Horea a organizat armata ţărănească după model militar,
fiind ajutat şi de căpitanul Crişan, care fusese zeci de ani gradat în
regimentele grănicereşti. Horea a preluat jurământul căpitanilor şi membrilor
oastei sale şi a numit primari peste satele eliberate. Nu întâmplător, Horea
era numit de poporul român Horea Rex Daciae. El şi-a dat seama că numai
eliberarea teritoriului locuit de români în Ardeal poate duce la supravieţuirea
neamului său. A dus o politică inteligentă şi violentă, de pustiire a curţilor
nobiliare maghiare, a înlăturat funcţionărimea austriacă din târgurile, satele
şi minele eliberate, dovadă că nu a acţionat în colaborare cu Curtea vieneză,
ci numai s-a folosit de ascendentul legăturilor prealabile cu mediile imperiale
în mentalul şi imaginarul colectiv românesc. El a cerut în ultimatumul dat
nobililor maghiari de la Deva ca „nobili să nu mai fie” şi aceşti să „jure pe
cruce”, pentru a fi acceptaţi în noul stat românesc preconizat de Horea în
Ardeal. „A jura pe cruce” reprezintă întreaga cheie a răscoalei lui Horea.
Ortodoxia promovată de revoluţionarii lui Horea era liantul ideologic al
unităţii de acţiune în teritoriul controlat de către răsculaţi. Doar cei
ortodocşi sau care jurau pe crucea bizantină şi se botezau aveau dreptul la
viaţă în statul ţărănesc preconizat de către Horea Rex Daciae. De aceea, fundamentele
coeziunii ţărănimii răsculate a fost religia ortodoxă, ca însemn ideologic al
noii stări de lucruri în Munţii Apuseni. Revolta ţăranilor a fost nu numai
împotriva nobililor reformaţi maghiari, a funcţionarilor catolici austrieci, ci
şi împotriva românilor de religie greco-catolică sau unită percepuţi ca
„trădători” sau colaboratori ai aparatului represiv ai statului suprapus de
altă etnie decât cea majoritar românească. Nu întâmplător Blajul, sediul
episcopal unit, intelectualiatea Şcolii Ardelene de religie greco-catolică şi
mediul clerical unit nu au pactizat cu răsculaţii lui Horea, percepuţi ca un
pericol pentru înţelegerile binefăcătoare reciproce dintre „colaboraţionişti”
şi Curtea de la Viena.
O carte mai puţin promovată de istoriografia română este cea
lui Alexandru Şterca Şuluţiu, „Istoria Horii şi a poporului românesc din Munţii
Apuseni”, scrisă pe la 1850, folosind metode istoriografice moderne de istorie
orală, înainte ca acestea să devină o componentă de bază a istoriografiei
americane şi apoi a celei post-decembriste româneşti. Episcopul greco-catolic
Alexandru Şterca Şuluţiu sintetizează opinia românilor uniţi faţă de răscoala
lui Horea percepută ca o resurecţie ţărănească violentă de factură
creştin-ortodoxă. Autorul care se trăgea dintr-o familie greco-catolică din
Munţii Apuseni povesteşte peripeţiile familiei sale în vremea răscoalei,
percepută de Horea ca „colaboraţionistă” cu autorităţile austriece şi care
trebuia să moară. Şuluţiu a păstrat din memoria familiei teama faţă de ţăranii
români orotdocşi care îi punea în faţa unui fapt de mărturisire a credinţei:
ori trec prin botezul ortodox, ori mor de sabie. Familia lui Şuluţiu, după
grele încercări şi nopţi dormite prin păduri, se salvează cu greu din mâinile
răsculaţilor care îi percepeau pe greco-catolici ca instrumente ale statului
opresiv nobiliar şi străin de neam. La Şuluţiu se observă o deonsiderare a
mişcării lui Horea percepută ca violentă şi prea ortodoxă din punct de vedere
confesional. Şuluţiu ne-a lăsat o descriere plastică a botezului celor care nu
erau de religie ortodoxă. Horea ajuns cu oastea sa la Abrud: „Înţelegând dară
gloatele Horii că şi maghiarii îmbrăcaţi în haine româneşti s-au amesteca şi-şi
fac treaba cu dânşii, şi temându-să ca nu cumva mai pe urmă să-i vânză, au spus
Horii lucru acela, întrebându-l ce ar trebui a face cu unii maghiari de aceia?
Să zice că ar fi zis Horea: `cari se dau cu noi şi să împărătşesc cu noi din
faptele noastre, nu trebuie supăraţi, fără ca să fim mai secure că vor ţânea
tot mereu cu noi, să-i botezaţi pe legea noastră`, care s-au făcut şi în a
cărei urmare, nenumăraţi maghiari, reformaţi şi unitari, unii ca să fie
suferiţi de soţii la prăzi şi jafuri, iară alţii, ca să scape de moarte, s-au
botezat, precum a şi fost şi cămăraşul din Abrud, Fizker Ferenţ, unitar, cu
trei feciori ai săi, şi alţii” (Alexandru Şterca Şuluţiu, „Istoria Horii şi a
poporului românesc din Munţii Apuseni”, Ed. Viitorul Românesc,1995, p. 97/98).
Botezul ortodox era certificatul străinului pentru a fi lăsat să trăiască pe
teritoriul românesc eliberat de către Horea din Munţii Apuseni.
Ţăranii din Apuseni s-au ridicat şi împotriva arendării
cârciumăritului, un drept vechi folosit de români şi oferit acum de Viena unor
negustori străini, în special armeni. Moţii iobagi în plângerile lor către
Viena, unele dintre acestea duse personal de Horea împăratului, vorbeau de
persecutarea ţăranilor că nu primeau dreptul de cârciumărit pentru că erau de
majoritari şi de religie ortodoxă, deci consideraţi schismatici şi scoşi din
sistemul religios recunoscut de imperiu. Moţii au organizat o rezistenţă după
modelul „ceaiului american”, boicotând produsele vândute de cârciumarii armeni
şi cumpărând doar ţuica produsă de moţi. Nemulţumirile moţilor au culminat cu
revolta de la Câmpeni din mai 1782 care a fost primul semn vizibil al
apropiatei răscoale. Represiune a fost violentă şi s-a lăsat cu condamnări la
moarte şi plata unor despăgubiri uriaşe. Horea a stat deoparte de evenimentele
de la Câmpeni, dar documentele informative ale poliţiei austriece vorbesc de
inspirarea lor de către viitorul răsculat. Tumultul de la târgul din Câmpeni
anunţa furtuna ce o să vină în Ardeal. Nu întâmplător debutul răscoalei lui
Horea a avut loc la biserica ortodoxă din Mesteacăn. Pe 28 octombrie a avut loc
târg la Brad unde a apărut Crişan, care a convocat marea adunare ţărănească de
la biserica ortodoxă din Mesteacăn, pe 31 octombrie 1784. Aici, pe terasa
bisericii de la hotarele localităţii Brad cu satul Mesteacăn circa 500 de
iobagi au participat la Liturghie şi s-au rugat cu preotul ortodox din parohie.
Au venit iobagi de pe tot cuprinsul Cetăţii de Piatră. Biserica era mică şi
construită din lemn. Aceasta a fost arsă mai târziu de autorităţile maghiare.
În urma unor cercetări arheologice din 1983 s-a reconstituit arheologic
biserica, care era construită pe o fundaţie de piatră şi nava nu era mai lungă
de circa 8 metri. După slujba religioasă, Crişan îndeamnă pe ţărani să se
îndrepte spre Alba-Iulia pentru a răspunde conscripţiei militare imperiale şi a
se înarma. Conscripţia militară a fost doar pretextul lui Horea, chiar dacă
ţăranii credeau că prin înarmarea şi încorporarea în regimente grănicereşti vor
scăpa legal de iobăgie. Horea s-a folosit însă inteligent de conscripţia
militară austriacă pentru a îi înarma pe iobagi şi să-şi câştige libertatea cu
armele în mâini. Viena era speriată de ascensiunea europeană a Rusiei ţariste
şi de propaganda ortodoxă dusă între popoarele din Balcani. De teama revoltei
ortodocşilor din principatul transilvan, Iosif al II-lea oferă patenta
religioasă de la 1782 ca să permită românilor să-şi ridice biserici în stilul
bizantin. Ortodocşii erau în continuare toleraţi, nu cetăţeni cu drepturi
depline, dar îşi puteau însă construi biserici, fără să mai fie bombardate de
generalul Bucow. Numeroase sate unite din Haţeg au trecut la ortodocşi, fapt ce
a creat nemulţumiri la Episcopia Unită de la Blaj. Românii din Ardeal nu mai
frecventază bisericile greco-catolice şi nu mai ascultă de trimişii Blajului,
fapt ce duce la noi măsuri anti-ortodoxe ale Curţii de la Viena, nemulţumind pe
moţii din Apuseni. Pe acest ferment religios anti-ortodox al Vienei s-a ridicat
Horea pe fruntea valului de nemulţumiri. La presiune nobilior maghiari Viena
blochează conscripţia militară, prilej pentru Horea de a începe răscoala de
eliberare naţională şi religioasă a românilor şi crearea unui stat propriu, cu
liderul ţăranilor pe post de Rex Daciae. Baronul Josif Nalaczy, cancelarul
ardelean a înţeles clar într-un document de epocă, încă din primele zile
adevărata ţintă a ţăranilor români: „Ca pământurile nobiliare să se împartă
între poporul de rând potrivit poruncii viitorului alt înălţat împărat al
nostru”, adică Horea. Nu întâmplător printre căpitanii lui Horea erau preoţii
ortodocşi, ca Popa Dănilă, Popa Constandin sau Popa Costan, ultimul a semnat cu
Ioan Piuariu Molnar o convenţie de armistiţiu.Încă de la debutul răscoalei
provizorul Gheorghe Devai de la Oficiul Minier Superior din Zlatna se temea ca
răscoala lui Horea să nu renască resurecţia ortodoxă a românilor conduşi de
Sofronie din Cioara de la 1761. Deci de la început nobilimea şi funcţionarii
percepeau mişcarea lui Horea ca o revoltă religioasă a „schismaticilor” care
îşi solicitau drepturile lor naturale religioase, sociale, economice şi
politice. Ortodoxia a fost ideologia lui Horea în acţiunea sa de eliberare
socială şi naţională. Iureşul răscoalei s-a extins distrugător peste
simbolurile religioase străine şi opresoare. La Baia de Criş răsculaţii români
au distrus mănăstirera franciscană, după ce călugării au fugit în codrii. La
Câmpeni, ţăranii români îşi alină răzbunarea pe cârciumarii armeni pentru
incidentul din 24 mai 1782. Ei distrug casele şi pivniţele lui Martin Bosnyak
şi Martin Patrubany. Butoaiele cu vin sunt vărsate pe uliţi. Stăinii erau
percepuţi ca uneletele asupritorului. Cu viaţă scăpau doar cei care se botezau
în credinţa ortodoxă. Pe 7 noiembrie armata ţărănească intră după lupte grele
în Roşia Montana. Aici dau foc bisericilor reformate şi catolice, precum şi
caselor celor bogaţi. Furia răsculaţilor se îndreaptă împotriva simbolurilor
religioase străine, catolice, reformate dar şi ale bisericii unite.
Românii uniţi erau percepuţi ca trădători sau
colaboraţionişti ai puterii de către răsculaţi. Nu întâmplător şi în hârtiile
anchetei comisiei imperiale conduse de contele Anton von Jankovich, în fişele
de portret ale inculpaţilor, se accentua caracterul religios de „neunit” al
fiecărui conducător al răscoalei Horea, Cloşca şi Crişan. Horea alături de
căpitanul său Cloşca moare zdrobit de roată, conform sentinţei celei mai grave
al Codex Theresianum, în data de 28 februarie 1785, pe Dealul Furcilor din
Bălgrad, nu înainte de a se fi spovedit şi împărtăşit la preotul paroh Nicolae
Raţ, ca un român martir şi mucenic ortodox. Moartea creştină, sub asistenţa
preotului ortodox, a lui Horea înlătură speculaţiile apartenenţei sale la vreo
lojă masonică sau la vreo mişcare secretă revoluţionară din care şi-au extras
sevele ideologice revoluţia de la 1789. De altfel, răscoala lui Horea a fost
percepută religios de preoţii ortodocşi contemporani, care au însemnat pe
cărţile religioase texte despre mişcarea revoluţionară. Spre exemplu, preotul
Nicolae Butariu scria pe marginea unui Evangheliar următoarele cuvinte: „Santa
şi de trei ori santa memoria ta, Horea, Cloşca şi Crişan”. Imediat după
trecerea prin supliciu la cele veşnice capii răscoalei româneşti au intrat în
pantheonul sfinţilor populari în memoria mulţimii. Unii cercetători susţin că
pe la 1816 în cunoscuta „Catedrală cu lună” construită în Oradea frecventată de
creştinii români s-a pictat deasupra catapeteasmei un portret a lui Horea. Pe
la 1828 în biserica de lemn ortodoxă din Tisa s-a zugrăvit martiriul lui Horea,
cu imaginea tragerii pe roată. În Ardeal sunt numeroase exemple imagologice şi
de iconografie dedicate conducătorilor răscoalei de la 1784, la sfârşitul
secolului XVIII-lea şi în prima jumătate a secolului al XIX-lea, prezentaţi ca
martiri şi mucenici populari care s-au sacrificat pentru libertatea poporului
român din Ardeal şi pentru ca ortodoxia să nu mai fie religie tolerată de către
stăpânitorii trecători.
Autor: Ionuţ Ţene
Sursa: Napoca News
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu