Cu o prefață semnată George Robert MITRACHE – fondator și redactor-șef
al revistei ,,GLASUL IUBIRII”, Curtea de Argeș,
volumul ÎN ATINGEREA INFINITULUI, a fost primit ca dar, cu dedicație și
iscălitură personală a autoarei, LILIANA ROIBU, fiică din Cetatea Neamțului, editat și
tipărit într-o concepție tinerească,
într-o formulă de excepție, coperta față
– COLOANA INFINITULUI (Constantin Brâncuși)
foarte frumos fotografiată într-un apus de soare, iar coperta patru spate, poză
cu autoarea volumului, într-un superb și
autentic, costum popular, (o poză foarte reușită),
în paralelism cu o dedicație de suflet,
ce merită să facă obiectul trecerii în revistă: ,,În amintirea bunicilor, în
dorul de absolut, în zborul spre infinit, vouă dragi părinți, care m-ați
educat în spirit creștin, cu o iubire
dincolo de suflet, vouă fii iubiți, ție soțul
meu drag, pentru tine Măria Ta, Cititorule, cel care simți, poți înțelege inima și
mintea românilor! Cu dragoste, din dragoste, pentru dragoste infinită, cu
recunoștință și gratitudine!”, și evident se pune ,,parafa” – semnătura –
,,pentru conformitate” – LILIANA ROIBU.
La o
parcurgere, fie ea și în fugă, sau într-o
grabă permisă, pentru a îngădui timpului să fie mai generos, (deși mi-aș
fi dorit, în acest context, ca măcar timpul să se oprească preț de câteva ore, să nu ne preseze), zic, a
volumului, se observă că alături versurilor sunt desene grafice – minunate,
care impresionează, emoționează, se
leagă foarte mândru cu textul – chiar și
câteva linii, spun ceva, sau spun totul, depinde dacă ai ochiul format pentru o
astfel de viziune. Felicitări celui care
semnează această grafie! În rest, ai zice, poezie! Ce mi-a mai ,,sărit” în
priviri, este faptul că volumul, s-ar putea zice, este construit/conceput, sub
forma unor capitole, fiecare avându-și
poeziile ,,din subordine”. Astfel, avem:
- prefața despre care am vorbit mai sus (vezi
supra);
- ,,FIRE DE
DOR”, (pag. 23-37);
- ,,DANSUL
DRAGOSTEI”, (pag. 38-48);
- ,,TĂRÂMUL
IUBIRII”, (pag. 49-65);
- ,,POVESTEA
UNEI LACRIMI”, (pag. 67-95);
- ,,CUTREMUR
DE VISE”, (pag. 97-113);
Realizarea volumului este în mod profesionist, la mare înălțime, iar alegerera colaboratorilor pe
măsură. Și toate astea la o primă
privire, ,,în fugă”, a minunatului dar, încât îmi permit ca primă impresie să
spun că autoarea, LILIANA ROIBU, este un poet al iubirilor veșnic tinere, căci ,,iubirea nu are vârstă!” –
o maximă aparținătoare literaturii
românești.
Deschid volumul să-i ,,gust” esența, să mă bucur de valoarea și
prețiozitatea conținutului, lucru normal, de altfel! Și, ghici, unde mi se deschide? ,,De ce
oamenii sunt răi?” (pag. 21). Wow! Cât
adevăr? Citesc poemul și-l recitesc
încă odată, să-i cuprind în înțeles
adevăratul tâlc. Păi, chiar așa?!?!? De
ce-am fi răi, când avem atâtea motive să fim buni? Întrebându-se, chiar ea,
autoarea, este cea care pe parcursul poemului, dă unele sfaturi, sincere, de
suflet, gândindu-se sau dorindu-și o lume
fără ură, o lume a lucrului sincer, curat, adevărat. Ar putea deveni acest
lucru, cândva, adevăr? Ar putea deveni acest lucru o realitate? Sincer? Nu! Nu!
Doar că sperăm, visăm, credem ... Liliana Roibu, visează și speră, crede și se roagă pentru o lume dreaptă, cinstită, fără ură... crede și-și
dorește o lume a iubirii, a credinței adevărate, a unirii în iubire și-n credință,
propunând, un singur lucru, drept antidot ,,pentru venin” (pag. 24), -
,,dragostea”. Vedeți la ce sunt buni și poeții?
Deci, iubiți-i, resopectați-i, stați-le
alături, susțineți-i!
Femeie tandră, plină de feminitate (credeți-mă, pe cuvânt, căci am cunoscut-o
personal, și știu ce zic!), Liliana Roibu, dă versurilor substanță, le încarcă cu o energie pozitivă,
transpunându-le în valori ideatice, reale. Versul în sine, ar putea fi înțeles precum o metaforă, mai mult sau mai puțin șlefuită,
dar în acord cu trăirea sufletească a momentului.
Liliana Roibu este un OM simplu (aparent), dar transmite
foarte mult pozitivism în jurul său, ceea ce puțini
oameni reușesc! Puțini oameni au această șansă, această megaputere, iar acest lucru
pornește de undeva, are o bază.
Autoarea este perfect conștientă de
acest lucru, dar și de talantul primit și nerisipit, dimpotrivă, înmulțit, și
apoi, dăruit înmiit nouă, Cititorilor.
Liliana Roibu este
un OM tradiționalist, născut și crescut în spirit tradițional, în dragoste pentru tradiție și
folclor, crescut în dragoste pentru a promova/proteja comorile din lada de
zestre ale acestui popor, valori pe care nu oricine știe să le prețuiască.
Autoarea își cunoaște perfect rolul, locul și rostul ei. Datoriei morale îi stau
mărturie faptele, lucrurile, oamenii cei dăscălește
în acest fel, încercând cât îi este cu putință
să transmită acest lucru și lor, celor
de lângă dânsa. Am avut ocazia să o văd pe scenă, cu grupul de copii pe care-i
coordonează, (ei elevi, ea dascăl). De fapt, așa
ne-am cunoscut! La ea acasă, în județul
Neamț, comuna Tașca, Centrul cultural al comunei, cu ocazia unui eveniment
cultural artistic dedicat ,,poetului ce ne unește”
– Grigore Vieru, sărbătorit cu cinste, aici, în această comună, eveniment la
care am fost invitat personal, în calitate de membru al Cenaclului literar
,,Nichita Stănescu”, aparținând
Centrului cultural al M.A.I, președinte
Lidia Obeadă, împreună cu alți colegi
din minister și de Cenaclu din întreaga
țară.
Din respect pentru colegii de Cenaclu, dar și din respect pentru Dumneata, Măria Ta,
Cititorule, am să vă fac o destăinuire: alături de mine au mai fost pentru
acest eveniment, la Tașca – din Reșita – Costel STANCU (membru U.S.R.), din
Siret – Cezar HAIURA, din Baia Mare (I.J.J. Maramureș) pr. dr. Daniel ACHIM – cu un memorabil eseu privind opera
marelui poet Grigore Vieru, din Baia Mare – Bianca Georgiana BELE – elevă la
Colegiul Național ,,Vasile Lucaciu” și Cristian FILIP (Baia Mare), din Miercurea
Ciuc – Gheorghe FILIP, dar și George
NICA, împreună cu soția Corina NICA (de
la Brașov) despre care o să vă spun
alte lucruri minunate, într-o altă recenzie de carte, și nu în final, om de-al locului, unul dintre cei implicați în organizarea acestui eveniment cultural
de anvergură, Mariu Mihai COȘERARIU –
un valoros poet, cântăreț și promotor al muzicii folk, despre care voi
mai vorbi câteva rânduri mai jos, pentru că el a avut aici, dublă (dacă nu
chiar triplă!) calitate, aici amintindu-l ca și
coleg și prieten de Cenaclu, el fiind și cel care a venit cu invitația de-a participa la acest act de cultură
prestigios și despre care pot spune că
va avea efect și continuitate, văzând
ceea ce s-a întâmplat, la modul extrem de frumos, la Tașca. Îți mulțumim Marius Mihai COȘERARIU pentru încrederea și
invitația făcută!
Liliana Roibu,
este un OM religios. Acest lucru îl demonstrează volumul în sine ... întregul
volum ... și stau mărturie personajele
biblice: îngeri, Fiul Isus, Dumnezeu, Fecioara Maria, personaje invocate
aproape în fiecare poem, cel puțin
odată, alături de Rai și Iad, Heruvimii
și Serafimii, Sfânta Cruce, Mire Sfânt,
candele, tămâie, smirnă (darurile magilor oferite la Nașterea Pruncului Isus, în ieslea dobitoacelor), Paradisul, cer,
lună, soare, stele ... o biblică legendă ... mănăstirea Voroneț
(pag. 55), casa și mireasa lui
Cristos sau ,,Casa Domnului” (pag. 74), Buna Vestire (pag. 80) ... Să mai aduc
argumente, să mai aduc exemple, sau deja v-ați
convins că vorbim despre un om religios, nu habotnic, un om crescut și botezat pentru a propovădui cuvântul și adevărul, pentru a-l propovădui pe
Cristos, cel Atotputernic. Și cred că
de-aici această binecuvântare, această frumusețe
în exprimare. Inima aparține întru
totul lui Cristos, fiind convinsă că și
binele și răul sunt oferite de
Cristosul Preabun ... cu putere și înțelepciune de a duce sau trece peste rău,
necaz, ură, mânie, suferință ...
încercări, de altfel!
Deci, Liliana Roibu – religioasă, tradiționalistă, frumoasă și-n exteriorul și-n
interiorul sufletului, (dacă așa n-ar
fi, nu ar avea puterea de-a transmite atâta de frumos, totul). O femeie
puternică, simplă, modestă și mândră în
același timp, un om care nu-și uită rădăcina, isotira și neamul din care provine.
Vorbind despre tradiție,
inevitabil pornești de la părinți, vorbind despre ei, despre frați, despre bunicii, care au fost sau, puținii, care ne-au mai rămas, poeta creează un
adevărat altar al sacrului familial, prezentându-și-i.
Nu își uită apartența – socială, colectivă, la un neam, (neamul
său). La noi, în Maramureș, există
chiar o vorbă (hore), extrem de frumoasă și
sensibilă în același timp, și-mi permit să o dezvălui:
,,Toată lumea are-un neam,
Numai eu pe nime(ni) n-am!”, (din folclorul tradițional al Maramureșului), de fapt un strigăt al celui singur, al omului
singuratic, ce-și dorește să aparțină
cuiva, să aparțină unui neam. Să nu
aparții niciunui neam este contrar
legilor firii. Cum te știi raporta și, de fapt, la ce te raportezi? Ești un nimic! Ești
un nimeni! În schimb, în satul tradițional,
cu cât neamul este mai mare, cu atâta mândria și
bucuria de a aparține acestuia este mai
mare, pentru că în orice împrejurare, în orice context, primii care-ți vor întinde mâna (fie la bine, fie la
rău), vor fi cei din neamul tău.
Aici, în doar aceste două simple și modeste versuri, găsim viața
omului, al celui tradițional, care își prețuiește și
își respectă neamul, originea,
ierarhia, tocmai pentru a nu fi singur și
a nu suferi, a nu încălca poruncile biblice, își
respectă și-și stimează (oricare sau oricum ar fi) valorile spirituale,
respectă cuvântul și imaginea celui de
lângă sine, nu-l ignoră, nu-l respinge, nu-l refuză, păcat fiind dacă așa ar face.
Opriți-vă, dragii
mei, să-mi dați dreptate, la poemele:
,,Chip de înger pus în ramă” (pag. 27), ,,Îmi e dor de sfânta mamă” – (versul
4), sau ,,Sărut mâna, mamă!” (pag. 28):
,,Sărut urmele pe unde treci, mamă,
În zborul alb de pasăre măiastră
Și chipul din a
sufletului ramă,
Porumbițo ce-mi bați la fereastră!
,,Sărut mâna, mângâietoare mamă!
Te iubesc sfâșietor
în infinit!
Cu mulțumire copilul
te cheamă!
În glastră, crinul alb a înflorit!”
Văd prin aceste chemări/invocări nu doar chemarea mamei care
a purtat-o în pântec, căruia i-a supt țâța, nu doar mama care a învățat-o să facă primul pas, ori să rostească
primul cuvânt, ci și invocarea, ca
printr-o rugăciune, a Maicii Sfinte, cea Pururea Fecioară și Născătoare de Dumnezeu.
Aceste poeme nu sunt ceea ce par a fi! Poezii? Nu! Nu!
Acestea nu sunt poezii ci sunt rugăciuni! Este rugăciune ridicată către
Dumnezeu, către Măicuța Sfântă, care și-a văzut Fiul Născut, batjocorit. De multe ori, sau chiar mulți, nu știm
să ne bucurăm de părinți până-i avem, până
mai sunt. E un fel de lume actuală, oare?, când există certuri și ură între părinți și copii, între frați, când există răutate și răutăți,
când există oameni falși sau neoameni,
lumea secolului XXI ... ce mai?
Liliana Roibu mamă fiind, nu face altceva decât să aducă
oaza de liniște, de bucurie, clipe de
fericire, secunda de iubire interminabilă, ce-și
are veșnica curgere spre liniștea sufletului, spre împăcare. Dacă mamei îi
sărută mâna, tatăl, în schimb, este ...,,icoană” (pag. 29), ,,Tatăl meu, icoană
vie”. Și ce observ în tot acest
context? Iubirea fără margini, necondiționată,
fără de sfârșit, iubirea sinceră și curată dintre un bărbat și o femeie, văd familia tradițională, așa
cum a lăsat-o Dumnezeu, și intens
combătută în acest secol al vitezei, dorindu-se o reinventare a familiei tradiționale, așa
cum ar vrea fiecare, bunăoară, după bunul plac, sau după fanteziile
bolnave.
,,La-nceput Dumnezeu Sfântul,
A făcut cerul și
pământul,
Cerul cu lună și
stele,
Pământul cu floricele,
Cerul cu luna și ceață
Și pământul cu
verdeață.
Cerul cu lună și
soare
Și o viață ca o floare,
Dar văzând că nu e bine,
Să fie singur omul pe lume,
Un somn lin trimite-ntrânsul
Și-adormit veni la
dânsul
Și făcu dintra lui
coastă,
Pe Eva strămoașa
noastră!”(din folclorul tradițional al
nunților, cercetare etnologică, Vasile
Bele). Întâi, l-a făcut pe OM, pe bărbat, și-apoi
luându-i o coastă, i-a făcut soție sau
soață, la făcut pe TATĂ și a făcu-o pe MAMĂ.
,,Icoană vie,
cel mai aprig și mai
frumos muritor,
Arde făclii
la Hristos, vrednicul meu tată, cu dor!”, (pg. 29). Din
punctul meu de vedere, aici, și doar
prin acestea poeta a atins infinitul. Nu este un caz izolat, exemplele pot
continua ... mie îmi ajunge doar aceste exemple/versuri dar e clar, tot volumul
e o atingere, căci prea te ,,atinge” la suflet, la inimă. Infinitul poate fi
atins? Poetul vrea ... își dorește acest lucru. Infinitul poate fi ajuns?
Poeta vrea să-l ajungă pentru a putea vedea și
dincolo! O simplă curiozitate? Infinitul poate fi luat? Poate fi micșorat? Eu sunt filolog de meserie, dar vă rog
să puneți această întrebare unui
matematician, care jonglează cu aceste noțiuni,
care pornește de la minus infinit și ajunge la plus infinit, și vedeți
ce-o să primiți drept răspuns. Dar un
răspuns metaforic sau spiritual, îl primim însăși
de la Liliana Roibu, mamă și soție, dascăl de nădejde al școlii românești,
propovăduitor al cuvântului și al
adevărului.
,,Mi-e dor de casa cu cerdac și
de bunicii
care
așteaptă-n poartă,
Cu părul nins de ani, ochi senini, gândul curat!”, zice în
poemul ,,Bunicii mei, leagăn de dor” (pag. 30), regretând plecarea fără de
întors, aflați acum în ,, ... Paradis”.
Deja, construim un arbore genealogic, uite, și
în literatură, o adevărată artă monografică. Vorbeam despre apartenența la un neam – folcloric, spiritual, moral,
etnologic, antropologic. Da! Aparținem
unui neam, suntem integrați lui și-i suntem datori, fiecare în parte, cu
dragoste, recunoștință, prețuire
și respect. Ce ziceți de ,,Bunica” (pag. 31), care este
văzută/închipuită/ pictată ca o ,,icoană sfântă,
adiere de căldură,
o înțelepciune
aparte,
model de virtute,
icoana sufletului meu”.
Dacă toți aceștia
mai trăiesc (personal nu știu acest
lucru), au (ar avea) un mare motiv de a fi mândri cu fata lor, cu nepoata lor,
cu ceea ce au născut și au crescut, iar
dacă dintre ei – părinți, frați, bunici chiar – s-or fi grăbită să plece
pe cărările infinite ale stelelor, credeți-mă,
și de-acolo, se bucură, iubesc și lăcrimează de bucurie, văzând raiul de pe
pământ. Personal, cred că putem face un rai și
pe pământ, și mai există unul al
îngerilor. Liliana Roibu asta face – aduce raiul pe pământ. Raiul ceresc aparține îngerilor, moșilor și strămoșilor noștri,
celor din neamul nostru, și nu numai,
plecați la Dreapta Judecată – acesta
aparține lucrurilor sensibile,
frumoase, luminate, bune și
bineplăcute. Raiul de pe pământ? Îl putem face sau construi fiecare, respectând
poruncile lui Dumnezeu. Citind volumul ,,În atingerea infinitului”, preț de câteva clipe am fost în raiul pământesc.
Poeta ,,În
atingerea infinitului”, se întreabă (pe bună dreptate): ,,De ce sunt oamenii
răi?” (pag. 21), poem care la fel de frumos ar suna și dacă am spune ,,De ce sunt oameni răi?”. Ce face omul rău?
Wow! Câte nu face?
,,Se cred ei, Dumnezei!
Se privesc cu ochi oțetiți
Ca lupii flămânzi, urlă răgușiți”.
La lup, ca
simbol zoomorf, urletul înseamnă chemare, înseamnă țintă, înseamnă mejdă sau hotar, înseamnă hrană și viață,
înseamnă naștere ... Dar lupul, ca animal,
nu este în vârful arborelui genealogic, cum pretinde (și este un adevăr) omul că s-ar situa. Animalul în sinea lui,
comunică doar și ,,mușcă din suflet”.
Ochii? Cel
mai simplu sau mai naiv copil, în adevărul lui, ar ști să ne spună că ochii sunt pentru văzut! Oare vedem? Noi,
oare, doar vedem, sau ne și vedem? Oare
sunt și pentru una și pentru alta ... și pentru a vedea și
pentru a ne vedea? Când ne vedem? Cum ne vedem? Unde ne vedem? Uitați-vă-n oglindă!
,,Din cele
mai vechi timpuri, omul, nu doar femeia, a folosit oglinda mai mult de cât
lingura sau fusul, a fost și a rămas
cel mai folosit obiect al casei. De ce? Simplu! Omul vrea să se cunoască.
Oglinda este sfetnicul pe care nu poți
să-l cumperi, sau să-i dai mită, să te oglindească așa cum ai vrea tu. Îți
place, nu-ți place, există în om un al șaselea simț,
de a te cunoaște, oglinda lui Socrate,
fiind chiar ,,gnothy seavton”, cunoaște-te
pe tine însuți. Să cunoască ce? Chipul și asemănarea: cine ești?, cum ești?, ce ești?, sau cu cine te-ai putea asemăna?” – pr.
dr. Dumitru ICHIM – KITCHENER ONTARIO, din volumul ,,DE VORBĂ CU OGLINDA”,
sursa facebook.
Faceți un banal
exercițiu (e o propunere doar),
ferească Dumnezeu de adevăr. Uitați-vă
într-o oglindă cu ochii deschiși și-apoi, o doua oară, închideți ochii, dar continuați să vă uitați în
oglindă! Ce vedeți, și-ntr-un caz, și
în altul?! Nu voi face alte comentarii, ci trag doar o concluzie – ochii sunt
pentru a ne vedea pe noi (noi pe noi), și-apoi
să-i vedem pe ceilalți, pe cei din
jurul nostru. Nu sunt pentru a judeca, căci e un mare păcat! Sunt doar pentru a
vedea și a ne vedea. Corect!
Poeta Liliana Roibu se vede așa
cum e, se vede pentru a se corecta, pentru a nu fi altfel și are acest har, dintr-un motiv foarte
simplu ... stă ,,De vorbă cu Dumnezeu” (pag. 19)
,,Cerșesc lumini în
tainicul altar de topaz,
Lacrimi de jos brăzdează înăbușitul
obraz,
Smerită, într-un ungher, mă prăbușesc la pământ,
Cu buzele pecetluite ca un mormânt”.
sau:
,,Candeluțe, tămâie,
smirnă ard, veșminte pe masa,
imaculate,
Vino, Doamne! Așează-Te,
vorbește-mi în noapte”.
Chiar și în noapte
de-ai veni, Doamne, te voi vedea, pentru că cred în Tine, vrea să ne spună
poeta. Și-n vorba ei cu Dreptul
Dumnezeu, nu cere nimic pentru ea, ci doar pentru cei din jurul ei,
înfăptuindu-i-se, o poruncă, una dintre porunci: ,,Iubește-ți aproapele!”, iar
aproapele despre care vorbesc înseamnă tot sau totul. Mai cu seamă se oprește asupra unor ființe dragi care pentru ea înseamnă totul, înseamnă viață, înseamnă dincolo de cuvânt, trăiește și-și dorește
să trăiască pentru aceste clipe binecuvântate, secunda sau clipa de-a fi cu soțul și
copiii, cei trei copii:
,,Dă-i sănătate, putere, mântuire, soțului drag,
Deschide zarea fiilor, să urce pe siderale scări!
Ascunde-I de Fiara ce vine, ținându-i
mereu treji!” (pag. 20) și vorbim
despre a-i ține ,,treji”, întru credință, întru dreptate, întru Dumnezeu, întru
biserică, întru adevăr, întru rugăciune, întru Cristos Creatorul. Vedeți altceva, aici, decât rugăciune? Este
Lilian Roibu un ,,HOMO RELIGIOSUS”? Da? Cu certitudine! Eu asta văd! Fapt ce mă
obligă ca acestui volum să nu-i spun, simplu – volum de versuri – pentru că
asta ar însemna extrem de puțin, l-aș micșora
în valoare, l-aș mici în prețiozitate, l-aș
duce într-un al infinit, al minusului. Dar să nu uităm un lucru esențial – poeta nu ne spune niciunde care
infinit vrea/dorește să-l atingă,
pentru că avem un plus și-un minus
infinit. Care e ținta poetei? Din acest
motiv, eu îi spun acestei cărți, carte
de rugăciune, un îndreptar minunat despre cum ar trebui să fim și cum suntem? Deci, citiți-o! Înțelegeți-o, pe Liliana Roibu, în adevărata ei creație ... una îndreptată cu toată energia spre
religie, spre spiritualitate, spre dragostea lui Dumnezeu fără de care nu putem
fi și nici nu am putea fi.
Și cum suntem, ne
spune chiar poeta, învățându-ne să nu
fim: ,,răi” suntem, ,,Dumnezei” ne credem, ,,lupi flămânzi”, ,,înfometate
hiene” și propune antidot (pag. 21)
dragostea. Repet acest lucru dar mi se pare extrem de binevenită această repetiție:
,,Dragostea gândul cel bun!”, pentru ca în final rugăciunea
să fie pentru toți:
,,O, Isuse preaiubit,
Peste suflet necăjit,
Coboară din bolți
de-argint
Și tronează pe
pământ!”, e însăși o chemare la
rugăciune, la ajutorul dumnezeiesc, la iertare, la îndurare:
,,Unește-ne-n credință,
Peste a țării
suferință,
Raiul și Iadul se
rostogolesc,
Piepturi palpitând de har ceresc!”.
Aici aș înlocui
substantivul ,,țara”, cu ,,lume” pentru
că suferința este a tuturor oamenilor,
a tuturor locuitorilor de pe acest binecuvântat pământ, nu doar noi,
românii! Văd aici și un poem patriotic, o chemare-apel la
eroismul soldaților care-și apără, sub invocarea jurământului militar,
țara. Dar, cine are credință în Dumnezeu, poartă în suflet o dragoste
adevărată, sinceră, curată, neîntinată.
Mărturii ale unei iubiri divine stau poemele din ,,Dansul
dragostei”. Poeta știe ce vrea ... să
danseze, într-un dans al dragostei ,,Atinsă de tine!” (pag. 39). Dansând
alături de marea iubire, îl întreabă: ,,Vezi tu, iubite, ce văd eu?” (pag. 42).
Dar ce vede poate? ,,Picături de iubire” (pag. 43-44). Desigur, după ,,Dansul
dragostei”, urmează, logic ,,Tărâmul iubirii” (pag. 49). Aici, colindăm, ne
bucurăm că se apropie Crăciunul, prilej de mare bucurie, atât sufletească cât și spirituală. (pag. 51)
,,Sfioasă, într-o atmosferă înălțătoare,
Aștept cu un colind
la brad, nerăbdătoare,
Să te îmbrac în magnifica sărbătoare,
Brațele tale calde,
să mă înfășoare”, ,,Iubite, se apropie
Crăciunul!”, (pag. 51). Tot în acest context al iubirii de neam se încadrează și poemul ,,Dragoste de frate” (pag. 54).
,,În palid ungher, în ceasul târziu,
Cu sufletul însângerat, iubite frate, îți scriu,
Pe aripă de albatros călător,
Cuprinsă de nestăvilit fior”.
În concepția unui om
normal, nimeni și nimic nu poate șterge dragostea dintre frați, oricât de departe ar fi ,,departele” (a
se înțelege depărtarea), dintre ei, sau
oricât de aproape, ar fi aproapele. ,,Sângele apă nu se face!”. Niciodată!
Niciodată! Și nu ai cum să nu iubești acest sentiment. Clepsidra cu sentimentele
frățești,
cu iubirea dintre frați, nu-și oprește
curgerea niciodată. Aici, în clepsidră, nisipul nu-și găsește sfârșitul, așa
cum dragostea dintre frați nu are voie
să moară niciodată. Acolo unde sunt frați,
există binecuvântarea lui Dumnezeu, există iubire, ar trebui să fie respect,
respectul copilăriei (unul naiv și
sincer) pur, curat, nealterat, neviciat.
,,În noaptea sfântă de ajun”, (pag. 60), zice autoarea
umblând după ,, ... atingerea infinitului”: ,,Cerul fereasta-și deschide,
Luminițele-și aprinde,
E sfânta Noapte de Crăciun,
Tatăl își trimite
Fiul cel Bun.
Tu, iubite, în brațe
mă strângi,
Printre arome de brad și
covrigi,
Trosnesc lemnele în șenimeu,
Te privesc, precum un zeu!”.
El Zeu, și tu zeiță! Întruchipare a unei iubiri curate,
inocente, fără de sfârșit, mereu
fierbând și clocotind. Minunea
regăsirii zeului sau zeiței, după care
alergi, plin de curaj și putere, în
plină tinerețe este magnific ilustrată
prin ochii poetei și fac aluzia că
iubirea n-a fost ocolită niciodată de niciun poet, indiferent de timp sau timpuri, scriindu-și fiecare în parte sau fiecare în felul său,
sentimentul perceput de / în iubire, de lacrimă, de dor, de suferință, de bucurie, de fericire. Liliana Roibu nu
face rabat și vede iubirea, cum
alftel?, decât în felul său.
Iubirea trebuie înțeleasă
la suprema dimnesiune pentru că poate să-ți
aducă un eventual dezastru, dezamăgire. Evident că acest ultim sens nu este de
dorit, dar este perceput prin răutate și
ură, secvențial – nonvalori de altfel.
Iubește cum iubești, iubește cât ești de iubit, dar clepsidra iubirii într-o
glumă doar, poate fi spartă, poate fi scăpată din mâini prea sensibile sau
poate încă preaneștiutoare, și-atunci, dragostea este spartă, ruptă,
distrusă ... Ce faci? Lupți până o
reculegi ...
Atunci când scriidespre iubire, despre vis-visare-vise,
despre bucurie-bucurii, atunci când scrii despre lacrimi-lacrimă, sufletul
poetului cerne/macină/spulberă/trece prin furtuni și nu e doborât sau împiedicat de nimic, te eliberezi, te
descătușezi, ai o viziune și culmea că nimic nu e regizat. Sau dacă
există o regie sau o coregrafie, aceasta este una autentică, a momentului, a
poetului.
Viziunea întrece aluzia, așa
cum visul întrece speranța și toate, pentru că iubirea le suportă, le
îngăduie, le simte, le transmite, le simte, le transmite, le dăinuie pe toate.
Așa se întâmplă și în poemele-rugăciune ale Lilianei Roibu, pline de bucurie,
pline de zâmbet, pline de împlinire.
Izvorul poeziei nu va seca niciodată, apa lui va fi limpede,
încât să-ți oglindești chipul, ostoindu-ți setea. Poezia este una a inimii existențialistă, simplă și modestă în același
timp, pentru că nu cere niciodată lucruri de valoare, averi, aur și argint, ci vrea să i se răspundă tot cu
sinceritate și puritate.
Din inima poetului ce-și
dorește să cuprindă infinitul curge
bunătate, simplitate, înțelepciune,
răbdare, cumpătare, seninătate, și așa este când dăruiești adevăr doar. Sufletul sensibil, sufletul senin este purtat
pe cărările sentimentelor absolute, pătrunzând până dincolo de infinit. Ce-o fi
dincolo? Nu cred că mai avem această putere de-a privi, dar la câtă știință
avem azi, nici nu m-ar mira să aflu că vedem și
dincolo de infinit! Romantismul declarațiilor
curge lin, păstrând tandrețea,
frământarea sufletească, mângâierea și
parfumul dragostei într-o concepție
autentică, simplă, fără măreție sau
mândrie. Pentru Liliana Roibu, iubirea este sfântă:
,,În așteptări
fierbinți, însăilez copertina de rai”,
din ,,Iubire sfântă” (pag. 100), dar curge și
în râuri tainice, când:
,,Respir prin tine, sângele pulsează,
Se scurge în inimi ce pe cer valsează,
Pătrund fiorul ce crește-n
umbra ta,
Sărut d eiarbă crudă, de fagure și stea”, ,,Râuri de tainică iubire” (pag. 103).
Indiferent că ,,Anii vin, anii trec”, (pag. 105), iubirea nu
are vârstă, nici transpunere, rămâne firavă și
mereu generatoare de gânduri tinerești
sau gândire tinerească:
,,Viața se
scurtează:
Plângi, iartă și
iubește!
Cu zâmbet veghează,
Simte și dăriește!
Anii vin, anii trec,
În primăveri și
toamne,
În infinit petrec,
Întinde mâna, Doamne!”, (pag. 106).
Faptul că, ,,profesorul, artistul, dirijorul, poetul,
redactorul și colaboratorul unor
emisiuni radio Tv, inițiatorul și roganizatorul de evenimente
cultural-ratistice-civice, meloterapeutul, voluntarul, culegătorul de foclor
autentic” (pag. 115), nu-și uită
originea, apartenența de neam, că nu-și uită istoria patriei sau a locurilor pe
unde au purtat-o pașii, dovedește un lucru esențial – ea, poeta, în pelerinajul ei, sau în dorința ei de a atinge infinitul, are resurse și forță,
are putere și curaj, și va avea încă, pentru că toate acestea nu
sunt decât mlădițe ieșite dintre ramurile unui trunchi puternic
prins cu rădăcina sa, în sângele sau seva pământului, respirând odată cu
răsăritul soarelui, bucurându-se de fiecare dată, de albastrul azuriu al
cerului ...
Dacă până acuma spuneam, mai în glumă mai în serios, că ,,în
spatele unui bărbat puternic, întotdeauna este o femeie puternică”, din acest
moment pot spune și așa: ,,în spatele unei femei puternice,
întotdeauna este un bărbat puternic” și
am dreptate, gândindu-mă nu la un bărbat (soțul
Vasile), nu la doi (fiul Ioan) ci ... la patru bărbați, pentru că mai există Vasile jr. și Grigorie, ceilalți doi feciori, fructele sau vlăstarele
dragostei, lumina ochilor, sufletul și
inima celor doi părinți – Liliana și Vasile, demne exemple de urmat. Felicitări
tuturor! Felicitări autoarei, iar în final, dacă atingi (sau găsești) infinitul să-mi dai de veste. De ce?
Presimt că această regăsire sau întâlnire cu infinitul, parcă văd, că ar fi
subiectul unui alt volum. Doamne ajută!
Felicitări Liliana Roibu pentru clipele petrecute alături de
gândurile dumitale, și-ți mai mulțumesc
pentru lecția de viață, de dragoste, de istorie primită. Deci,
propun aplecarea spre lectură a acestui minunat și
prețios volum – ÎN ATINGEREA
INFINITULUI. Bravo, poet talentat! Și
mai știu un lucru – te-ai întrecut pe
tine, cu această atingere, iar aceasta nu e doar o atingere liberă ci una
încărcată de spiritualitate, vibrație,
emoție, pasiune, eleganță căci asta este prof. LILIANA ROIBU.
Vasile BELE – fondator și
redactor-șef al revistei DIN VATRA
SATULUI
membru în Cenaclul literar ,,Nichita Stănescu”, aparținător al Centrului cultural al M.A.I.,
membru al Cenaclului literar ,,Petre Dulfu”, Satulung (MM)
membru al U.S.E.L.R. (Rep. Moldova)
membru al Asociației
Scriitorilor din Baia Mare
Baia Mare – 18 făurar, Anul Domnului 2019
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu