luni, 29 octombrie 2012

Gelu Dragoş : „Instantanee maramureşene”


Scrie Virginia Paraschiv în prefaţă – „Gelu Dragoş a înţeles să se definească pe sine însuşi ca om de presă, cu un condei distinct şi personalizat. El are cutezanţa să abordeze transcrierea evenimentului într-un instant subiectiv, debordând de dragoste de viaţă şi de oameni”.284 de pagini. Reunind articole apărute în presă. Jurnal al evenimentelor desfăşurate sub albastru de Maramureş. În 20 de localităţi din Maramureş, din ţară (Bucureşti, Ploieşti) şi din lume (Republica Moldova, Suedia, Canada). Record de apariţii: Mireşu Mare (25), urmat de Baia Mare (13), Şomcuta Mare (4), Ocoliş şi Lucăceşti (câte 3).Cuprindere „geografică” spre punctele cardinale „cât încape”. Continuăm „ochirea noastră” cu implicaţii aritmetice. Personaje: 54. O „boemă” cât pentru o aulă universitară! (Pardon, boemele nu se „pretează” la aşa ceva). Amplă sferă tematică: Biblioteca judeţeană, Academia OJT, Muzeele, Cenaclul Scriitorilor, „Spinul” şi spiniştii, Expoziţii (inclusiv Mihai Olos), Ansamblul Transilvania, Şcoli, ş.a.Publicaţiile – importantă arteră de extensie tematică: Nord Literar, Astra, Vatra chioreană, Izvoare codrene, Singur, Archeus, Poesis Internaţional, Alternativa, Vatra veche, Din Vatra Satului, Pro Unione, Dintre sute de catarge.Cartea lui Gelu Dragoş ca un stejar. Cu coroană falnică. Mulţime de ramuri (172 de titluri!). Trei capitole: Cel mai mare (198 pagini) . fără titlu (îl botezăm noi. Diverse). Încă două, definite: Educaţie (48 de pagini) şi Sport (19 pagini). Despre acesta, vom reveni în „Basorelief”). Carte apărută la Editura Transilvania 2012 – Colecţia „Cititor de proză”. Mă adresez cronicarilor literari din presă. Scrisul meu nu este nu este o cronică. Este o însemnare. Un mănunchi de sugestii. Vă sfătuiesc să scrieţi despre această carte. Merită. Am întors cartea pe toate feţele (568 la număr). Am numărat, am adunat, am socotit, am încercat să interpretez. Ca o aromă de iertare pentru infuziile aritmetice vă semnalez nume frumoase din paginile domnului Gelu: Diana, Angela, Paula (câte doi de a – sunet deschis), Delia, Mariana, Tabita-Lavinia, (câte 4 de a!). Dar Lucia, care face trimitere spre Santa Lucia?Şi acest superb ornament: Prinţesa Margareta! Titluri unduioase (precum „Duios Anastasia trecea” a lui D.R. Popescu): Datul pe pe huţuţă. Iubirile discrete, Alină-te, dor, alină; Vatra veche şi Din Vatra Satului; Urcând dealul vieţii; Lumea satului de odinioară; Sufletul mamei – o primăvară veşnică. Dar „Înserare pe Tamisa”? Ca şi cum ai avea nostalgii la Clermont. Sau cum am vărsat o lacrimă în apele tomnatice ale Senei pentru Mateianu şi apusa lui Generaţie care i-a purtat numele la Baia Mare. Şi, ca să fiu sincer, eu personal mă îndoiesc că va fi vreodată mult visatul Paris, iar pe Champs Elisee, în seri de octombrie, vântul va lovi în disperare albastrele noastre iluzii pierdute...

                                                                                       Ion P. Pop

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu