Duminica a 8-a după Rusalii (Înmulţirea pâinilor) Matei 14, 14-22
În vremea aceea Iisus
a văzut mulțimea de oameni şi I s-a făcut milă de ei şi a vindecat pe bolnavii
lor. Iar când s-a făcut seară, ucenicii au venit la El şi I-au zis: Locul este
pustiu şi vremea, iată, a trecut; deci, dă drumul mulțimilor ca să se ducă în
sate să-şi cumpere mâncare. Iisus însă le-a răspuns: N-au trebuință să se ducă;
dați-le voi să mănânce. Iar ei I-au zis: Nu avem aici decât cinci pâini şi
doi pești. Şi El a zis: Aduceți-Mi-le aici. Şi poruncind să se așeze mulțimile
pe iarbă şi luând cele cinci pâini şi cei doi pești şi privind la cer, a
binecuvântat şi, frângând, a dat ucenicilor pâinile, iar ucenicii, mulțimilor.
Şi au mâncat toți şi s-au săturat şi au strâns rămășițele de fărâmituri,
douăsprezece coșuri pline. Iar cei ce mâncaseră erau ca la cinci mii de
bărbați, afară de femei şi de copii. Şi îndată Iisus a silit pe ucenici să
intre în corabie şi să treacă înaintea Lui pe țărmul celălalt, până ce El
va da drumul mulțimilor.
Evanghelia după Matei
ne prezintă episodul înmulțirii celor cinci pâini și a celor doi pești, după ce
Mântuitorul Iisus Hristos primise vestea tristă a tăierii capului Sfântului
Ioan Botezătorul: „Și venind ucenicii lui (ai lui Ioan), au luat trupul lui și
l-au înmormântat și s-au dus să dea de știre lui Iisus” (Mt. 14, 12).
Mântuitorul simte nevoia firească de a se retrage și încă „în loc pustiu” (Mt.
14, 13), pentru a se reculege, după aflarea veștii că a murit bunul său prieten
şi rudă. Mulțimile însă nu Îi dau pace, se țin după El pe jos, cuprinse de boli
și dureri. Poate că mulți dintre noi astăzi, aflându-se într-o situație de
doliu sau suferință, ar reacționa cu reproșuri față de cei care nu le respectă
intimitatea și ar fi omenește de înțeles. Minunat este însă că Mântuitorul ne
arată o lipsă totală de egoism, prin aceea că iese în întâmpinarea mulțimilor
din locul Său de reculegere, cuprins de înduioșare: „Și ieșind, a văzut mulțime
mare și I s-a făcut milă de ei și a vindecat pe bolnavii lor” (Mt. 14, 14).
Mila Domnului, explică Sfântul Ioan Gură de Aur, în Omilii la Matei,
este legată și de credința oamenilor: „Mergerea lor după Iisus, părăsirea
orașelor, căutarea Lui cu toată sârguința, rămânerea lor pe lângă Hristos,
deși-i chinuia foamea, toate arată credința lor”. Comportamentul
Domnului Iisus este un model pentru noi, căci ne învață să nu uităm de milă și
bunătate covârșiți de necazurile noastre. Suferința proprie nu trebuie să ne
închidă inima față de nevoile semenilor noștri, ci dimpotrivă, să ne facă să
fim și mai empatici și mai miloși.
Hrana spirituală și cea materială
Mila Domnului față de
oameni se vede nu doar prin tămăduirile minunate, ci și prin înmulțirea a cinci
pâini și doi pești pentru săturarea a cinci mii de bărbați, afară de femei și
de copii. Totuși, înainte să le dea să mănânce, Hristos le instruiește
sufletele în învățătura dumnezeiască. Hrana sufletească are prioritate înaintea
celei materiale, dar numai dacă și receptorul este dornic de mântuire și nevoință.
Mulțimile erau pătrunse de respect și dragoste adâncă față de Mântuitorul,
încât uitaseră până și de mâncare. Oamenii sunt însă diferiți, și adeseori o
persoană care deține cunoștințe teologice poate cădea în ispita de a căuta să
împărtășească hrana sufletească și celor care nu o pot primi, stârnind în
sufletul lor revoltă. Dăscălirea până la cicălire mai mult îndepărtează de credință
decât să apropie. Soluția practică în astfel de situații este căutarea
momentului potrivit în care poți vorbi cuiva despre Hristos, mai ales după ce
îl odihnești trupește, dându-i întâi hrana materială, dacă pe cea spirituală nu
o poate primi de la început. În acest sens, întâlnim în Patericul egiptean o
istorisire din viața Sfântului Antonie cel Mare, care relatează despre niște
frați care au venit să îi ceară cuvânt de învățătură. Aceștia își mărturisesc
incapacitatea de a împlini poruncile evanghelice, iar Avva Antonie spune să li
se dea de mâncare, că sunt neputincioși: „Evanghelia zice: «De te loveşte
cineva peste obrazul drept, întoarce-i şi pe celălalt» (Mt. 5, 39). Zis-au
lui: «Nu putem face aceasta». Zis-a lor bătrânul: «De nu puteţi întoarce şi pe
celălalt, măcar pe aceea una să o suferiţi». Zis-au lui: «Nici aceasta nu
putem». Zis-a bătrânul: «Dacă nici aceasta nu puteţi, nu daţi în locul celei
primite». Şi au zis ei: «Nici aceasta nu putem». Atunci a zis bătrânul către
ucenicul său: «Fă-le lor puţină fiertură, că sunt neputincioşi». Iar către ei a
zis: «Dacă aceasta nu puteţi şi aceea nu vreţi, ce să vă fac vouă? De rugăciuni
este trebuinţă»”.
Să ridicăm privirea spre cer
Mușuroaiele de griji
ne atrag privirea sufletească spre pământ, încât uităm, la propriu, să mai
contemplăm cerul. Nu ne mai bucurăm de frumusețea naturii și de înțelepciunea
sădită în ea de Dumnezeu, indiferent că locuim la oraș ori la țară. Prin modul
în care săvârșește minunea înmulțirii pâinilor și a celor doi pești,
Mântuitorul ne învață să avem încredere în purtarea de grijă a lui Dumnezeu
față de nevoile noastre materiale: „Și poruncind să se așeze mulțimile pe iarbă
și luând cele cinci pâini și cei doi pești și privind la cer, a binecuvântat și
frângând a dat ucenicilor pâinile, iar ucenicii, mulțimilor” (Mt. 14, 19).
Sfântul Ioan Gură de Aur comentează că privirea la cer a Domnului are ca scop
să ne arate cinstirea pentru Tatăl ceresc, dumnezeierea Sa, egalitatea cu
Tatăl, dar și omenitatea Sa, „dar în același timp să ne învețe să nu ne așezăm
la masă până nu mulțumim Celui care ne-a dat hrana”. Interesant este că
Mântuitorul le cere ucenicilor să le dea ei mulțimilor să
mănânce, atunci când Îl roagă să lase mulțimile să plece în sate, ca să își
cumpere de mâncare. Iar Apostolii, cu toate că nu aveau decât cinci pâini și
doi pești, nu s-au îngrijorat de unde vor mai face rost de altă mâncare în
pustiu, ci îndată au ascultat de Mântuitorul. Sfântul Ioan Gură de Aur observă
că „de aici trebuie să învățăm că chiar dacă avem puțin, și acest puțin al
nostru să-l dăm săracilor”.
Credința adevărată este cea dezinteresată
Mulțimile Îl caută
înfrigurate cu corăbiile pe marea Tiberiadei „în apropiere de locul unde ei
mâncaseră pâinea, după ce Domnul mulțumise” (In. 6, 23). Negăsindu-L acolo,
s-au îndreptat spre Capernaum, unde Îl găsesc, iar Mântuitorul li se adresează
descoperindu-le intențiile tainice ale inimii și îndemnându-i să tindă spre
cele spirituale și veșnice, nu spre câștigarea celor materiale și trecătoare.
Sfântul Ioan Gură de Aur ne îndeamnă să stăm și noi pe lângă Iisus, dar nu
pentru darurile materiale, ca nu cumva să fim mustrați ca iudeii cărora le-a
zis: „Mă căutați nu pentru că ați văzut minuni, ci pentru că ați mâncat din
pâini și v-ați săturat. / Lucrați nu pentru mâncarea cea pierzătoare, ci pentru
mâncarea ce rămâne spre viața veșnică și pe care o va da vouă Fiul Omului” (In.
6, 26-27).
Să ne cercetăm pe noi
înșine dacă nu cumva ne regăsim uneori în această ipostază, de a fi credincioși
mai mult din interes pentru binecuvântările materiale pe care ni le dă
Dumnezeu. Sau suntem credincioși când ne merge bine, iar la vreme de încercare,
deznădăjduim și ne lepădăm? Mulți se spovedesc mărturisindu-și problemele,
necazurile, durerile trupești și sufletești, nu și păcatele. Sau își
mărturisesc păcatele fără să îi doară de ele cum îi dor necazurile. Mulți se
împărtășesc pentru a le merge mai bine în lumea aceasta, fără a simți nimic,
fără a se căi de păcate. De altfel, este o tendință a noii spiritualități de a
se concentra omul pe gânduri și imagini pozitive, ca Universul să concure la
împlinirea lor în lumea aceasta. În această perspectivă înșelătoare nu contează
mântuirea, ci binele pământesc pe care îl atragi în viața ta.
Dar din dar se face Rai
Binele primit de la
Dumnezeu trebuie împărțit cu ceilalți. Astfel preciza și părintele Dumitru
Stăniloae: darurile făcute Domnului pentru om nu sunt doar pentru el, ci și
pentru slujirea și folosul semenilor. Prin minunea înmulțirii pâinilor,
Mântuitorul ne învață filantropia, dragostea pentru cel sărman și flămând, care
este o datorie a Bisericii. Evanghelistul Ioan spune că erau pâini de orz, nu
întâmplător alese de Mântuitorul pentru a ne învăța cu simplitatea, nu cu
luxul. Și prin faptul că a dat de mâncare tuturor aceleași bucate, Hristos ne
învață smerenia, înfrânarea, dragostea și disponibilitatea de a împărți cu
ceilalți bunurile personale, ca și când ar fi comune. Și chiar mai mult, ne
învață pe toți să mâncăm aceeași hrană inteligibilă, să ne împărtășim din
aceeași Pâine vie – Hristos.
Îndemnul făcut
ucenicilor ca să dea ei mulțimilor să mănânce reverberează până astăzi în
inimile preoților, care au misiunea sfântă de a se îngriji de hrana cea
duhovnicească a credincioșilor, fără a neglija și diaconia, grija de pâinea cea
de toate zilele a sărmanilor. Sfânta Împărtășanie primită cu vrednicie este
pâinea veșnică pe care slujitorii altarelor o vor da credincioșilor, fie în
biserică, fie venind în casele lor. Să îi învățăm pe credincioși că vindecarea
sufletească vine atunci când mai presus de propria suferință și singurătate
aleg să pună mila față de ceilalți suferinzi!
Autor: Pr. Constantin
Ghiţă – 30 Iulie 2023
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu