Iniţial am avut o anume reţinere, când am citit
numele autorului pe coperta romanului. Numele Oros mi-a readus în minte
amintiri neplăcute legate de un fost general de jandarmi cu nume identic. Era
şi doctor în ştiinţe la una din multele universităţi de doi bani. În jurul
anului 2000 ajunsese director general adjunct în conducerea Arhivelor
Naţionale, instituţie care a fost, mai tot timpul, un fel de cimitir al
elefanţilor. Acest individ cu atitudine de Moş Teacă întârziat mi-a zdruncinat
încrederea în ardeleni pe care-i ştiam echilibraţi şi profunzi în gândire. De
unde se vede că mediul cazon, chiar cosmetizat după 1989, nu s-a schimbat prea
mult. Instituţia care a dat monştri torţionari gen Vişinescu, Ficior şi câţi or
mai fi fost, care au populat mult timp fauna represivă a MI este sugestiv
zugrăvită şi în romanul „Culorile destinului”, autorul nutrind sentimente
asemănătoare celor ale mele, ceea ce ne-a apropiat.
Autorul romanului „CULORILE DESTINULUI” este
născut la 17 iunie 1955 la Someş Uileac din Maramureş, este absolvent al
Facultăţii de Electronică din cadrul Academiei Militare Tehnice din Bucureşti.
Milian Oros nu este la prima „recidivă” literară,el a mai publicat destule
romane, în special de factură istorică precum „DRAGONUL”, „KAZÎKLU”, „ÎN
GHEARELE CORBULUI”, dar şi „Cronică de familie”, „Ioana”, „Bodava”, fiind
totodată un publicist cunoscut în zona Maramureşului şi Ardealului.
Înainte de a trece la prezentarea impresiilor de
lectură privind romanul în cauză, îmi permit să fac o digresiune, pe care o
găsesc necesară în legătură cu viitorul cărţilor.
În prezent asistăm la un paradox ciudat: în timp
ce se diminuează numărul de cititori, creşte numărul cărţilor tipărite în
condiţii grafice deosebite, ale multor neaveniţi. Cum – la aceştia – între
valoarea conţinutului şi frumuseţea obiectului nu e, adeseori, nici o legătură,
prima reacţie este să arunci cărţile acestor veleitari incurabili, dar
calitatea hârtiei tipărite şi a copertei te face să mai zăboveşti o clipă, dacă
te opreşti sau nu asupra lor.
Nu este cazul romanului datorat distinsului MILIAN
OROS, pe care l-am citit cu interes şi plăcere şi care mi-a produs o adâncă
impresie.
Romanul stă sub semnul unei oarecari neîncrederi
în oameni şi sub cel al luptei interioare care se dă în orice autor de carte:
cât poate mărturisi din ceea ce s-a întâmplat în viaţă; ce poate da pentru mica
judecată a posterităţii (raportată la posibila mare Judecată de Apoi); cât
Adevăr se poate suporta şi de către apropiaţi?
Constatăm că cea mai ascunsă dintre „puterile” cu
care a fost hărăzit Milian Oros este şi cea mai la vedere: scrisul. Uneori
suntem mai atraşi de mister decât de cea mai mare putere ce sălăşluieşte în noi
– cuvântul. Scriitorul crează opera , fie ea şi literară, transfigurând realitatea prin mijlocirea
cuvântului şi recreind-o pe baza unor izvoare istorice şi amintiri.
Cartea asupra căreia m-am oprit m-a tulburat
profund. Întrucât, prin natura profesiei, am citit numeroase documente cu
anchete ale Securităţii din perioada stalinistă
şi nu numai, apreciez modul realist în care autorul descrie o astfel de
anchetă, comportamentul anchetatorilor şi a celui anchetat. Prin eroul
romanului său, autorul devine un măturisitor al nedreptăţii, un acuzator al
comunismului, acest Balaur Roşu, care pe unde a trecut a lăsat sânge, teamă,
moarte, suferinţe, nedreptate, umilinţă, lacrimi.
Personajul principal al romanului rămâne generos
şi demn chiar şi în situaţii care pe alţii îi dezumanizează.
Autorul ne descrie un erou cu o atitudine ironic
zeflemitoare faţă de zbirii stăpânirii, lucru pentru care era pedepsit cu
carcera sau lipsa de hrană.
Milian Oros descrie şi folosirea unui jargon
poliţist-totalitar de către torţionarii regimului. Eroul Vasile Moceanu are o
relaţie specială cu Dumnezeu, el nu transferă asupra lui Dumnezeu
responsabilităţile sale personale.
Romanul lui Milian Oros nu reprezintă un act de
virtuozitate filologică, dar are o notabilă relevanţă istorico-literară,
întrucât ne oferă un tablou cât mai fidel al trăirilor şi stărilor sufleteşti
ale personajelor cărţii şi mai ales eforturile eroului principal de a evada din
„raiul comunist.”
Cartea este un text non-ficţional inspirat
dintr-un mediu pe care Ion Ioanid îl numea închisoarea noastră cea de toate
zilele.
Judecând după stil ai crede că autorul vorbeşte
despre cele mai banale evenimente sau lucruri aflate la îndemâna oricui,
deoarece răspunde dilemelor cotidianităţii şi ale socialului.
Observăm că autorul dezvoltă un adevărat cult
pentru proză căutând să-şi identifice propriul culoar în romanul actual.
Sunt momente când lectura unei cărţi te obligă la
o privire în trecut pentru a nu uita aşa de uşor – aşa cum suntem tentaţi să o
facem – mai ales de tânăra generaţie, suferinţele şi lipsurile cauzate de un
regim urât de mai toţi, caracterizat prin grotescul modului de viaţă comunist.
Autorul scrie pentru generaţiile mai tinere care nu au trăit în perioada de
beznă roşie şi care din fericire cunosc doar prin scris faptele incredibile
pentru o societate normală.
Constatăm că autorul îşi supraveghează scrisul, nu
cultivă exaltarea şi de aceea textul scris este inteligent şi captivant, are
ritm şi un patetism ţinut sub control în limitele bunului simţ.
Milian Oros ştie să prelucreze artistic materia
epică brută şi dă dovadă de un gust sigur evitând lunecarea în melodramă. El
îşi estompează până la minimum subiectivismul şi încearcă să descrie tot ce a
trăit eroul romanului său, care este povestea unui om ca mulţi alţii încercaţi
de istorie, dar răzbind asupra ei.
Pentru autor recuperarea istoriei este un
imperativ moral şi intelectual fundamental al oricărei comunităţi care doreşte
să-şi recapete identitatea şi să-şi regăsească destinul.
Din paginile romanului răzbate zvonul unei alte
istorii, care treptat începe să se amplifice şi să capete un loc tot mai
însemnat în conştiinţa noastră.
Putem spune că romanul „CULORILE DESTINULUI” este
un document literar care se adaugă bineînţeles la istoria crimei generalizate
şi a rezistenţei la crimă.
În opinia noastră, romanul distinsului autor este
o construcţie textuală mult elaborată flamboiantă, redundantă, pe care am
parcurs-o cu mult interes pentru că este o amintire vie în omagierea tuturor
deţinuţilor politici închişi în groaznicele închisori comuniste.
Autorul cunoaşte destinul eroului principal Vasile
Moceanu încă din copilărie, trecut prin iadul închisorilor comuniste pentru
acuzaţia falsă de a fi făcut parte din Frăţiile de cruce şi deţinere ilegală de
armament la vârsta de 17-18 ani, detenţia grea de 7 ani de la Sighet, metodele
brutale de tortură, castronul care era folosit şi drept oliţă de noapte şi
recipient pentru supă, care era mai mult apă chioară. Autorul arată condiţiile
inumane din închisoare, deţinutul era legat în lanţuri şi înfometat, bătut fără
milă şi ţinut în frig, umilit necontenit şi tratat ca o fiinţă de care nu este
nevoie şi a cărui moarte ar fi considerată o binefacere pentru regim. Autorul
descrie bine ce ticăloşi erau comisarii politici, securiştii şi gardienii
(dintre care credem că unii mai trăiesc şi au pensii scandalos de mari) care îi
supun pe deţinuţii politici unui regim de exterminare.
Autorul descrie monstruozitatea sistemului
comunist şi a aparatului său represiv.
Imediat după evenimentele din Ungaria eroul
romanului este arestat a doua oară şi condamnat la 15 ani detenţie regim sever
fără vizite, când autorităţile comuniste de frica unor răzmeriţe anticomuniste
au hotărât ca cei care au fost arestaţi ca elemente contrarevoluţionare, să fie
din nou încarceraţi, chiar dacă şi-au ispăşit pedeapsa., greutăţile prin care a
trecut în vederea refacerii vieţii şi integrării în comunitate, ostilitatea cu
care erau priviţi foştii deţinuţi politici taxaţi drept legionari.
S-a căsătorit cu o fostă măicuţă de la M-rea
Vladimireşti din zona Tecuciului şi ea fost deţinut politic pentru că s-a opus
desfiinţării şi evacuării mânăstirii şi port ilegal de uniformă monahală. Noroc
că a venit amnistia din 1964.
Autorul surprinde foarte bine supravegherea acerbă
a zbirilor stăpânirii după eliberare, la locul de muncă, încercările acestora
de a-l face informator, modul în care eroul a reuşit să înşele „vigilenţa”
grănicerilor din Deltă; norocul face ca şalupa acestora, o „gioarsă” pe care o
păştea „fierul vechi” să se defecteze, făcând posibilă fuga pe mare, împreună
cu familia în 1982, ajungând ulterior peste ocean în „lumea nouă”.
De menţionat că eroul romanului a planificat fuga
pe mare timp de trei ani, când sub ochii grănicerilor şi securiştilor a
pregătit o şalupă cu toate cele necesare.
Interesante sunt şi amintirile eroului romanului
din adolescenţă, când armata roşie a ocupat România şi comite furturi şi
abuzuri de neimaginat, arătând cum soldaţii sovietici răpeau tinere „ca pradă
de război”, ca mai târziu să le abandoneze pe câmp batjocorite.
Vorbind despre colectivizare după modelul
sovietic, eroul romanului, căruia i-a plăcut istoria în şcoală, arată că
aceasta era mai gravă decât răscoala din 1907.
Toate cele prin care a trecut îl fac pe eroul
romanului să creadă că istoria nu este o ştiinţă destul de convingătoare, ci
mai degrabă una subiectivă, care lucrează cu jumătăţi de măsură.
Nu putem încheia decât arătând că autorul
romanului ne apare ca un prozator prolific şi experimentat, înzestrat cu un
remarcabil talent scriitoricesc. Cartea în sine este o reuşită a scriitorului
Milian Oros. Critica literară trebuie să manifeste disponibilitate faţă de
romanul în cauză, care şi-a câştigat pe merit un loc în literatura
contemporană. Punctum!
Prof. dr. Constantin Dobrescu
Fundaţia pentru Istoria Prahovei
PLOIEŞTI
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu