Reorganizări în
domeniile transporturilor, agriculturii, culturii, turismului, învăţământului
preuniversitar, muncii, mediului, pescuitului, sănătăţii, sportului sunt
preconizate în varianta de lucru a proiectului de descentralizare discutată de
vicepremierul Liviu Dragnea cu partidele parlamentare.
Modificările legislative propuse vizează descentralizarea
competenţelor de la nivel central la nivel local, prin înfiinţarea unor structuri
în subordinea consiliilor judeţene, respectiv a consiliilor locale şi
reorganizarea unora dintre serviciile publice deconcentrate ale ministerelor
sau a altor organe de specialitate ale administraţiei publice centrale.
În domeniul agriculturii, este preconizată
înfiinţarea Direcţiilor agricole judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti,
în subordinea consiliilor judeţene, respectiv a Consiliului General al
Municipiului Bucureşti, prin reorganizarea direcţiilor pentru agricultură
judeţene, a oficiilor de studii pedologice şi agrochimice judeţene, a caselor
agronomului, a camerelor agricole din subordinea consiliilor judeţene. Excepţie
fac unităţile fitosanitare, elementele patrimoniale şi personalul aferent, care
se preiau de către Autoritatea Naţională Fitosanitară, precum şi activităţile
de inspecţie, de verificare şi de control, care se predau Direcţiei de
Inspecţii, Verificare şi Control în Agricultură din cadrul Ministerului
Agriculturii şi constituie Serviciul de Inspecţii, Verificare şi Control în
Agricultură.
Direcţiile agricole judeţene ar urma să exercite
competenţele de implementare a politicilor naţionale privind agricultura şi
dezvoltarea rurală, preluate de la direcţiile pentru agricultură judeţene (cu
excepţiile menţionate) şi de la oficiile de studii pedologice şi agrochimice,
competenţele exercitate de casele agronomului, precum şi competenţele
exercitate de actualele camere agricole aflate în subordinea consiliilor
judeţene.
Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale ar urma să asigure
îndrumarea şi controlul pe domeniul specific de activitate al direcţiilor
agricole judeţene şi a municipiului Bucureşti din cadrul consiliilor judeţene
şi al Consiliului General al Municipiului Bucureşti.
În domeniul culturii,
în această variantă de lucru este prevăzută înfiinţarea, în subordinea
consiliilor judeţene, respectiv a CGMB, a direcţiilor judeţene pentru cultură
şi patrimoniu, respectiv a Municipiului Bucureşti, prin reorganizarea
direcţiilor judeţene pentru cultură, respectiv a Municipiului Bucureşti şi
preluarea tuturor competenţelor exercitate de acestea din urmă, cu excepţia
celor ce derivă din exercitarea funcţiilor de inspecţie şi control. Ministerul
Culturii ar urma să asigure îndrumarea şi controlul pe domeniul specific de
activitate al direcţiei judeţene pentru cultură şi patrimoniu, din cadrul
consiliilor judeţene şi al CGMB.
Direcţiile judeţene pentru cultură şi patrimoniu, respectiv
a municipiului Bucureşti ar urma să exercite atribuţii legate de: întocmirea
bazei de date privind patrimoniul cultural, înregistrarea cererilor de clasare
a bunurilor culturale mobile deţinute de instituţii nespecializate, de culte
religioase, de alte persoane juridice, precum şi de persoane fizice, avizarea
concesionării, dării în folosinţă gratuită instituţiilor de utilitate publică
sau închirierii monumentelor istorice proprietate publică a unităţii
administrativ-teritoriale, a intervenţiilor asupra monumentelor istorice aflate
în domeniul public sau privat al comunei, oraşului, municipiului, judeţului sau
în proprietate privată a persoanelor fizice sau juridice aflate pe teritoriul
judeţului, a clasării şi declasării monumentelor istorice aflate în domeniul
public sau privat al comunei, oraşului, municipiului sau judeţului, a
documentaţiilor de urbanism şi amenajarea teritoriului pentru instituirea,
delimitarea şi reglementarea construirii zonelor de protecţie a monumentelor
istorice indiferent de clasă sau a zonelor construite protejate cu monumente
istorice indiferent de clasă, aflate în domeniul public sau privat al comunei,
oraşului, municipiului sau în proprietatea privată a persoanelor fizice sau
juridice de pe teritoriul judeţului, a documentaţiilor de urbanism şi
amenajarea teritoriului pentru instituirea, delimitarea şi reglementarea construirii
zonelor de protecţie a monumentelor istorice clasate sau a zonelor construite
protejate cu monumente istorice clasate aflate pe teritoriul judeţului.
De asemenea, această variantă de proiect de act normativ
propune ca sălile şi grădinile de spectacol cinematografic, libere de sarcini,
aflate atât în domeniul public cât şi în domeniul privat al statului şi în
administrarea Regiei Autonome de Distribuţie şi Exploatare a Filmelor
"România-Film", împreună cu terenurile şi bunurile mobile aferente,
să treacă în administrarea consiliilor locale şi a sectoarelor municipiului
Bucureşti, după caz.
Cu privire la imobilele, altele decât sălile şi grădinile de
spectacol cinematografic, aflate în proprietatea privată a statului şi în
administrarea Regiei Autonome de Distribuţie şi Exploatare a Filmelor
"România-film", acestea ar urma să treacă în administrarea
consiliilor locale.
În domeniul
turismului, este menţionată preluarea unor competenţe care vizează emiterea
brevetului de turism, atestarea parcurilor turistice, precum şi autorizarea şi
clasificarea în turism, exercitate în prezent de către Autoritatea Naţională
pentru Turism, aflată în subordinea Ministerului Economiei, de către consiliile
judeţene, respectiv Consiliul General al Municipiului Bucureşti: autorizarea
funcţionării de pensiuni, activitatea ghizilor de turism, centrelor de
informare şi promovare turistică, structurilor de primire turistică şi a
unităţilor de alimentaţie publică situate în municipii şi în staţiuni turistice
şi clasificarea structurilor de primire turistică.
De asemenea, este preconizat transferul următoarelor
competenţe către nivelul consiliilor judeţene: acordarea avizului de
specialitate pentru documentaţii de urbanism şi amenajare a teritoriului
privind zone şi staţiuni turistice, cu regulamentele de urbanism aferente,
pentru documentaţii tehnice privind amplasamentul, conformarea şi
funcţionalitatea construcţiilor noi cu destinaţie turistică, pentru
documentaţii privind funcţionalitatea specifică a construcţiilor existente din
domeniul turismului, supuse lucrărilor de modernizare, reamenajare, extinderi
sau altor lucrări care modifică funcţia turistică a acestora şi pentru
documentaţii privind construcţiile ce urmează a fi modificate structural şi
funcţional în scopul primirii unei funcţionalităţi cu profil turistic.
În domeniul
învăţământului preuniversitar, este menţionată în varianta de lucru a
proiectului preluarea competenţelor privind organizarea reţelei şcolare pentru
învăţământul profesional şi tehnic de către consiliile judeţene, respectiv de
către consiliile locale ale sectoarelor municipiului Bucureşti.
Totodată, ar urma să se reorganizează palatele, cluburile
copiilor şi cluburile sportive şcolare, prin transferul acestora din subordinea
Ministerului Educaţiei Naţionale în subordinea consiliilor locale.
În domeniul muncii,
varianata de lucru a proiectului prevede reorganizarea agenţiilor pentru plăţi
şi inspecţie socială judeţene prin preluarea tuturor competenţelor, cu excepţia
celor de inspecţie şi control, de către Agenţiile Judeţene pentru Prestaţii
Sociale respectiv a municipiului Bucureşti, în subordinea consiliilor judeţene
şi în subordinea Consiliului General al Municipiului Bucureşti. Competenţele ce
vizează inspecţia şi controlul, urmează a fi exercitate în continuare de către
Ministerul Muncii, Familiei, Protecţiei Sociale şi Persoanelor Vârstnice.
De asemenea, privitor la domeniul "mediu, pescuit şi acvacultură", este
preconizată reorganizarea agenţiilor judeţene pentru protecţia mediului aflate
în subordinea Agenţiei Naţionale pentru Protecţia Mediului, în Agenţii judeţene
pentru protecţia mediului, în subordinea consiliilor judeţene, respectiv a
Consiliului General al Municipiului Bucureşti.
Filialele regionale din subordinea Agenţiei Naţionale pentru
Pescuit şi Acvacultură ar urma să se reorganizeze în direcţii judeţene pentru
pescuit şi acvacultură în subordinea consiliilor judeţene, respectiv a
Consiliului General al Municipiului Bucureşti, ca servicii publice de interes
judeţean. Structurile nou înfiinţate ar trebui să exercite competenţele avute
în prezent de instituţiile publice supuse reorganizării, cu excepţia celor de
inspecţie şi control.
Consiliile locale ar urma să primească dreptul de
administrare a plajelor maritime şi fluviale ale râurilor, pârâurilor şi ale
lacurilor de acumulare cu destinaţie turistică, care se transferă de la
Administraţia Naţională "Apele Române" către consiliile locale pe a
căror rază administrativ-teritorială se află.
Ministerul Mediului şi Schimbărilor Climatice ar urma să
asigure coordonarea metodologică şi controlul în domeniul specific de
activitate şi să verifice legalitatea autorizaţiilor sau avizelor în domeniul
mediului. În cazul în care constată încălcări ale prevederilor legale la
emiterea autorizaţiilor/avizelor în domeniul mediului, poate dispune anularea
respectivelor autorizaţii sau avize.
Totodată, dacă consiliile judeţene nu emit avizele prin
nerespectarea legii în domeniul mediului, respectivele avize pot fi emise de
către Ministerul Mediului şi Schimbărilor Climatice.
Legat de domeniul
sănătăţii, este menţionată reorganizarea direcţiilor de sănătate publică
judeţene şi a municipiului Bucureşti, a instituţiilor aflate în subordinea lor
(unităţile finanţate integral din venituri proprii şi din contractele încheiate
prin sistemul de asigurări sociale de sănătate, centrele de diagnostic şi
tratament, centrele medicale, ambulatoriile de specialitate, centrele judeţene de
aparatură medicală) din subordinea Ministerului Sănătăţii în subordinea
consiliilor judeţene, respectiv a Consiliului General al Municipiului
Bucureşti.
Autorităţile administraţiei publice judeţene ar urma să
îndeplinească astfel competenţe privind punerea în aplicare a politicii şi
programelor naţionale de sănătate publică pe plan local, identificarea
problemelor locale prioritare de sănătate publică, coordonarea unităţilor
sanitare aflate în reţeaua autorităţilor administraţiei publice locale, în condiţiile
prevăzute în Normele tehnice de realizare a programelor naţionale de sănătate,
evaluarea modului de asigurare a asistenţei medicale curative şi profilactice,
monitorizarea aplicării normelor de funcţionare a unităţilor medicale şi
farmaceutice, indiferent de forma de organizare şi propunerea de măsuri în caz
de neconformitate, evaluarea resursele umane de la nivelul asistenţei medicale
în relaţie cu nevoile comunitare identificate prin acţiuni specifice, urmărirea
aplicării criteriilor referitoare la calitatea serviciilor medicale, asigurarea
dotării cu echipamente şi aparatură medicală, asigurarea furnizării de servicii
medicale în spitalele judeţene.
În domeniul sportului
şi tineretului, direcţiile judeţene pentru sport şi tineret şi a
municipiului Bucureşti, din subordinea Ministerului Tineretului şi Sportului în
subordinea consiliilor judeţene, respectiv a Consiliului General al
Municipiului Bucureşti, ar urma să se reorganizeze ca servicii publice de
interes judeţean.
Sub aspect metodologic, coordonarea activităţilor
Direcţiilor judeţene pentru sport şi tineret ar urma să se asigure, potrivit
variantei de proiect, de către structuri de specialitate din cadrul Ministerul
Tineretului şi Sportului, potrivit atribuţiilor şi competenţelor Ministerului Tineretului
şi Sportului.
Unităţile administrativ-teritoriale ar urma să preia dreptul
de proprietate asupra bunurilor mobile şi imobile aflate în domeniul public al
statului, aflate în administrarea structurilor supuse reorganizării conform
dispoziţiilor prezentului act normativ. Astfel, ar urma să fie preluat dreptul
de proprietate asupra bunurilor mobile şi imobile care deservesc taberele
şcolare, centrele de agrement, bazele sportive, cluburile sportive şi casele de
cultură ale studenţilor.
Privitor la domeniul
transporturilor, în varianta de proiect este prevăzut ca Societatea
Comercială de Transport cu Metroul Bucureşti "Metrorex" - S.A. din
subordinea Ministerului Transporturilor să se reorganizeze în subordinea şi
administrarea Consiliului General al Municipiului Bucureşti. Dreptul de
administrare a infrastructurii portuare ar urma să se preia de la Compania
Naţională "Administraţia Porturilor Dunării Fluviale" S.A. - Giurgiu
de către consiliile locale din judeţele în care acestea se află, respectiv Caraş
Severin, Mehedinţi, Dolj, Olt, Giurgiu şi Călăraşi.
De asemenea, dreptul de administrare a infrastructurii
portuare ar urma să se preia de la Compania Naţională "Administraţia
Porturilor Dunării Maritime" S.A. - Galaţi de către consiliile locale din
judeţele în care acestea se află, respectiv Galaţi, Tulcea şi Constanţa.
Aplicarea măsurilor de descentralizare ar implica
modificarea legislaţiei primare aferente fiecărui domeniu supus
descentralizării şi, implicit, a prevederilor Legii – cadru 195/2006 a descentralizării.
Autorităţile administraţiei publice locale de la nivelul
comunelor şi oraşelor ar urma să exercite noi competenţe exclusive:
administrarea plajelor turistice maritime şi fluviale, ale râurilor, pârâurilor
şi ale lacurilor de acumulare, ocuparea forţei de muncă la nivel local,
administrarea unităţilor sportive şi de tineret, a taberelor şcolare, centrelor
de agrement, caselor de cultură ale studenţilor, precum şi a cluburilor
sportive de la nivel local, dezvoltarea şi promovarea turistică, organizarea şi
desfăşurarea activităţilor educative extraşcolare/de tip nonformal prin
cluburile copiilor, administrarea porturilor fluviale.
În acest context, şi autorităţile administraţiei publice
locale de la nivelul judeţului ar urma să exercite noi competenţe exclusive
privind: protejarea patrimoniului cultural de pe teritoriul judeţului, ocuparea
forţei de muncă la nivel judeţean, administrarea bazelor sportive, a taberelor
şcolare, a centrelor de agrement, a caselor de cultură ale studenţilor, a cluburilor
sportive de la nivel judeţean, implementarea de programe judeţene în domeniul
tineretului şi sportului, dezvoltarea şi promovarea turistică a judeţului.
Noile competenţe pe care autorităţile administraţiei publice
locale de la nivelul comunelor şi oraşelor urmează să le exercite partajat cu
autorităţile administraţiei publice centrale sunt în domeniul administrării
sistemelor de gospodărire a apelor.
De asemenea şi autorităţile administraţiei publice de la
nivelul judeţelor ar urma să exercite competenţe partajate cu autorităţile de
la nivelul administraţiei publice centrale, după cum urmează: protecţia
mediului, pescuit şi acvacultură, dezvoltare rurală şi serviciile de sănătate
publică la nivel judeţean.
Ministerele şi celelalte organe de specialitate ale
administraţiei publice centrale ar urma să propună Guvernului spre adoptare
proiectele de acte normative care reglementează domeniul acestora de
competenţă, precum şi cele care vizează organizarea şi funcţionarea lor în
conformitate cu prevederile prezentei legi.
Personalul angajat în cadrul structurilor supuse
reorganizării ar urma să fie preluat de către consiliile judeţene/Consiliul
General al municipiului Bucureşti sau după caz, de către consiliile locale, pe
baza protocoalelor de predare-preluare, cu respectarea prevederilor legale în
vigoare, păstrându-şi drepturile salariale avute.
Totodată, în varianta de proiect se propune ca autorităţile
administraţiei publice locale să preia dreptul de administrare asupra bunurilor
proprietate publică a statului aflate în administrarea structurilor supuse
reorganizării.
c.l.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu