Am slujit școala mai bine de cinci decenii. În ambele democrații, și la toate nivelurile, nu doar la catedră. Perioadă în care am avut șansa să cunosc o mulțime de cadre didactice din întreaga rețea a învățământului din județ.
În urma colaborării cu personalul didactic și
conducătorii instituțiilor școlare, ca în cazul elevilor și studenților, am
ajuns la aceeași concluzie. Pentru slujitorii școlii de pretutindeni,
indiferent de statutul lor, nu pot fi identificate criterii în măsură să le
garanteze performanța. Prin urmare, evocarea nostalgiei școlii din regimul
trecut, socotită performantă, este parțial justificată. Sistemul a fost
compatibil cu cerințele sociale și economice ale României anilor 50 și 60
angrenată într-un proces amplu de modernizare. Partea pozitivă a autorităților
a constat în generalizarea învățământului obligatoriu de opt ani, decizie ce a
deschis drumul țării spre progres, nu al performanței școlare. Până atunci, în
școlile rurale, singurul personal calificat era reprezentat de învățători, unii
școliți în perioada interbelică, iar la gimnaziu au predat profesorii
suplinitori absolvenți de liceu. Într-o țară cu o populație aflată în
majoritate în mediul rural era nevoie de personal calificat, măcar la
principalele obiecte din planurile cadru. Ulterior, în scopul industrializării
socialiste, autoritățile vremii au dezvoltat alte forme de școlarizare, cu
absolvenți bine pregătiți în școli profesionale, tehnice și de maiștri, licee
industriale și facultăți cu profil tehnic și economic. Referitor la pregătirea
personalului didactic de azi, în comparație cu cel din regimul trecut, trebuie
făcute câteva precizări. Pricepuți mai mult sau mai puțin în ale școlii, unii
spun că din cauza salariilor mici pentru absolvenții merituoși, cariera
didactică nu este atractivă și aceștia se orientează spre profesii mai bine
plătite. Așa este, însă experiența personală și a multor colegi de breaslă
confirmă că, în trecut, din alte motive, situația a fost deosebită. Oportunitățile
oferite de fostul regim pe mulți absolvenți merituoși i-au îndemnat să urmeze o
profesie didactică. Majoritatea lor, fii de țărani, au profitat de șansa
școlarizării gratuite, iar după absolvire, de a fi repartizați pe o catedră
întreagă și sigură. Nu cred într-o carieră didactică condiționată de stări
afectiv emoționale precum vocația sau chemarea nativă spre profesie. Mă număr
printre cei care nu și-au dorit din prima să ajungă profesori. Majoritatea
colegilor azi pensionari sau trecuți într-o altă lume, absolvenți ai fostului
IP 3 din Baia Mare, și-au început cariera în mediul rural în condiții nu tocmai
favorabile. Pe parcurs și-au întregit studiile în marile centre universitare,
iar ulterior în oraș au ocupat catedre numai prin concurs. Firește, nu toți au
reușit, însă niciun candidat nu a luat nota mai mică decât 7. Dorința de a-și
depăși propria condiție profesională și respectul față de profesie au fost
demersuri normale fără să aibă senzația că au făcut performanță. În
preuniversitar, deși gradele didactice consolidează cariera și îi obligă pe
oameni să pună mâna pe carte să-și aranjeze o sală de clasă, cabinetul sau
laboratorul, în plus rotunjesc salariul, cu performanța nu au nicio legătură.
În același sector, în afară de faptul că aduce bani, gradația de merit și
bășcălia doctoratelor nu miros a performanță. Despre performanța profesorilor
obsedați de olimpiade și olimpici, nimic nu mai am de spus. În vremurile de
azi, dezinteresul absolvenților merituoși față de profesiile didactice nu se datorează
numai salariilor mici, raportate la al te categorii de bugetari. Absența unui
cadru legislativ menit să prevină, să sancționeze indisciplina elevilor din
gimnaziu și liceu a slăbit autoritatea personalului aflat la catedră și în
funcții de conducere. La care se adaugă concursurile anuale pe catedre
temporare, localizate în două sau trei școli, acestea neoferind condiții pentru
un învățământ de calitate. Spre deosebire de alte profesii, unde oamenii se
sfătuiesc și la nevoie se ajută și au de învățat unii de la alții, cea de cadru
didactic este austeră. De la tineri de vârstă școlară mică, mijlocie sau mare,
adulții prea multe nu au de învățat. Nu înțeleg de ce presa nu se leagă și de
învățământul superior, unde sunt pregătiți profesori care la examenul de
titularizare, mulți iau note sub cinci. Acolo, da performanță. Despre
pseudoperformanța altor categorii de bugetari ar fi multe de spus, dar cu altă
ocazie.
prof.
Vasile ILUȚ
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu