de Gheorghe Pârja
De o vreme încoace, bătrânii au ajuns subiect de
discuție aprinsă. Unii mai tineri dau dovadă de empatie, de înțelegere firească
a destinului lor, dar nu puțini scot în lume dramatice teorii despre vârsta
senectuții. Mai nou, și asta în România, a răbufnit fenomenul azilelor groazei.
Adică afaceri cu oameni în vârstă, care au nevoie de maximă înțelegere, grijă
și căldură sufletească. Cinismul unor semeni, de a se raporta la bătrâni, este
scandalos. Aici mă refer la formele instituționalizate. Dar despre astea s-a
scris în ultima vreme până la suferință. Povestea bătrânilor este veche.
Dintotdeauna au existat imagini sinistre și imagini euforice ale bătrâneții.
Conu Alecu Paleologu făcea un portret încurajator acestei vârste.
Nimic, i-a spus lui Andrei Pleșu, nu e mai frumos pe
lume decât să fii bătrân. Când te plictisești într-o societate poți face pe
senilul și imediat ești scuzat. Capeți libertăți pe care nu le aveai înainte.
Asta este camuflarea conștientă a unui fin intelectual. Într-o conferință
ținută la Alba Iulia (2013), Andrei Pleșu a evocat pilde încurajatoare despre
cei plini de zile. Sofocle, când a ajuns bătrân, a provocat enervarea
moștenitorilor, hotărâți să dovedească în fața tribunalului că s-a prostit, că
nu mai poate veghea la treburile familiei. Anticul personaj, pentru a se apăra,
a venit la proces și a citit răspicat, în fața juraților, ultima lui creație
“Oedip la Colona,” o capodoperă.
După ce a terminat lectura, i-a întrebat dacă poate
activa normal în familie. Cum acei jurați înțelegeau teatrul, i-au dat decizie
pozitivă. Dar vine ea, șubrezirea trupului. Care nu ne înconjoară cu mult
optimism. Lamentația devine ocupație cotidiană. Ne plângem că nu mai avem
putere. Da, mama înainte de sfârșit, mă întreba adesea: “Spune-mi de ce mi-a
luat Dumnezeu puterea?” Ce să răspund? Apoi vine teza cu nemurirea sufletului,
o variantă cu efect consolator. Cea mai folositoare lecție a vieții este
învățarea de a fi bătrân. Viziunea creștină asupra bătrâneții ne poate fi de
mare folos. Iisus ne-a îndrumat spre lucruri esențiale: cum să ne rugăm, cum să
facem fapte bune, cum să ne iubim aproapele, cum să suferim și cum să murim.
N-a apucat să ne învețe tâlcul bătrâneții. Și-a sfârșit viața la 33 de ani.
Vârsta deplinătății, a cunoașterii și a credinței este vârsta Lui.
Dar bătrânețea se bucură și de plăceri. Una dintre
ele e să fii înconjurat de tineri, să le fii lor de folos. Am avut în viață
pilde exemplare care se referă la această stare entuziastă. Am citit în
sufletul lor bucuria de a le dărui experiență. Profesorul, poetul și pictorul
Gheorghe Chivu mi-a fost un model, bucurându-se copilărește de tinerii
sigheteni care-i stăteam în preajmă. Și de la care am învățat multe lucruri
minunate, care ne sunt și astăzi de folos. Apoi, scriitorul Teohar Mihadaș, un
intelectual dârz, pentru care a plătit cu detenția, venea de la Cluj-Napoca la
Desești și Sighetul Marmației și pentru a se întâlni cu tineri scriitori. De la
el am învățat lecția suferinței.
Nu pot să-l uit pe bătrânul dascăl al satului meu,
Vasile Fodoruț, care a împletit admirabil rigoarea cu tandrețea pentru a pune
multe generații pe calea bună a vieții. Moșu Lupu a Șumânesi, ostaș în două
războaie mondiale, a ajuns la o bătrânețe exemplară. El a învățat singur să
moară, rostind ultimele cuvinte la lumina unei lumânări. De la el știu profunda
chemare spre viața lungă pentru tineri: Și voi veți fi ca noi! Sau, să ajungeți
anii mei! A fost un om luminos până în ultimele clipe ale vieții. Nu era de
părerea lui Cicero, deși nu auzise de el, că la un moment dat apare o sațietate
de viață.
Bătrânețea, ca și moartea, constituie un prilej de
nesfârșită curiozitate. Până atunci, nu vă puneți în gând planuri care nu pot
fi împlinite. Că și bătrânețea este o aventură. M-am întristat când am auzit de
grozăviile recente de la noi. O dezumanizare a omului de către om. Puterea
banului și înstrăinarea sufletului unora dintre noi mă pune pe gânduri. În
aceste cazuri, statul se dovedește vaporos, locuit de personaje care nu au
respect, milă, ori înțelegere pentru mersul vieții. Îmi aduc aminte de
cuvintele unei bătrâne, rămasă singură, vecină din sat, care se ruga de
apropiați: să nu mă dați la stat! Adică la casa de bătrâni. Și nu au dat-o! Au
îngrijit-o până la moarte. Au știut cei tineri din preajmă că și ei vor ajunge
bătrâni. Și atunci…
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu