Hristos a dorit mantuirea noastra: prin cea dumnezeiasca binevoind
impreuna cu Tatal si cu Duhul, iar prin cea omeneasca facandu-Se ascultator
Tatalui. Asa a indreptat firea noastra in Sine si prin ea si pe cea din noi.
Ceea ce s-a petrecut in acea noapte la Ghetsimani, ramane
pentru noi model si putere spre izbavire. Dupa cum Hristos a intarit vointa
omeneasca in directia celor dorite de Dumnezeu, asa se intampla si cu cei care
cer cu credinta „Faca-Se voia Ta precum in cer asa si pe pamant”.
Tot astazi ne aducem aminte si de vanzarea Domnului,
pomenita si la Denia din Sfanta si Marea Miercuri. Iuda vanzatorul este pus in
oglinda cu femeia pacatoasa. Aceasta, desi era o prostituata, datorita
pocaintei si iubirii Sale fata de Hristos se mantuieste. In vreme ce Iuda, lipsit
de pocainta, ajunge tradator.
Adrian
Cocosila
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu