În fiecare an, la
data de 26 octombrie, credincioşii îl prăznuiesc pe Sfântul Mare Mucenic Dimitrie sau Sfântul
Dumitru – Izvorâtorul de Mir. Tradiţia spune că, în această zi, se sfârşeste
„vara păstorilor”, începută pe 23 aprilie, de ziua Sfântului Gheorghe. În credinţa populară, Sfântul Dumitru
desfrunzeşte codrul, îi coboară pe ciobani cu oile de la munte, iar lumea se
pregăteşte pentru iarnă. De asemenea, Sfântul Dumitru adună toţi oamenii la
sărbătoarea recoltei.
Peste 300.000 de
oameni îşi sărbătoresc onomastică de Sfântul Dumitru, persoane dintre care
majoritatea sunt bărbaţi şi poartă numele sfântului de Dumitru, ori Mitică, Dimitrie sau Dumitrache, iar femeile
care se sărbătoresc se numesc Dumitra sau Dumitriţa, Mitra, Dumitrica, Demetra
sau Dumitrana. Citeşte şi: obiceiuri de Sfantul Dumitru
Sfântul Mare
Mucenic Dimitrie, Izvorâtorul de mir a trăit in timpul împăraţilor Diocleţian
(284-305) şi Maximian (286-305). Din viaţa sa, înscrisă în Sinaxare, aflăm că a fost fiul prefectului din
Tesalonic. Datorită calităţilor sale, este numit după moartea tatălui său,
guvernator al Tesalonicului. Ţinând seama de faptul că Dimitrie nu a ascuns că
este creştin, a fost întemniţat. În vremea aceea, creştinii erau trimişi ca
pedeapsă, să lupte cu gladiatorii. În aceste lupte, creştinii erau victime
sigure.
Potrivit
traditiei, Nestor – un tanar crestin, cere binecuvantarea de la Sfantul Dimitrie
sa-l omoare pe Lie, gladiatorul favorit al imparatului, pentru a pune capat
luptelor sangeroase. Dimitrie il va insemna cu semnul sfintei cruci pe frunte
si ii va spune: „Du-te si pe Lie il vei birui, iar pe Hristos Il vei
marturisi”. Prin rugaciunele Sfantului Dimitrie, Nestor reuseste sa-l strapunga
cu lancea pe Lie. La finalul acestei lupte, imparatul Maximian porunceste ca
lui Nestor sa i se taie capul, iar Dimitrie sa fie strapuns cu sulitele. Din
trupul lui Dimitrie, nu a curs sange, ci mir tamaduitor de boli.
Sfantul Dimitrie
a fost martirizat la Sirmium
(Sremska Mitrovita, in Serbia), iar moastele sale au fost aduse in Tesalonic,
pe 26 octombrie 413. Biserica actuala in care se afla moastele Sfantului
Mucenic Dimitrie a fost construita la putin timp de la incendiul bisericii
ridicate de guvernatorul Leontie, din anii 626-634. A fost transformata in
moschee in anul 1493 si redata cultului crestin in 1912.
Cand vine vorba
de Sfantul Dimitrie, grecii afirma ca trebuie sa vorbim de doi sfinti
distincti: Sfantul Dimitrie de la
Tesalonic , fiul guvernatorului, cinstit pe 26 octombrie si
Sfantul Dimitrie de la Sirmium ,
diacon care si-a dat viata pentru Hristos si este pomenit pe 9 aprilie. Nu stim
daca aceasta ipoteza a grecilor este adevarata. Nu avem un raspuns final din
partea cercetatorilor pentru aceasta problema.
Sfantul Mare Mucenic Dimitrie – ocrotitorul
orasului Tesalonic
Sfantul Mare
Mucenic Dimitrie este ocrotitorul orasului Tesalonic. Comunitatea crestina de
aici a fost infiintata de Sfantul Apostol Pavel, in timpul celei de-a doua
calatorii misionare. In ziua de 26 octombrie, in Tesalonic se organizeaza
pelerinaje si procesiuni la sfintele sale moaste. Punctul culminant al
sarbatorii il constituie deschiderea raclei in care sunt pastrate cinstitele
moaste ale Sfantului Dimitrie. Racla este asezata in partea stanga a naosului,
intr-un mic paraclis din marmura si impodobit cu fresce din viata sfantului.
Episcopul care participa la aceasta sarbatoare, se roaga inaintea raclei, apoi
sfinteste untdelemnul pe care il toarna peste mirul izvorat din sfintele sale
moaste. Acest ulei sfintit unit cu mirul izvorat in chip minunat este daruit
credinciosilor spre dobandirea sanatatii sufletesti si trupesti.
Sfantul Mare Mucenic Dimitrie in iconografie
In primele
reprezentari, Sfantul Mucenic Dimitrie nu apare ca fiind militar, ci intr-un
costum civil care apartinea clasei senatoriale. Amintim ca in anul 2000, David
Woods a lansat o ipoteza legata de cultul Sfantului Dimitrie, in care sustine
ca acest cult s-a dezvoltat prin mutarea moastelor mucenicilor militari
Chelidonius si Emeterius, din Spania la Tesalonic. Guvernatorul
Leontie va primi vindecare in urma sarutarii acestor moaste, in anul 413.
Dorind sa afle cui apartin moastele, David Woods precizeaza ca s-a interpretat
gresit inscriptia de la locul moastelor. S-a citit Demeterius in loc de
Emeterius. Aceasta ipoteza, ar putea fi un raspuns la reprezentarea
iconografica a Sfantului Dimitrie in chip de militar.
Pe o gravura in
fildes din secolul al X-lea intalnita in Constantinopol, Sfantul Dimitrie este
reprezentat ca soldat de infanterie. Insa, o icoana din secolul al XI-lea din
Sinai il arata ca fiind civil.
O alta icoana din
Sinai, datand din perioada cruciadelor, pictata in a doua jumatate a secolului
al XII-lea, il infatiseaza pe Sfantul Dimitrie alaturi de Sfantul Gheorghe. Cei
doi sunt reprezentati calare, Sfantul
Dimitrie pe un cal negru, iar Sfantul Gheorghe pe un cal alb. In timp ce
Sfantul Gheorghe este reprezentat impungand cu sulita un balaur, Sfantul
Dimitrie este infatisat invingandu-l pe gladiatorul Lie. Avand in vedere ca
Sfantul Dimitrie l-a invins pe Lie prin rugaciune, nu direct in lupta, aceasta
reprezentare face trimitere la razboiul nevazut. In icoanele recente, mai ales din Grecia, in
spatele Sfantului Dimitrie apare in fundal, Turnul Alb din Salonic.
Originea numelui Dimitrie
Originea numelui Dimitrie e greceasca si aminteste de vechea zeita
Demeter. Crestinismul a impus numele masculin Demetrios, explicat uneori ca
simplificare a lui demometer, „maica poporului” (demos = popor; meter = mama),
pronuntat in neogreaca dimomitir. La noi, pe langa numele barbatesti Dumitru,
Dimitrie (cu prescurtari ca Mitrea, Mitru, Mitu, Dima si diminutive ca Mitrus,
Mitrut, Mitrel, Mitrica, Mitus, Mitel, Mitica, iar uneori Mitty, sub influenta
occidentala), exista si numele femeiesc Dumitra (de unde Mita si alte forme
diminutivate).
Sursa: creştinortodox.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu