vineri, 26 octombrie 2012

POESIS - TRAIAN DORZ


A fost cândva o veşnicie

A fost cândva o veşnicie
în care toate câte sunt
erau în Tine iar Tu-n Tatăl
Idee-ntâi, — apoi Cuvânt.

...Tu Cel ce-acum, oriunde-n toate
eşti Viaţă, Sâmbure şi Miez
Fiinţă, Suflet şi Mişcare
— întreg niciunde nu Te vezi.

Prin Tine stă, prin Tine suie
lumina-ntregului pătruns,
Tu Care ne dezvălui totul
ne eşti mereu Cel mai ascuns.

Tu Cel ce, cât Te-aflăm mai dulce,
eşti mai dorit şi mai căutat, —
cu cât mai mult ne-apropii totul
ne pari mereu mai depărtat.

...Va fi cândva o Veşnicie
când iar vei strânge câte sunt
în Tine-ntâi, apoi în Tatăl
- Ideea de după Cuvânt!...

A lumii avuţii le caută

A lumii avuţii le caută tot mai puţin, căci ele-ţi fac
tot mai împovărată viaţa iar sufletul tot mai sărac,
dar avuţiile credinţei şi-ale iubirii lui Cristos
le caută tot mai mult că-n ele stă tot ce-i vrednic şi frumos.

Spre lume nu-ţi fă nici un prieten, căci prietenii lumeşti mereu
îţi nimicesc orice virtute şi te despart de Dumnezeu;
far fă-ţi cât poţi mai mulţi prieteni, din cei ce-L caută pe Cristos,
căci ei ţi-aprind mai mult dorinţa spre tot ce-i vrednic şi frumos.

A lumii voie vinovată să cauţi s-o faci cât mai puţin
căci voia lumii desfrânate e nimicire şi venin;
dar caută ne-ncetat a face mai bine voia lui Cristos
că-n ea stă veşnica răsplată a tot ce-i vrednic şi frumos.


A trecut Isuse vântul

A trecut Isuse vântul de-ndoieli şi de-ntrebări
dar adâncurile mele uneori se mai frământă,
uneori mai pierd seninul şi mai vin acele stări
când prăpăstiile mele mă-ntristează şi-nspăimântă.

Dar nu-i zbuciumul căutării în acest frământ slăvit
ci-opintirea năzuinţei de-a mă înălţa mai tare
către zările divine ele-acelui cer suit
din lumină spre-o lumină tot mai mare şi mai mare.

Nu-i popas să mă reţină, nici ajuns la vreun hotar
când avântul mă avântă mai departe şi departe,
simt mereu în mine-ndemnul ce mă-mpinge iar şi iar
fără preget, fără stăvili, dincolo de orice moarte.

Presimţirea-nfrigurată a răpirii sufleteşti
mi-e ca teama-mbrăţişării cu puterile divine,
însă greutatea slavei din trăirile cereşti
nu-mi apasă ci-mi descarcă tot trupescul de pe mine.

Ce milenii de lumină pot străbate-n duh cu-un gând,
cum să-Ţi pot găsi cuvinte şi cântări de preamărire,
care oare e hotarul unde-aş obosi cântând,
când această veşnicie mi-este-un zbor prin strălucire?


Acel ce pururi are grijă...

Acel ce pururi are grijă
de orişicine-i în necaz
îţi numără şi ţie paşii
şi lacrimile pe obraz.

Să nu-ţi pierzi la necaz credinţa
şi nici nădejdea când ţi-e greu
nici dragostea când eşti la bine
— că-n ele-L pierzi pe Dumnezeu.

El ştie cât să-ţi lase lupta
de greutăţi şi de-ndoieli
la timp îţi va trimite harul
prin care sufletul să-ţi speli.

El ştie cât să-ţi lase-n lume
viaţa-n bine să-ţi răsfeţi
şi să ţi-l ia când e să-ţi piardă
comoara veşnicei vieţi.

El ştie când e de mustrare
nevoie spre-ndreptarea ta
el ştie-n flacăra-ncercării
cât poţi să stai — şi când s-o ia.

Să-I mulţumeşti de tot ce Domnul
îţi dă-n viaţă de-orice fel
pe El Îl ai când ai credinţa
nădejdea şi iubirea-n El.


Acesta-i Golgota


În marea de păcate
În valuri de necaz,
Mai sus de-acestea toate
Golgota stă şi az’,
Din chinuri şi pieire
Scăparea e la ea -
Liman de izbăvire
Aceasta-i Golgota.

Atâtea răni amare
Şi plâns nemângăiat
Şi-atâta frământare
Sub ea s-a alinat,
Căci orişice durere
Se stinge lângă ea -
Izvor de mângăiere
Aceasta-i Golgota.

În zilele-ntristate
În nopţile pustii
Aduce neuitate
Şi sfinte bucurii,
Viaţa cea pustie
Cu ea se va umplea -
Izvor de bucurie
Aceasta-i Golgota.

Când sufletul suspină
De patimi frământat
Acolo îl alină
Un cântec minunat
A Crucii Jertfă cânta
De taina-nchisă-n ea -
Cântarea cea mai sfântă
Acesta-i Golgota.

O inimă zdrobită
De plâns nestăvilit
Ajunge fericită
Când harul i-a găsit;
Acolo-i mântuirea
Slăvită ce-i lipsea -
Deplina fericire
Aceasta-i Golgota.

În faţa mării moarte
E limpede izvor
Ce-n veci de veci împarte
Viaţă tuturor
Ţâşneşte din vecie
Şi-n veci nu va seca -
Izvor de apă vie
Aceasta-i Golgota,

Din adâncimi de rele
Scăparea e în sus,
În orice clipe grele
Nădejdea e Isus.
Sub Crucea răstignirii
În Jertfa de pe ea
E preţul mântuirii
Aceasta-i Golgota.

Şi harul Jertfei sfinte
Tot caut să-l înţeleg
Dar n-a fost încă minte
Să i-l cuprindă-ntreg.
E mai presus de fire
De tot e mai presus -
Şi-nfrânt de-a ei mărire
Mă-nchin şi plâng ISUS.


Alături am purtat

Alături am purtat povara
aceleiaşi slăvite cruci
deşi, necunoscut şi tainic,
tu altfel ţi-a fost dat s-o duci.

Aceeaşi înspinată creangă
a-ncununat şi fruntea ta,
deşi, tăcut şi singuratec,
de tine nimeni nu ştia.

Eu, din răsplata suferinţei
ceva şi-n lume mi-am primit,
dar tu purtând-o neştiută
chiar şi de-aceasta te-ai lipsit.

O, Mâine, când în Cer Stăpânul
va răsplăti pe drept ce-am dat
— răbdarea ta necunoscută
va străluci mai minunat.




 



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu