Sfântul Mare Mucenic Dimitrie a trăit pe vremea împăraţilor
Diocleţian şi Maximian Galeriu (284- 311) şi era fiul voievodului cetăţii
Tesalonicului, botezat în taină de părinţii săi, de teama cruntelor prigoane
împotriva creştinilor. Părinţii lui îl învăţau în cămara cea ascunsă a
palatului lor toate tainele sfintei credinţe, luminându-i cunoştinta despre
Domnul nostru Isus Christos, precum şi milostenia către săraci. Dimitrie a
cunoscut adevărul din cuvintele părinţilor săi, dar, mai ales, a început a
lucra într-însul darul lui Dumnezeu. Şi tânărul creştea cu anii şi cu
înţelepciunea, urcând ca pe o scară, din putere în putere. Şi, ajungând la
vârsta cea mai desăvârşită, părinţii lui s-au dus din vremelnica viaţă, lăsând
pe tînărul Dimitrie moştenitor nu numai al multor averi, ci şi al bunului lor
nume.
Deci, Maximian împăratul, auzind de moartea voievodului
Tesalonicului, l-a chemat la dânsul pe fiul acestuia şi, cunoscându-i
înţelepciunea, l-a făcut voievod în locul tatălui său. Şi a fost primit Sfântul
cu mare cinste de cetăţeni, iar el cârmuia cu multă vrednicie poporul,
propovăduind pe faţă dreapta credinţă şi aducând pe mulţi la Christos. Nu după
multă vreme, împăratul a aflat că voievodul Dimitrie este creştin şi s-a
mâniat. De aceea, întorcându-se biruitor dintr-un război cu sciţii, Maximian a
poruncit să se facă praznice în fiecare cetate, în cinstea zeilor, şi a venit
şi la Tesalonic. Şi, Dimitrie fiind întrebat, dacă sunt adevărate cele auzite
despre dânsul, a răspuns cu îndrăzneală, mărturisind că este creştin şi a
defăimat închinarea păgânească. Îndată, împăratul a poruncit să-l închidă în
temniţă, pînă la încheierea jocurilor în cinstea venirii sale.
Şi se bucura împăratul, mai ales, văzând pe un luptător
vestit, Lie, vandal de neam, înalt, puternic şi înfricoşător la chip, că se
lupta cu cei viteji şi-i ucidea, aruncându-i în suliţe. Deci, era acolo un
tânăr creştin, anume Nestor, cunoscut Sfântului Dimitrie. Acesta, văzând pe Lie
ucigându-i fără cruţare pe oameni, mai cu seamă pe creştini, s-a supărat. Şi
vrând să se lupte cu Lie, a alergat la Sfântul, în temniţă, cerând de la dânsul
rugăciuni şi binecuvîntare, ca să-l poată birui pe acel ucigaş de oameni. Şi,
însemnându-l cu semnul crucii pe frunte, Sfântul i-a zis: „Du-te şi pe Lie îl
vei birui şi pe Christos îl vei mărturisi!”.
Deci, intrând în luptă cu Lie, Nestor a strigat: „Dumnezeul
lui Dimitrie, ajută-mi!”. Şi îndată, trântindu-l jos pe Lie, l-a omorât. Şi s-a
întristat împăratul de moartea lui Lie. Aflând însă că Sfîntul Dimitrie este
cel care l-a îndemnat pe Nestor să se lupte cu Lie, împăratul a trimis ostaşi,
poruncindu-le să-l străpungă cu suliţele pe Sfântul, în temniţă, că a fost
pricina morţii lui Lie. Şi aceasta, făcîndu-se îndată, marele Dimitrie şi-a dat
sufletul în mâinile Lui Dumnezeu. Şi s-au făcut la moaştele lui multe minuni şi
prea slăvite tămăduiri. Tot atunci, din porunca împăratului, s-a tăiat capul şi
Sfîntului Nestor.
Sfântul Dimitrie la
români
Numele de Dimitrie (varianta cu iz bisericesc) sau Dumitru
(varianta populara) mosteneste pe anticul Demétrios, si spune si el despre
capacitatea de preluare, de pastrare si de primenire a crestinismului, care-si
insuseste si adauga tot ceea ce avea bun lumea veche. Dumitru este, alaturi de
alte cateva, unul dintre acele nume cu mare folosinta pana relativ de curand la
români, pe care si-l poate afla mai fiecare in genealogia apropiata, asadar
fara sa rascoleasca prea mult. Din pacate, astazi sunt tot mai putini cei care
pun copiilor sau finilor lor acest nume, cu rezonanta placut aspra, atat de
barbateasca.
Numele de Dumitru mi-l evoca instantaneu pe parintele
Dumitru Staniloae, una dintre rodirile cele mai minunate cu care a binecuvantat
Dumnezeu pamantul romanesc, binecuvantare destul de ignorata, raportat la
plinatatea ei. Va trece o vreme mai indelungata sau mai scurta (lucrul acesta
nu are importanta absoluta, Dumnezeu va veghea asupra lui) si, atunci cand
timpul se va plini, parintelui i se va recunoaste, probabil, adaugarea la salba
de Sfinti Dimitrie care impodobeste Biserica. Poate ar trebui amintit si faptul
ca, datorita tocmai desei folosinte, acest nume, diminutivat, a devenit acela
al unui personaj creat de Ion Luca Caragiale, ajuns aproape legendar si considerat
de multi reprezentativ pentru arealul mic burghez bucuresteano-ploiestean (sau
chiar "regatean"): Mitica!
Sfântul militar
Ca si in cazul Sfantului Gheorghe, pentru Sfantul Dimitrie
domina reprezentarea in chip de cavaler. Lucrul acesta este evident si in cazul
icoanelor taranesti.
De altfel, Sfantul Dimitrie face pereche buna cu Sfantul
Gheorghe. In rugaciunile de invocare ale Bisericii noastre ei sunt intotdeauna
pomeniti impreuna, in capul cetei marilor mucenici. Si adevarul este ca multe
sunt asemanarile dintre ei. Amandoi au trait in aceeasi perioada istorica (la
sfarsitul veacului al III-lea si inceputul celui de-al IV-lea), amandoi au fost
de foarte tineri capetenii militare apreciate, amandoi s-au afirmat prin curaj
si marturisire fara preget a credintei lor, suportand martiriul in timpul
aceleiasi perioade de mare prigoana anticrestina, datorata imparatilor
(augustilor) Diocletian si Maximian, amandoi se bucura de o mare cinstire, atat
din partea Bisericii (avand prevazute de tipic sarbatori cu polieleu sau, in
limbaj comun, "cu rosu in calendar"), cat si, ca urmare, din partea
poporului credincios. Si asta cu toate ca, practic, despre nici unul dintre ei
nu avem prea multe detalii privitoare la viata traita.
Tot pereche apar adesea reprezentati cei doi sfinti si in
icoane. Pe peretii bisericilor ei stau in fruntea cetei de Sfinti militari, in
registrul care le este destinat in absida dreapta. Cand apar numai ei intr-o
icoana, sunt contopiti intr-o cavalcada infratita. In icoanele cu mai multe
scene si cu mai multi sfinti sunt reprezentati in partea de jos, calare, in
lupta cu vrajmasi mai degraba spirituali. In cazul acesta, ei par sa vina unul
in intampinarea celuilalt, fiecare aducandu-si propria biruinta intru Hristos,
transformandu-le intr-una singura. Calul Sfantului Gheorghe este alb, iar cel
al Sfantului Dimitrie roib. Daca Sfantul Gheorghe invingea pe balaur, salvand
pe fata de imparat, sulita Sfantului Dimitrie strapunge o fiinta umana. Conform
prevederilor erminiilor, cel reprezentat este imparatul Maximian, persecutorul
direct al Sfantului Dimitrie.
Legendele populare sunt putine in cazul Sfantului Dumitru si
par in general contaminate cu elemente din viata Sfantului Dimitrie Basarabov.
Caci acesta din urma a fost pentru un timp cioban, acestuia i s-a aflat trupul
nestricat. Razbate din relatarile taranesti o constiinta evidenta a taranului
in legatura cu extraordinara curatie sufleteasca a sfantului si, ca urmare
fireasca, a unei familiaritati aproape copilaresti cu Dumnezeu. Aceste situari
ii dau puteri exceptionale, cum ar fi vederea in duh si mersul pe ape, ambele
roade si ale unei credinte puternice.
Mucenicul Dimitrie,
capul toamnei
In popor, ceea ce se incepe la Sfantul Gheorghe se sfarseste
toamna la Sfantul Dumitru, intru asteptarea hibernala a unui nou inceput.
Tocmelile sezoniere indeosebi. Daca Sfantul Gheorghe este considerat capul
primaverii, Sfantul Dimitrie este capul toamnei. Marea de flori de la Sfantul
Gheorghe isi revarsa roadele la Sfantul Dumitru. Cum spune o legenda din Banat,
ei isi trec unul altuia cheile vremii, primavara si, respectiv, toamna. Intre
aceste doua capete se petrec lucrari si asteptari, cu alte cuvinte, se traiesc
nadejdi si se deapana povesti.
Ca multe altele, neprevazute anume de randuiala Bisericii,
si sarbatoarea de Sfantul Dumitru beneficiaza in popor de Mosi, de o pomenire
mai atenta a mortilor. Mai mult chiar, in unele parti, Mosii de Sfantul Dumitru
sunt printre cei mai importanti. Legatura cat mai continua si mai puternic
marcata a celor vii cu cei morti, comunicarea dintre cele doua lumi, este
extrem de apropiata taranului roman.
Fenomenul cel mai spectaculos raman focul de Sumedru sau
Sam-Medru si saritul prin el, asemanarea cu ceea ce se petrece la Sfantul
Gheorghe fiind aproape totala. Atmosfera este de mare veselie, cu cantec si
larma. Sfantul Dimitrie este ocrotitorul Tesalonicului, pe care l-a salvat in
repetate randuri de la invazia barbarilor, dupa cum arata cronicile timpului.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu