FMI avertizează
Guvernul Victor Ponta privind creșterile salariale și reducerile de taxe.
"Toate acestea vor avea impact negativ asupra economiei", spun reprezentanții
FMI, în cadrul unui comunicat de presă, citat de Realitatea TV.
Concret, FMI
estimează un deficit bugetar de 3% din PIB în 2016 și peste acest nivel în
2017, din cauza reducerilor masive de taxe și impozite și a majorărilor
salariale anunțate.
"România a
înregistrat în ultimii ani o îmbunătăţire considerabilă a indicatorilor săi
macroeconomici, fiind susţinută de trei acorduri succesive cu FMI, Uniunea
Europeană şi Banca Mondială. Protejarea acestor realizări, în contextul
escaladării riscurilor de evoluţii sub aşteptări la nivel global, şi mai ales
în economiile emergente, este aşadar crucială. Printre politicile prioritare principale se numără
menţinerea disciplinei fiscale în vederea consolidării finanţelor publice,
precum şi reînnoirea momentumului pentru reformele structurale – mai ales în
zona companiilor de stat–pentru a susţine nivelul de încredere şi a îmbunătăţi
potenţialul de creştere pe termen lung.
Perspectiva de
creştere pe termen scurt este puternică, dar riscurile sunt de a înregistra
rezultate sub nivelurile anticipate. Economia creşte într-un ritm sănătos,
pentru anul 2015 anticipându-se o creştere PIB-ului real de 3,4%, la aceasta
creştere contribuind, în general consumul, investiţiile şi exporturile. Se
preconizează ca şi relaxarea fiscală prociclică din anul 2016, menită să
impulsioneze cererea internă, să contribuie la o accelerare a activităţii
economice cu aproximativ 3,9% în anul viitor; ea va inversa însă progresele
recent obţinute în stabilizarea datoriei publice. Volatilitatea reînnoită de pe
pieţele financiare globale, inclusiv riscurile de evoluţii sub aşteptări în
zona comerţului şi a fluxurilor de capital, ar putea genera tensiuni în
economia românească.
După mai mulţi
ani de consolidare fiscală, deficitul fiscal este prognozat a creşte
considerabil pe fondul reducerilor consistente de impozite şi taxe şi al
majorărilor salariale. Pentru acest an, bugetul este construit astfel încât să
se realizeze ţinta de deficit de 1,9% din PIB datorită realizărilor bune pe
partea de venituri şi execuţiei sub aşteptări a bugetului de capital, existând
deci spaţiu pentru a se onora înainte de termen unele dintre obligaţiile
aferente anului 2016. Pentru anii 2016 si 2017, politicile adoptate şi cele
care se intenţionează a fi adoptate—o combinaţie de reduceri masive de impozite
şi taxe şi de majorări salariale –vor împinge deficitul fiscal până aproape de
3% din PIB în anul 2016, şi peste acest nivel în 2017 dacă nu sunt identificate
măsuri compensatorii sau dacă nu se întâmplă din nou neexecutarea integrală a
cheltuielilor de capital. Această abordare prociclică va induce un stimul la
nivelul economiei într-un moment în care acesta nu era necesar, având în vedere
creşterea economică, şi va aşeza datoria publică pe o traiectorie ascendentă.
Planurile fiscale sunt raportate la o ţintă recomandată de deficit de 1,5% din
PIB pentru anul viitor, deficit ce ar asigura reducerea datoriei publice ca
pondere în PIB şi, dată fiind neutralitatea ciclică, ar acomoda perspectivele
actuale de creştere.
Accelerarea
reformelor fiscale structurale este esenţială pentru consolidarea finanţelor
publice şi pentru îmbunătăţirea calităţii bugetului. Mai buna colectare a
veniturilor şi reducerea cheltuielior ineficiente ar putea genera spaţiul
fiscal necesar reducerii cotelor de impunere, deşi într-un ritm mai temperat.
În mod special, deşi colectarea impozitelor şi taxelor a fost considerabil mai
bună în acest an, decalajul de colectare se menţine semnificativ. Pe mai
departe, prioritatea în materie de reforme ar trebui să se concentreze pe
introducerea unei abordări moderne bazate pe gestionarea riscului de
conformare, abordare care ar deplasa resursele limitate ale administraţiei
fiscale (ANAF) dinspre controalele efectuate în scopul rambursărilor de taxă pe
valoarea adăugată (TVA) către activităţi ce generează mai multe venituri. În
lipsa unei astfel de reorientări a resurselor, planurile de restructurare
suplimentară a ANAF s-ar putea să nu genereze rezultatele anticipate. De
asemenea, noul regim de impozitare a resurselor naturale avut în vedere ar
trebui calibrat cu atenţie pentru a se asigura un echilibru între stimularea
investiţiilor pe de o parte, şi obţinerea de către Stat a părţii ce i se cuvine
din aceste venituri, pe altă parte. Pe partea de cheltuieli, măsurile cheie de
eficientizare includ: (i) demararea unor analize pilot ale cheltuielilor
publice în vederea identificării posibilităţilor de câştiguri de eficienţă,
(ii) punerea în aplicare şi întărirea listei de prioritizare a investiţiilor
pentru a spori calitatea investiţiilor, şi (iii) finalizarea implementării la
scara naţională a sistemului de control al angajamentelor, menit să
îmbunătăţească gestionarea cheltuielilor.
Politica monetară
se confruntă cu noi provocări. Se preconizează că inflaţia generală anuală se
va menţine în zona negativă până la mijlocul anului 2016, reflectând în mare
parte reducerea TVA-ului la alimente din luna iunie şi reducerea cotei standard
de TVA din ianuarie 2016 şi preţurile mai mici la mărfuri. Cu toate acestea, nu
se impune o relaxare imediată a politicii monetare, dată fiind poziţia fiscală
bazată pe expansiune din anul 2016, creşterea rapidă a salariilor,
anticipaţiile inflaţioniste amplu ancorate şi incertitudinile ce persistă pe
pieţele financiare globale. Continuarea inflaţiei importate reduse ar putea
însă complica pe viitor deciziile de politici.
Sectorul bancar
se găseşte cu un pas mai aproape de revigorarea intermedierii. Sectorul bancar
a facut faţă cu bine incertitudinilor legate de Grecia din vara acestui an şi
continuă să menţină rezerve suficiente de capital şi de lichidităţi. Pe măsură ce bilanţurile s- au consolidat
şi redresarea economică a căpătat teren, creditarea sectorului privat a început
să dea semne de revenire incipientă. În acelaşi timp, menţinerea unor rezerve
puternice va fi esenţială pentru ca băncile să poată gestiona riscurile legale
considerabile. Urgentarea adoptării atât de întârziatei legislaţii din sectorul
financiar – referitoare la închiderea băncilor, la garantarea depozitelor,
supravegherea macroprudenţială şi la obligaţiunile garantate - va contribui la
întărirea cadrului legal actual şi la alinierea acestuia la bunele practici
internaţionale. În ceea ce priveşte modernizarea regimului insolvenţei în
România, procesul avansează, iar misiunea a recomandat consolidarea proiectului
de legislaţie secundară pentru a se asigura implementarea eficientă a cadrului
legal privind insolvenţa personală.
Lipsa progreselor
în zona reformelor structurale constituie un obstacol principal pentru
perspectivele de creştere pe termen lung. Cel mai puternic pilon al reformelor
structurale din România a fost îmbunătăţirea continuă a cadrului de formare a
preţurilor în energie, acompaniată de eforturi permanente de întărire a
sistemului de sprijin pentru consumatorii vulnerabili. Cu toate acestea,
acţiunile de îmbunătăţire durabilă a performanţelor obţinute de multe
întreprinderi de stat (ÎS) ineficiente din sectoarele transporturi şi energie
au fost stopate, acest lucru datorându-se parţial neîmbrăţişării pe deplin a
conceptului de mai bună guvernare corporativă a ÎS. Noul proiect de act
normativ privind guvernarea corporativă, dacă va fi implementat în manieră
acoperitoare, va constitui o oportunitate de reclădire a credibilităţii în
acest domeniu. În acelaşi timp, autorităţile ar trebui să dea un nou impuls
implicării sectorului privat în ÎS, prin oferte publice iniţiale sau prin
privatizări strategice. Fără o modernizare a infrastructurii de transport
public a României, avantajele activităţii economice puternice din prezent nu
vor avea decât o viaţă scurtă, iar progresele către convergenţa economică vor
fi lente”, se precizează în comunicatul FMI.
Acordul cu FMI, sub semnul întrebării
Delegaţia FMI a discutat, miercuri, cu
parlamentarii din Comisia de buget-finanţe, după ce, marți, oficialii Fondului
au avut discuţii cu preşedintele Klaus Iohannis şi cu premierul Victor Ponta.
Primul a avut o reacţie dură la adresa Guvernului, în contextul în care ultimul
acord cu Fondul Monetar este considerat un eşec, notează Agerpres.
Extinderea
legislației privind managementul profesionist la toate companiile de stat și
proiecțiile privind deficitul bugetar pentru 2016 și 2017 sunt principalele
observații prezentate, miercuri, de reprezentanții FMI în fața membrilor
Comisiei pentru Buget, Finanțe și Bănci din Camera Deputaților.
"Prima
constatare este aceea că România, din punct de vedere al macrostabilității,
este într-o poziție bună și sustenabilă. Este afirmația șefei misiunii Fondului
Monetar Internațional în România. Dar, ca în orice demers, există lucruri
împlinite și lucruri mai puțin împlinite. Singurele observații (ale reprezentanților
FMI — n.r.) sunt în legătură cu reformele structurale, mai precis adoptarea în
Parlament a Ordonanței 109 privind managementul companiilor de stat și
eliminarea tuturor excepțiilor de la această lege. Deci să intre toate
companiile care au capital de stat într-un astfel de management", a
declarat președintele Comisiei, Viorel Ștefan, la finalul discuțiilor.
Pe de altă parte,
deputatul Gheorghe Ialomițianu, a declarat că FMI și-a manifestat îngrijorarea
despre situația fiscal bugetară din 2016 și 2017, în special din cauza
majorărilor de salarii anunțate: "Toate măsurile anunțate de Guvernul
Ponta nu pot fi implementate în condițiile angajamentelor României în fața
Comisiei Europene și FMI. Adică România va depăși deficitul de 3% din PIB, un deficit
care nu poate fi susținut financiar".
Ialomițianu a
precizat că Lega salarizării în sectorul bugetar a fost unul din aspectele
menționate de reprezentanții FMI, care au fost nevoiți să se informeze din
presă cu privire la intențiile Guvernului, pentru că nu există detalii oficiale
cu privire la acest proiect.
Într-un mesaj
postat, marți, pe Facebook, președintele Klaus Iohannis scria că, prin măsurile
adoptate, Guvernul nu a reușit să convingă FMI că are voința de a implementa
reformele structurale asumate.
"Discuțiile
din ultima perioadă despre încheierea unui nou acord cu FMI trebuie să aibă în
vedere serioasele rezerve exprimate de oficialii Fondului Monetar Internațional
că România îndeplinește condițiile necesare. Din păcate, Guvernul nu a reușit,
prin măsurile adoptate, să convingă FMI că are voința de a implementa reformele
structurale asumate", puncta Iohannis.
În contextul în
care există serioase rezerve că România îndeplinește condițiile necesare pentru
a beneficia de un acord de tip Flexible Credit Line, președintele României și-a
exprimat îngrijorarea cu privire la vulnerabilitățile care pot afecta cadrul
fiscal-bugetar viitor.
Referitor la
bugetul pentru anul 2016, s-a evidențiat necesitatea ca România să nu se
îndepărteze semnificativ de o abordare fiscal-bugetară prudentă, pentru a
preîntâmpina o serie de riscuri macroeconomice. În acest sens, pe termen scurt,
se impune păstrarea sub control a deficitului bugetar, ca element de
responsabilitate și prudență la nivelul deciziilor de politică economică,
astfel încât prognozele economice favorabile să fie reflectate de o creștere
economică sustenabilă.
În replică,
premierul Victor Ponta spune că România este "singura sau cea mai de
succes poveste" a Fondului Monetar Internațional, precizând că este
continuată colaborarea cu FMI, Banca Mondială și Comisia Europeană pe lucruri
importante.
Începând din 2009
și până în prezent, România a încheiat trei acorduri consecutive de împrumut cu
Fondul Monetar Internațional și Uniunea Europeană.
Ultimul acord cu
FMI, care a expirat în septembrie 2013, a avut o valoare de două miliarde de euro
însă autoritățile de la Bucure ști
nu au accesat fonduri. Scopul acordului de tip preventiv a fost acela de a
proteja economia românească de eventuale șocuri de pe piețele financiare.
Acesta a fost cel de-al zecelea acord încheiat de România cu Fondul Monetar
Internațional din ultimii 23 de ani și al treilea acord solicitat FMI, de la
declanșarea crizei economice, în 2009. Sursă: REALITATEA.NET
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu